ClickCease
חיפוש

הליך גירושין עם ילדים

כל זוג שבוחר להתחתן, עושה זאת מתוך מחשבה וראייה עתידית לחיים משותפים יחדיו. מרבית הזוגות גם מביאים ילדים לעולם ויוצרים משפחה חדשה. כתוצאה מנסיבות שונות, יש לא מעט זוגות שבוחרים בשלב מסוים בחיים שלהם, לאחר שהם מביאים לעולם ילד אחד או יותר, להתגרש. במאמר הבא נסקור את כל מה שצריך לדעת על הליך גירושין עם ילדים.

 

הליך גירושין

כאשר זוג מחליט למסד את הקשר שלו ולהתחתן, אף אחד, כולל בני הזוג, לא יכול לצפות את העתיד של הזוג. אי אפשר לדעת היכן הם יתגוררו עוד כמה שנים, אי אפשר לדעת כמה ילדים הם יביאו לעולם, מה תהיה רמת ההכנסה הכלכלית שלהם ואי אפשר לדעת גם אם הקשר שלהם יחזיק לנצח. בישראל, לא מעט זוגות בוחרים אחרי פרק זמן משתנה להיפרד. זוגות נשואים שרוצים להיפרד בישראל עושים זאת באמצעות הליך גירושין.

 

משמעויות הליך גירושין עם ילדים

הליכי גירושין יכולים להתבצע בכל שלב בחייו של זוג נשוי. ישנם זוגות נשואים שמתגרשים שנים בודדות לאחר החתונה, בעוד שאחרים מתגרשים לאחר שהילדים שלהם כבר גדלים וחיים בכוחות עצמם מחוץ לבית.

למרות זאת, הרוב המוחלט של הזוגות שמתגרשים עושים זאת כאשר הם כבר הקימו משפחה הכוללת גם ילדים שגדלים בבית ההורים. להליך גירושין עם ילדים יש משמעויות נוספות לעומת הליך גירושין שאינו כולל ילדים. בהליך גירושין עם ילדים, יש היבטים נוספים שצריך להתייחס אליהם ונוגעים לגידול הילדים, לשמירה על מצבם הרווחתי ולשמירה על הקשר שלהם עם שני ההורים שלהם.

 

שלבי ההליך

לפני שנבין את המשמעויות השונות שכלולות בהליך גירושין עם ילדים, חשוב להבין קודם כל את הליך הגירושין עצמו. הליך גירושין לא סתם קרוי הליך. לא מדובר על החלטה שמתקבלת ומבוצעת באופן מידי. מדובר על מספר פעולות שיש לבצע על מנת שהגירושין יוכרו על ידי מדינת ישראל.

במדינת ישראל, הדת לא מופרדת מהמדינה ואי אפשר לבצע הליך של נישואים אזרחיים בגבולות המדינה. לכן, גם הליך הגירושין עצמו מעוגן לרגולציות וחקיקה מטעם המדינה. כדי שבני זוג שמחליטים לחיות בנפרד ולהיפרד יוכלו לעשות זאת מבחינה חוקית, תוך כדי התחשבות בעובדה שיש להם ילדים, הם צריכים לבצע את שלושת שלבי ההליך לפי הסדר הבא:

  1. פתיחה של תיק גירושין
  2. ניסוח וחתימה על הסכם גירושין
  3. מתן גט

 

פתיחת תיק גירושין

אם התקבלה ההחלטה של בני הזוג להתגרש, וניסיונות לגישור על מחלוקות אל על עכירות ביחסים לא הניבו פרי, השלב הראשון בדרך לגירושין על פי החוק יהיה לפתוח תיק גירושין. את פתיחת התיק מבצעים בבית דין דתי לפי הדת של בני הזוג.

ניתן במקביל לפתוח הליך בבית משפט לענייני משפחה, על מנת ששם יוכלו לדון בעניינים שונים הקשורים לגירושין עצמם, דבר משמעותי מאוד כאשר מדובר על הליך גירושין עם ילדים, בעוד שבבית הדין הדתי יבוצע הליך הגירושין עצמו לפי חוקי הדת.

 

הסכם הגירושין

זהו אולי השלב הרגיש והמשמעותי ביותר במסגרת הליך גירושין, על אחת כמה וכמה הליך גירושין עם ילדים. הסכם זה, עליו צריכים לחתום שני בני הזוג שהחליטו להיפרד, מסדיר בעיקר את שלושת הדברים הבאים:

  1. חלוקת הרכוש בין בני הזוג
  2. מזונות
  3. משמורת על הילדים של בני הזוג

 

כמובן שאם לבני הזוג אין ילדים, הנושא השלישי למשל לא יובא לדיון בעת עריכת וניסוח ההסכם. זאת הסיבה מדוע הליך גירושין עם ילדים הוא הרבה יותר מורכב ומשמעותי. הגעה להסכמה בעניינים הללו היא האידיאל, אך במקרים בהם אין הסכמה והמחלוקות קשות, יכריע בית המשפט.

