ClickCease
חיפוש

איך להודיע על התפטרות

דיני העבודה מבדילים בין עובדים שונים במקרים מסוימים. כאשר מדובר על התפטרות, החוק קובע שיש לבצע את כל ההליך באמצעות הודעה על התפטרות. ביצוע של הודעה זו שלא לפי החוק, יכול לתת עילה למעסיק שלכם לשלול מכם כספים שהיו אמורים להגיע לכם. במאמר הבא נסביר איך להודיע על ההתפטרות שלכם כפי שנקבע בחוק.

 

התפטרות מעבודה

התפטרות מעבודה היא דבר שכמעט כל אזרח נדרש אליו. מעטים מאוד האזרחים שעובדים באותה העבודה פעם, מתחילת התעסוקה שלהם בשוק העבודה ועד לסופה. לרוב מדובר על עובדים במקומות מסוימים במגזר הציבורי או בצבא, אם כי גם עובדים אלה עשויים למצוא את עצמם בהמשך בעבודות נוספות, או שמא עבדו בתקופת הנעורים שלהם.

במידה ואדם רוצה לסיים מיוזמתו את ההעסקה שלו במקום העבודה בו הוא נמצא, הוא צריך לבצע הליך שנקרא התפטרות. כחלק מההליך הזה, חשוב לדעת איך להודיע על ההתפטרות שלכם ממקום העבודה.

דיני העבודה ומדוע הם קשורים להתפטרות

חוקים הקשורים לעבודה ולמשתמע מכך, פסיקות של בתי המשפט לענייני עבודה, תקנות הקשורות אל מקומות העבודה והסכמי עבודה שונים – כל אלו מהווים את דיני העבודה בישראל. בתי המשפט עובדים לפי דיני העבודה כאשר הם צריכים לשפוט במחלוקת כלשהי, ובמקרים מסוימים הם יוצרים תקדימים בתחום. בנוסף, באמצעות דיני העבודה אמורים לדעת העובדים והמעסיקים את הזכויות והחובות השונות שלהם. עורך דין דיני עבודה פועל גם לפי הדינים הללו.

דיני העבודה מתקשרים בצורה מובהקת לאיך להודיע על התפטרות. זכויות עובדים, תאונות בעבודה, פיטורים וגם התפטרות – כל אלו מעוגנים בדיני העבודה השונים. בכל הקשור להודעה על התפטרות, החוק קובע כיצד עובד צריך להודיע למעסיק שלו על כוונתו להתפטר. בנוסף, החוק קובע מה יכול לקרות לעובד שלא הודיע למעסיק שלו על כוונתו להתפטר בפרק הזמן הדרוש.

 

כללים לאיך להודיע על התפטרות

בחוק קבועים כללים שונים הקשורים אל הצורה בה צריך להודיע על התפטרות. מכיוון שמצד אחד לעובד יש זכות לבחור את המקום בו הוא ירצה לעסוק, אך מהצד השני למעסיק יש את הזכות לא להיפגע כלכלית בגלל גחמות שונות, עוגנה הצורה להודעה על התפטרות בעבודה. עובד שיודיע על הכוונה שלו להתפטר כפי שצריך לפי החוק, יוכל לעזוב את מקום עבודתו ללא בעיות. אלו הכללים להודעה על התפטרות:

  • חישוב זמן ההודעה מראש לפני הודעת ההתפטרות
  • ניסוח מכתב התפטרות מנומק עם סיבת ההתפטרות
  • שליחה של המכתב ווידוא קבלתו על ידי המעסיק במידת הצורך

 

הודעה מוקדמת ומכתב התפטרות

עובד לא יכול להודיע סתם כך למעסיק שלו שהוא מעוניין להתפטר. עובד שמעוניין לסיים את עבודתו במקום מסוים החל מתאריך כלשהו, צריך להודיע מבעוד מועד לפי מה שנקבע בחוק על הרצון שלו לסיים את עבודתו. כך תוכלו לחשב את תקופת ההודעה המוקדמת:

