ClickCease
חיפוש

גניבה ממעסיק

חסך כלכלי, ניצול האמון או נקמה יכולים להיות מניעים לגניבה ממעסיק. מהן הזכויות השמורות למעסיק ולעובד במקרה של אישום בגניבה? במאמר זה נתמקד בסוגיה המשלבת דיני עבודה והדין הפלילי ודורשת הבנה מעמיקה בנושא.

נדמה שאין מתאים יותר מהביטוי "לנשוך את היד שמאכילה אותך" לתיאור מעשה גניבה ממעסיק. בין אם מדובר בדחף לעשיית 'צדק' מול מעסיק שלא שילם לעובדיו פנסיה ובין אם מדובר ב'משחק' עם כרטסת השעות, מדובר במעשה פסול, המאפשר למעסיק להגיש תלונה במשטרה ולפעול בכל דרך חוקית.

גניבה ממעסיק: עונש חמור ומרתיע

עבירות גניבה נחשבות לעבירות מסוג עוון, דינן עד שלוש שנות מאסר. אך כאשר מדובר בגניבה ממעסיק, העבירה נחשבת לנסיבות מחמירות ודינה עד שבע שנות מאסר כשהשווי הנגנב עולה על 1,000 שקלים.

הענישה המחמירה נובעת מהאמון בין עובד ומעביד, שהמעסיק מפקיד את מפעל חייו בידי העובד בדרכים שונות, כמו קבלת מפתח לעסק, ניהול מלאי ומכירות, וקבלת החלטות בנוגע לביצוע העבודה בפועל. החוק והאכיפה נוקטים בענישה כבדה לצורכי הרתעה ולמיצוי הדין עם מי שפוגע באמון זה.

ייתכן שהעובד שלי גנב ממני. כיצד לפעול?

לפני הגשת תלונה במשטרה, יש לבסס הוכחות ותיעוד למעשה הגניבה. במקרה שאין די ראיות, המקרה ייחשב כ"מילה נגד מילה" ויהיה קשה לבסס את התביעה. גם במקרה ברור של גניבה, יש לערוך שימוע לפני פיטורין כחוק ולהסביר לעובד את סיבת השימוע ולאפשר לו להשמיע את טיעוניו.

נקיטה בהליכים פליליים היא צעד בלתי הפיך, ואם יתברר כי העובד לא גנב דבר, המעסיק עלול להיחשף לתביעת פיצויים (בגין עוגמת נפש ו/או לשון הרע) ולפגיעה במוניטין העסקי. חשוב לברר לעומק את המקרה, לתעד בצורה מלאה ולנהל את התהליך בצורה מסודרת ומכבדת.

כאן המקום לציין כי לעיתים מתרחשות סיטואציות במקום העבודה שבהן נדמה למעסיק כי העובד גונב ממנו, אך בפועל מדובר באי הבנה בתום לב של הנחיה או נוהל. לכן, חשוב לברר לעומק את המקרה ולבסס אותו כראוי מבחינת תיעוד מלא. יש לערוך תשאול לעובדים אם הדבר עשוי לסייע, ולנהל את התהליך בצורה מסודרת, עניינית ומכבדת, תוך שמירה על פרטיות העובד ושמירה על שמו הטוב, ללא פגיעה או השפלה פומבית.

המעסיק מאשים אותי בגניבה. מה עליי לעשות?

עובד שנקלע לתסבוכת מול מעסיקו החושד בו בגניבה חייב להכיר את זכויותיו. אם אכן לא נעשה דבר, אין סיבה לחשוש מההליך הפלילי, אך מומלץ להתמודד בעזרת עורך דין שמתמחה בדיני עבודה. יש לזכור כל העת כי גניבה ממעסיק היא נושא רגיש וטעון לשני הצדדים, ולכן חשוב לשתף פעולה עם הבדיקות הפנימיות ככל האפשר כדי להפיג את החשד.

על ההליך המשפטי בעבירות גניבה ממעסיק

גניבה ממעסיק שהגיעה לחקירה במשטרה והועברה לפרקליטות, בדרך כלל תביא להגשת כתב אישום. לאורך ההליך הפלילי יוצגו ראיות, ולעתים גם הודאות או הכחשות מצידו של העובד. חשוב שהעובד ייוצג על ידי עורך דין המתמחה בתחום כדי להבטיח את זכויותיו.

בגזר הדין, נוטה בית המשפט להתחשב בנסיבות כמו היקף סכום הגניבה, האופי של אותו בית עסק, מעמדו של העובד בארגון, היקף הנזק שנגרם למעסיק, נסיבות אישיות ועוד. כך למשל, מקרה שבו מוכרת בסניף של רשת בגדים שלחה ידה לקופה וגנבה ממנה סכום של 2,500 שקלים. 

אכן מדובר במעשה חמור ובלתי נסלח, אך דינה של אותה מוכרת לא יהיה כדין רואה חשבון למשל, שמעל בלקוחותיו בהיקף של מיליוני שקלים.

זכויות העובד בחקירה

כאשר מעסיקים חושדים בגניבה בתוך הארגון, הם לעיתים ממהרים להפעיל נוהל מעקב, הכולל העסקת חוקר פרטי. החוקר נדרש לפעול במסגרת החוק ולא לתפקד כחוקר משטרה, תוך שמירה על זכויות העובדים במהלך תשאול ואיסוף הראיות.

בחקירה משטרתית, לעובדים יש זכויות כגון הימנעות מהפללה עצמית, שמירה על זכות השתיקה והתייעצות עם עורך דין. פגיעה בזכויות אלו עלולה להוביל להשלכות משפטיות. אם זומנתם לחקירה או תשאול, פנו מיד לעורך דין המתמחה בדיני עבודה לקבלת ייעוץ והנחיות. סוגיית גניבה ממעסיק דורשת התייחסות רצינית וקבלת החלטות מושכלת כדי להגן על זכויותיכם.

בחקירה פרטית, חשוב לוודא שהחוקר פועל בהתאם לחוק ולא לוחץ על העובדים למסור עדות או הודאה. אם זכויותיכם נפגעו, ניתן לפנות לבית המשפט ולהציג את הפרוטוקול לחקירת החוקר. חשוב להעביר את כל המידע לעורך דין לבדיקה מעמיקה.

אם זומנתם לחקירה, בין אם מצד מקום העבודה, משטרת ישראל או חוקר פרטי, פנו מיד לעורך דין המתמחה בדיני עבודה. התייעצות מקצועית תסייע לכם להבין את זכויותיכם ולהתמודד בצורה הטובה ביותר עם החשדות המופנים כלפיכם.

לסיכום

עבירת גניבה ממעסיק עשויה להוביל לעונש מאסר ממושך ולכתם משמעותי על שמו הטוב והמוניטין התעסוקתי של האדם המואשם. אם אתם מעסיקים שחושדים בגניבה או עובדים המואשמים בכך, אל תתמודדו עם המצב לבד. פנו למשרד עורכי הדין ליאת פייגל, שיספק לכם ייעוץ מקצועי ומדויק בהתאם למקרה, וילווה אתכם בכל שלבי התהליך המשפטי.

גניבה ממעסיק

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>