ClickCease
חיפוש

גישור דיני עבודה

גישור יכול להיות פתרון נוח, מהיר ומשתלם להתמודדות עם סוגים שונים של סכסוכים משפטיים. עם זאת, בתהליך של גישור דיני עבודה זוכים ליחס מיוחד כי הם מושפעים לעיתים קרובות מהנסיבות המיוחדות של כל מקרה. אז איך מבצעים את הגישור ועם מי אפשר להתייעץ? הנה כל התשובות.

גישור בדיני עבודה הוא תהליך של פתרון סכסוכים בין עובדים למעסיקים באמצעות שימוש בצד שלישי ניטרלי, הנקרא מגשר. גישור הוא סוג של יישוב סכסוכים אלטרנטיבי והוא תהליך בלתי פורמלי, וולונטרי וסודי. תפקידו של המגשר הוא להקל על התקשורת והמשא ומתן בין הצדדים, לסייע להם לזהות ולברר סוגיות ולסייע להם בפיתוח פתרונות משלהם לסכסוך.

 

המטרה של גישור בדיני עבודה

מטרת הגישור היא להגיע להסכמה מקובלת הדדית בין הצדדים, אשר לרוב ניתן להשיגה מהר יותר ובעלות נמוכה יותר מאשר פנייה לבית המשפט או באמצעות צורות אחרות של יישוב סכסוכים משפטיים. ניתן להשתמש בגישור כדי לפתור מגוון רחב של סכסוכים הקשורים לעבודה, לרבות אלה הקשורים למשא ומתן על חוזים, הטרדה במקום העבודה, אפליה, בעיות שכר ושעות ובטיחות במקום העבודה.

 

מאפיינים מיוחדים של גישור דיני עבודה לעומת בוררות או משפט

גישור מועדף לרוב הן על ידי המעסיקים והן על ידי העובדים, שכן הוא מאפשר להם לשמור על שליטה על תוצאות הסכסוך, במקום להשאיר את ההחלטה לשופט או לבורר. במקרים מסוימים, יתכן שיידרש גם גישור על פי חוק בטרם ניתן להביא מחלוקת לבית המשפט.

 

היתרונות של גישור

בתהליך של גישור דיני עבודה מגלמים בתוכם יתרונות רבים. בנוסף, לגישור בדיני עבודה יש מספר יתרונות הן לעובדים והן למעסיקים, לרבות:

  • חסכוני: לעתים קרובות הגישור הוא זול יותר מאשר ליטיגציה, בוררות או הליכי יישוב סכסוכים פורמליים אחרים. העלות של מגשר בדרך כלל נמוכה מזו של עורך דין או בורר, וניתן להשלים את התהליך מהר יותר, ולהפחית את כמות הזמן והכסף המושקעים בהוצאות משפט.
  • פתרון מהיר יותר: גישור יכול לעתים קרובות לפתור סכסוכי עבודה מהר יותר מאשר פנייה לבית המשפט, וזה יכול להיות תהליך שלוקח זמן. הגישור מאפשר לצדדים לפתור את המחלוקות ביניהם בצורה יעילה יותר, לרוב תוך שעות או ימים, במקום שבועות או חודשים.
  • לא פורמלי וגמיש: גישור הוא תהליך לא פורמלי וגמיש, שבו הצדדים יכולים לבחון מגוון פתרונות שאולי לא יהיו זמינים בהליכים משפטיים פורמליים. זה מאפשר פתרון אישי ויצירתי יותר למחלוקת, ולעתים קרובות יכול להביא לתוצאה משביעת רצון עבור שני הצדדים.
  • דיסקרטיות: גישור הוא הליך חסוי, כלומר, הצדדים יכולים לדבר בפתיחות ובגילוי לב מבלי לחשוש שהצהרותיהם ישמשו נגדם בבית המשפט. זה יכול לעזור לבנות אמון וליצור סביבה פתוחה ושיתופית יותר לפתרון המחלוקת.
  • שומר על מערכות יחסים: גישור יכול לסייע בשימור היחסים בין הצדדים, דבר שיכול להיות חשוב בסכסוכי עבודה שבהם מונחים על כף המאזניים יחסי עבודה מתמשכים. תהליך הגישור יכול לעזור לבנות מחדש אמון ולשפר את התקשורת בין הצדדים, להוביל ליחסי עבודה פרודוקטיביים יותר.
  • יותר שליטה על התוצאה: בגישור, לצדדים יש יותר שליטה על תוצאות הסכסוך מאשר בליטיגציה או בוררות. הם חופשיים לבחון מגוון פתרונות ולהגיע להסכמה המתאימה ביותר לשני הצדדים, במקום להשאיר את ההחלטה לשופט או לבורר.

 

בסך הכל, גישור בדיני עבודה יכול להיות דרך מועילה ויעילה ליישוב מחלוקות בין עובדים למעסיקים, ולהוביל לתוצאות יעילות יותר, משתלמות ומשביעות רצון הדדית.

