ClickCease
חיפוש

הסכם ממון לאחר נישואין? אפשרי בהחלט!

מעטים הם האנשים שלא שמעו מעולם על הסכם ממון ועל האפשרות לערוך אחד כזה, ובכל זאת רבים הם שאינם יודעים שאפשרות העריכה של הסכם כזה אינה פתוחה רק בפני זוגות לפני נישואין. אז כן, בהחלט ניתן לערוך הסכם ממון לאחר נישואין. אנחנו כאן כדי להסביר.

 

מהו הסכם ממון?

ראשית יש לפתוח בהסבר קצר לגבי הסכם ממון באופן כללי. הסכם ממון הוא חוזה שנערך בין בני זוג. הסכם זה מטרתו להסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה או פטירתו של אחד מהם.

ניתן לכלול בהסדר הממון גם היבטים אחרים הקשורים לפרידתם של בני הזוג, למשל עניינים הקשורים בילדים המשותפים, כמו הסדרי ראייה ומשמורת והסדרי מזונות.

כאשר זוג אינו עורך הסכם שכזה ברירת המחדל היא לפעול על פי חוק יחסי ממון. חוק יחסי ממון קובע כי במקרה של גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג כל אחד מבני הזוג יהיה זכאי למחצית מהרכוש שצברו במהלך נישואיהן, והרכוש שצברו לפני הנישואין יישאר שייך לבעליו.

 

מדוע הסכם ממון חשוב?

בניגוד לדעה הרווחת, הסכם ממון אינו חשוב רק לבעלי הון רב, וניתן אף להגיד שאפילו להפך. דווקא מי שאמצעיו אינם בלתי מוגבלים עלול, לאחר הליך גירושין לא פשוט, למצוא את עצמו במצב בעייתי ביותר מבחינה כלכלית.

ניתן לתת מספר סיבות לחשיבותו של הסכם ממון לאחר נישואין, נציג כאן את העיקריות שבהן:

 

סיבה ראשונה: פישוט הליך הגירושין

זהו אינו סוד שהליכי גירושין נוטים פעמים רבות להיות ארוכים ומכוערים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא חוסר הסכמה דווקא בעניינים הרכושיים.

לעומת זאת, כאשר קיים הסכם ממון מוכן בין בני הזוג כל ההסדרים הכלכליים יוצאים מחוץ לתמונת הליך הגירושין, ובכך מפשטים אותו דרמטית, והופכים אותו למהיר ויעיל יותר, לטובת כל הצדדים המעורבים.

 

סיבה שנייה: הסדרים מיוחדים

כפי שכבר הוזכר לעיל, כאשר אין בנמצא הסכם ממון חלוקת הרכוש במקרה של פירוק הזוגיות תעשה על פי חוק יחסי ממון. חוק זה קובע הסדרים כלליים, שאולי הם הנכונים ביותר בעיניו של המחוקק, אבל הם לאו דווקא מתאימים לנסיבותיו של כל זוג וזוג.

הסכם ממון לאחר נישואין לעומת זאת מאפשר התחשבות מיוחדת בנסיבות הספציפיות של בני הזוג שחתומים עליו, כך שהן ישפיעו על עיצובם של ההסדרים.

 

סיבה שלישית: גירושין ברוח טובה

הסיבה השלישית לעריכת הסכם ממון לאחר נישואין היא הגדלת הסיכויים לגירושין ברוח טובה. זאת מכיוון שכאשר העניין הכלכלי המורכב מוצא מן התמונה ניתן להתרכז בדברים החשובים באמת, ולנהל הליך רגוע וקשוב יותר.

ניהולו של הליך כזה חשובה במיוחד כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים, שכן אחרי הכול במצב כזה בני הזוג לעולם לא ייפרדו באופן סופי, ולטובת ילדיהם כדאי שיידעו כיצד לשמור על מערכת יחסים תקינה, מכבדת ומכובדת.

