ClickCease
חיפוש

פיטורים סמוך לפרישה

 

גיל הפרישה לפנסיה בישראל עומד, נכון להיום, על 67 כשמדובר בגברים ו- 62 כשמדובר בנשים. עובדים הקרובים לגיל זה נמצאים בשוק העבודה כבר שנים רבות, ובדרך כלל הם גם בעלי וותק נכבד במקום העבודה הנוכחי. פיטורים של עובדים סמוך לפרישה יכולים להוביל לתוצאות קשות עבורם, ועל כן חשוב מאוד להכיר את האפשרויות החוקיות העומדות בפניהם.

 

פיטורים סמוך לפרישה – הקושי

כפי שכבר הזכרנו, עובדים המתקרבים לגיל הפרישה הם לרוב עובדים בעלי וותק נכבד במקום העבודה. עובדה זו עלולה להטיל נטל כבד על המעסיק, שכן בדרך כלל יחד עם הוותק מגיעות זכויות כלכליות מסוימות לאותו עובד.

מסיבה זאת ומסיבות נוספות, עלול המעסיק להפלות את העובד הוותיק והעדיף להעסיק עובד צעיר וחדש במקומו. העדפה זו עלולה להביא לפיטוריו של העובד תקופה קצרה לפני פרישתו לפנסיה.

פיטורים כאלו עלולים להביא את העובד הוותיק למצוקה קשה, שכן פעמים רבות הוא יתקשה למצוא מקום עבודה חדש, הן בשל אופק התעסוקה הקצר שבאמתחתו, והן בשל הקושי ללמוד תחום חדש מזה שעסק בו עד עתה.

 

פיטורים סמוך לפרישה – הפתרון

המחוקק הישראלי הכיר בבעיה אותה פירטנו בסעיף הקודם, ובעקבות כך חוקק את סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות העבודה, התשמ"ח-1988, הקובע כך:

"לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם.."

כמובן שגם פיטורים על רקע גיל מהווים הפליה, וכך נפתחת בפני עובד שפוטר סמוך לגיל הפרישה מטעמים הקשורים בגילו, אפשרות להגשת תביעה כנגד המעסיק.

 

הגשת תביעה בגין פיטורים סמוך לפרישה

כאמור לעיל, עובד שפוטר סמוך לפרישתו לפנסיה בשל גילו המתקדם יכול להגיש תביעה לבית הדין לעובדה כנגד מעסיקו, הן לצו למניעת הפיטורים והן לפיצוי כספי.

 

מי יכול להגיש את התביעה?

מגיש התביעה הוא בדרך כלל העובד שפוטר מחמת גילו, עם זאת, בשל חשיבות הנושא, מעמיד החוק את רשות התביעה בשמו של העובד לשלושה גופים נוספים: ארגון העובדים במקום העבודה, ארגונים שונים העוסקים בזכויות עובדים והנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה.

 

זמן הגשת התביעה

ההתיישנות על תביעת הפליה על רקע גיל קצרה יותר מזו של תביעה אזרחית רגילה ועומדת על 3 שנים מיום המקרה. כדאי לשים לב לעניין זה, שכן הגשת התביעה לאחר תום תקופת ההתיישנות תשמוט את הקרקע מתחת לבסיסה.

נטל ההוכחה

בשל הקושי הטבוע של העובד להוכיח את מניעו מעסיקו לפיטורים, בעיקר במקרה שהמעסיק עצמו אינו מודה בכך ומנסה להסתיר זאת, מטיל החוק את נטל ההוכחה על כתפיו של המעסיק בתביעות מעין אלו.

על העובד התובע את מעסיקו בשל פיטורים על רקע גיל יהיה להוכיח את שני הרכיבים הבאים:

  1. העובד עומד בדרישות התפקיד
  2. סיבת הפיטורים האמיתית היא גילו

מרגע שהוכיח העובד את שני הרכיבים הנ"ל נטל ההוכחה עובר אל המעסיק שיצטרך להוכיח כי לא הפלה את העובד מחמת גילו, ואם כן הפלה, הרי שיש לו הצדקה חוקית לכך.

