התפטרות עובד היי-טק וזכאות לפיצויים

אין חולק על כך שמדינת ישראל הפכה זה מכבר למעצמה בתחום ההייטק. מדובר בחוד החנית של שוק העבודה הישראלי, אליו נשואות עיני רוב המשק. במרוצת השנים ועד לפסגה בה הוא עומד היום, ענף ההיי-טק יצר לעצמו חוקים משלו, לרבות התייחסות לפיצויים הן במקרה של פיטורין אך גם במקרה של התפטרות. במאמר הבא נסביר זאת.

פיצויי פיטורים

כחלק מהסכמי עבודה שנועדו להגן על עובדים מפני אובדן הפרנסה שלהם, מוקצים לצורך כך סכום כסף המשמש כפיצוי לפיטורי העובד מן החברה. מדי חודש מפקיד כל מעסיק קצת מתחת ל9% משכר העובד לטובת פיצויים, זאת ללא קשר להפקדות לקרן הפנסיה של העובד מעצם היותו שכיר בחברה.

מדובר באחד מהעקרונות הבסיסיים ביותר ואחד מאבני היסוד של כל הסכם עבודה, כשמטרתו ברורה- לספק רשת ביטחון כלכלית סבירה במקרה של פיטורים. העובד מקבל פיצוי של משכורת חודשית עבור כל שנה שבה עבד במקום העבודה שלו. ברוב המוחלט של המקרים, עובד שמתפטר מרצונו אינו זכאי כלל לפיצויים בגין התפטרות מרצון. אך ישנם יוצאים מכלל, למשל מקרים של התפטרות עובד היי-טק וזכאות לפיצויים בגין התפטרות זו.

להייטק חוקים משלו

רוב עובדי ההייטק, לאור הביקוש הרב והבלתי נגמר להעסקתם, אינם מחויבים להסכמים קיבוציים כפי שהיה נהוג בעבר. במקום זאת, מדובר ברוב המקרים בחוזים אישיים המנוסחים בהתאמה לכל עובד. לאור הדינמיות בעולם ההייטק, בה משרות חדשות ואטרקטיביות נפתחות מדי יום על מנת לפתות ולמשוך מתכנתים, מהנדסים ועובדים נוספים לעבור בין חברה לחברה, התפטרות מרצון היא דבר שבשגרה.

אחד הסעיפים הבולטים בהסכמי העבודה החדשים בעולם ההיי-טק כוללים תשלום פיצויים גם כאשר מדובר בהתפטרות עובד היי-טק, וזכאות לפיצויים גם במקרה שהוא מחליט לעזוב את החברה מרצונו.

בסיום ההתקשרות עם החברה, מקבל העובד המתפטר טופס לידיו עליו הוא חותם כדי לשחרר את כספי הפיצויים לידיו. אגב, גם במידה ולא הונפק לעובד טופס כזה, כספי הפיצויים שצבר יגיעו לידיו בתוך ארבעה חודשים מיום ההתפטרות באופן אוטומטי. אין ספק שלהיי-טק, יש חוקים משלו.

הדרכים לקבלת הפיצויים

התפטרות עובד היי- טק וזכאות לפיצויים בשל ההתפטרות, התפשטה כאש בשדה הקוצים במשק הישראלי, כאשר רוב המעסיקים מעבירים את ההפרשה החודשית של כספי הפיצויים, ישירות אל קרן הפנסיה. ישנם מספר צעדים שיש לבצע על מנת לתבוע את כספי הפיצויים גם במקרה של התפטרות:

• מכתב שחרור מהמעסיק: מכתב שכזה יזרז בצורה משמעותית את הליך שחרור כספי הפיצויים. כאמור, בהיעדרו של מכתב כזה, יש להמתין תקופה של עד ארבעה חודשים.
  • פטור מלא או חלקי ממס: חשוב לא פחות, יש לקבל פטור מלא או חלקי, תלוי במקרה, של כספי הפיצויים של העובד. ברוב המקרים מדובר באישור פורמלי, שכן בדרך כלל פיצויים בגין התפטרות יהיו פטורים ממס באופן מלא.
  • השלמה במידת הצורך: במידה והמעסיק הפריש רק חלק מסכום הפיצויים המגיעים לעובד ההייטק אל קרן הפנסיה שלו לאורך הזמן, אותו עובד יהיה זכאי לדרוש את השלמת החלק החסר של הפיצויים שלו. במידה וחל שינוי לאורך השנים במשכורת הברוטו של העובד, הדבר ישפיע בהכרח על גובה הפיצויים שעל המעסיק יהיה לשלם.

במקרים בהם ישנם חילוקי דעות משמעותיים ואי הסכמות בין המעסיק לעובד בעבור תשלום פיצויים, גם במקרים של התפטרות עובד היי-טק וזכאות לפיצויים, מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד דיני עבודה, על מנת לוודא שזכויותיו של העובד נשמרות ומוגנות.

