ClickCease
חיפוש

סיום חוזה העסקה

העבודה תופסת מקום מרכזי בשגרת חיינו. מכלול היחסים בין העובד לבין המעסיק מוסדר באמצעות זכויות העובדים, כמו גם באמצעות חוזה העסקה ברור ומפורט. במקרים בהם הצדדים מעוניינים להגיע להסכם על סיום חוזה העסקה, הרי שכל אחד מהצדדים צריך להיות מודע לזכויות והחובות הכרוכות בהליך. הנה לפניכם כל המידע החשוב בנושא

 

מהו חוזה העסקה?

במסגרת מכלול יחסי העובד – מעסיק, החוק מכיר בכך שמדובר במערכת יחסים לא שוויונית ופועל לאיזונה באמצעות הענקת מגוון זכויות לעובדים. על פי חוק, חוזה עבודה הוא חוזה משפטי המסדיר את תנאי ההעסקה ואת כל יחסי העבודה בין העובד לבין המעסיק. למעשה, עריכת חוזה העסקה היא חובה חוקית המוטלת על המעסיק ולפני שממהרים לחתום על חוזה עבודה סטנדרטי, כדאי להיוועץ בשירותיו של עו"ד מומחה בדיני עבודה – עו"ד ליאת פייגל.

חוזה עבודה מקיף ומפורט צריך לכלול התייחסות למגוון סוגיות, חלקן מוגדרות על פי חוק (כמו למשל מספר ימי המחלה ולהבדיל ימי החופשה המגיעים לעובד) וחלקן נוגעות באופן ספציפי למהות התפקיד, כמו למשל – הגדרת אופי התפקיד, הגדרת שעות העבודה, מסגרת השכר, אופני סיום העסקה ועוד.

 

מדוע חשוב לערוך חוזה העסקה?

מעבר לעובדה שמדובר בחובה חוקית, לעריכת חוזה העסקה קיימת חשיבות בפני עצמה, היות ומדובר בחוזה משפטי שנועד להגן על הצדדים במקרים בהם מתעוררות מחלוקות ואי הסכמות. עריכת חוזה העסקה ברור ומפורט, תבטיח לצדדים התנהלות הוגנת ותסייע לכך שהצדדים לחוזה לא יישאו באחריות לנזקים שונים.

 

סוגי חוזי העסקה

את סוגי חוזי העבודה מקובל לחלק לשתי קטגוריות עיקריות:

 

חוזה העסקה רגיל

חוזה העסקה רגיל הוא חוזה הכולל את ההתחייבויות הקבועות בחוק והגדרות ספציפיות הנוגעות לאופי התפקיד של העובד.

 

חוזה עבודה אישי

חוזה עבודה אישי הוא חוזה עבודה מורחב יותר, היכול רק להוסיף על הזכויות המגיעות לעובד מכוח החוק ו/או הסכמים קיבוציים והוא כולל סעיפים והתחייבויות שנערכו בהתאמה אישית לעובד החתום על החוזה.

 

האם ניתן לערוך שינויים בחוזה העסקה?

חוזה העסקה הוא חוזה משפטי לכל דבר ועניין, בין אם החוזה הועלה על גבי כתב ובין אם סוכם בעל פה ולכן, לא ניתן לערוך שינויים בחוזה העסקה ללא ידיעות הצד השני. כך, שינויים בחוזה ההעסקה יתאפשרו רק בהסכמת שני הצדדים והם יידרשו בעיקר במקרים בהם תנאי העסקת העובד השתנו (מעבר ממשרה מלאה למשרה חלקית לדוגמה).

 

מה המשמעות של סיום חוזה העסקה?

סיום חוזה העסקה משמעותו הפסקה מלאה של יחסי העבודה בין העובד למעסיק, כשסיום חוזה העסקה יכול להתרחש הן בשל נסיבות טבעיות כמו פרישה או בשל החלטת אחד הצדדים להביא לסיום יחסי העבודה (התפטרות / פיטורים). תהא הסיבה אשר תהא, סיום יחסי העסקה מלווה לרוב בטלטלה אישית, הנוגעת הן לתחום המקצועי בחיינו והן לתחום הכלכלי ובכדי להבין מהן הזכויות העומדות לכם ברגעים אלו וכיצד להיערך ליום שאחרי, כדאי להיעזר בשירותיו של עו"ד דיני עבודה מנוסה.

 

הליך סיום חוזה העסקה במקרה של פיטורים / התפטרות

הליך סיום העסקה הנובע מפיטורים / התפטרות צריך להתבצע באופן חוקי ומסודר וזאת על פי מספר שלבים מרכזיים:

 

הודעה מוקדמת

הודעה מוקדמת צריכה להינתן בהתראה מראש ובכתב ולכלול את הסיבות והנימוקים לסיום יחסי העבודה.

 

שימוע לפני פיטורים

במקרה שהמעסיק החליט על פיטורי העובד, על המעסיק לערוך שימוע לעובד ולפרט את הטענות כנגד העובד. הליך השימוע נועד לאפשר לעובד להציג את הצד שלו, כשעל המעסיק מוטלת החובה לשקול בנפש חפצה ולב פתוח את טיעוני העובד.

