ClickCease
חיפוש

חישוב דמי פרישה: כיצד עושים זאת נכון?

עובדים רבים זכאים בסיום עבודתם אצל מעסיק לדמי פרישה, בין אם מדובר במענק פרישה שמקורו בפיצויי פיטורים ובין אם מדובר במענק פרישה שמקורו בהסכם העבודה או בהסכם קיבוצי. חישוב דמי הפרישה כראוי אם כן הוא חשוב במיוחד, שכן ללא חישוב כזה עלול העובד להפסיד כסף רב לרשויות המס.

 

מהם דמי פרישה?

ראשית לכל יש להסביר מהם בכלל דמי פרישה, ומי הם הזכאים לקבלם. את דמי הפרישה ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:

 

סוג ראשון: פיצויי פיטורים

הסוג הראשון של דמי פרישה הוא פיצויי פיטורים. פיצויי פיטורים הם פיצויים המגיעים לעובד מכוח חוק פיצויי פיטורים, בשל הפסקת עבודתו אצל מעסיק מסוים בנסיבות מסוימות, כאשר בכך נכללים גם כמה מצבים בהם העובד לא פוטר אלא דווקא התפטר.

היום, כאשר סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים מוחל הלכה למעשה על כל העובדים במשק, המצב הוא שכל עובד שמסיים את עבודתו אצל מעסיק, וכמעט לא משנה באילו נסיבות, יהיה זכאי לפחות לחלק מן הפיצויים, שנצברים אצלו מידי חודש לחיסכון הפנסיוני.

 

סוג שני: מענק פרישה

הסוג השני של דמי פרישה הוא מענק פרישה. מענק פרישה הוא סכום חד פעמי שמשולם לעובד בעת סיום העסקתו במקום העבודה. אין חובה חוקית להעניק מענק פרישה, ובדרך כלל מדובר במנהג של מקום העבודה המושרש בהסכמי העבודה או בהסכמים קיבוציים.

מענק פרישה יכול להיות משולם בנסיבות שונות, והכול תלוי בהסכם בין המעסיק לעובדים. כך למשל ייתכן מענק שמשולם בעת פיטורים, בעת התפטרות או בעת יציאה של העובד לגמלאות.

מענק הפרישה איננו מהווה תחליף לפיצויי הפיטורים, ואם מתקיימות נסיבות המצדיקות מתן פיצויים כאלו יזכה העובד גם מפיצויי פיטורים וגם ממענק פרישה.

 

חישוב דמי הפרישה – כיצד?

לאחר שהבהרנו מהם דמי הפרישה ניתן לעבור לחישובם. כמובן שאופן החישוב של דמי הפרישה משתנה בהתאם לסוג אליו הם משתייכים, כפי שפירטנו לעיל, ועל כן גם עתה נחלק את הדיון לשתי קבוצות נפרדות:

חישוב פיצויי פיטורים

הדרך לחשב את פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד מפורטת כמובן בחוק פיצויי פיטורים. החוק קובע כי פיצויי פיטורים יחושבו בדרך של מכפלת המשכורת האחרונה של העובד במקום העבודה במספר השנים בהן עבד באותו מקום עבודה.

זוהי דרך המלך לחישוב הפיצויים, אך למעשה היום היא כמעט ואיננה בשימוש, וזאת בשל הפעלתו של סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. על פי סעיף זה, מעסיק המפריש מידי חודש לקופת הפיצויים שיעור של 8.33% ממשכורתו של העובד לא יהיה חייב בתשלום נוסף בעת פיטוריו של העובד, גם אם הסכום בחישוב הרגיל עולה על הסכום שהצטבר בקופה.

אם המעסיק הפריש פחות משיעור זה, דבר שאפשרי על פי החוק, הוא יצטרך להשלים את האחוזים הנוספים, כאשר השכר שעל בסיסו מחושב סכום זה הוא השכר האחרון שקיבל העובד.

 

חישוב מענק פרישה

בדבר דרך החישוב של מענק הפרישה אין מקום לפרט, שכן מדובר בעניין שכולו נתון לעיצובם החופשי של הצדדים להסכם העבודה, דהיינו המעסיק והעובד. חישוב מענק הפרישה אם כן, ייעשה על פי התנאים שהוסכמו החוזה ההעסקה או בהסכם הקיבוצי שחל על הצדדים.

 

תכנון המס של דמי הפרישה

כפי שכבר הזכרנו לעיל, אחד הדברים החשובים ביותר בחישוב דמי הפרישה הוא תכנון המיסוי שלהם, שכן מדובר באחד המקרים בהם תכנון מס נכון עשוי לחסוך לכם הרבה מאוד כסף. נתחיל את ההסבר של תכנון המס בהצגת פטור המיסוי על דמי פרישה:

 

פטור ממס על דמי פרישה

ככלל, דמי פרישה נחשבים להכנסה ככל ההכנסות, ועל כן חייבים במס. עם זאת, מס הכנסה מעניק פטור ממס על דמי פרישה עד לתקרה מסוימת. תקרה זו עומדת על סכום של שכר חודשי אחד כפול מספר שנות העבודה, שזהו כאמור גם גובה פיצויי הפיטורים על פי החישוב הרגיל שלהם.

חשוב לדעת שגם לתקרה יש תקרה, שכן לא ניתן לכלול בחישוב הפטור ממס משכורת הגבוהה מ12,340 ₪ בחודש (נכון לשנת 2021), כך שכל מי שמשתכר מעבר לכך יזכה לפטור באותו היקף מקסימלי.

אם העובד משתכר פחות מתקרה זו של 12,340 ₪ בחודש, הוא יכול להגיש בקשה להכרה בפטור ממס של עד 1.5 משכורות בעבור כל שנת עבודה. יש להדגיש שפטור זה חל על כל המרכיבים של דמי הפרישה בו זמנית, כלומר לא ניתן לנצל את הפטור גם על פיצויי הפיטורים וגם על מענק הפרישה בנפרד.

 

תכנון המס

לאחר שהבנו כיצד עובד הפטור ממס על דמי פרישה ניתן לעבור להמלצות בדבר תכנון המס. התכנון הנכון ביותר של מיסוי דמי הפרישה הוא לדחות אותו ככל האפשר, דבר שגם יאפשר לעובד להנות מרווחי הון וגם מקצבת פנסיה חודשית מוגדלת.

הדחייה הזאת אפשרית על ידי שמירתם של דמי הפרישה לפנסיה. משמעות הדבר היא שיש להפקיד, או במקרה של פיצויי פיטורים על פי סעיף 14 לחוק – לא למשוך, את דמי הפרישה בקופת החיסכון הפנסיוני ולא להשתמש בהם בזמן שניתנו.

מדובר בפיתוי גדול, שכן לעיתים אלו סכומים לא מבוטלים כלל בזמנים בהם נמצא העובד במשבר תעסוקתי, אך אין ספק שחיסכון כזה ישתלם בעתיד. למעשה, על פי חישובי משרד האוצר, עובד שימשוך את דמי הפרישה שלו עשוי להקטין את קצבת הפנסיה החודשית שלו ביותר מ1/3, שזהו סכום משמעותי לכל הדעות.

אם כן, במצב בו יש לכם ברירה ממשית, עדיף בהחלט שלא להנות מדמי הפרישה כעת, אלא לשמור אותם לזמן בו תצטרכו אותם יותר, ובו גם תהיה להם יותר משמעות.

 

לייעוץ נוסף בעניין זה ובדיני עבודה בכלל פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

חישוב דמי פרישה_ כיצד עושים זאת נכון_
חישוב דמי פרישה_ כיצד עושים זאת נכון_
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>