ClickCease
חיפוש

פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים: מה אומר החוק?

מעטות העבודות בהן לזמן בשנה בו מפוטר העובד משמעות כה רבה כמו מקצועות החינוך בכלל, החינוך לגיל הרך בפרט. לפיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים עשויות להיות השלכות לא פשוטות, על כן חשוב לדעת מהן אפשרויות הפעולה העומדות בפניה במקרה כזה.

 

פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים – המשמעות

חינוך ילדים הוא אחד מן המקצועות החשובים ביותר במשק, הן עבור התפתחות הילדים עצמם והן עבור אפשרויות התעסוקה של הוריהם. מלבד חשיבותו הרבה, למקצוע החינוך עוד מאפיין מרכזי והוא המחזוריות שלו. מחזוריות זו מתבטאת בכך שבכל שנה נגמרת שנת לימודים אחת ומתחילה שנת לימודים חדשה ואחרת, בה כל ילד עולה כיתה או גן.

 

באופן טבעי, מחזוריות זו מובילה לכך שרוב מוחלט של מעברי העבודה של עובדי הוראה מתבצעים בזמן החופש הגדול. הדבר נכון גם למקרה בו עובד ההוראה עזב מרצונו את עבודתו, וגם למקרה בו עובד הוראה הועזב מעבודתו בעל כורחו.

 

בהתאם לכך – רוב מוחלט של משרות ההוראה, הן בבתי הספר והן בחינוך לגיל הרך, מוצעות אך ורק במהלך החופש הגדול, כהכנה לקראת שנת הלימודים הבאה.

 

כאשר מבינים זאת, ניתן בנקל להבחין בבעייתיות של פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים, פשוט כי אז נוצר מצב בעייתי בו אין לה כמעט סיכוי למצוא עבודה חדשה, לפחות עד ששנת הלימודים תסתיים.

 

הנוהג בנוגע לפיטורי גננות ועובדי הוראה

הבעייתיות הזו אכן מוכרת למעסיקיהם של עובדי הוראה, ועל כן התפתח נוהג לפיו במקרה שבו המעסיק מעוניין לפטר את הגננת או את עובד ההוראה הוא עורך לו שימוע במהלך חודש מאי.

 

כך תקופת ההודעה המוקדמת מתחילה מיד לאחר השימוע, הפיטורים נכנסים לתוקף רק בסיומה של שנת הלימודים, ולעובד יש מספיק זמן להתכונן ולמצוא לעצמו משרה חדשה לתחילת שנת הלימודים הבאה.

 

פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים – מה ניתן לעשות?

בסעיף שלעיל הצגנו את הנוהג בכל הנוגע לפיטורי עובדי הוראה בכלל וגננות בפרט. אך מה קורה כאשר המעסיק אינו נוהג על פי הכללים הללו? האם נגזר על עובד ההוראה לשבת בחוסר מעש עד תחילתה של שנת הלימודים?

 

למעשה לא. פעמים רבות דווקא יש מה לעשות, ומומלץ לפעול על פי הצעדים הבאים:

 

 

צעד ראשון: פנייה לייעוץ משפטי של עורך דין לדיני עבודה

בשלב הראשון מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין לדיני עבודה. עורך הדין יישמע מפי הגננת או עובד ההוראה את נסיבות הפיטורים, ויעריך האם יש כאן עילת תביעה ממשית. מומלץ לנקוט בצעד זה כבר עם קבלת ההודעה המוקדמת על הפיטורים, ולא לחכות עד רגע הפיטורים ממש.

 

על מנת להעריך בהצלחה את סיכויי התביעה על עורך הדין להיות בקיא לפני ולפנים בחוק ובתקדימים הקשורים בדיני עבודה, ועל כן יש לפנות דווקא לעורך דין שזהו תחום ההתמחות שלו.

 

צעד שני: שליחת מכתב התראה לפני תביעה

בשלב השני מומלץ לשלוח, בעזרת עורך הדין כמובן, מכתב התראה לפני תביעה למעסיק. מכתב כזה, החתום בידי עורך דין, עשוי להעיד על רצינות כוונותיכם לנקוט כנגדו בצעדים משפטיים.

 

לעיתים כבר בשלב זה יסכים המעסיק לדרישות העובדת , ובכך ייחסך לה זמן שיפוטי ארוך ויקר.

 

צעד שלישי: הגשת תביעה לבית דין לעבודה

במקרה בו הניסיון להגיע להסדר עם המעסיק נכשל יש לפנות אל הצעד השלישי – הגשת תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה.

 

בתביעה כזו אפשר לבקש שני סוגי סעדים:

 

הסעד הראשון

הסעד הראשון הוא סעד של פיצויים מוגדלים, נוסף על פיצויי הפיטורים שמגיעים לעובד ממילא. סעד כזה כבר ניתן בעבר בנסיבות של פיטורי עובד הוראה באמצע שנת הלימודים, וכן במקרה של פיטורים סמוך מידי לתחילתה של שנת הלימודים הבאה.

