ClickCease
חיפוש

התפטרות בגלל מעבר דירה

 

מעבר דירה הוא תהליך שבו אנחנו משנים את החיים שלנו מקצה לקצה, ובמקרים רבים גם שינוי במקום העבודה יהיה חלק מהמהלך הזה. התפטרות בגלל מעבר דירה, בתנאים מסוימים, יכולה להיחשב כהתפטרות שמזכה בפיצויים לפי החוק הישראלי, כלומר להתפטרות בדין מפוטר. באילו מקרים זה המצב, באילו מקרים לא, ואיך ממצים את הזכויות ומבטיחים קבלת פיצויים במצבי מעבר דירה? הנה כל מה שחשוב לדעת.

 

מעבר דירה מאלץ אותנו לשנות את החיים שלנו באופן משמעותי

מעבר דירה הוא שינוי משמעותי בחיים שלנו, במובנים רבים הרבה יותר ממקום המגורים שלנו עצמו. לפעמים אנחנו צריכים להתרגל לחיים חדשים ממש, עם חוג חברתי חדש וסביבה יום יומית חדשה, עם מזג אוויר חדש ושגרה חדשה – והמעבר הזה יכול לכלול גם לא מעט קשיים. אחד הקשיים המשמעותיים הוא כל מה שנוגע למקום העבודה, במיוחד במצבים בהם אנחנו עוברים למקום שמאלץ אותנו להתפטר ממקום העבודה שבו עבדנו. במצבים מסוימים בהם הדבר קורה – וניגע במצבים האלה באופן ספציפי בהמשך – התפטרות בגלל מעבר דירה יכולה להיחשב כהתפטרות בדין מפוטר, או במילים אחרות להתפטרות שמזכה את המתפטר בפיצויים כאילו עבר פיטורים.

 

התפטרות בגלל מעבר דירה – מה זה בעצם אומר?

החוק הישראלי מכיר במספר מצבים בהם התפטרות ממקום העבודה בעקבות מעבר דירה היא התפטרות "כפויה", שנחשבת מבחינה חוקית כאילוץ שלא שונה באופן מהותי מפיטורין עבור העובד. חשוב להבין שמעבר דירה יכול לקרות בחיים גם בעקבות מצבים שאינם הרצון הישיר של העובר, או לפחות אינם התרחיש האופטימלי עבורו – ולכן התפטרות בגלל מעבר דירה יכולה להיות מצב לא פשוט כלל וכלל, הן מבחינה כלכלית ומעשית והן מבחינה נפשית והתנהגותית. במצבים מסוימים כאלה החוק מכיר בזכות של העובד לקבל פיצויים – וחשוב להבין בדיוק באילו תנאים צריך לעמוד בכדי שזה יהיה המצב.

 

הסיבות המוכרות בחוק להתפטרות בדין מפוטר בעקבות מעבר דירה

ישנם מספר מצבים שחוק פיצויי הפיטורים קובע שמזכים בפיצויים במצב של התפטרות בגלל מעבר דירה. ניתן לחלק את המצבים האלה לשלוש קבוצות כלליות – מעבר דירה בשל נישואי העובד, מעבר דירה ליישוב חקלאי או לאזור בפיתוח, ומעבר דירה מסיבות אחרות שהחוק מתייחס אליהן. בכל מקרה, מי שעומד בתנאים שהחוק מתייחס אליהם זכאי לקבל זכויות בעבודה ובפיטורין כאילו היה מפוטר, על כל המשתמע מכך מבחינת פיצויים – ובתהליך רגיש ומסובך של מעבר דירה יתכן שלכספי הפיצויים הללו תהיה משמעות רבה. לכן, הצעד הראשון שכדאי לבצע הוא לפנות למשרד עו"ד דיני עבודה שידע לתת לכם מענה מקצועי.

 

מעבר דירה לרגל נישואין

נישואין הן סיבה שכיחה מאוד המובילה למצבי התפטרות בגלל מעבר דירה. החוק הישראלי קובע מספר תנאים שחייבים להתקיים בכדי שמעבר הדירה ייחשב כגורם להתפטרות כפויה שמזכה בפיצויים:

  • מעבר הדירה הוא ליישוב שבו גר בן הזוג לפני החתונה – מעבר של בני הזוג יחד ליישוב שלישי לא נחשב כמזכה בפיצויים בהקשר זה.
  • מרחק של לכל הפחות 40 קילומטרים יותר בין מקום העבודה לבין מקום המגורים החדש, לעומת המרחק שבין מקום העבודה למקום המגורים הישן. כלומר – רק במצב שבו "התרחקתי" לפחות 40 ק"מ ממקום העבודה בעקבות מעבר הדירה – אני זכאי לפיצויים.
  • מגורי קבע ביישוב החדש, ולא רק שהייה זמנית בהם עד מעבר למיקום נוסף.
  • ידועים בציבור נחשבים כנשואים מבחינה זו.