  • יום הודעה מוקדמת עבור כל חודש עבודה למשך חצי שנה ויומיים וחצי הודעה מוקדמת לאחר מכן
  • הודעה חודש לפני במידה ואתם עובדים במקום מסוים יותר משנה
  • הודעה לפי מה שסוכם עם המעסיק

 

החוק קובע שעל מנת להודיע למעסיק על התפטרות, אתם צריכים לעשות זאת באמצעות מכתב פיטורים. החוק לא קובע האם יש לשלוח את מכתב הפיטורים לאחר שנכתב בכתב יד, לאחר שהודפס או שדווקא לשלוח אותו בדואר אלקטרוני. חובתכם היא לוודא שהמעסיק קיבל את המכתב, שצריך להיות מנומק בסיבות ההתפטרות שלכם.

 

לנהוג בתום לב

כפי שכבר אפשר להבין, חלק מהעובדים יכולים להגיע למצב בו הם ממשיכים לעבוד במקום העבודה שלהם לא מעט זמן, למרות שהם הודיעו כבר על ההתפטרות שלהם. החוק קובע איך להודיע על התפטרות, אך הוא גם קובע שעובד שהודיע על התפטרות צריך לנהוג בתום לב במקום עבודתו. הוא צריך להמשיך לעבוד לפי הדרישות של המעסיק שלו ולא לנסות להוריד את רמת עבודתו.

 

חרטה על התפטרות

מהרגע שהודעתם על התפטרות, אתם לא יכולים לחזור בכם. הדבר עשוי ליצור מצב בעייתי במקרים מסוימים. עובד שחווה יום מתסכל בעבודתו יכול להודיע על התפטרות מתוך כעס, ואחרי כמה שעות להתחרט על המעשה שביצע. במקרה הזה, לעובד אין יותר מדי מה לעשות. המעסיק הוא זה שיכול להפוך את ההחלטה ולהסכים לבקשת העובד לחזור בו. אם החליט לסרב המעסיק לבקשתו של העובד לחזור בו מהתפטרותו, הוא מחויב לנמק זאת.

 

הזכויות של המעסיק

עורכי דין שונים מתחום דיני העבודה, כמו עו"ד ליאת פייגל, מתעסקים בהליכי התפטרות שונים. חשוב לדעת שגם למעסיק יש זכויות מסוימות בכל מה שקשור להתפטרות של העובד שלו. למשל, החוק קובע שמעסיק יכול לסיים את עבודתו של העובד מיד לאחר שהעובד הודיע על התפטרותו. המעסיק יכול לעשות זאת אם הוא משלם לעובד שלו את שכרו, בהתאם למצוין בחוק.

 

ממה מומלץ להימנע?

התפטרות היא לא דבר מסובך מדי לבצע. אם אתם עוברים על הכללים השונים, תוכלו להתפטר ללא בעיה ממקום העבודה שלכם. הדבר שהכי מומלץ להימנע ממנו הוא להתפטר בצורה שאינה חוקית. מכיוון שהדבר יכול לפגוע בצורה משמעותית במעסיק שלכם, אתם עשויים למצוא את עצמכם חשופים לתביעה ולסנקציות נוספות.

 

ביצוע התהליך בצורה חוקית

כדי לבצע את התהליך בצורה חוקית, אם אתם לא בטוחים איך להודיע על התפטרות, אתם יכולים להסתייע באיש מקצוע כמו עורך דין המתמחה בדיני העבודה השונים. עורך דין זה יכול לסייע לכם לא לבצע את תהליך ההתפטרות בצורה שתסבך אתכם מול המעסיק, על ידי:

  • בקיאות בדיני העבודה השונים
  • ניסיון בהתנהלות מול מעסיקים לפי החוק
  • המיומנות הדרושות לניסוח מכתב התפטרות, עיון בהסכם עבודה וחישוב ימי ההודעה המוקדמת שאתם צריכים
איך להודיע על התפטרות
איך להודיע על התפטרות
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>