ClickCease
חיפוש

חוק דיני עבודה פיטורין

שוקלים להחליף מקום עבודה בשל התקדמות מקצועית או מעבר דירה? מרגישים שזמנכם במקום העבודה קצוב כתוצאה מקיצוצים במקום העבודה או סיבות אחרות. מעוניינים לדעת כיצד לכלכל את צעדיכם בדרך הנכונה ביותר? רוצים לדעת מהן זכויותיכם הסוציאליות הנובעות מפיטורין?

כדאי שתקראו את הדברים הבאים, שנועדו לשפוך אור על הכללים להם מחויב המעסיק לפני נקיטת הצעד המורכב של פיטורי עובד. חשוב לוודא כי הפיטורין שלכם בוצעו בהליך תקין וכי מלוא זכויותיכם ממומשות, אם באופן עצמאי ואם בסיוע עורך דין מומחה לדיני עבודה.

 

פיטורין מהם?

פיטורים הם הפסקת עבודה על ידי המעסיק. ישנן מגוון סיבות להפסקת עבודה לעובד ופעמים רבות מדובר בחוויה מורכבת וקשה לעיכול, מאחר שמקום העבודה תופס יותר ויותר מקום בחיים המודרניים. ייתכנו מצבים של מעבר מקום העבודה מאתר אחד למשנהו  ואז ההחלטה על הפסקת העבודה תבוא מצד העובד.

המקרה הבולט ביותר בפיטורין הוא צמצום כוח אדם והתייעלות, אך למרבה הצער בחלק מהמקרים המעסיק מביא בחשבון כי פיטורין בשלב מסוים יאפשרו לו להימנע מתשלום עבור זכויות בעבודה המגיעות לעובד אם ימשיך לעבוד במקום העבודה.

הליך שימוע לפני פיטורין

מעסיק המעוניין להביא לסיום עבודתו של מועסק, חייב לקיים לפני כן הליך שימוע תקין, במהלכו יוכל העובד להשמיע טענות ולנסות לשנות את ההחלטה על הפיטורין. אמנם,  זכות השימוע איננה זכות המופיעה בחוק, אך בתי הדין לעבודה קבעו כי זו זכות לכל דבר ועניין והליך השימוע הוא חובה. במקרים בהם לא קוימה זכות השימוע, בית הדין לעבודה יכול לחייב לקיים שימוע בדיעבד.

הליך השימוע הוא חלק מההליך התקין ותום הלב של המעסיק בהחלטתו לפטר עובד. מעסיק שלא יפעל בהגינות עשוי לעמוד בפני חיוב להשיב את העובד לעבודה. משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' מתמחה בייצוג עובדים בהליך שימוע וכן בהליכים משפטיים בהם נטען כי זכות השימוע הופרה והפיטורין נעשו אגב הליך לא הוגן.

 

חובת הודעה מוקדמת

חלק חשוב מהליך פיטורים תקין הוא מתן הודעה מוקדמת. ככל שעובד מועסק מספר רב יותר של שנים, כך חשיבות ההודעה המוקדמת עולה. על מנת שלא ייוותר המפוטר ללא עבודה ונעדר הכנסה ביום בהיר אחד, הנושא הוסדר בחקיקה ויש לאפשר מתן הודעה מוקדמת זמן מה עובר למימוש הפיטורין.

בתקופת הזמן הזאת העובד יכול להתארגן ולחפש מקום עבודה חדש, וכן לכלכל את צעדיו ולהסתגל למציאות החדשה ללא מקום העבודה אליו הורגל. בהסכמת המעסיק והמפוטר ניתן לממש את הפיטורין באופן מיידי, תוך תשלום פיצוי נוסף עבור תקופת ההודעה המוקדמת.

עורכת דין ליאת פייגל עוסקת, בין היתר, במקרים בהם הופרה חובת הודעה מוקדמת לפני פיטורין גם בנושא חישוב תקופת הזמן בו נדרש המעסיק למסור הודעה מוקדמת למפוטר. עניין ההודעה המוקדמת מהווה אף הוא הליך תקין לפיטורין בהתאם לחוקי הפיטורין ולפסיקת בתי הדין לעבודה בתחום.