 

גישור דיני עבודה והמקרים עבורם זה מתאים

בתחום של גישור דיני עבודה זוכים לדיון מעמיק ורציני. אם מתלבטים באיזה מקרים לבצע גישור, אפשר להתייעץ עם עו"ד ליאת פייגל ולקבל הנחיות בהתאמה אישית. היתרון של התייעצות עם עורכת דין ליאת פייגל בא לידי ביטוי בהיכרות קודמת עם התחום ובניסיון מוכח. מתוך הניסיון הזה, כל נציג ונציגה של משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' ישמח לעמוד לרשות קהל היעד והלקוחות כדי לבחון את המקרים שבהם הגישור הוא אכן הפתרון הכי רלוונטי ומומלץ:

  1. משא ומתן על חוזה: גישור יכול להיות דרך יעילה ליישוב מחלוקות הקשורות לחוזי עבודה, כגון מחלוקות על פיצויים, הטבות ותנאי עבודה.
  2. הטרדה ואפליה במקום העבודה: ניתן להשתמש בגישור כדי לטפל בתלונות על הטרדה או אפליה במקום העבודה, מה שמאפשר לעובדים לבקש פתרון של תלונותיהם מבלי לפנות לליטיגציה.
  3. סכסוכי שכר ושעות: ניתן להיעזר בגישור כדי ליישב סכסוכים הקשורים לשכר ושעות, כגון סכסוכים על גמול שעות נוספות או דרישות שכר מינימום.
  4. בטיחות במקום העבודה: גישור יכול להיות דרך יעילה לטפל בבעיות בטיחות במקום העבודה, כגון מחלוקות על תקני ונהלי בטיחות.
  5. פיטורים שלא כדין: ניתן להשתמש בגישור כדי לטפל בסכסוכים או פיטורים הקשורים לסיום יחסי עבודה שלא כדין, ולאפשר לעובדים ולמעסיקים לבקש פתרון הסכסוך מבלי לפנות לבית המשפט.
  6. סכסוכי משא ומתן קיבוצי: ניתן להשתמש בגישור כדי ליישב סכסוכים הקשורים למשא ומתן קיבוצי, כגון סכסוכים על חוזי איגוד או ייצוג יחידות המשא ומתן. כאן לא מספיק להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה רגיל, אלא צריך לוודא שמדובר על עו"ד דיני עבודה שיש לו ניסיון קודם.

 

גישור עד למציאת פתרון

ככלל, גישור מתאים לכל מקרה של דיני עבודה בו הצדדים מוכנים לנהל משא ומתן ולפעול יחד למציאת פתרון. גישור הוא תהליך גמיש שניתן להתאים לצרכיו של כל מקרה ומקרה, ולעתים קרובות יכול להוביל לתוצאות משביעות רצון מאשר ליטיגציה או בוררות מסורתית.

 

הבדלים בין מקרים של גישור

מקרים רבים של זכויות בעבודה מגיעים לדיון במסגרת גישור. אבל לצד מקרים פשוטים יחסית של תאונות בעבודה שבהם ניתן להוכיח בקלות את אשמת המעסיק, קיימים מקרים מורכבים יותר. במקרים אלו צריך להקפיד לנהל את הליך הגישור במלואו ובשלבים הנכונים.

 

תהליך הגישור והמלצות לקיים אותו

שלבי הליך הגישור בדיני עבודה יכולים להשתנות בהתאם למגשר ולמקרה הספציפי, אך כוללים בדרך כלל את השלבים הבאים:

  • הקדמה: המגשר מציג את עצמו ומסביר לצדדים את תהליך הגישור. כמו כן, המגשר רשאי לבקש מהצדדים לחתום על הסכם סודיות או מסמכים אחרים לפני תחילת הגישור.
  • הצהרות פתיחה: לכל צד ניתנת הזדמנות להציג את הצד שלו בסכסוך, לרבות הנושאים שירצו להתייחס אליהם והתוצאות הרצויות לו.
  • דיון משותף: לצדדים ניתנת הזדמנות לדון בסכסוך בישיבה משותפת, כאשר המגשר ינחה את השיחה. זה מאפשר לצדדים לחלוק מידע ולבחון פתרונות אפשריים.
  • הסכם: במידה והצדדים מצליחים להגיע להסכמה, המגשר יסייע בניסוח הסכם כתוב המתווה את תנאי ההסדר. ייתכן שהצדדים יצטרכו גם לחתום על מסמכים משפטיים נוספים כדי להשלים את הפשרה.

 

אף פעם לא מאוחר לגשר

לאורך כל תהליך הגישור, המגשר פועל לשמירה על עמדה ניטרלית וחסרת פניות, המסייעת לצדדים לתקשר בצורה יעילה ולפעול לפתרון מועיל הדדי. המגשר עשוי גם להציע הצעות, עצות או הדרכה אחרת כדי לסייע לצדדים להגיע להסדר. כל עוד מגיעים עם רצון טוב, אף פעם לא מאוחר להתחיל את הגישור.

גישור דיני עבודה
גישור דיני עבודה

 

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>