ClickCease
חיפוש

ההבדל בין עובד שעתי לבין עובד גלובלי

 

ההבדל העיקרי בין עובד שעתי לעובד גלובלי הוא, שעובדים לפי שעה מקבלים שכר עבור זמן עבודה, בעוד שעובדים גלובליים מקבלים משכורת קבועה ובדרך כלל יש להם הטבות ומעמד מקצועיים יותר בארגון. בנוסף, השכר וההגנות עבור כל אחד מאלה יכולים להשתנות באופן משמעותי, ולכן צריך להתייעץ עם עורך דין בשביל לוודא מיצוי של הזכויות

 

מה ההבדל בין עובד שעתי לבין עובד גלובלי מבחינת שכר?

עובדים לפי שעה, כשמם כן הם, מקבלים שכר לפי מספר שעות העבודה, בעוד עובדים גלובליים מקבלים שכר קבוע ללא קשר לשעות העבודה. בנוסף, עובדים לפי שעה זכאים לרוב לגמול שעות נוספות אם הם עובדים מעל מספר מסוים של שעות בשבוע. בעבודה גלובלית בדרך כלל לא מקבלים גמול שעות נוספות.

 

הבדלים בין הטבות וחובות של עובדים לפי שעה לבין עובד גלובלי

עובדים גלובליים מקבלים בדרך כלל חבילת הטבות מלאה כולל ביטוח בריאות, פרישה וחופשה בתשלום. ההטבות לעובדים לפי שעה משתנות יותר לפי מעסיק. עם זאת, בתפקידים אלו יש לרוב אחריות עבודה רחבה יותר וגמישה יותר, בעוד שלעובדים לפי שעה יש בדרך כלל משימות מוגדרות וקשיחות יותר הקשורות ישירות לשעות העבודה.

 

איך מחשבים זכויות של עובד שעתי?

עובדים לפי שעה זכאים להרוויח לפחות את שכר המינימום. בנוסף, עובדים לפי שעה חייבים לקבל תלושי שכר המפרטים שעות עבודה, שיעור שכר, שעות נוספות, ניכויים וכו'. מעבר לכך, יש את הנושא של פיצויי עובדים – עובדים לפי שעה זכאים להטבות לעובדים בגין פציעות/מחלות הקשורות לעבודה.

 

איך מחושבות זכויותיו של עובד גלובלי?

עובדים גלובליים זכאים לחופשה, ימי מחלה, חגים וכדומה על פי מדיניות המעסיק. עובדים כאלה גם מקבלים תלושי שכר והטבות שונות. את ההטבות ואת השכר קובעים לפי הסכם קיבוצי שחל על כל העובדים באותו תחום, או על פי חוזה העסקה אישי של המעסיק מול העובד. באופן עקרוני, לשתי הקטגוריות של עובדים יש זכויות שכר בסיסיות והטבות, אבל לעובדים לפי שעה יש יותר חוקים המסדירים את מבנה השכר ושעות נוספות.

 

מדוע קיימות במשק אפשרויות העסקה שונות?

בנוף העצום של התעסוקה, הבנת המורכבות של שיטות תשלום שכר שונות היא חיונית. ישנם סוגים שונים של שיטות העסקה, כאשר התשלום מתבצע על בסיס שעתי, יומי או חודשי, והבחירה תלויה במידה רבה באופי התפקיד ובדרישות הספציפיות של התפקיד. עורכת דין ליאת פייגל יכולה לסייע הן למעסיקים והן לעובדים המתלבטים לגבי האפשרויות העומדות בפניהם. אפשר לפנות בנושא אל משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' ולקבל מידע.

 

מתי המעסיק מעדיף שכר גלובלי ומתי עובד שעתי?

עבור משרות רבות, זה פשוט לא אפשרי עבור המעסיק והעובד להתחייב למשרה מלאה בתשלום על בסיס חודשי, אשר בדרך כלל שווה ל-186 שעות בחודש. לכן, במצבים כאלה, המעסיק עשוי לבחור לשלם לעובד בתעריף שעתי או יומי. עם זאת, חשוב לציין שגם אם עובד מקבל שכר לפי שעה או יום, המשכורת שלו עדיין עשויה להינתן פעם בחודש. מערכת תשלום זו יכולה להיות נזילה למדי, כאשר הסכום הכולל משתנה בהתאם למספר השעות או ימי העבודה בפועל בחודש נתון.

 

מהן זכויות הביטוח הלאומי לגבי ההבדל בין עובד שעתי לבין עובד גלובלי?

חשוב לציין, ללא קשר לבסיס חישוב השכר, כי הזכויות הסוציאליות של העובדים נשארות עקביות בכל שיטות ההעסקה. החוק מחייב אחידות זו, ומבטיח שכל עובד זכאי לזכויותיו, ללא קשר לאופן העסקתו. עם זאת, מעסיקים מסוימים עשויים לנסות לנצל את העובדים שלהם, במיוחד את אלה שאינם מודעים לזכאויות שלהם, ולמנוע מהעובדים פחות שעות או ימים את אותן זכויות כמו אלה המועסקים על בסיס חודשי. חשוב להיות ערים לכך ולהתייעץ עם עו"ד דיני עבודה במקרה הצורך.

