ClickCease
חיפוש

כתב ויתור בעבודה

 

לא פעם מתבקש עובד לחתום על כתב ויתור בעבודה, עם קבלתו לעבודה או לקראת עזיבתו. כתב הויתור מביא לכך שהוא מוותר על זכויות מסוימות ועל דרישות כלפי החברה. חשוב לדעת שכתב זה מנוגד לחוק, וגם אם נאלצתם לחתום עליו, דעו שזכותכם עומדת לפניכם. מאמר זה יספק לכם מידע על כתב ויתור והזכויות העומדות לצידכם בעניין זה.

 

מהו כתב ויתור בעבודה

כתב ויתור בעבודה מוכר לצערנו גם בשם "כתב סילוק" ומכאן מעיד על מטרתו. כתב זה בא להגן על המעביד מפני דרישות של עובד בעת עזיבתו, מפני תשלומים נוספים שייתכן והמעביד יאלץ לשלם מעבר לתשלומים אליהם הוא מחוייב בחוק (כמו פיצויים וקופות גמל ופנסיה), ומפני תלונות שהעובד יכול להעלות.

 

כתב ויתור אינו הולם את החוק

כתב ויתור או כתב סילוק, אינו עומד בהלימה עם החוק. עובד שחתם על מסמך שכזה, סביר שהרגיש מחוייב בכך, בין אם הוחתם על המסמך בעת קבלה לעבודה ומתוך רצון להתקבל אליה, או שהוחתם לעת עזיבתו בחיוב קבלת שאר התנאים או מתוך לחץ. לעיתים ישנו עירפול סביב החתימה, כך שהעובד לא יבין לגמרי על מה הוא חותם ואת זכויותיו. מעסיקים יודעים להפעיל לחצים שונים כאשר הדבר מגיע לטובתם. לכן עיברו ביתר תשומת לב על כל מסמך שעליו אתם נדרשים לחתום במקום העבודה.

 

כתב ויתור בעבודה- למניעת תביעה בעתיד

פונקציה נוספת אשר לשמה מחתים המעסיק את העובד בכתב ויתור, הנה מניעת האפשרות שהעובד יתבע את המעסיק ומקום העבודה. לפי נוסח הכתב, העובדים מצהירים על קבלת כל התנאים מן המעסיק, לרבות כל ההפרשות הנדרשות עבור פיטורים, ושלא תהיה מצידם כל תלונה או כוונה לתבוע את המעסיק. כך יוצר המעסיק שקט בגזרתו.

 

פניה לבית דין לעבודה

האם עצם החתימה על הנאמר, מונעת מהעובד פניה לבית דין לענייני עבודה? האם עצם הפניה תיחשב כעבירה על החוק? חשוב להבין, זכותו של כל אדם להגיש פניה לבית דין לעבודה במידה ומרגיש שניזוק על ידי המעסיק או נתקל בחוסר צדק. גם אם חתם על הצהרה שכזו יש בזכותו לעשות זאת. עיקר החתימה הוא יצירת מחסום מנטלי בקרב העובד, שירגיש שהוא מנוע מלהתלונן או לדרוש את זכויותיו בחוק.

 

התייעצות עם עורך דין לענייני עבודה

אם נתקלתם בסיטואציה בה נדרשתם לחתום על כתב ויתור בעבודה ויש לכם תלונות כלפי המעסיק, פנו לייעוץ אצל עורך דין מומחה לענייני עבודה. עורך הדין ייתן לכם מידע מקיף כלפי זכויותיכם ויעוץ מתאים האם יש עילה לתביעה, במה היא כרוכה והאם כדאי לבצע אותה.

חשוב לזכור שהמעסיק מנסה להשפיע עליכם מנטלית, ליצור מחסומים ולעיתים אף לזרוע חששות, כדי שהעובדים ישארו נאמנים לו. ובכן, עורך דין לענייני עבודה יספק לכם גב יציב וישבור את המחסומים במידת הצורך. יש לזכור שלעיתים הצדק יהיה עמכם אולם התמורה לא תהיה שווה את מחיר התביעה, ועורך דין מקצועי ואמין ידע לשקף לכם זאת. מה שחשוב הוא, שאתם לא לבד, ואל תשארו לבד במקרים כאלה. יש לכם גב מקצועי שמטרתו להשיב את הצדק על כנו.

