ClickCease
חיפוש

הסכם ממון ידועים בציבור

בני זוג שונים יכולים להחליט כיצד לעצב את חייהם המשותפים בדרכים שונות. בעוד שחלק גדול מבני הזוג מחליטים להינשא האחד לשנייה, ישנם לא מעט בני זוג שמחליטים לחיות חיים משותפים יחדיו, ממש כמו זוג נשוי, אך זאת מבלי שהם מתחתנים. בני זוג כאלו מוכרים בתור ידועים בציבור. במאמר הבא נסקור את הסכם ממון ידועים בציבור, שמעגן נושאים שונים בין בני זוג כאלו.

 

ידועים בציבור

בני זוג יכולים לעצב את החיים המשותפים שלהם בצורות מגוונות. אחת מהצורות הללו היא צורה בה מחליטים בני הזוג לחיות חיים משותפים יחדיו, מתוך רצון משותף, אך זאת מבלי שהם בוחרים לעגן זאת על ידי טקס נישואין. בני זוג כאלו, שמחליטים לחיות יחדיו מבלי להתחתן, מוכרים בישראל בתור ידועים בציבור. מעמד זה מוקנה מטעם החוק, כאשר בני זוג שהחליטו להצהיר על היותם ידועים בציבור זכאים לזכויות רבים להן זכאים זוגות נשואים.

 

הסכם ממון

אף אדם אינו יכול לצפות את העתיד. לכן, קשה לדעת איזה מחלוקות עשויות לצוץ במהלך חייהם של זוג משותף. כדי למנוע מצב של מחלוקות בין בני הזוג, וכדי למנוע מצב בו החלטה על פרידה יוצרת קשיים משמעותיים, נוצר הסכם הממון. זהו הסכם משפטי בעל תוקף מחייב, עליו יכולים לחתום, אם רוצים בכך, בני זוג.

על הסכם הממון ניתן לחתום במספר תקופות זמן. ניתן לחתום על הסכם הממון לפני הנישואין, כמו גם על הסכם הממון לאחר הנישואין. הסכם הממון מעגן זכויות שונות ונושאים שונים, לרוב בעלי היבטים כלכליים או היבטים על חיי הזוגיות.

 

חתימה על הסכם ממון ידועים בציבור

הסכם ממון נוסף בעל שכיחות גבוהה הוא הסכם ממון לידועים בציבור. הסכם ממון זה הוא הסכם ממון לכל דבר ועניין, אך הוא לא נחתם על ידי זוג שעומד להינשא או על ידי זוג שכבר נישא. חשוב לזכור שידועים בציבור הם אנשים שמחליטים לא להתחתן, מסיבות כאלו ואחרות, או שהם מעדיפים להצהיר על מעמד חייהם המשותף עוד מלפני קבלת החלטה על נישואין.

מכיוון שאין מועד לנישואין של בני זוג כאלו, וייתכן שגם אף פעם לא יהיה מתוך רצונם החופשי, בני הזוג הללו יכולים גם הם להסדיר נושאים שונים ומחלוקות אפשריות על ידי ניסוח וחתימה על הסכם בעל תוקף משפטי מחייב.

 

כיצד הסכם זה מכונה?

הסכם ממון ידועים בציבור מכונה גם "הסכם חיים משותפים". הסכם ממון מתקשר במרבית המקרים לזוגות נשואים. בהסכם הממון מסדירים לא מעט זוגות נשואים למשל עניינים הנוגעים לגירושים אפשריים. אומנם ידועים בציבור לא יכולים להתגרש, מכיוון שהם לא נשואים, אך גם הם יכולים להיפרד. לכן, במקומות רבים מכונה הסכם ממון ידועים בציבור גם בתור הסכם חיים משותפים, מכיוון שבני הזוג אינם נשואים אך חיים יחדיו חיים משותפים.

 

מה הסיבות לחתימה על הסכם בין ידועים בציבור?

אין סיבה אחת שבגינה מחליטים ידועים בציבור לחתום על הסכם ממון. לכל זוג יש את השיקולים שלו בעת חתימה או אי חתימה על הסכם ממון ידועים בציבור. בסופו של דבר, לכל אדם יש את הרקע האישי שלו, את הערכים השונים שהוא מאמין בהם, את היכולות הכלכליות שלו ואת הרצונות השונים שלו. רק כאשר מחברים את כל אלו יחד עם הערכים, היכולות, האמונות, הרקע והרצון של בן הזוג השני, ניתן להבין מהן הסיבות שזוג מסוים, המוגדר בתור ידועים בציבור, החליט לחתום על הסכם ממון.