 

תוצאה

תוצאת ההליך תלויה בתביעה שהוגשה מלכתחילה. אם המעסיק לא מצליח להרים את נטל ההוכחה, ולא משכנע את בית הדין שסיבת הפיטורים היא לא גילו של העובד, יהיה עליו לבטל את הפיטורים או לפצות את העובד.

גובה הפיצוי נקבע על פי הנזק שנגרם לעובד כתוצאה מהפיטורים, אך החוק מאפשר לבית הדין לקבוע גם פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום שלא יעלה על 50,000 ₪. כלומר, גם עובד שכלל לא נפגע מבחינה כלכלית מפיטורים מפלים שכאלה עשוי להיות זכאי לפיצוי.

 

הגנות המעסיק

כפי שראינו עד עתה, בהליך פיטורים של עובד שגילו סמוך לגיל הפרישה מוטל נטל כבד על המעסיק. עם זאת, ישנן דרכי פעולה שיכולות להוות הגנה על המעסיק, כך שהוא יהיה פחות חשוף לתביעות במקרה של פיטורים כאלה:

 

ניהול הליך פיטורים שקוף

ככל שהמעסיק ינהל את הליך הפיטורים של אותו עובד באופן שקוף ותוך תיעוד השלבים השונים, כך יקל עליו בהמשך להוכיח שהפיטורים לא היו מחמת גילו של העובד, שכן כל הראיות כבר מוכנות.

בנוסף, עצם קיומו של הליך ראוי ושקוף יפחית מלכתחילה את כמות התביעות, שכן לעובד יהיה ברור שסיבת פיטוריו היא לגיטימית, ואין לו סיכוי אמיתי בתביעה משפטית.

 

הפליה מול הבחנה

לעיתים החוק מאפשר להעדיף עובדים מסוימים על רקע גילם, וזאת במקרים בהם לא מדובר בהפליה אלא בהבחנה. כלומר, אם הגיל הוא שיקול רלוונטי למשרה המדוברת הרי שפיטוריו של עובד מחמת גילו, והעדפת עובד מעיר במקומו לא ייחשבו כהפליה אסורה אלא כהבחנה מותרת.

על מנת לזכות בהגנה זאת יצטרך המעסיק להוכיח שאכן ישנו סיבה חוקית והגיונית לכך שהמשרה אינה מתאימה לבני גילו של העובד המפוטר.

 

סיכום

פיטורים הם תמיד עניין לא פשוט, אך כשמדובר בפיטוריו של עובד שגילו סמוך לגיל הפרישה הם יכולים להיות מכה של ממש. שוק העבודה בדרך כלל מתקשה לקלוט מחדש עובדים כאלה, ומה שיכולה להיות הזדמנות חדשה ומעניינת בשביל עובד צעיר הופכת להיות מכת מוות לתעסוקה של עובד מבוגר.

אך כפי שראינו לאורכו של מאמר זה, פיטורים של עובד סמוך לגיל הפרישה הם לא סוף פסוק. המחוקק העניק לעובדים כאלה אפשרות להתמודד עם פיטורים מפלים ובכך למנוע את הפגיעה האנושה בעובד.

ניהול נכון של תביעה כזאת הוא קריטי עבור עובד וותיק שאיבד את מטה לחמו, ולכן אסור לבזבז זמן. ניתן, ואף רצוי, לפנות לעורך דין מומחה בדיני עבודה כבר בשלבים הראשונים של הליך הפיטורים, כך נוכל להביא לתוצאה הטובה ביותר עבור העובד.

לייעוץ בנושא זה פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

פיטורים סמוך לפרישה
פיטורים סמוך לפרישה
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>