ClickCease
חיפוש

זכויות עובדי בתי מלון

עובדים בבתי מלון או בתחום המלונאות? בואו להכיר את זכויות עובדי בתי מלון המאמר הזה הוא בשבילכם. כאן תוכלו לקרוא על הזכויות שלכם ועל היבטים המשפטיים ודיני עבודה הקשורים בתחום המלונאות. חשוב שתדעו את זכויותיכם, ותדעו אתם זכאים לייעוץ משפטי על ידי עורך דין מומחה לדיני עבודה, במידה וחוויתם פגיעה על ידי המעסיק. כל הפרטים כאן.

 

זכויות משפטיות ודיני עבודה

דיני עבודה הן התחום המשפטי המסדיר את תקנות העבודה וההעסקה של עובד על ידי מעביד, לפי החוק הישראלי. דיני עבודה מחייבים את העובד והמעביד גם יחד, ומטרתן לשמור על שניהם מפני פגיעה אפשרית, כמו למשל תלונה של העובד או תביעה משפטית, הנובעים מחוסר הסכמה או פגיעה בחוק. ההמלצה עבור עובד או מעביד אשר נפגעו, היא ליווי וייצוג משפטי על ידי עורך דין מומחה לדיני עבודה אשר מכיר מקרוב את הדינים ואת התקנות, ואשר יוכל לייצג (לרוב את העובד) הצורה הטובה ביותר.

 

עבודה בענף המלונאות

 

מורכבות העבודה וסוגי מקצועות שונים

עבודה בענף המלונאות יכולה להיות מורכבת ומעייפת. המונח "מלונאות" הינו רחב מאוד, כשעובדי בתי המלון מסווגים על פני מקצועות רבים. החל מתחום הניהול, עובדי קבלה, טבחים ועובדי חדר אוכל, בריכה, החלפת מצעים וניקיון. לכן נדמה שכל מקצוע דורש התייחסות בפני עצמו. בנוסף לכך, תחום המלונאות יכול להיות מעייף ו"שואב", על משמרותיו הרבות והארוכות. המחוקק מכיר בייחודיותו של תחום עיסוק זה, ולכן חוקק תקנות מיוחדות המתייחסות אליו.

 

ענף מועדף לעומת העסקה קבועה

ייחוד נוסף העומד לטובת ענף המלונאות, הינו הפיצולים המוכרים שבין עובדים קבועים, המחפשים משרת עבודה קבועה ולרוב משתלבים במלון לתקופה ארוכה של מספר שנים ועד שנים רבות. זאת להבדיל מעובדי בתי מלון צעירים, המבקשים להשתלב בעבודה במלון כחלק מ"עבודה מועדפת" לאחר צבא אשר מקנה להם בונוס כספי משמעותי, או אשר משתלבים כ"צוות הווי ובידור" שלרוב משולה להיות עבודה שונה בתכליתה מהעבודות האחרות. פעמים רבות צעירים אשר מבקשים להשתלב במשרת צוות בידור, הינם צעירים אשר מתעדים לעסוק באומנויות הבמה (אם כי אין בכך הכרח).

 

הבדלים מהותיים בין עבודה לתקופה קצרה והעסקה קבועה

בסעיף הקודם ראינו את השוני במורכבות העבודה בין צעירים המבקשים ליצור העסקה לתקופה קצרה יחסית, לבין עובדים (לרוב מבוגרים יותר) אשר מבקשים תקופת העסקה לזמן ארוך. מובן שיש שוני מהותי בין המשרות ובין האוכלוסייה המבקשת לעבוד בהן.

מכאן שחוקי ההעסקה של בתי המלון חלים על כלל העובדים אך יש בהם מן השוני בין המשרות. כמו כן יש להסתכל על מורכבות העובדים הזרים שבשנים האחרונות חדרו לתחום המלונאות. המאמר לא יעסוק בעובדי בתי מלון שאין להם זכויות אזרח, אך חשוב לדעת שאלה יוכלו להיוועץ בעורך דין מומחה לדיני עבודה במידה וחוו פגיעה בזכויותיהם.

 

זכויות עובדי בתי המלון המופיעות בחוק

חשוב לדעת שעבור עובדי בתי מלון, ישנן זכויות הרשומות בחוק, המורחבות מעבר לאלה של עובדים רגילים. זאת עקב הכרתו של המחוקק הישראלי במורכבות עבודה זו. נחלק את רשימת הזכויות, לזכויות עובדים בסיסיות ולזכויות מורחבות לעוסקים בתחום המלונאות.