למרות זאת, כאשר בוחנים את הידועים בציבור שהחליטו במהלך החיים שלהם לחתום על הסכם ממון לידועים בציבור, אפשר לראות שישנן סיבות מסוימות שחזרו על עצמן. בין הסיבות האלו אפשר לכלול למשל:

  1. להגן על בן הזוג שמגיע אמיד יותר לקשר
  2. לחזק את הקשר ואת האמון ששורר מראש בין בני הזוג
  3. מתן מענה לאירועים בלתי צפויים
  4. הסדרת החיים המשותפים בין בני הזוג
  5. קביעת עיזבון
  6. הסדרת הרכוש וההון בין בני הזוג

 

מה אפשר לעגן בהסכם ממון ידועים בציבור?

הסכם ממון ידועים בציבור מאפשר עיגון של מספר נושאים שונים ופתירה של מחלוקות מסוימות. לפני שנסביר מה אפשר לעגן בהסכם ממון כזה, חשוב להבין כמה דברים. קודם כל, אין הכרח להתייחס לכל סוגיה מסוימת. ישנן סוגיות שיכולים להשאיר בני הזוג כסוגיות פתוחות. אם ישנן סוגיות שבני הזוג לא רואים ערך בעיגונן בהסכם, הן לא חייבות להיות מעוגנות. כמו כן, ישנם דברים מסוימים שהחוק לא מאפשר להכניס לתוך הסכם ממון. למשל, זוג נשוי לא יכול להתייחס למתן גט בהסכם הממון שלו. בין היתר, ניתן לעגן בהסכם ממון שנערך בין ידועים בציבור את:

  1. הדרך בה יחולק הון בפרידה
  2. הדרך בה יחולק רכוש בפרידה
  3. המקום בו יגורו בני הזוג
  4. היעדים המשותפים של הידועים בציבור
  5. הדרך בה ייפתרו מחלוקות מסוימות
  6. חינוך הילדים

 

סיוע מאיש מקצוע בעריכת ההסכם

החוק קובע שעל מנת שהסכם ממון יהיה תקף וחוקי, הוא צריך להיות חתום על ידי שני בני הזוג ולהיעשות בכתב. זאת אומרת שאין חובה להסתייע בגורם חיצוני בעת עריכת ההסכם. למרות זאת, כדאי לקבל סיוע מאיש מקצוע מנושא כאשר עורכים הסכם זה. משרדי עורכי דין, כמו משרד עו"ד ליאת פייגל ושות', מציעים סיוע משפטי וליווי בעת עריכת ההסכם, על מנת שלא יקרה מצב הפוך בו ההסכם מוביל למחלוקות נוספות, עקב חוסר בקיאות משפטית של שני הצדדים.

 

אישור ההסכם על ידי סמכות משפטית או שיפוטית

הסכם ממון ידועים בציבור הוא הסכם מקביל להסכם הממון בין זוגות נשואים או זוגות שעומדים להינשא. ניתן לאשר הסכמים אלו אצל עורך דין נוטריון, או אצל בית המשפט לענייני משפחה.

 

האם חובה לאשר את ההסכם?

לעומת הסכמי ממון אחרים, אין חובה לאשר הסכם ממון ידועים בציבור אצל עורך דין נוטריון או אצל בית המשפט לענייני משפחה. כל עוד שני הצדדים חתומים על ההסכם והוא עשוי בכתב, הוא יהיה תקף.

 

רגישות בהסכם ממון

גם כאשר מדובר על ידועים בציבור ולא על זוג נשוי, חשוב לזכור שהסכם ממון הוא הסכם בעל רגישות גבוהה, בניגוד להסכמים משפטיים אחרים. לכן, כדאי לפעול ברגישות כאשר פונים אל בן או בת הזוג ומעלים בפניו את הנושא.

 

הסכמם בין ידועים בציבור וצוואת

להסכם הממון שנחתם בין ידועים בציבור יש גם השלכות ומשמעויות על צוואה ועל ירושה של כל אחד מבין בני הזוג. בצוואה, כל אדם יכול להוריש רק רכוש ונכסים שבבעלותו. הסכם הממון קובע למעשה מה כל בן זוג יכול מבחינה חוקית להוריש לאחר מותו. אין לראות בהסכם זה כצוואה, כך שבהסכם זה לא קובעים מה יוריש בן זוג אחד לבן או בת הזוג האחר לאחר מותו של הראשון.

 

קבלת ייעוץ משפטי מדויק

אין חובה כאמור להסתייע בעורך דין בעת חתימה על הסכם ממון בין ידועים בציבור, אך הדבר הזה עשוי לפתור מחלוקות רבות. עורכת הדין ליאת פייגל, שהיא גם עורך דין דיני עבודה ומתעסקת גם בענייני פיטורים, מסייעת גם לידועים בציבור בעריכת הסכם ממון.

הסכם ממון ידועים בציבור
הסכם ממון ידועים בציבור
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>