ClickCease
חיפוש

שימוע פיטורין

שיחת שימוע היא זכות בסיסית שאותה חייב כל מעסיק להעניק לעובד שהוא מתכנן לפטר, בלי קשר לתנאי ההעסקה או למספר שנות הניסיון והוותק שלו. כמו כן, חשוב לזכור שהזכות הזו חלה כיום על כלל העובדים והמעבידים בארץ – לרבות אלו שהם חלק מהמגזר הפרטי ואפילו בעת פיטורים המתקיימים על רקע צמצום או תהליך התייעלות

חובת שימוע פיטורין מעוגנת בדיני עבודה. יחד עם זאת, רבים לא מודעים אליה או זוכרים שהמעסיק חייב להעניק להם אותה. מן העבר השני, ישנם גם מעסיקים שלא מביאים בחשבון את חובתם לקיים שיחת שימוע לכל עובד שעומד לפני פיטורים. בגלל חוסר היכרות עם מאפייני החוק ועם החידושים בתקנות, גם המעסיקים וגם העובדים מבולבלים.

 

החשיבות של שימוע פיטורין

הזכות של שימוע פיטורין חשובה מכמה סיבות. קודם כל, החוק מכיר בכך שעל המעסיק לאפשר לכל עובד להשמיע את טענותיו. בגלל שהעובד עומד לפני פיטורים וסביר להניח שהוא גם יאבד את מקור ההכנסה שלו, השמעת הטענות היא כלי שהחוק מעניק לו על מנת לנסות ולשנות את רוע הגזירה. מבחינת החוק, למעסיק אין אינטרס לאפשר לעובד להשמיע את טענותיו לפני הפיטורים ולכן יש תקנות שמטילות עליו את החובה הזו.

שנית, שיחת שימוע היא זכות בסיסית חשובה בגלל שהמעסיק צריך להעניק אותה לכל עובד ללא קשר לתנאי ההעסקה שלו. בין היתר, החובה לאפשר לכל עובד להשמיע את טענותיו לפני הפיטורים חלה גם על מעסיקים של עובדים חדשים, גם על המגזר הציבורי וגם על המגזר הפרטי. לשם השוואה, חובת שיחת השימוע לפיטורים חלה עד לפני כמה שנים על עובדי המגזר הציבורי בלבד.

התוקף החוקי של שימועי פיטורין

חובת השימוע מעוגנת בדיני עבודה ויש לזה כמה השלכות מאוד חשובות:

א. הגשת תביעה בבית דין לעבודה – חובת השימוע המעוגנת בדיני העבודה מאפשרת לכל עובד ועובדת להגיש תביעה בבית דין לעבודה. הגשת התביעה רלוונטית אם העובד לא זומן לשימוע לפני הפיטורים שלו ובאמצעותה ניתן אף לבטל את הפיטורים או לחילופין לדרוש פיצוי כספי הולם. במילים אחרות, הליך פיטורין לקוי הוא אחד הנושאים המטופלים תחת המסגרת של בתי הדין לעבודה והוא כולל גם את שיחת השימוע לפיטורים.

ב. התייעצות עם עורך דין – המשמעות המיידית של פיטורים ללא שיחת שימוע עשויה להיות התייעצות עם עורך דין. בעזרת מעורבות של בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום המשפטי ומכירים אותו, ניתן לרכז את כל השאלות תחת קורת גג אחת ולוודא מיצוי זכויות מול מעסיקים בתחומים שונים.

ג. השמעת הטענות על ידי המעסיק – הטעות הנפוצה להתייחס אל שיחת השימוע בתור זכות של העובד בלבד. בפועל, תהליך השימוע לפני הפיטורים מאפשר לשני הצדדים להשמיע את הטענות המרכזיות שלהם. כך לדוגמא המעסיק יכול לנמק את החלטתו לגבי הפיטורים, אך לשמור על יחס הוגן ומכבד תוך ציון נקודות לשיפור שאותן הוא היה רוצה לראות. בהרבה מאוד מקרים, שיחת השימוע אף גורמת לביטול הליך הפיטורין ולפתיחת דף חדש בין הצדדים.

 

הכנה לקראת שיחת שימוע

על אף האמור לעיל, אין ספק ששיחת השימוע רלוונטית יותר עבור העובד מאשר עבור המעסיק. ברוב המקרים, המעסיק כבר הגיע להחלטתו הסופית ולכן שיחת השימוע שאותה הוא מקיים מול העובד מאפשרת לו רק לעדכן אותו. מנגד, עובד שמתכונן היטב אל שיחת השימוע אכן יכול לנסות לבדוק האם קיימת אפשרות לבטל את הליך הפיטורים ולתאם תנאי העסקה חדשים.