 

מה היתרונות של עובד שעתי?

שכר שעתי הוא שיטה שבה שכרו של העובד קשור ישירות למספר השעות שהוא עובד. שיטה זו מחשבת את השכר הכולל על ידי הכפלת התעריף השעתי בשעות העבודה בפועל. עם זאת, קיים שכר מינימום קבוע לשעה. את שכר המינימום אפשר לבדוק מול עורך דין דיני עבודה ואף לפנות אליו במידה והמעסיק אינו עומד בהנחיות.

 

מה קורה אם המעסיק משלם לשעה פחות משכר המינימום?

זה לא חוקי אסור למעסיקים לשלם לעובד מעל גיל 18 מתחת לשכר מינימום. במקרים אלו כדאי לפנות אל עו"ד ליאת פייגל. בנוסף, עובדים לפי שעה זכאים לגמול שעות נוספות בתנאים מסוימים, כגון אם הם עובדים מעבר לשעות הרגילות ביום. הפיצויים בזמן התפטרות, או פיטורים לעובדים לפי שעה – מחושבים על פי ממוצע שעות העבודה ב-12 חודשי העבודה  האחרונים.

 

מהי משכורת גלובלית ומה היתרונות שלה?

משכורת חודשית או גלובלית מתייחסת בדרך כלל למשרות מלאות הדורשות סך של 186 שעות בכל חודש. אמצעי תשלום זה מתאים לרוב לתפקידים בכירים או לתפקידים הכרוכים באמון משמעותי, בהם קיימת גמישות מבחינת שעות העבודה, והעבודה בהם עשויה להתארך לעיתים מעבר לשעות העבודה הרגילות. אם העובד מרגיש מנוצל, הוא יכול לפנות אל עו"ד דיני עבודה ולבחון את פרטי המקרה.

 

האם שכר חודשי כולל שעות נוספות?

השכר החודשי, במיוחד עבור תפקידים בתעשיות כמו הייטק ופיננסים, מקיף את השעות הנוספות הללו. במקרים אלו, גם אם שעות העבודה בפועל חורגות מהמסגרת החודשית הנורמטיבית, השכר הגלובלי בדרך כלל מפצה על תוספת העבודה. עם זאת, חוקים תוקנו כדי להבטיח שעובדים כאלה לא ינוצלו, וכן יקבלו תשלום עבור שעות נוספות כאשר הם עובדים מעבר לשעות שנקבעו להם. עבור מקבלי שכר חודשי, הפיצויים והזכויות הקשורים לפיטורים, התפטרות, חופשות ומחלה  – מתנהלים במבנה מסוים, המבוסס על משך העבודה והמשכורת האחרונה שנמשכה.

 

הגנה על זכויות עובדים – חלק מכל מערכת שכר

זכויות בעבודה הן חלק בלתי נפרד מהמשק. בהקשר הזה, בעוד שדרכי התשלום נבדלות בין מערכות השכר השעתיות, היומיות והחודשיות – זכויות העובדים נשארות מוגנת. עובדים צריכים להכיר את ההבדלים הללו כדי להבטיח שהם מקבלים יחס הוגן, וכדי להבין את זכויותיהם בכוח העבודה.

 

האם אופי ההעסקה משפיע על מיצוי הזכויות?

תאונות בעבודה עלולות להתרחש בכל סיטואציה ולהקים עילה להגשת תביעה נגד המעסיק והמוסד לביטוח לאומי. באופן דומה, גם זכויות בגין פיטורים נשמרות, הן לעובד שעתי והן לעובד גלובלי. אז מצד אחד אופי ההעסקה משפיע על חלק מהזכויות, כמו למשל אלו שקשורות לאופן חישוב השכר, אבל מצד שני יש גם תקנות שחלות על כל העובדים במשק.

 

מה עדיף לי – לעבוד לפי שעה או להיות עובד גלובלי?

עובדים שמקבלים אפשרות לבחור בין סוגי העסקה, צריכים לקחת בחשבון מספר שיקולים. ראשית, חשבו על היציבות והחיזוי של ההכנסה: המשכורות החודשיות לרוב מספקות סכום קבוע מדי חודש, בעוד שהשכר לשעה יכול להשתנות בהתאם לשעות העבודה. לאחר מכן, יש לשקול את הפוטנציאל לשעות נוספות: עובדים לפי שעה מקבלים בדרך כלל פיצוי נוסף עבור שעות מעבר לשבוע העבודה הרגיל, בעוד שעובדים שכירים עשויים שלא לקבל שכר נוסף למרות שעות עבודה ארוכות יותר. כמו כן, חשבו על הטבות בעבודה ואל תתפשרו על הזכויות שלכם.

 

ההבדל בין עובד שעתי לבין עובד גלובלי
ההבדל בין עובד שעתי לבין עובד גלובלי
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>