ClickCease
חיפוש

ראיון עבודה והסכם עבודה

 

אם הגעתם לעבודה חדשה, חשוב שיתבצע ראיון עבודה מסודר וייחתם הסכם עבודה המוסכם ומוסדר על ידי שני הצדדים. חשוב שתדעו שישנם הסדרות בחוק הקשורות בראיון עבודה והסכם עבודה, ותוכלו לקרוא עליהם כאן.

 

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

בעשורים האחרונים ובמיוחד בשנים האחרונות, גברה ההכרה בצורך בצמצום אפליה בחברה, ובכך צמצום אפליה בעבודה ואף בקבלה לעבודה. המחוקק הישראלי מכיר בצורך זה, ובשנת תשמ"ח (1988) נחקק "חוק שוויון הזדמנויות בעבודה". מטרתו של חוק זה הינה להגן על המועמדים למקום עבודה או לתפקידים שונים במקום העבודה, מפני אפליה על רקע של דת, מין וגזע או מוצא. בנוסף לכך, מסדיר החוק תקנות למניעת אפליה במקום העבודה.

 

הגנה על מועמדים מפני אפליה

החוק מגן על המועמדים לעבודה עוד לפני קבלתם. לפי החוק, במידה והמועמד נמצא מתאים בראיון העבודה, יש איסור למנוע קבלתו למקום עבודה, אשר נמצא מתאים ביכולותיו, הכשרתו והשכלתו. זאת במידה והמעסיק נמנע מקבלת העובד בשל מין, דת, מוצא, נטייה מינית, טיפולי פוריות, הריון, הורות של המועמדים או כל קריטריון אחר אשר יוכח כי אינו מונע מן העובד להתאים למקום עבודתו.

לצערנו בפועל, לעיתים יהיה מאתגר להוכיח כי אכן המעסיק לא קיבל את העובד על רקע אפליה, כיוון שהמעסיק יטען כי נמצא מועמד מתאים יותר. אולם במקרים מובהקים של אפליה, עומד הדין לצד העובד.

 

עילה לתביעה למניעת קבלה לתפקיד בניגוד לחוק

מקרה מובהק שאירע הקשור באפליה בעבודה הינו מקרה של מועמדת אשר עברה ראיון עבודה עם כוח האדם ועם המנהל הבכיר בחברה מוכרת ונמצאה כמתאימה לתפקיד שהוצע לה. בהמשך לכך, נשלחה אליה טיוטה של הסכם עבודה במטרה להתקדם ולהגיע לחתימה של שני הצדדים. במהלך שיחה של המועמדת עם נציגת כוח האדם של החברה התברר כי המועמדת בהריון.

לאחר מספר ימים היא קיבלה הודעה כי התפקיד אינו רלוונטי יותר ונמצא מועמד מתאים אחר. המועמדת טענה כי מדובר באפליה הנוגדת את החוק, כאשר קבלתה לתפקיד נדחתה בשל היותה בהריון. בעקבות כך הוגשה תביעה לבית דין לעבודה.

ראיון עבודה

מועמד אשר נבחן עבור תפקיד במקום עבודה יוזמן לראיון עבודה כדי ששני הצדדים, המעסיק והמועמד יכירו זה את זה, ידונו בהתאמת המועמד לתפקיד תוך בדיקת כישוריו. במידה ומועמד לא קיבל הזמנה לראיון אלא קבלה אוטומטית לתפקיד, הוא יוכל לבקש כי יוזמן לראיון עבודה.

חשוב שהמועמד יזכור כי הראיון הוא דו צדדי – כלומר, המעסיק מראיין את המועמד, אך גם המועמד יכול לשאול שאלות (ואף רצוי שיישאל) על טיב העבודה, על תנאי העבודה ועל מקום העבודה עצמו. לעיתים שאילת שאלות מסודרת ונבונה יכולה להותיר רושם חיובי על המעסיק, שמדובר שמועמד רציני אשר מכיר את שוק העבודה.

דגשים לראיון העבודה

בעת ביצוע ראיון העבודה חשוב להקפיד על הדגשים הבאים, ליצירת ראיון עבודה מקצועי ומקיף, שישאיר רושם טוב על המעסיק ויימנע אפליה. זיכרו – אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני! לכן חשוב להגיע מוכנים ומקצועיים עד כמה שאפשר.