 

זכויות בסיסיות לעובדים

במסגרת הזכויות הבסיסיות המגיעות לעובדים במשק, נציין את הבולטות והחשובות ביותר:

 

חוזה עבודה

על המעסיק לפרט את תנאי העבודה בצורה מדויקת בפני העובד ולעגן אותם בחוזה עבודה (אלא אם קיים חוזה קיבוצי). פירוט התנאים ייעשה בטרם תחילת עבודתו של העובד אצל המעסיק.

 

שכר מינימום

בחוק מוגדר שכר מינימום על עבודתו של עובד (בהתאם לכמות השעות השבועיות). מעסיק יכול לשלם לכל הפחות את שכר המינימום לעובד ולא מתחת לכך. כמובן, הוא יכול להרחיב את השכר הרבה מעבר לסכום המינימום הנקוד בחוק.

 

ימי מחלה

לכל עובד במשק מגיעים ימי מחלה. הדבר חל גם על מחלה של אדם מדרגת קרבה ראשונה.

 

שעות נוספות

תשלום נוסף על ביצוע שעות נוספות המאושרות ונדרשות על ידי המעסיק (ראו סייג של משרות אמון ושכר גלובלי).

 

הודעה על פיטורים

עובד אשר פוטר מעבודתו, או שהעסקתו הסתיימה על פי חוזה, רשאי לקבל הודעה מראש (לפי הרשום בחוק) על סיום עבודתו. בנוסף לכך רשאי לקבל פיצויי פיטורים.

 

חופשה

לכל עובד במשק מגיע מספר מינימלי של ימי חופשה, בהתאם לאחוז משרתו. כל עובד זכאי לימים אלה, לרבות ימי חופש בגין חג ובהתאם לדת, לפי הקבוע על ידי המדינה.

 

מסגרת שעות העסקה

ישנה הגבלה של מספר שעות העסקה מקסימלי של העובד, גם אם מדובר בתשלום נוסף על שעות נוספות, כך שעובד יקבל את ימי המנוחה המגיעים לו בחוק.

 

הפסקות עבודה

בהתאם לאורך יום העבודה

 

זכויות עובדי בתי מלון שהורחבו במיוחד

מתוקף הרחבה בחוק הנובעת מהסכמים קיבוציים, הורחבו זכויות עובדי בתי המלון. הרחבת הזכויות נובעת מהתנאים הייחודיים של דרישות העבודה ונוגעת להם. לפיכך, החוק מתייחסת לתחומים כגון: גמולים נוספים, אורך יום העבודה, משמרות שבת וחג, חופשות, ביטוחים, מימון מעונות לילדים וחלוקה זעות בין בני הזוג, הפקדות לעובדים זרים. כדאי להתעדכן במידע המלא המצוי ב"צו ההרחבה בענף המלונאות".

 

עיקרי הזכויות הנוספות:

  • הגדרת מסגרת יום עבודה – יום עבודה יוגדר כבן שמונה שעות. אולם עבור השעה השמינית, ייחשב השכר כתשלום שעה נוספת. כמו כן מצויות הגדרות שעות העבודה בהתאם לזמני המשמרות.
  • תשלום תוספת ותק ותוספות מקצועיות
  • מתן מעמד קבע – לעובד שעבד מעל לשנתיים רצופות באותו מלון.
  • מגורים במלון – לחלק מהעובדים (בעיקר אלו המחזיקים במשרה מועדפת, תיבדק הייתכנות למגורים במלון (לעיתים הדבר ייגרע מתנאים אחרים ויש לבדוק זאת היטב).
  • תשלום על שבת וחג – התשלום הנוסף יחל מתוספת של 50% עבור כל שעה (עם הגדרות לתוספות נוספות).
  • זכאות לבגדי עבודה – בתקופה של אחת לשנה לפחות.

 

שימרו על זכויותיכם

עובדי בתי מלון, חשוב שתתעמקו בחוקי העבודה ושימרו על זכויותיכם. לצידכם עומדת עורך דין ליאת פייגל שתייצג אתכם באופן הטוב ביותר במקרה של פגיעה, ותספק לכם ייעוץ משפטי מקיף על זכויותיכם. פנו אלינו.

עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>