 

גט

אם נוסח הסכם גירושין, עליו הסכימו בן ובת הזוג, ניתן להביא אותו לאישור בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הדתי בו נפתח תיק הגירושין. מטרת אישור ההסכם היא לראות שאכן האינטרס של הילדים, במידה ויש ילדים כמובן, ממומש, ושמדובר בהסכם טוב עבורם.

כמו כן, המטרה היא גם לבדוק שההסכם נחתם ברצון של שני הצדדים ושלא נכפה על אחד מהצדדים לבצע חתימה בניגוד לרצונו על הסכם שפוגע בו. מהרגע שאושר ההסכם, כל מה שנותר על הבעל הוא לתת גט לאשתו, ומרגע שניתן הגט הגירושין הופכים לרשמיים.

 

מורכבות בהליך גירושין שכולל גם ילדים

כפי שציינו מקודם, הליך גירושין עם ילדים הוא הרבה יותר מורכב. המורכבויות שלו באות לידי ביטוי במספר היבטים שונים. הוא מורכב מבחינה כלכלית, מכיוון שישנן הוצאות כספיות לטובת הילדים, כמו רכישת בגדים, מזון, מוצרים חיוניים, אביזרי לימוד, תרופות ומוצרים למטרת פנאי.

הוא מורכב גם מבחינה חינוכית, מכיוון שהילדים עתה צריכים לגדול עם אחד מההורים, או עם שני ההורים בפרקי זמן משתנים באופן שבועי. המורכבות באה לידי ביטוי גם ביכולת לדאוג לרווחת הילד.

 

מזונות

כדי לדאוג לילדים גם לאחר שההורים מתגרשים, נקבע שיש לשלם מזונות לטובת הילדים. החוק בישראל קובע שהורה צריך לשאת בעלויות שדיברנו עליהן מקודם במקרה שיש לו ילד קטין או ילדים קטינים. הדבר לא משתנה כאשר ההורים מתגרשים. הליך גירושין עם ילדים יקבע גם כמה מזונות ישולמו ומי ישלם את המזונות. לרוב, המזונות ישולמו להורה שהילדים נמצאים בחזקתו, על ידי ההורה האחר, או על ידי ההורה שאמיד יותר מבין השניים.

 

חישוב המזונות

חישוב המזונות משתנה בין הליכי גירושין שונים. אין סכום קבוע של מזונות, כאשר הדבר תלוי במספר גורמים שונים. בין היתר, חלק מהגורמים השונים שמשפיעים על חישוב המזונות שעל הורה אחד לשלם להורה השני, הם:

  1. הכנסת משלם המזונות
  2. הכנסת ההורה שמקבל את המזונות
  3. הוצאות שוטפות לטובת הילדים
  4. הוצאות חד פעמיות לטובת הילדים

 

היכן הילדים יגורו?

שאלה נוספת, שעולה במהלך הליך גירושין עם ילדים היא היכן הילדים יגורו. בחלק מהמקרים, עשויים להגיע ההורים להסכמה. ההורה שיכול לדאוג לרווחה טובה יותר עבור ילדיו, או ההורה שהוא בעל יכולות הגידול והחינוך הטובות יותר, עשוי להיות המוסכם באופן הדדי לגידול הילדים. ישנם מצבים בהם הילדים גרים חלק מהזמן אצל האב וחלק מהזמן אצל האם. כאשר אין הסכמות, בית המשפט יקבע זאת כשלנגד עיניו טובת הילדים.

 

מניעת ניכור הורי

תופעת הניכור ההורי היא תופעה בה ילדים של בני זוג שהתגרשו, מתחילים לפתח ניכור, סלידה ורגשות שליליים אחרים כלפי אחד מההורים שלהם, לפעמים בעידוד ההורה האחר. בית המשפט מטפל גם בתופעות אלו ומנסה למנוע את הישנותן.

 

הסדרה מראש באמצעות הסכם ממון

אחת הדרכים למניעה מראש של מחלוקות חריפות, מאבקים משפטיים וניכור הורי היא באמצעות הסכם ממון. חתימה על הסכם זה, שיכול לערוך עורך דין כמו עו"ד ליאת פייגל, מאפשרת הסדרה מבעוד מועד עניינים שונים הנוגעים להליך גירושין עתידי שעשוי להתרחש בין בני הזוג.

בני זוג אף פעם לא יכולים לדעת מה יקרה בעתיד, כך שחתימה על הסכם זה יכולה להוות פעולה אחראית מצד ההורים כלפי הילדים שלהם, שבכלל לא נולדו. עו"ד פייגל משמשת גם בתור עורך דין דיני עבודה ומסייעת מבחינה משפטית למי שנפגעו במהלך תאונות בעבודה.

הליך גירושין עם ילדים
הליך גירושין עם ילדים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>