 

מעבר ליישוב חקלאי או אזור פיתוח

כמו בהרבה תחומים אחרים, גם במצבי התפטרות בגלל מעבר דירה החוק הישראלי מנסה לתמרץ את האזרחים לעבור לאזורים שהמדינה חושבת שדורשים פיתוח. עובד שמתפטר בגלל מעבר ליישוב חקלאי (ולא התגורר ביישוב חקלאי קודם), לתקופה של לפחות שישה חודשים, זכאי לפיצויים לפי החוק. הדבר נכון גם לגבי יישובים שמוגדרים כיישובים באזורי פיתוח – ניתן למצוא רשימה מלאה שלהם בקלות ברשת. בנוסף, נדרש להוכיח כי המעבר ליישוב החקלאי או לאזור בפיתוח אכן מאריך את הדרך של העובד למקום העבודה ולא מקצר אותה, שכן במצב הפוך לא תהיה זכאות לפיצויים כמובן.

 

סיבות נוספות להעתקת מגורים

החוק מגדיר עוד לא מעט סיבות אפשריות לקבלת פיצויים אחרי התפטרות בגלל מעבר דירה, שלא בהכרח קשורות אחת לשנייה אבל נאגד אותן יחד לצרכי נוחות:

  • מעבר דירה בשל בן זוג המשרת בכוחות הביטחון במיקום מרוחק.
  • התפטרות בשל יציאה של בן/בת הזוג לשליחות בשירות המדינה ו/או הסוכנות היהודית.
  • מעבר דירה בשל גירושין.
  • מעבר דירה לירושלים בשל בן/בת זוג העובדים בשירות המדינה.
  • מעבר להתנחלות או היאחזות לאורך שישה חודשים לפחות.

 

מתי התפטרות בעקבות מעבר דירה לא תיחשב כדין מפוטר?

בדיוק כמו שבמצבים ספציפיים התפטרות בגלל מעבר דירה נחשבת כזכאית לפיצויים, ישנם מצבים ספציפיים עוד יותר של אותם מקרים בהם ההתפטרות בגלל מעבר הדירה לא תיחשב ככזאת. הדוגמה המובהקת והמובנת ביותר לכך היא במעברי דירה שלא מרחיקים את העובד  ממקום העבודה כלל ולא מקשים עליו להגיע אליה וממנה בכל יום לעומת מקום המגורים הקודם. הדבר נכון גם כאשר המרחק הוא אובייקטיבית גדול, אבל לא גדול לעומת המרחק שהעובד ביצע קודם. לדוגמה – אם עובד מתגורר בבאר שבע ועובד בחיפה, והוא עובר להתגורר בירושלים, הוא לא התרחק ממקום העבודה שלו כלל והתפטרות שלו לא תהיה מזכה בפיצויים.

 

כיצד מקבלים את זכויות המפוטר בהתפטרות בגלל מעבר דירה?

לא תמיד פשוט לקבל את הפיצויים ואת מלוא הזכויות המגיעות לעובד המתפטר במצב של התפטרות בגלל מעבר דירה. בפועל, מדובר בהתמודדות מעט מורכבת שדורשת מאתנו לעבוד לא רק מול מקום העבודה שממנו התפטרנו אלא גם מול רשויות שונות במטרה למצות את הזכויות שלנו. הדרך הטובה ביותר לנסות ולהבטיח את ביצוע התהליך בצורה תקינה מקצה לקצה היא באמצעות עורך דין דיני עבודה, או ליתר דיוק משרד עו"ד המתמחה בתחום ויודע לתת את המענה מקצה לקצה. כך, גם אם נדרשות הוכחות ספציפיות על שינוי אורח החיים ועל ההתפטרות הכפויה בעקבות שינוי הכתובת, וגם אם צריך לעבוד מסביב לדרישה של מגורים לאורך שישה חודשים מלאים לפני קבלת הפיצויים – לפחות יודעים שמקבלים את המענה המקצועי ביותר שניתן לקבל בתחום. אם אתם מחפשים עו"ד המתמחה בדיני עבודה ויודע לתת לכם את המענה הטוב ביותר בתחום – הגעתם למקום הנכון עם משרד עו"ד ליאת פייגל ושות'.

 

לא להסתבך – לפנות למומחים בתחום דיני העבודה

אם אתם חושבים שתוכלו להתמודד עם דרישת הפיצויים בעקבות התפטרות אחרי מעבר דירה לבדכם – אתם אולי צודקים. המציאות מראה לנו שבמקרים רבים אנשים מסתבכים עם בקשות כאלה, וזקוקים לסיוע משפטי איכותי בכדי להגיע למטרה שלהם ולקבל את הזכויות והפיצויים שמגיעים להם. אם אתם רוצים לקצר את התהליך ולמקסם את הסיכוי שלכם להגיע למה שמגיע לכם, פנו לייצוג של עורכת דין ליאת פייגל ושל משרד עוה"ד בניהולה – שנותן את המענה האיכותי ביותר בתחום דיני העבודה למיוצגים הרבים שלו, ומחזיק בניסיון עשיר בתחום הפיצויים בעקבות פיטורין או בעקבות התפטרות, לרבות מצבים אחרי מעבר דירה.

התפטרות בגלל מעבר דירה
התפטרות בגלל מעבר דירה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>