ClickCease
חיפוש

פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה

דיני העבודה נועדו להסדיר את כלל הסוגיות המשפטיות ביחסים שבין המעסיק לעובד.  לצד מגוון ההגדרות והדינים המשפטיים המתייחסים למצבים שבשגרה, ישנם גם מצבים מיוחדים המצריכים התייחסות מתאימה מצד הגופים הממשלתיים הרלוונטיים, כמו למשל במקרי חירום ומלחמה, בהם נדרש לשלם פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה. מעוניינים לדעת מה גובה הפיצויים וכיצד ניתן לקבלם? מוזמנים לקרוא ולגלות  

 

דיני עבודה – יחסי מעסיק עובד

שגרת העבודה ממלאת תפקיד מרכזי בחיינו, כשהיא מאפשרת הן לעובדים והן למעסיקים להתפרנס בכבוד ולשמור על איכות חיים. על מנת להסדיר את כלל היחסים ובמסגרת הזכויות – חובות של המעסיק כלפי העובד וכן להפך, קבע המחוקק את דיני העבודה, השואבים את כוחם מפסיקה משפטית ענפה וכן מתוקף הסכמים קיבוציים ואישיים.

דיני העבודה כוללים תחתיהם מגוון תחומים משפטיים, הנוגעים למגוון סוגיות וזכויות בסיסיות, דוגמת הסכמי העסקה ופרישה, הסכמי סודיות ואי – תחרות, ימי חופשה ומחלה ועוד, באופן המצריך לגלות מקצועיות ללא פשרות והיכרות מעמיקה עם לשון החוק והפסיקה הקיימת, כאשר הגורם המקצועי בנושאים אלו הוא עורך דין דיני עבודה מומחה ובעל ניסיון בתחום.

 

דיני עבודה בשגרת חירום ומלחמה

כאמור, דיני עבודה כוללים לא מעט הגדרות ודינים, הנוגעים רובם ככולם לימי שגרה. כישראלים, כולנו מכירים היטב את המציאות הביטחונית המורכבת בה אנחנו חיים, כאשר עתות חירום ומלחמה אינן זרות לנו ולצערנו, מגיעות בשכיחות גבוהה למדי. בתקופות כאלו נדרשת התייחסות מיוחדת לדיני העבודה, כמו למשל לסוגית פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה וסוגיות נוספות המוסדרות בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום.

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום מתייחס להסדרת תשלום שכר לעובדים אשר נאלצו מסיבות כאלה ואחרות להיעדר ממקום עבודתם, בשל הגדרת המדינה את מקום העבודה או מקום המגורים שלהם כאזור מוגבל. במסגרת החוק ניתנה התייחסות למקרים המרכזיים הבאים:

 

היעדרות העובד לצורך שמירה על ילדיו

עובד יהיה זכאי להיעדר ממקום עבודתו במידה ויש לו ילדים עד גיל 14 או ילדים בעלי צרכים מיוחדים עד גיל 21, אשר המוסדות החינוכיים בהם הם נמצאים נסגרו בעקבות המצב הביטחוני על פי הוראות פיקוד העורף.

 

הוצאת עובד לחל"ת

סגירת עסק ללא הנחיה מפיקוד העורף, אינה מאפשרת למעסיק להוציא את עובדיו לחל"ת ללא הסכמתו. יחד עם זאת, המעסיק יוכל להוציא את עובדיו לחופשה בהתאם ליתרת ימי החופש שלהם, גם מבלי לקבל את הסכמתם.

 

עובדים מגויסים

עובדים אשר גויסו בתקופת מלחמה חסינים מפני פיטורים בתקופה זו. במקרים כאלה כדאי לדעת כי במרבית המקרים עובדים אלו יהיו זכאים לקבלת שכר מלא ופיצויים על תקופת ההיעדרות, כאשר חישוב גובה הפיצויים נקבע לרוב לאחר גמר המלחמה.

 

עבודה מרחוק – מחוץ לישראל

בעידן הגלובאלי של היום, אפשרויות העבודה מהבית הפכו לפופולאריות במיוחד, ומועדפות הן על עובדים והן על מעסיקים. האפשרות לעבוד מהבית מהווה פתרון אידיאלי בשגרת חירום, אך עבור עובדים שפונו מבתיהם, הפתרון הופך קצת ללא ממש רלוונטי. יחד עם זאת, עבודה מרחוק יכולה להיות רלוונטית עבור תושבים שפונו מבתיהם בגלל המצב הביטחוני, כאשר על המעסיק לשים לב להשלכות המשפטיות הנלוות לכך, הקשורות לאשרות והיתרי עבודה במדינה הרלוונטית, דיני העבודה המקומיים, חשיפת מס, ביטוח רפואי ועוד.