 

הסעד השני

הסעד השני אותו ניתן לדרוש הוא סעד של ביטול הפיטורים וחזרה לעבודה עד לתום שנת הלימודים.

 

בתי הדין לעבודה נוטים לרוב שלא לתת סעד כזה, מפני החשש שחזרתו של עובד שפוטר לעבודה עשויה ליצור מצב לו נעים ולהעכיר את יחסי העבודה, אך במקרים חריגים, בהן הנסיבות מצדיקות זאת, יהיה ניתן לקבל גם את הסעד הזה.

 

סיכום

ככל שמכירים ומבינים יותר את דיני העבודה, על חוקיהם ותקדימיהם, מבינים שפיטורים הם לא גזירת גורל, ופעמים רבות ניתן לפעול כנגדם באמצעים חוקיים שונים.

 

פעולה כזאת לרוב לא תבטיח את ביטולם של הפיטורים, אך לפחות תעניק לעובד המפוטר פיצוי מתאים עבור הנזק שנגרם לו. אחד מהמקרים המובהקים הללו הוא המקרה בו עסק מאמר זה, פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים.

 

הדרך העיקרית למיצוי זכויות כאלו של עובדים, בעת פיטורים או בכלל, היא פנייה לעורך דין מומחה לדיני עבודה. בבחירת עורך הדין שילווה אתכם בעניין כזה יש להשקיע את כובד הראש הראוי לכך, שכן אחרי הכול מדובר בהחלטה שעשויה להכריע את גורל התביעה שלכם.

 

עורך דין בעל ניסיון וידע נרחב

עורך הדין אותו תבחרו צריך להיות בעל ידע רחב בדיני עבודה, אך רצוי שיהיה לו גם ידע ספציפי וניסיון בסוג המקרים אליו משתייך המקרה הפרטי שלכם, זה שבו אתם זקוקים לסיוע.

 

אז תחפשו המלצות, תשמעו, תתרשמו, תבדקו, וצאו להילחם על הזכויות שלכם ביחד עם איש המקצוע הנכון.

 

מחפשים עורך דין לדיני עבודה? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה

 

שאלות ותשובות בנושא פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים: מה אומר החוק?

אצל עובדי הראה, וביניהם גם גננות, מחזוריות שנת הלימודים קשורה באופן ישיר לפן התעסוקתי. מחזוריות שנת הלימודים, מספטמבר עד החופש הגדול, וכך חוזר חלילה, מובילה למצב בו רוב חילופי מקומות העבודה מתרחשים בסוף שנת הלימודים, בחודשי הקיץ. לכן, גננת שמפוטרת לקראת סוף הקיץ, או בשלב מוקדם בשנת הלימודים, תמצא את עצמה עם סיכויים נמוכים מאוד למצוא מקום עבודה חדש לשנת הלימודים הקרובה.

מתוך הבנה שפיטורים במועדים מסוימים עשויים לפגוע בצורה משמעותית במצב התעסוקתי של גננות ושל עובדי הוראה שונים, התפתח נוהג בקרב עובדי ההוראה שגם חל על הגננות בכל הקשור לפיטורים. לפי נוהג זה, מעסיק יפטר גננת לפני תום שנת הלימודים, בדרך כלל בחודש מאי, על מנת שהגננת תוכל למצוא לעצמה מקום עבודה חדש לקראת שנת הלימודים הבאה.

כאשר עובד מפוטר, במקרים רבים הוא יהיה זכאי לפיצויים מהמעסיק שלו. הדבר רלוונטי גם לגבי גננות שמפוטרות. עקב הייחודיות של מקצועות ההוראה, פיטורי גננת יכולים להוביל את בית המשפט לפסוק לטובת פיצויים מוגדלים עבורה. הדבר עשוי לקרות במידה ומגישה הגננת תביעה לבית הדין לעבודה. פיצויים מוגדלים יינתנו לגננת שפוטרה במהלך שנת הלימודים או קרוב מדי לתחילת שנת הלימודים, מה שפוגע ביכולת שלה למצוא עבודה.

עורך דין המתמחה בדיני עבודה יכול לסייע לגננת בכמה מישורים. ראשית, הוא יכול לייצג אותה מול המעסיק ולהנחות אותה כיצד להתנהל בשימוע לפני פיטורין. בנוסף, במידת הצורך, הוא יכול לסייע לה להגיש תביעה נגד המעסיק לקבלת פיצויים מוגדלים, או במידת הצורך להחזרה אל מקום העבודה.  

פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים_ מה אומר החוק_
פיטורי גננת לפני תום שנת הלימודים_ מה אומר החוק_
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>