 

פיצויי פיטורין וחשיבותם

עורך דין דיני עבודה הינו בעל מומחיות של ממש בתחום פיצויי הפיטורין. על פניו מדובר בנושא פשוט המחושב בהתאם לשכר הקבוע של העובד המפוטר ביחס למספר השנים בהן עבד. יחד עם זאת, ברבים מהמקרים מתגלה לעובד המפוטר כי אופן חישוב השכר נעשה בצורה שגויה במהלך השנים, וכך פוחת משמעותית סכום הפיצויים אותו נדרש המעסיק לשלם.

כמו כן, משנת 2008 נכרך נושא פיצויי הפיטורין עם הרכיב הפנסיוני בשכר העובד. מדובר בהחלטה מהותית ביותר שאיננה נוגעת רק לכמות הפיצויים שתתקבל על ידי העובד המפוטר, אלא בהחלטה בעלת השלכה משמעותית על העתיד הפיננסי של המפוטר.

חלק מהבדיקות שיבוצעו עבורכם על ידי עו"ד דיני עבודה יבחנו האם לצד רכיבי המשכורת שולמו עבורכם סכומים נאותים לחיסיון פנסיוני כמתחייב בחוק. הניסיון מלמד, כי רבים מן המעסיקים מנסים להתחמק מתשלומים אלה או לשלם אותם באופן חלקי.

 

עורך דין מומלץ לדיני עבודה

דיני עבודה, במיוחד בזמנים המודרניים, דורשים מומחיות רבת היקף במגוון רב של נושאים. מדובר בנושא חוזי לכל דבר ועניין, שכן הסכם העבודה הוא חוזה. לעיתים, נדרש להוכיח כי התקיימו יחסי עבודה בין העובד למעביד ועד כמה שזו נשמעת שאלה טבעית ובסיסית, מגיעה שאלה זו לפתחו של בית העבודה פעם אחר פעם.

שאלות נוספות נוגעות להתאגדות בארגון עובדים, לזכות השביתה, לפיטורין, ללידה והריון, להרעה בתנאי העבודה ולנושאים נוספים. העבודה מלווה חלק ניכר מחיינו ולכן נוגעת בהרבה מאוד תחומי חיים.

עורכת דין ליאת פייגל בקיאה מאוד בכלל הנושאים והתחומים בדיני עבודה, לרבות תאונות בעבודה,  ותסייע בידכם לממש את זכויותיכם תוך קבלת ההגנה הנדרשת עליהן. בבואכם לבחור עורך דין שיילחם את מלחמתכם, כדאי לדעת שאתם בוחרים בטוב ביותר, במי שבקיאה ברזי המקצוע וחותרת להצלחה ולתוצאות הטובות ביותר עבור לקוחותיה.

 

סיכום

סיום עבודה הוא בדרך כלל חוויה מטלטלת עבור העובד המפוטר ולא תמיד ההליך קל עבור המעסיק. לכל אחד מהמקרים, קיים סט זכויות נלוות הנקבעות על ידי חוקים שונים ופסיקות שונות של בתי הדין לעבודה. כדאי לקבל ייעוץ משפטי איכותי, כדי לדעת שזכויותיכם לא ייפגעו במהלך ההליכים.

מדובר בתקופה מורכבת ואפילו מורכבת מאוד וכדאי לדעת מה יסייע בידכם לצלוח תקופה זו בדרך יעילה ונכונה יותר ולקבל בדיוק את מה שמגיע לכם. כמעסיק, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מתאים כדי להימנע ממצב של ביצוע פעולות בניגוד לחוק הנובעות מקיפוח זכויותיו של העובד המפוטר.

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מתאים מטעם משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' שדואג לקהל לקוחותיו בצורה המיטבית. המשרד מספק ייעוץ משפטי, ייצוג בבתי המשפט הגשת תביעות בגין קיפוח זכויות סוציאליות ונושאים נוספים בדיני עבודה.

חוק דיני עבודה פיטורין
חוק דיני עבודה פיטורין
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>