 

הליך עריכת הסכם ממון לאחר נישואין

הליך עריכתו של הסכם ממון לאחר נישואין כולל מספר שלבים:

 

שלב ראשון: שכירת עורך דין

בשלב הראשון, כבר עם ההחלטה על ביצועו של הסכם ממון, יש לפנות לעזרה משפטית של עורך דין מומחה גירושין.

הליווי המשפטי בהליך של עריכת הסכם ממון לאחר נישואין הוא חשוב ביותר, ועל כן אין לדלג על שלב זה בשום אופן. בחירה מושכלת של עורך דין כבר מתחילתו של ההליך עשויה בהחלט להשפיע על מידת הצלחתו.

 

שלב שני: ניסוח ההסכם

השלב השני הוא שלב ניסוח ההסכם. הניסוח ייעשה על ידי עורך הדין, מכיוון שלו הניסיון בעריכת הסכמים כאלה והמיומנות הנדרשת לעריכת מסמכים משפטיים.

את ההסדרים עצמם ייקבע עורך הדין כמובן בהתייעצות ובשיתוף מלא של בני הזוג, תוך מתן תשומת לב לצרכיהם הייחודיים. בגמר הניסוח יחתמו בני הזוג על ההסכם.

שלב שלישי: אישור בערכאה שיפוטית

כאשר הסכם הממון נערך לאחר נישואיהם של בני הזוג יש לאשרו בערכאה שיפוטית. הערכאה השיפוטית הנבחרת יכולה שתהיה בית דין דתי לפי השתייכותם הדתית של בני הזוג או בית משפט לענייני משפחה.

הבחירה בין הערכאות השונות היא החלטה משפטית טהורה, ועורך הדין הוא שיחליט אילו מן הערכאות עדיפה לבני הזוג הספציפיים העומדים לפניו.

בכל מקרה, ערכאה שיפוטית תאשר את הסכם הממון רק לאחר שנוכחה לדעת שההסכם מבטא את רצונם החופשי של בני הזוג, ושבני הזוג מבינים את משמעותו המשפטית של ההסכם ואת תוצאותיו.

כמובן שתפקידו של עורך הדין שליווה את עריכת ההסכם מתבטא גם בייצוגם של לקוחותיו בערכאה השיפוטית, והבאתו של ההסכם לאישור במהירות וביעילות.

 

הסכם ממון לידועים בציבור

ההסדרים שבחוק יחסי ממון חלים גם על ידועים בציבור מכוח הפסיקה. על כן, ההצדקות לעריכתו של הסכם ממון לבני זוג המוכרים כנשואים על פי חוק נכונות כולן גם כלפי ידועים בציבור.

 

סיכום

סיומה של מערכת יחסים מכל סוג שהיא, ובוודאי מערכת יחסים שכללה נישואין ואולי גם מספר ילדים משותפים, היא כמעט תמיד מורכבת ולא פשוטה בהיבטים רבים.

עם זאת, בתחומים מסוימים מורכבות זו איננה גזירת גורל, ובהחלט ניתן להפחית ממנה מבעוד מועד, כאשר אחת הדרכים המרכזיות לכך היא עריכתו של הסכם ממון.

חשוב לדעת שאין זמן מאוחר מידי לערוך הסכם ממון. גם שניה לפני פתיחת תיק גירושין כל עוד בני הזוג מסוגלים ומעוניינים להגיע להסכמות ביניהם ניתן לערוך הסכם ממון.

החשיבות הרבה של הסכם ממון ופוטנציאל ההשפעה שלו על עתידם של בני הזוג, ולפעמים גם על עתיד ילדיהם, מחייבים לעשות אותו באופן הכי נכון שיש, דבר שלא ניתן לעשות ללא סיוע משפטי מתאים.

סיוע משפטי מתאים בהקשר הזה יהיה עורך דין מומחה לדיני משפחה, כמובן עם עדיפות לאחד שיש לו ניסיון בעריכת הסכמי ממון בין בני זוג.

 

רוצים לשמוע עוד על הסכם ממון לאחר נישואין? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני משפחה.

הסכם ממון לאחר נישואין_ אפשרי בהחלט!
הסכם ממון לאחר נישואין_ אפשרי בהחלט!
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>