ClickCease
חיפוש

פיצול שעות עבודה בתלוש

בהסתכלות משפטית על דיני עבודה, אנו נתקלים לא פעם במהלכים הנעשים על ידי המעסיקים כלפי העובדים שלהם, שנראים שלא הגונים עד כדי מנוגדים לחוק. ישנה סוגיה הקשורה בדיני עבודה אשר מעוררת מחלוקת בין המעסיק לעובד ודורשת פתרון משפטי, כיוון שהיא נבחנת לגוף העניין. בעניין זה, לעיתים המעסיקים מבצעים פיצול שעות עבודה בתלוש, ועל כך כדאי להיוועץ עם גורם משפטי וכלכלי מוסמכים כדי לבחון האם הדבר נעשה באופן חוקי.

 

 תלוש המשכורת

תלוש המשכורת מורה על המשכורת כפי שהיא, ומספק הסברים מדויקים על מבנה השכר החודשי ועל גובה ההכנסה, כולל פירוט הסיבות בגין מה ניתנה ההכנסה. מעבר להיותו מסמך כלכלי הוא גם מסמך משפטי, ואפילו ניתן לראותו כ"חוזה עבודה" בין המעסיק לעובד. בהיבט זה, התלוש אמור לשקף את חוזה העבודה. אם נמצאו טעויות בתלוש המשכורת, משמעות הדבר היא שקיימות טעויות גם במשכורת עצמה, שאינה הולמת א חוזה העבודה.

 

תלוש המשכורת בהיבט משפטי

תלוש המשכורת, או תלוש השכר, הינו מסמך משפטי לכל דבר שכן הוא מדייק את פרטי תשלום השכר. במידה של תלונה כלפי תשלומים מהמעסיק, מתבקש העובד להציג ליקויים הרשומים בתלוש המשכורת. לחלופין, יציג המעסיק בפני העובד את התלוש כדי להוכיח את צדקתו בדבר כל התשלומים המגולמים בתלוש. יתרה מזו, התלוש מהווה מסמך תקף מול מוסדות המדינה בכל הנוגע להורדת מיסים, תשלומי פנסיה וקופות גמל. בידקו את התלוש בדקדוק כל חודש.

 

טעויות המופיעות בתלוש

התלוש הוא המורה על התשלומים ודרכו ניתן לאתר טעויות. אם הטעויות קיימות, ניתן לפנות למעביד במטרה לבקש לתקנן, כשהתיקון נעשתה בדרך כלל באופן רטרואקטיבי, עם תשלום המשכורת בחודש העוקב. לצערנו, ידועים מקרים בהם המעסיק בוחר בכוונה להשמיט תשלומים מסוימים בחודשים מסוימים. מדובר לרוב על תאגידים ולעיתים על מוסדות ממשלתיים (קראתם נכון), שהשמטת תשלומים בחודשים מסוימים מאפשרת להם חסכון מסוים במיסים. לחלופין לעיתים מדובר במספר עובדים מאסיבי, עד אשר ייתכנו טעויות אנוש.

 

פיצול שעות עבודה בתלוש השכר

כאשר מדובר על פיצול שעות עבודה בתלוש השכר, הכוונה היא לרוב להפרדת שעות בין שעות בסיס למשרה, לבין שעות נוספות. הכוונה היא להפרדה בין שעות החובה הנספרות כחלק מהמשרה כפי שסוכם אל מול המעסיק, לבין שעות נוספות שהעובד נדרש לבצע. לכן אמור להופיע פיצול של סעיף התשלומים בגין שעות למשרה, ובגין שעות נוספות, כל אחד נספר בנפרד.

 

תשלום בגין שעות נוספות

הסיבה לפיצול בין שעות הבסיס למשרה לבין השעות הנוספות, הינה התשלום הנוסף הניתן על שעות נוספות. עובד שעבד שעות נוספות, במסגרת דרישות עבודתו ובכפוף לתיאום עם המעסיק, רשאי לקבל תשלום נוסף על השעות. תשלום הינו בגובה של 125% עד 150%, כלומר תוספת של 25% – 50% לשעה. הדבר תקף לימי חול, במידה והעובד נדרש לעבוד בימי שבת או חג, יהיה זכאי לתוספת גבוהה יותר.

