ClickCease
חיפוש

אישור הממונה על חוק עבודת נשים

נשים עובדות חשוב שתכירו את הממונה על חוק הגנת נשים. סביר שרבות מכן לא יודעות שהן מוגנות בחוק מפני פיטורים ומפני אפליית נשים. המחוקק הישראלי רוצה להבטיח את זכותן של נשים בחוק לעבוד ולהתפרנס בכבוד וללא אפליה על רקע מגדרי. על כל פיטורים של אישה אשר מוגנת בחוק, חייב המעסיק לקבל אישור הממונה על חוק עבודת נשים. חשוב שתישארו מוגנות. 

 

פערים בשוויון מגדרי בעבודה

היסטוריה של נשים עובדות

בעשורים האחרונים החלה התרחבות משמעותית של כניסת נשים לשוק העבודה. ההתרחבות המשמעותית החלה עם פרוץ מלחמות העולם, כאשר משרות רבות שהיו מאוישות על ידי גברים, התפנו לטובת הגיוס למלחמה, ונשים מצאו את עצמן מחליפות את הגברים בתפקידם. בשנות השישים אמנם חלה מגמה של חזרה של הנשים לתפקידים מסורתיים, אך בעשורים האחרונים ישנה התרחבות משמעותית של נשים עובדות. זאת ועוד, שבעשרים השנה האחרונות נשים החלו לתפוס תפקידים ניהוליים ותפקידי מפתח בחברה וכך הפכו למשמעותיות בשוק העבודה.

 

השגת שוויון מגדרי בשוק העבודה

נשים החלו לתפוס תפקידים משמעותיים בשוק העבודה. ישנם תחומים שלמים המוגדרים כנשיים, עקב ריבוי נשים עובדות בו. כך בעיקר חינוך ורווחה. זאת ועוד שנשים החלו להיכנס לתפקידים הנחשבים ל"גבריים יותר" כמו הנדסה ופוליטיקה, וגם שם בשנים האחרונות הן משמעותיות יותר ותופסות תפקידי מפתח. עם זאת, הדרך לשוויון מגדרי עוד רחוקה. את חוסר השוויון המגדרי ניתן לראות בתנאי השכר ולעיתים ביחס מעסיק ובשעות העבודה המרובות המקשות על שילוב עבודה ומשפחה.

 

שקל של נשים

בתחומי השכר למשל, נתבע המושג "שקל של נשים". מושג זה נתבע בעקבות מחקרים שבחנו את הבדלי השכר בין נשים וגברים, ומצא שבתפקידים רבים, ישנם פערים משמעותיים בשכר בין נשים וגברים בתפקידים דומים ובהשכלה זהה. לפיכך, על כל שקל שגבר מרוויח, אישה מרוויחה בממוצע 70 אגורות. זאת ועוד, מחקרים מצאו שבעוד שגבר עובד נתפס כמחויב לעבודה, אישה בהריון או אמא לילדים נתפסת כמחויבת יותר למשפחה, ובכך מעסיקים נוטים להעדיף פחות העסקה של נשים.

 

חוק עבודת נשים

זכות האישה להתפרנס בכבוד

המחוקק הישראלי מכיר בפערים המגדריים בעבודה, כפי שתוארו לעיל ומעבר לכך, ומודעות זו הולכת וגדלה בשנים האחרונות. בחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו" מוגדרת הזכות להתפרנס בכבוד ללא הבדל של גזע דת ומין. מכאן שהמדינה מנסה להסדיר העסקה תקינה ומכובדת של נשים ולמנוע פיטורים על רקע של אפליה. מכאן שהמדינה הקימה חוקקה את "חוק עבודת נשים".

החקיקה של חוק עבודת נשים

כדי להגן על נשים עובדות מפני פיטורים או אפליה, נחקק "חוק עבודת נשים". חוק זה בא במטרה למנוע פגיעה בזכויות נשים בעבודה, ואפילו במשק בית פרטי. בכלל זה הוא בא להגן על נשים בהריון ובלידה מפני פיטורים ולהסדיר את ימי המחלה והחופשה, את השכר וההפרשות לקרנות הפנסיה והגמל. בכלל זה, מגן החוק גם על נשים במהלך טיפולי פוריות. כמו כן, החוק קורא להגנה על נשים הנחשבות למוחלשות, כמו נשים בשיקום ובמקלטים לנשים מוכות, ונשים ברבדים שונים בחברה כמו תרבויות ותתי תרבויות הנחשבות לבני מיעוטים.

