ClickCease
חיפוש

הסכם ממון על עסק

הסכם ממון מיועד לזוגות. זוגות נשואים, זוגות שטרם נישאו וגם ידועים בציבור – כל אלו יכולים לחתום על הסכם ממון, על מנת שבעתיד לא יצוצו מחלוקות מסוימות בכל הקשור לרכוש, עניינים כספיים ועניינים שונים הקשורים לחיים המשותפים יחדיו. מה קורה כאשר ברקע החיים המשותפים ישנו עסק בבעלות אחד מבני הזוג? כאן נכנס לתמונה הסכם ממון על עסק.

 

מהו הסכם ממון?

ישנה שורה של הסכמים משפטיים שונים שכל אזרח יכול לחתום עליהם. אחד מההסכמים הללו נוגע לזוגות שבחרו לחיות את החיים שלהם יחדיו. בין אם הם החליטו למסד זאת בנישואים, בין אם מדובר כבר על זוג נשוי ובין אם מדובר על ידועים בציבור, הם יכולים לעגן זכויות כספיות, כלכליות ועניינים שונים הקשורים לחיים המשותפים שלהם ולמחלוקות שעשויות לצוץ בעתיד באמצעות הסכם ממון. כאשר הסכם זה נעשה בכתב, מאושר על ידי הגורמים הרלוונטיים וכולל את חתימת שני בני הזוג, הוא הופך למחייב.

 

עסק בבעלות אחד מבני הזוג

רוב בני הזוג שחותמים על הסכם ממון כוללים נושאים שונים, כמו חלוקת רכוש והון בין בני הזוג, תשלום מזונות במקרה של גירושים עתידיים, דרך החינוך של הילדים ועוד. בישראל ישנם לא מעט אנשים שהם בעלי עסק כזה או אחר. הימצאות עסק אצל אחד מבני הזוג היא עניין בפני עצמו.

החוק קובע שבמידה ובני זוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון, לכל אחד מהם יש זכויות על הרכוש שלו מלפני תקופת הנישואים או הכניסה לחיים משותפים. ברגע שהזוג מנהל חיים משותפים יחדיו, הרכוש וההון שנצבר הוא משותף, כמו גם הכנסות מעסק.

 

מה קורה שלכל אחד מבני הזוג יש עסק?

במצבים שאפילו יותר נדירים, נוצר מצב בו שני בני זוג, שלכל אחד מהם יש עסק, מחליטים להינשא או לחיות חיים משותפים יחדיו. אין הבדל מבחינת החוק בין מקרה של עסק אחד או יותר בבעלות של אחד מבני הזוג, לבין מקרה של עסק אחד או יותר בבעלות של כל אחד מבני הזוג.

ההכנסות מהעסק במהלך החיים המשותפים עשויים להיראות כהון משותף מבחינה משפטית. אם וכאשר יחליט הזוג להיפרד, הוא עשוי להיקלע למצב משפטי חמור, שניתן לפתור מבעוד מועד עם הסכם ממון על עסק. אלו חלק מהמצבים שהסכם זה עשוי לפתור:

  1. לאחד מבני הזוג יש עסק מניב
  2. לאחד מבני הזוג יש מספר עסקים מניבים בעוד שבן הזוג האחר אינו עובד
  3. לשני בני הזוג יש עסקים עם היקף רווחים דומה
  4. לבן זוג אחד יש עסק עם היקף רווחים גבוה, בעוד שלבן הזוג האחר יש עסק עם היקף נמוך של רווחים

 

חתימה על הסכם ממון על עסק

הסכם הממון הוא כלי משפטי שבאמצעותו אפשר מראש לפתור מחלוקות עתידיות, גם כאלו שאינן צפויות. אף אחד לא יכול לדעת איך החיים שלו יראו בעוד שבוע או חודש מהיום, כך שחיזיון האופי של הקשר הזוגי לשנים קדימה הוא בגדר פנטזיה לכל היותר.

כדי למנוע מצב של מחלוקת קשה במצב של פרידה עתידית בין בני זוג למשל, וכדי למנוע התעסקויות לא נעימות בענייני רכוש וכספים, ניתן לחתום על הסכם ממון על עסק, במידה ויש עסק אחד או מספר עסקים ברקע היחסים של בני הזוג.

 

מציאת פתרון כלכלי הוגן

כאשר בני זוג מחליטים לחתום על הסכם ממון על העסק שבבעלות אחד מבני הזוג למשל, הם יכולים למצוא פתרון כלכלי הוגן לשניהם בסיטואציה בה מחליטים בני הזוג להיפרד. צריך לזכור שלכל זוג יש את הערכים המשותפים לו, האמונות שלו, הרצונות שלו והרקע שלו. באמצעות כל אלה, אפשר לנסח הסכם ממון על עסק שיוביל לפתרון כלכלי שיהיה הוגן גם לצד האמיד וגם לצד הפחות אמיד בעת פרידה.