 

משרה גלובלית

משרה גלובלית נראית כמו הדבר שכל העובדים מייחלים אליו. בניגוד למשרה שעתית, המשולמת לעובד בהתאם לשעות העבודה שלו בפועל, במשרה גלובלית נחתם הסכם עם המעסיק ובו ישנה הסכמה משותפת על מספר השעות שהעובד נדרש לתת למקום העבודה. בהתאם לכך הוא מקבל שכר קבוע, כשלרוב הערך השעתי בו יהיה גבוה יותר. במידה ומדובר בחודש ובו חג או ימי חופש מוגדרים לכל החברה, העובד יקבל את אותו שכר גם אם עבד פחות ימים בהתאם להגדרת המשק.

 

משרה גלובלית ושעות נוספות

משרה גלובלית נשמעת כמסודרת ונוחה אך יש לה חסרונות. פעמים רבות דווקא העובד עובד שעות רבות יותר מהנדרש, בהתאם לכמות עומס העבודה במשרה. למרות זאת, המשרה הגלובלית, כביכול מאפשרת לגלם את שעות העבודה הנוספות בתוכה. כשם שהעובד יקבל שעות גם אם ישנו יום חג, כך המעסיק מצפה לקבל שעות נוספות במסגרת הגלובלית, במיוחד אם התשלום עבור שעה או משרה הינו גבוה.

 

חוק שעות עבודה ומנוחה

חוק זה מגדיר את שעות העבודה והמנוחה של העובדים במשק, כך שכל עובד יהיה זכאי לשעות מנוחה מסוימות, ולמספר קבוע של שעות עבודה ביום. גם לחריגה בשעות נוספות יש תקרה. המעסיק חייב לאפשר לעובד לקבל את השעות הנ"ל. כמו כן, בתיקון לחוק, ירד מספר שעות העבודה השבועי (בשעה אחת) שעל המעסיק לקזז.

 

משרת אמון

על אף שדין העבודה גורס כי כל עובד זכאי לקבל שעות נוספות עבור עבודתו (במידה והשעות נדרשות על ידי המעסיק), ישנו סייג בחוק בדבר חוזה אישי ומשרות אמון. לפיכך, משרות ניהוליות או משרות המוגדרות כ"משרות אמון" בין המנהל למועסק, יכולות לאפשר למעסיק לדרוש שעות נוספות מהעובד, כחלק מהשכר הגלובלי. גם כאן, מדובר על סכום מוגבל של שעות נוספות.

 

הבעייתיות בהימנעות מפיצול שעות עבודה בתלוש למשרה גלובלית

כפי שבטח כבר הבנתם, ישנה בעייתיות שמתעוררת כאשר השעות הנוספות מגולמות בתלוש המשכורת. למעשה, המעסיק אינו משלם אותן. פעמים רבות יטען המעסיק שהוא אינו דרש מהעובד להישאר שעות נוספות, אולם העובד יטען כי ישנו עומס עבודה רב ועליו להישאר שעות נוספות בכדי להספיק את העבודה. יתרה מזו, גם עובדים במשרת אמון אשר מבצעים שעות נוספות, לעיתים מספר השעות עולה במידה גדולה ממספר השעות המותרות.

 

פיצול שעות עבודה פיקטיבי בתלוש

ישנם מקרים אשר עלו בעבר בפני בית המשפט, ובהם טענו עובדים שהמעסיק אכן רשם פיצול שעות עבודה בתלוש השכר. אולם למעשה, הפיצול הוא של שעות שניתנו גם כך במסגרת המשרה הגלובלית, ואינן משקפות את מספר השעות הנוספות שניתנו בפועל.

 

עובדים ומעסיקים – דעו את זכויותיכם

אנו נתקלים במקרים רבים בהם עובדים מתלוננים בדיעבד על אי תשלום שעות נוספות מצד המעסיק. מעסיקים ועובדים , חשוב שתדעו את זכויותיכם. עו"ד ליאת פייגל מספק ייעוץ מקצועי בכל הקשור בפיצול שעות עבודה בתלוש ובכל הקשור בדיני עבודה, כדי לספק הגנה משפטית מבעוד מועד עבור המעסיקים ועבור העובדים, כדי ששני הצדדים יוכלו להיות שבעי רצון. פנו אלינו לייעוץ וליווי משפטי.

עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>