הדרך לנצל את היתרונות של שיחת השימוע היא להיערך אליה מראש. מבחינת העובד, כדאי לדוגמא לזכור שהליך השימוע מתחיל מהרגע שבו מקבלים את הזימון בכתב. בנוסף, הליך השימוע מסתיים רשמית רק בתום פגישת השימוע. לאורך התהליך הזה, העובד יכול לעיין במידע שעליו מבסס המעסיק את החלטתו ולהגיב בהתאם.

 

בניית מערך טענות נגד הפיטורים – איך עושים את זה נכון?

התייעצות עם עורך דין ואיסוף מידע בצורה עצמאית יכולים לסייע להתכונן אל שיחת השימוע. המטרה של שימועי פיטורין היא בסופו של דבר להבטיח שהתהליך מתבצע בצורה הוגנת ותקינה, לכן לכל הצדדים המעורבים יש זכויות שאותן הם יכולים לנצל.

אחת הבעיות עם הליך פיטורים לא תקין עלולה למשל לבוא לידי ביטוי בכך שההתראה שניתנה לעובד היא לא מספיק ארוכה. במקרים כאלה העובד עלול לפספס את ההזדמנות שלו להתכונן לקראת שיחת השימוע, לכן הוא לא מקבל הזדמנות הוגנת. בנוסף, אלו נסיבות שבהן המעסיק לא ממלא את חובתו כפי שהיא מעוגנת בדיני העבודה.

 

מתי כדאי לפנות למעסיק?

כל עובד בסקטור הפרטי או הציבורי רשאי לפנות למעסיק על מנת לבקש זמן התראה ארוך יותר. אם פרק הזמן שאמור לעבור בין קבלת הזימון לשיחה ועד תאריך השימוע עצמו לא מספיק ארוך, אפשר לפנות אל המעסיק עם בקשה רשמית בכתב. מטרת הבקשה היא בדרך כלל לדחות את תאריך השימוע, כמו לדוגמא אל מועד מתאים יותר.

אפשרות אחרת היא לבקש דחיית שימוע בטענה שלפיה העובד לא קיבל את הגישה המלאה אל המסמכים הנוגעים להליך הפיטורים שלו. אם זוכרים שמטרת החוק היא לאפשר לצדדים להשמיע את הטענות שלהם בצורה הוגנת ושקופה, מבינים מדוע מניעת גישה אל המסמכים היא הפרת זכויות מצד המעסיק כלפי העובד. במקרים כאלה העובד לא יכול להגן על עצמו ולהוכיח שהוא צודק, לכן החוק מאפשר לו לפנות אל המעסיק ולבקש דחייה של השימוע.

 

כך יודעים שמדובר בשיחת שימוע פיטורין על פי דין

הצד השני של המטבע מתאר מקרים שבהם שיחת השימוע אכן מתקיימת על פי הדין. בשביל להיות בטוחים שהמעסיק מילא את חובתו, יש כמה תנאים שבהם שיחת השימוע צריכה לעמוד:

  • המעסיק מאפשר נוכחות של אדם נוסף מלבד העובד גם במהלך שיחת השימוע עצמה
  • המעסיק מעניק לעובד פירוט מלא לגבי הסיבות שבגללן מפטרים אותו
  • המעסיק נותן לעובד מספיק זמן להשמיע את טענות הנגד שלו
  • המעסיק מגלה פתיחות ונכונות להקשבה לגבי טענות העובד נגד הפיטורים

 

מה קורה אם הליך השימוע לא מתקיים כדין?

עובד שמרגיש שהליך הפיטורים שלו לא בוצע כדין וכחוק יכול וצריך לפנות אל עורך דין. התייעצות עם עורך דין יכולה בשלב הזה להיות חשובה מאוד, כי היא מאפשרת לנצל את הזכויות הקבועות בחוק. בין היתר, ניתן לעשות את זה גם מיד אחרי שיחת השימוע ואם מבססים טענה שלפיה המעסיק לא עמד בתנאים שמחייבים אותו.

 

הזמנת נציג לשיחת שימוע

אחת הדרכים להבטיח הליך פיטורים תקין היא להגיע אל שיחת השימוע בנוכחות עורך דין, נציג ועד עובדים או אפילו בן משפחה. כמובן שעדיף שמומחה ילווה את שיחת שימוע הפיטורין ולא רק קרוב משפחה או חבר, אבל הדבר החשוב הוא לא לעבור את זה לבד. אם עוד אנשים משתתפים בשיחת השימוע, כנראה שיהיה קל יותר להוכיח בבית המשפט את טענת המעסיק לגבי הליך לא תקין.

כמו כן, נוכחות של אדם נוסף מעניקה תחושת ביטחון לעובד שעובר שימוע פיטורין.

שימוע פיטורין
שימוע פיטורין
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>