זכאות לחופשה בפורים

תקופת החגים, וחג הפורים בכללם, היא תקופה נהדרת לקחת חופש ופסק זמן מהעבודה ולמעשה, במקרים מסוימים אף קיימת לעובדים זכאות לחופשה בפורים, לרבות תשלום דמי חג. אז מהם תנאי הזכאות לחופשה בפורים? וכיצד עלינו לפעול במקרים בהם המעסיק אינו מאפשר לנו לממש את זכאותנו? בשאלות אלו ונוספות, נעסוק במאמר שלפניכם

זכויות עובדים בתקופת החגים

עובדים רבים בוחרים לנצל את תקופת החגים לצורך חופשה מרעננת ושוברת שגרה.  כחלק מתחום זכויות עובדים, חוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר מספר ימי חגים, בהתאם לדתו של כל עובד, אותם ניתן לבחור כימי חופשה, שלא על חשבון ימי החופשה השנתית המגיעים לעובד, ולקבל בגינם תשלום מלא. להרחבה בנושא ניתן לפנות אל עורכת דין ליאת פייגל.

כך, ימי החגים היהודיים הקבועים בחוק הינם:

ימי החג תאריך בלוח השנה העברי
ראש השנה (2 ימים) א' – ב' תשרי
יום כיפור (יום אחד) י' תשרי
סוכות (2 ימים) טו' ו – כב' תשרי
פסח (2 ימים) טו' ו – כא' ניסן
יום העצמאות (יום אחד) ה' אייר
שבועות (יום אחד) ו' סיוון

זכאות לחופשה בפורים – למי מגיע?

כפי שניתן להבין מהטבלה לעיל, זכאות לחופשה בפונים אינה נמנית על רשימת ימי החג הקבועים בחוק ולפיכך, חג הפורים נחשב ברוב מקומות העבודה כיום עבודה רגיל לכל דבר ועניין, הן לעניין שעות העבודה והן לעניין התשלום.

יחד עם זאת, עובדים המעוניינים לצאת לחופש בימי חג הפורים (תענית אסתר, פורים או שושן פורים), יוכלו לבחור לנצל את ימי החופשה השנתית המגיעה להם, בתיאום עם המעסיק (מתן הודעה מראש של לפחות 30 ימים). ככל והעובד בחר באפשרות זו, הרי שהוא יהיה זכאי לקבל דמי חופשה בגובה שכרו, בדיוק כמו ימי חופשה אחרים.

כיצד זכאות לחופשה בפורים באה לידי ביטוי בהסכמים קיבוציים?

זכאות לחופשה בפורים אינה מעוגנת כאמור במסגרת חוק שעות עבודה ומנוחה ולצד האפשרות לקחת את חג הפורים כיום חופש על חשבון מכסת ימי החופשה השנתית, כדאי לדעת כי במקומות עבודה הכפופים להסכמים קיבוציים ו/או צווי הרחבה, קיימת לרוב זכאות לחופשה בפורים כיום בחירה בתשלום. יחד עם זאת, מומלץ לבחון את אופני זכאות לחופשה בפורים מכוח הסכמים פרטניים באופן ספציפי ובסיוע של עורך דין דיני עבודה במידת הצורך.

כמו כן, במסגרת זכאות לחופשה בפורים במסגרת הסכמים קיבוציים, קיימת גם התייחסות לערבי חג, כשבמקומות מסוימים, ערב חג פורים נחשב ליום עבודה מקוצר. כלומר, יום עבודה מלא ייחשב בין 5 ל – 7 שעות עבודה בשכר של יום עבודה רגיל.

האם זכאות לחופשה בפורים כוללת תשלום עבור ימי החופש?

זכאות לחופשה בפורים מתוקף ימי בחירה, הינה חלק מהזכויות המגיעות לעובדים ומלבד האפשרות לצאת לחופש בחג הפורים ללא הסכמה פורמלית של המעסיק, הרי שהזכאות כוללת גם תשלום שכר מלא בגין החופשה בפורים, בגובה שכרו של העובד.

זכאות לחופשה בפורים בתשלום שכר עבודה מלא מותנית בכך שהעובד אכן יהיה בחופש בימים אלו ולא ינצל אותם לטובת עבודה במקום אחר במסגרת ימי הבחירה בחג הפורים. ככל ויתברר בשלב מאוחר יותר, לאחר שהמעסיק כבר שילם לעובד את השכר עבור יום הבחירה, כי העובד עבד במקום אחר במהלך יום הבחירה, הרי שהמעסיק רשאי לנכות את השכר ששולם לעובד מהמשכורת הבאה שתשולם לו.

האם המעסיק יכול לחייב עובד לעבוד בחג פורים?