התראה מראש למעסיק

באופן טבעי ובהיעדר נסיבות מיוחדות, על כל עובד, גם אם מדובר בהתפטרות עובד היי-טק וזכאות לפיצויים, כדאי שהתפטרות כזו תיעשה תוך התראה מראש למעסיק, על מנת שיוכל להיערך ולקבל מרחב תמרון כדי לאייש את המשרה בעובד אחר.

העובד אינו מחויב להעניק התראה מראש בכל תרחיש של התפטרות, בוודאי לא כזאת הנובעת כתוצאה מהרעת תנאים מוחשית במקום העבודה, כמו התנהגות בלתי הולמת מצד הממונה הישיר, או הרעה מקצועית- שינוי משמעותי באופי התפקיד, פגיעה בתנאי השכר ועוד. במקרים כאלה, יהיה זכאי העובד להתפטרות בדין פיטורים, ואז יהיה זכאי לפיצויים ללא כל קושי.

ישנם תקדימים האומרים ההיפך

עובדי היי-טק אכן מחזיקים בקלף מיקוח חזק במיוחד, בדמות פיצויים כספיים לאחר התפטרות. השוק הבלתי צפוי, הדינמי והתזזיתי הזה, בו חברות נוסקות ונופלות חדשות לבקרים, הופך את סוגיית התפטרות עובד היי-טק וזכאות לפיצויים לסוגיה מורכבת למדי.

לאור תקדימים בתיקים שהתגלגלו לפתחו של בית המשפט, כוח זה שהונהג בידי עובדי ההיי-טק והושלך למגזרים נוספים, עשוי להקשות בראש ובראשונה על חברות היי-טק להתמודד עם תמורות כלכליות דרמטיות, עד כדי חוסר יכולת לשרוד בג'ונגל הפיננסי הזה.

לכן יש בהחלט משקל לנסיבות המקרה של התפטרות עובד היי-טק, וזכאות לפיצויים אמנם הפכה לתנאי סף עבור עובדים רבים כאשר הם נדרשים לנסח את חוזה העבודה שלהם, אולם חשוב לזכור שבמידה והמקרה יגיע לבית משפט, השופטים לא ימהרו לתפוס את צידו של העובד כדי להכריע בסוגיה. משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' יכול לסייע בייצוג משפטי שיעלה את סיכוייו של העובד לזכות.

אינטרס של המעסיק

בסופו של היום, תשלום פיצויים בגין התפטרות ברוב המקרים הופך לאינטרס של המעסיק. במידה וזה יערים קשיים ויימנע מלשלם פיצויים עבור עובד, עשוי לגרום לנזק תדמיתי משמעותי לחברה ואף למקרים בהם עובדים פוטנציאליים יבחרו שלא לעבוד תחת המעסיק, מחשש לתרחישים דומים.

כמו כן, כל מעסיק בר דעת יודע שעובד שאינו רוצה להמשיך לעבוד ובוחר להמשיך לעבוד בשל העובדה שלא יקבל פיצויים במקרה של התפטרות, עשוי לגרום לנזקים מוראליים ומקצועיים משמעותיים, שלעיתים יעלו למעסיק הרבה יותר מאשר תשלום הפיצויים.

היוצאים מן הכלל

ישנם כמובן מקרים חריגים ויוצאים מן הכלל בהם העובד לא יהיה זכאי לקבל פיצויים כלל, גם במקרה של התפטרות עובד היי-טק והזכאות לפיצויים שבדרך כלל, אינה מוטלת בספק.

• מעילה בעבודה – עובד הנחשד או הורשע במעילה במקום העבודה, דוגמת זיוף רישום של שעות העבודה, או מעילה מקצועית אחרת כנגד החברה בה עבד, לא יהיה זכאי לפיצויים, גם במקרים של התפטרות.
  • מעילה בכספי החברה – מיותר לציין שגם עובד שביצע עבירה חמורה כמו מעילה בכספי החברה, לא יהיה זכאי כלל לקבלת פיצויים.

הלכה למעשה, כל עובד שנחשד בעבירה על החוק ובפגיעה באמון החברה בה עבד, לא יהיה זכאי לקבל את הפיצויים שכביכול מגיעים לו מתוקף חוזה העבודה שלו.

חשיבותו של עורך דין דיני עבודה

אין ספק שהתפטרות עובד היי- טק וזכאות לפיצויים שינו לבלי היכר את שוק העבודה, ובעיקר בהקשר של זכויות בעבודה ובחוזי העבודה להם היינו רגילים לאורך השנים. כוחם של העובדים אכן עלה בצורה משמעותית מתוקף סעיף קבלת הפיצויים במקרה של התפטרות מרצון, אך ישנם עדיין תרחישים בהם יש צורך בסיוע משפטי איכותי של עו"ד דיני עבודה.

עורך דין שכזה יבחן את נסיבות המקרה, יעריך את כדאיות התביעה וייצג בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של הלקוח שלו, בדרך לקבלת הפיצויים המיוחלים.

התפטרות עובד היי-טק וזכאות לפיצויים