 

הכירו את מקום העבודה ואת התפקיד המוצע

חשוב שתדעו לקראת מה אתם מתראיינים! מהו התפקיד ודרישותיו, מה מצופה מהעובד, ומהם המאפיינים של מקום העבודה. תוכלו לקרוא באינטרנט ולהתייעץ עם מכרים העובדים בתחום. חשוב לשאול במהלך הראיון על המקום עצמו.

הכירו את החוזקות שלכם

הגיעו מוכנים עם רשימה של יכולות שלכם ונקודות חוזק אישיות, ניסיון עבר שבו הוכחתם את עצמכם (גם אם לא באותו תחום), והדגימו כיצד כישוריכם האישיים יכולים להתאים לתפקיד המוצע.

הימנעות מדרישת פרופיל צבאי

חשוב שתדעו שהחוק מגביל את המעסיק מלדרוש את הפרופיל הצבאי שלכם. תוכלו לתת מידע אך אינכם חייבים בכך, ועל המעסיק להימנע מללחוץ אתכם.

הקרינו גישה חיובית ואמונה שאתם מתאימים לתפקיד

הדבר נקרא "אפקט הפיגמליון" שהוא למעשה אמונה המגשימה את עצמה.

שיקלו מילים

ספרו מידע חיוני וחיובי, ונסו להימנע בשלב ראיון העבודה הראשוני ממסירת מידע אשר יכול לערער את הראיון. על אף החוק בדבר מניעת אפליה, עם מידע אישי רגיש כדאי לחכות, אך בהחלט למסור אותו למעסיק בטרם תחילת העבודה.

בקשו תשובה על ראיון עבודה

על המעסיק למסור תשובה על ראיון עבודה בזמן סביר. אם לא נעשה כך, תוכלו לדרוש זאת, ולבקש הסבר המנמק את החלטת המעסיק.

 

הסכם עבודה

מהו הסכם עבודה?

במידה ונמצאתם מתאימים לתפקיד, יש למסור לידיכם טיוטה של הסכם עבודה. הסכם עבודה הוא למעשה חוזה עבודה המפרט את כל תנאי עבודתכם, כולל חובותיכם עבור העבודה וזכויותיכם כגון שכר, תנאים סוציאלים ובונוסים. הסכם זה מחייב את המעסיק ואת המועמד, ומהווה מסמך משפטי הקביל בבית הדין לעבודה.

 

חתימה על הסכם עבודה

חשוב שהסכם העבודה ייחתם בכתב ולא יישאר רק בעל פה. המעסיק מחויב לכך. הדבר חשוב מכמה סיבות:

  • הסכם חתום הוא חוזה משפטי הקביל בבית המשפט
  • עם מסמך חתום ניתן להעמיד את המעסיק על מקומו במידה ועולות טענות לפגיעה בתנאי עבודה
  • המועמד מודע היטב לתנאי העבודה הנרחבים, לרבות סעיפים קטנים, אשר לא תמיד מפורטים דיים בעל פה בעת ראיון עבודה.
  • המועמד יכול להגיש בקשה לשינוי תנאי החוזה. חוזה בכתב מאשש זאת, ואף מתעד את תהליך המשא ומתן.
  • יש ביכולתכם לשנות את הסכם העבודה על סעיפיו השונים. אם סעיף בהסכם עבודה אינו נאמן לתוקף פנו למעסיק לפני תחילת עבודתכם.

 

ייעוץ משפטי לראיון עבודה והסכם עבודה

במקרה של קבלה לעבודה חשוב לוודא שההסכם קביל בחוק ונאמן לו, ולשם כך כדאי לפנות לייעוץ משפטי. כמובן, שאם אתם חשים בפגיעה בזכויותיכם במהלך הקבלה לעבודה, או בהסכם עצמו (גם אם כבר נחתם), חשוב שתקבלו ייעוץ משפטי אמין וליווי משפטי במקרה הצורך. פנו לעו"ד ליאת פייגל, בעלת ניסיון עשיר וגישה ללקוח, ודעו שאתם לא לבד.

ראיון עבודה והסכם עבודה
ראיון עבודה והסכם עבודה

עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>