מאחר וחג הפורים אינו נמנה על המועדים הקבועים בחוק כימי מנוחה, הרי שבמקרים מסוימים המעסיק יכול לחייב את העובד להגיע לעבודה בחג הפורים. כעיקרון, כל עוד העובד טרם ניצל את ימי הבחירה המגיעים לו מתחילת השנה (חודש ינואר), הרי שהמעסיק יהיה מחויב לאשר את בקשת יום הבחירה של העובד בחג הפורים.

במקרים בהם העובדים כבר ניצלו את ימי הבחירה המגיעים להם, הרי שהיעדרות מהעבודה בשל חג הפורים תהיה על חשבון ימי החופשה הרגילים של העובד ואז, המעסיק אינו חייב להיענות לבקשת העובד לצאת לחופש בחג הפורים (ועדיין, עליו לנמק את הסירוב בטעמים הגיוניים וסבירים.

האם המעסיק יכול לחייב את העובדים לצאת לחופש בחג הפורים?

מעסיק יכול לקבוע כי במהלך חג הפורים מקום העבודה ייסגר והעובדים ייצאו לחופשה מרוכזת. ככל ובכוונת המעסיק להוציא את העובדים לחופשה הנמשכת מעל ל – 7 ימים, הרי שעליו להודיע לעובדים על כך בהתראה של לפחות שבועיים מראש.

במקרים בהם העובד כבר ניצל את מכסת ימי החופש המגיעים לו, הרי שהמעסיק יוכל לנקוט באחת מהפעולות הבאות:

1. להרשות לעובד לעבוד במהלך חג הפורים
  2. להוציא את העובד לחופשה בתשלום, כשימי החופשה לא ינוכו מצבירת ימי חופשה עתידיים
  3. להוציא את העובד לחופש ללא תשלום (במידה והעובד נתן את הסכמתו)

זכאות לחופשה בפורים – תשלום השכר

יום בחירה בחג הפורים דינו כיום חופשה לכל דבר ועניין, כך שעובד שבחר לממש זכאות לחופשה בפורים יהיה זכאי לקבל דמי חופשה בגובה השכר שהיה מקבל על יום עבודה רגיל וללא הוצאות נסיעה. מאחר ולא מדובר ביום חג על פי החוק, הרי שתשלום השכר לא יחושב לפי תעריף חג (150% או 200%) בנוסף,  כדאי לדעת כי ככל ושכרו של העובד כולל גם רכיב של עמלות, הרי שהעמלות יחושבו אף הם בשכרו הרגיל של העובד.

את תשלום השכר בגין זכאות לחופשה בפורים על המעסיק להעביר עד למועד בו תשולם משכורתו החודשית של העובד, כשבמקרים של חופשה מרוכזת העולה על תקופה של 7 ימים, העובד יכול לבקש לקבל את דמי החופשה המגיעים לו תוך שני ימים לפני מועד תחילת החופשה.

כיצד עלינו לפעול במקרים בהם המעסיק אינו מאפשר לנו לצאת לחופשה בפורים?

ככל ועל פי תנאים המוזכרים לעיל קיימת לנו זכאות לחופשה בפורים, הרי שהמעסיק אינו יכול לסרב לבקשתנו לצאת לחופשה בחג הפורים. ככל והמעסיק בחר להפר את חובתו, וללא נימוקים משכנעים, הרי שהעובד רשאי לפנות אל מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה בכדי להגיש תלונה בהתאם.

את התלונה ניתן להגיש באופן פיזי או מקוון, כשאל טופס התלונה מומלץ לצרף את כלל המסמכים והתיעודים הרלוונטיים התומכים בטיעונים שלכם. לאחר הגשת התלונה, ממונה מטעם משרד העובדה יבחן את פרטי המקרה וככל ונדרש, ייתן התראה מנהלית למעסיק ו/או יודיע לו על קנסות בגין פגיעה בזכויות העובדים.

עורך דין דיני עבודה – הכתובת שלכם למימוש הזכויות המגיעות לכם

תהליך הגשת תלונה כנגד המעסיק נחשב אמנם לתהליך פשוט למדי ויחד עם זאת, בכדי למצות את פוטנציאל התלונה שלכם ולקבל את מלוא הזכויות המגיעות לכם, לרבות פיצויים בגין הפרת זכויות מצד המעסיק, חשוב לפנות לגורם מקצועי ומנוסה בתחום – עורך דין דיני עבודה.

משרדנו, משרד עו"ד ליאת פייגל ושות', הינו משרד ותיק ובעל ניסיון רב שנים בתחום דיני העבודה ובמסגרת השירותים המשפטיים שאנו מעניקים ללקוחותינו, נשמח לסייע גם לכם לבדוק האם הזכויות שלכם נשמרות כראוי במקום העבודה ומהן האפשרויות המשפטיות המומלצות ביותר למקרה שלכם. צרו קשר.

זכאות לחופשה בפורים
תמונה של עו"ד ליאת פייגל