 

פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה

הזכרנו לעיל כי עובד יהיה רשאי להיעדר ממקום עבודתו במקרים מסוימים עקב המצב הביטחוני, כאשר במקרים כאלו מוטלת על המעסיק חובה על פי חוק לשלם את שכר העובד כרגיל. מציאות זו אמנם מטיבה עם העובד, אך יש להסתכל גם על הצד השני, המעסיק, אשר נאלץ לשלם משכורת לעובש אינו עושה את עבודתו (מסיבות מוצדקות ככל שיהיו).

הבנת המציאות המורכבת והנטל הכלכלי המוטל על כתפיהם של המעסיקים, הביאו את המדינה להכיר בזכאותם לקבל פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה, אשר יכולים להגיש תביעת פיצויים כנגד רשות המיסים במסגרת מערכת ייעודית שתפתח בתקופה הקרובה מטעם רשות המיסים.

 

תנאי הזכאות לקבלת פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה

תנאי הזכאות לקבלת פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה מתמקדים בשני אלמנטים מרכזיים:

2. עובדים שפונו ונעדרו מהעבודה ומתגוררים ביישובים הסמוכים לגבול ונכללו בהחלטות הממשלה (על פי רשימת הישובים המתעדכנת באתר הממשלה). כאן חשוב להדגיש כי הזכאות לפיצוי אינה מותנית במיקומו של המעסיק. כלומר, בעל עסק מאזור המרכז שהעסיק עובדים מיישוב זכאי, יהיה זכאי לקבל פיצויים בהתאם.

 

להלן רשימת היישובים המעודכנת נכון לתאריך 12.10.2023:

רשימת יישובי הצפון
אביבים אבירים אבן מנחם אדמית אילון
אלקוש בית הלל בצת ברעם גורן
גרנות דובב דישון דן דפנה
הגושרים זרעית חורפיש חניתה יערה
יפתח יראון כפר גלעדי כפר יובל כרם בן זמרה
לימן מטולה מלכיה מלכיה מלכיה
מצובה מרגליות מתת נטועה סאסא
עבדון עלמה ערב אל עראמשה פסוטה צבעון
קריית שמונה ראש הנקרה רג'ר ריחאניה רמות נפתלי
שאר ישוב שומרה שניר שלומי שתולה

 

רשימת יישובי עוטף עזה
ארז אור הנר בארי גבים זיקים
חולית יד מרדכי כיסופים כפר עזה כרמיה
כרם שלום מגן מפלסים משגב עם נחל עוז
נירים ניר יצחק ניר עוז ניר עם נתיב העשרה
סופה סעד עין השלושה עלומים רעים

 

2. המעסיק שילם לעובד שכר עבודה מלא.

 

פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה – מה גובה הפיצוי?

פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה יינתן בגובה השכר ששולם לעובד ובגין כל יום עבודה ממנו נעדר העובד וזאת עד לתקרת שכר של 1,170 ₪ ליום עבודה. תקרת פיצוי חודשית מרבית תהיה מוגבלת לשיעור של עד פעמיים וחצי השכר הממוצע במשק, על פי פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערב קרות האירוע.

 

כיצד מגישים תביעת פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה?

את התביעה לקבלת פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה ניתן יהיה להגיש כנגד רשות המיסים ובאמצעות מערכת מקוונת שתיפתח בהמשך (תוכלו להתעדכן לגבי תאריך מדויק באתר רשות המיסים וכן באמצעות עו"ד מומחה בתחום דיני עבודה – עורכת דין ליאת פייגל.

לכשתפתח האפשרות להגיש תביעת פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה, חשוב ומומלץ לפנות בהקדם לשירותיו של משרד עורכי דין מקצועי ומוביל בתחום דיני עבודה, בכדי להבין בדיוק מהם הזכויות שלכם וכיצד ניתן להגיש את טפסי התביעה בצורה הטובה ביותר, על מנת שתוכלו לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לכם.

 

לסיכום

דיני העבודה מסדירים את יחסי המעסיק – עובד בעיקר בשגרה, כאשר בעתות חירום, אשר לצערנו אינן זרות לנו, קיימים חוקים ודינים מיוחדים, אשר נועדו להבטיח ולהגן על האינטרסים של העובדים ושל המעסיקים כאחד, בין השאר באמצעות תשלום שכר לעובדים שפונו ונעדרו ממקום עבודתם על פי הוראות פיקוד העורף ותשלום פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה בהתאם. את התביעה ניתן יהיה להגיש כשהמערכת הייעודית של רשות המיסים תיפתח ובכל מקרה, חשוב ומומלץ להיעזר בהקדם בשירותיו של עורך דין דיני עבודה מקצועי ומומחה בתחום.

 

פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה
פיצוי למעסיקים ששילמו שכר לעובדים שפונו ונעדרו מהעבודה

 

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>