תוקף משפטי של כתב הויתור

תנאים בהם כתב הויתור נכנס לתוקף

במרבית המקרים כתב ויתור בעבודה לא יהיה תקף משפטית וזאת בשל הדרך העקיפה שבה מחתימים את העובד או מקור הלחץ המופעל עליו. אולם ישנם מספר תנאים שאם הם מתקיימים ייתכן וכתב הויתור יהיה בעל תוקף משפטי. הגורמים הינם:

  • המעסיק הבהיר בפני העובד בצורה ברורה את הזכויות שעליהן הוא מוותר. העובד מבין את המשמעות לעומקה ומביע הסכמה לכך.
  • כתב הויתור אינו כללי, אלא ספציפי וברור, וכולל את הזכויות המגיעות לעובד בחוק ואת הזכויות שעליהם הוא מוותר. הכתר מנוסח בצורה אשר תקפה משפטית. לא נמצאו בכתב זה, סעיפים אשר יכולים להתפרש לשני פנים.
  • המעסיק כימת במספרים מדויקים את השווי הכספי של הזכויות שעליהן הוא מוותר או את משמעותן במידה והיא אינה כספית. העובד מבין באופן ברור את גובה ההפרשים וההפסדים בשל כך, ומביע את מוכנותו.
  • העובד חתם על כתב הויתור ללא הפעלת לחץ מסוג כלשהו, וללא הצבת תנאי זה לקבלתו לעבודה או לקבלת תנאים אחרים המגיעים לו בחוק.

 

הוכחת התקפות המשפטית של כתב הויתור בעבודה

כתב הויתור עם כך יכול להכנס לתוקף, אך כבר מהסעיפים שצוינו לעיל, יכול להיות קושי משמעותי בהוכחת התקפות המשפטית של המסמך. פעמים רבות יהיו פערים בין גירסתו של המעסיק לגירסתו של העובד בנוגע להסכמת העובד והפעלת הלחץ עליו. למשל, במקרה שהעובד נתבקש לחתום על הכתב עם קבלתו לעבודה, יכול המעסיק לטעון כי היה הדבר ידוע מראש ובשל כך מוסכם, בעוד העובד יטען כי הוא אולץ לחתום על המסמך כדי שיוכל להתקבל למקום העבודה.

ניתן להרחיב זאת לכל השור בנושא ההסכמה. עוד יכול לטעון המעסיק כי כתב התביעה ברור מאוד ונכתב שחור על גבי לבן, בעוד שהעובד יכול לטעון כי לא הבין את המשמעות לעומקה. לכן, כדאי להתייעץ עם עורך דין שיבחן את כתב התביעה והניסוח שלו לעומקו, ויספק את הייעוץ הטוב ביותר במקרה זה. עורך הדין ירצה תמיד בטובתו של הלקוח.

 

הסכמה מרצון

לפי הסעיפים הנ"ל, חייב העובד לחתום מרצון על כתב הויתור ומתוך ידיעה מוחלטת של זכויותיו והצרכים שעליהם הוא מוותר. הסכמה מרצון הינה מושג משפטי שנוגע בכל תחומי היחסים הבינאישיים לרבות יחסי עבודה. בעוד שפעם רווחה המילה הסכמה, בנוגע לפעולות הנעשות ביחסים בין – אישיים, היום מדובר על הסכמה מרצון. כלומר שלא די בכך שאדם אינו מביע התנגדות לכל פעולה הדדית שנעשית בקשר, אלא הוא צריך להביע את רצונו לכך.

 

הסכמה נלהבת ללא הפעלת לחץ

מושג זה נקשר ליחסי יישות וזוגיות, אולם מושלך גם על עולם העבודה. בעוד שפעם היה רווח המשפט המפורסם מהשיר "כשאת אומרת לא, למה את מתכוונת?", היום ידוע שכאשר אדם מביע התנגדות לפעולה בקשר הוא עומד מאחוריה. אולם ההגדרה התרחבה, והיום האדם צריך להביע רצונו מתוך "הסכמה נלהבת", כלומר עליו להראות כי הוא מעוניין בכך.

אם נחזור לעולם העבודה, פעמים רבות מעסיקים תופסים את הסכמתו של עובד כעצם פעולה בעקבות בקשה של מנהל לרבות חתימה על מסמך, למרות שפעמים רבות לא הוסברה לאותו עובד מהי המשמעות של הפעולה. לפי החוק, פעולה ללא הסבר והסכמה נלהבת, אינה מעידה על הסכמה מרצון אלא יכולה להיחשב כריצוי. כמובן שעל העובד להפעיל שיקול דעת בעניין, אולם הוא יכול לטעון בפני רשויות החוק, כי לא הייתה בליבו משום הסכמה אלא משום לחץ המוני בהיררכיה שביחסי עובד – מעביד.

 

דעו את זכויותיכם בחוק

דיני עבודה הם רבים וסבוכים, אולם כיום האינטרנט מלא במידע הקשור בדיני עבודה ותוכלו להפנות שאלות ישירות אל עורכי דין. אולם בשל ההצפה במידע, חשוב לפנות לעורך דין אמין שעליו ניתן לסמוך והוא מומחה ידוע בדיני עבודה. באתר זה, תוכלו לפנות לעורך דין ליאת פייגל בכל הקשור בכתב ויתור בעבודה או לשאלות בנושאים נוספים. פנו אלינו ואל תשארו לבד!

כתב ויתור בעבודה
כתב ויתור בעבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>