 

פיצויי פיטורים

בפיטורים חד צדדים / התפטרות בדין מפוטר, לעובד קיימות זכויות שונות שנועדו לאפשר לו לעבור בצורה חלקה את האירוע ובין הזכויות המרכזיות הללו נמצאים פיצויי הפיטורים על פי ההסדר הפנסיוני של העובד.

 

סיום חוזה העסקה בהסכמה

במידה ושני הצדדים החליטו על סיום חוזה העסקה בהסכמה, הרי שלא חלה עליהם החובה לפעול בהתאם לנהלים התפטרות או פיטורים כמוגדר בחוק. סיום חוזה העסקה בהסכמת שני הצדדים יכול להועיל לשני הצדדים, הן עבור המעסיק, המבצע פיטורין מבלי לעבור על החוק והן מבחינת העובד, היכול לצמצם את תקופת ההודעה מראש.

במסגרת סיום חוזה העסקה בהסכמה, הצדדים מחליטים יחדיו על אספקטים שונים בחוזה העבודה, תוך התייחסות למועד סיום העסקה וסכומי הכסף המגיעים לעובד (מעבר לזכויות הכספיות המגיעות לו על פי חוק). על מנת להגיע להסדר סיום חוזה העסקה התואם את האינטרסים של שני הצדדים, מומלץ כי עריכת סיום חוזה העסקה תתבצע במעורבות עורך דין מומחה בתחום.

 

האם ניתן לסיים חוזה העסקה באופן חד צדדי?

כפי שלא ניתן לערוך שינויים חד צדדים בחוזה העסקה, כך גם לא ניתן לבטל את חוזה העסקה באופן חד צדדי. יחד עם זאת, ישנם מספר חריגים בהם ניתן להביא לסיום חוזה העסקה באופן חד צדדי וללא סנקציות וקנסות שונים, כמו למשל במקרים של קיצוצים וסגירת מקום העבודה, כמו גם במקרים בהם העובד פעל בכוונת מזיד וגרם נזקים לעסק ובמקרים בהם העובד עביר על עבירות פליליות כמו עבירת גניבה לדוגמה.

 

ביטול סיום חוזה העסקה – באילו מקרים?

סיום חוזה העסקה באופן חד צדדי הוא צעד די קיצוני ויחד עם זאת, כדאי לדעת כי הצדדים יכולים להתחרט על החלטת סיום חוזה העבודה ובהתייחס למספר מקרים ספציפיים המוכרים בחוק:

 

אילוצים בלתי צפויים

המעסיק יכול להתחרט על סיום חוזה העסקה במקרה וההחלטה נבעה מאילוצים בלתי צפויים שהפסיקו להתקיים.

 

עידנא דריתחא

לעיתים, המעסיק או העובד פועלים בשעת כעס (עידנא דריתחא) ומחליטים על סיום חוזה העסקה באופן חד צדדי. לאחר שהרוחות נרגעו והצדדים מכירים בטעותם, הרי שניתן להביא לביטול סיום חוזה העסקה.

 

 

מה המשמעות של סיום חוזה העסקה בדרך לא חוקית?

סיום חוזה העסקה בדרך לא חוקית היא עבירה על החוק, העלולה לחשוף את הצד המפר לסנקציות וקנסות שונים. את התביעה ודרישת הפיצויים ניתן לבסס על שתי עילות מרכזיות:

 

עילה חוזית

כפי שהזכרנו, חוזה עבודה הוא חוזה משפטי לכל דבר ועניין ובשל כך, הוא כפוף לדיני החוזים. ככל סיום חוזה העסקה בדרך לא חוקית מהווה הפרה של החוזה, בגינה ניתן לתבוע פיצוי על נזקים ממוניים ולא ממוניים (נזק נפשי)

 

עילה נזיקית

סיום חוזה העסקה בדרך לא חוקית עלול לגרום לנזקים שונים אצל התובע, היכול לדרוש פיצויים בהתאם במטרה להשיב את מצבו לכפי שהיה טרם הפרת החוזה.

 

מדוע חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בדיני עבודה?

חוזה העסקה הוא מסמך משפטי לכל דבר ועניין ולכן, בין אם מדובר בעריכת החוזה ובין אם בסיומו, חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד מומחה בתחום דיני עבודה ובכך להבטיח את מימוש מלוא הזכויות המגיעות לכם ולוודא כי אתם פועלים על פי חוק.

במסגרת ניסיוננו רב השנים בתחום דיני העבודה, במשרד עו"ד ליאת פייגל ושות' נשמח לסייע לכם בכל הקשור לחוזה העסקה, לרבות סיום חוזה העסקה בדרך מהירה ויעילה, תוך שמירה מלאה על האינטרסים והזכויות שלכם. אז אם אתם מחפשים את הדרך הטובה ביותר להגיע לסיום חוזה העסקה, אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בהקדם.

סיום חוזה העסקה
סיום חוזה העסקה
תמונה של עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
×
js_loader
יצירת קשר:
משרדינו ברשתות החברתיות:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>