 

כיצד יכול עורך דין לסייע?

כדי לחתום על הסכם ממון יעיל ונכון, כלומר הסכם שיבטיח את האינטרסים של בני הזוג וגם של הצאצאים שלהם, כדאי להסתייע בעורך דין מנוסה ומיומן שיוכל לתת לכם סיוע משפטי. כמו שיש עו"ד דיני עבודה, שיכול לסייע למי שטוען לפגיעה של זכויות בעבודה שלו, כך ישנם גם עורכי דין שמתמחים בהסכמים הקשורים למשפחות, כמו הסכמי ממון.

עורכי דין אלה, כמו עו"ד ליאת פייגל, הם בעלי הידע המשפטי הדרוש והניסיון לעריכת הסכמים שיטיבו עם שני הצדדים. על ידי שמיעת שני הצדדים, הבנת אופי הקשר ביניהם והבנת הרקע הכלכלי של כל אחד מבין בני הזוג, הוא יוכל לתת ערך מוסף לפני חתימה על הסכם ממון על עסק. בין היתר, עורך הדין יכול:

  1. לעגן את האינטרס הכלכלי של הצד האמיד
  2. לעגן את האינטרס הכלכלי של הצד הפחות אמיד
  3. לעגן את האינטרס של צאצאי הזוג

 

הגנה על הצד האמיד

כאשר אנו מדברים על הסכם ממון על העסק, כאשר אחד מבני הזוג הוא בעל העסק עוד מלפני הכניסה לקשר, במרבית המקרים ירצה בן הזוג שמחזיק בזכויות על העסק לעגן את הזכויות הכלכליות שלו. בהסכם ממון שנחתם במצב כזה, יכול  לשמור מראש בן הזוג על הזכויות הכספיות שיש לו. בדבר יש צדק וערכיות, שכן בן הזוג עמל בכוחות עצמו על יצירת הכנסות, בעוד ייתכן שמבחינה עסקית בן הזוג האחר כלל לא היה מעורב בכך.

 

הגנה על מי שאינו מחזיק בבעלות על העסק

מנגד, גם בן הזוג שאינו מחזיק בבעלות על העסק צריך לקבל הגנה מסוימת באמצעות הסכם הממון. ייתכן למשל שטרם תקופת הנישואים, הוחלט שבן או בת הזוג בעל העסק יתפקד כמפרנס הראשי, בעוד שבן או בת הזוג שאינו מחזיק בבעלות על העסק יעסוק בתחזוקת משק הבית וגידול הילדים. כתוצאה מכך, וכדי לשמור על גידול הילדים גם לאחר פרידה, יש התחשבות גם בצד שפחות אמיד מבחינה כלכלית בעת עריכת הסכם ממון על עסק.

 

חלוקה מסוימת של רווחים

החלוקה שאפשר לעשות בהסכם ממון על עסק, שמטרתה היא להוציא את שני הצדדים מרוצים ולמנוע פגיעה בילדים, יכולה להיות מגוונת מאוד. בין היתר, אפשר למשל לקבוע חלוקה מסוימת של הרווחים שנוצרו במהלך תקופת הנישואין.

 

לא מעיד על גירושין

זוגות רבים חוששים מצמד המילים "הסכם ממון", מכיוון שיש לו הקשר מסוים לגירושין. למרות זאת, הסכם ממון לא מעיד בהכרח על כך שזוג עומד להתגרש או שיש לו סיכוי גבוה להתגרש בעתיד. הסכם ממון אמור להסדיר עניינים כלכליים, גם אם מדובר על עניינים רגישים שלא תמיד נעים להתעסק בהם. בין היתר, הסכם ממון יכול להעיד דווקא על:

  1. אמון וקשר חזק בין בני הזוג
  2. תודעה כלכלית גבוהה
  3. נכונות לשלום בית ולמניעת פגיעה בילדים בעתיד

 

החשיבות בבחירת עורך דין

חשוב מאוד לבחור בקפידה את עורך הדין שיסייע לכם בעריכת הסכם ממון הקשור לעסק שבבעלות אחד מבני הזוג. מוטב לבחור עורך דין מנוסה, שכבר ניסח הסכמי ממון הקשורים לעסק בעברו. הדבר עשוי לחסוך מכם עוגמת נפש, הוצאות משפטיות כבדות, צער ומחלוקות חריפות.

הסכם ממון על עסק
הסכם ממון על עסק
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>