 

חוק עבודת נשים – לא לנשים בלבד

תתפלאו לדעת, אך חוק עבודת נשים על אף שמו, אינו מגן רק על הנשים אלא מטרתו ליצור שוויון חברתי ושוויון מגדרי בעבודה. בכך הוא מסדיר גם את מעמד הגברים בחיי המשפחה ובשילוב תחומי העבודה והמשפחה גם יחד. בכלל זה, החוק מורה על מתן חופשת לידה לגבר, המוסדרת בחוק, ימי מחלה עבור מחלת ילדים ותקנות שונות שמאפשרות לגבר להיות נוכח יותר בחיי המשפחה. בכך רואה המחוקק צמצום בתפיסה המגדרית של האישה כאחראית על הבית וגידול הילדים, ומבקש להסדיר את מעמד בני הזוג כשותפים שווים בגידול הילדים ובפרנסת הבית.

 

מיהו הממונה על חוק עבודת נשים

לצורך אכיפת חוק עבודת נשים, הקימה המדינה גוף ממשלתי האמון על תחום הגנת נשים ונקרא הממונה על חוק עבודת נשים. מטרתו להגן על נשים עובדות באכיפת החוק על סעיפיו. נשים עובדות, גורמים משפטיים ומעסיקים, יכולים להפנות בקשות ופניות להתייעצות חוקית, הקשורים בעבודת נשים ובעמידה בתנאים של סעיפי החוק השונים.

 

אישור הממונה על חוק עבודת נשים לענייני החוק

כל חריגה מסעיפי חוק עבודת נשים, או שינוי אופי העסקה שעומד מנגד לו, דורש את אישור הממונה על חוק עבודת נשים. לפיכך, פיטורים של אישה המוגנת על פי חוק, או שינוי תנאי עבודתה, מחייבים את המעסיק לפנות לממונה ולקבל את אישורו לכך. מעסיק אשר לא קיבל אישור חריגה, או אישור שהפיטורים או שינויי התנאים עומדים בהלימה עם החוק, למעשה עובר עליו.

 

תביעת מעסיק שלא קיבל אישור של הממונה על חוק עבודת נשים

מעסיק אשר לא קיבל אישור הממונה על חוק עבודת נשים לבצע פיטורים או שינוי משמעותי בתנאי העסקה, ויש בכך פגיעה באישה המוגנת בחוק, מבצע עבירה על החוק ויש בכך מן העילה לתביעה. המחוקק הישראלי יבקש להגן על נשים מפני אפליה בעבודה.

מדובר במיוחד על נשים מוגנות על פי חוק כמצוין לעיל, כמו נשים בהריון או אחרי לידה (לרבות טיפולי פוריות), נשים במעון לנשים מוכות או בשיקום, או נשים בנות מיעוטים. בכלל זה חשוב לציין כי גם גברים אשר נפגעו זכויותיהם בחוק עבודת נשים, בכל הקשור ברווחת המשפחה, יכולים גם הם להגיש תביעה כנגד המעסיק בעילה לעבירה על החוק.

 

ייצוג בתביעה כנגד עבירה על חוק הגנת נשים

במידה והמעסיק לא קיבל אישור הממונה על חוק עבודת נשים ובכך ביצע עבירה על החוק ופגע בתנאי העובדת, פנו לייעוץ משפטי, שיגן עליכם על פי חוק מפני פיטורים או פגיעה במקום העבודה. עו"ד ליאת פייגל, מומחית לדיני עבודה אשר חרטה על דגלה את זכות השוויון המגדרי בעבודה, תייצג אתכן באופן הנאמן ביותר.

אישור הממונה על חוק עבודת נשים
אישור הממונה על חוק עבודת נשים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>