ClickCease
חיפוש

הסכם ממון לפני נישואין

חתונה היא אחד האירועים הכי משמעותיים שחווה אדם במהלך החיים שלו. לאחר החתונה, נכנסים בני הזוג לתקופת הנישואין. מכיוון שלאף אחד אין את היכולת לחזות את העתיד, ניתן לחתום עוד מלפני הכניסה אל תקופת הנישואין על הסכם מיוחד שיסדיר עניינים שונים בעת החלטה על היפרדות. הסכם זה הוא הסכם ממון לפני נישואין, אותו נסקור במאמר הבא.

 

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא הסכם שנחתם בין שני צדדים, בני זוג, שאמור להסדיר את הזכויות השונות שלהם מבחינה כספית במידה והם יחליטו להיפרד. מכיוון שאף אחד לא יכול לחזות את העתיד ולדעת כיצד קשר זוגי מסוים יתפתח, לא מעט זוגות בוחרים לחתום על הסכם כזה עוד לפני הנישואין. הסכם ממון לפני הנישואין יכול למנוע מחלוקות עתידיות או אי הבנות שעשויות להיווצר בין שני בני זוג.

 

חתימה על הסכם ממון לפני נישואין

הסכם ממון לפני הנישואין מאפשר לבני הזוג לקבוע ולעגן מספר דברים. למשל, בני הזוג יכולים לפתור מראש מחלוקות עתידיות שעשויות לצוץ ביניהם אם יחליטו להיפרד. רוב המחלוקות נוגעות לעניינים כספיים שונים, שיכולים גם להיווצר כתוצאה מגורמים שאינם קשורים לנישואין עצמם, כמו היכולת הכלכלית של כל אחד מבני הזוג עוד מלפני מיסוד הקשר.

בנוסף, חתימה על הסכם ממון מאפשרת להסדיר חלוקת רכוש עתידית. גם בני זוג שהקשר ביניהם חזק ומוצלח, לא יודעים אילו נסיבות עשויות להתרחש ולהוביל אותם למצב עליו הם לא חשבו. לכן, חשובה הסדרה של חלוקת רכוש והון במקרה שמחליטים בני הזוג להיפרד.

 

סיבות מגוונות לחתימה על הסכם כזה

ישנן הרבה מאוד סיבות מדוע זוגות מחליטים לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין. בהסכם הממון לא מעגנים רק סיטואציות ומחלוקות בעלות היבט כספי. בהסכם הממון ניתן לעגן מראש החלטות הקשורות לזוגיות עצמה ולניהול חיי הנישואין. למשל, מרבית הזוגות הנשואים במדינת ישראל כיום מביאים לפחות ילד אחד לעולם. בהסכם הממון ניתן מראש לקבוע את הצורה החינוכית בה יגודל הילד.

הסכם הממון עשוי להביא לחיזוק הקשר וליצירת אמון. ההסכם נחתם על ידי שני הצדדים, כך שמראש יש הסכמה של בני הזוג על סוגיות שונות. חתימה על ההסכם לפני הנישואין היא מעיין נקודת התחלה, שאחריה יוצאים לדרך משותפת ומוסכמת.

 

מה ניתן להסדיר בהסכם ממון לפני נישואין?

כפי שכבר ציינו מקודם, הסכם הממון לפני הנישואין יכול להיות רחב ומגוון. אין נוסח אחד מחייב להסכמי ממון, כך שאין רשימה קבועה של נושאים שחייבים להיות כלולים בהסכם הממון. כתוצאה מכך, לכל זוג נשוי יש הרבה מאוד חופשי בעיצוב ויצירת הסכם הממון. אם ניקח הסכם ממון אחד ונשווה אותו להסכם ממון אחר, אנחנו עשויים לראות הבדלים גם מבחינת האופי של ההסכם וכמובן גם מבחינת התכון שלו. בהסכם הממון ניתן להסדיר לפני הנישואין:

  1. חלוקת רכוש בעת החלטה על פרידה
  2. חלוקת הון בעת החלטה על פרידה
  3. מזונות במקרה של גירושין
  4. מקום המגורים של המשפחה
  5. יעדים משותפים
  6. הצורה בה ייפתרו מחלוקות שונות בין בני הזוג

 

מטרות מרכזיות שרצוי להשיג דרך הסכם זה

ישנם כמה מטרות שהסכם זה אמור להשיג לבני זוג. זוג שמחליט לחתום על הסכם ממון לפני נישואין, יכול קודם כל לחסוך לעצמו הרבה מאוד כסף וטרחה משפטית. הסטטיסטיקה קובעת באופן נחרץ כיום שחלק גדול מהזוגות שמחליטים להינשא יתגרשו בעתיד. הליכים משפטיים במהלך הגירושין עשויים לעלות הרבה מאוד כסף.

הסדרה מראש של חלוקת רכוש, הון ושל מזונות יכולה לחסוך הרבה מאוד כסף, גם אם גירושין לא נראים באופק מלפני החתונה.

הסכם הממון אמור גם להסדיר את הדרך שרוצים להתוות בני הזוג במהלך חיי הנישואין שלהם, בין אם מדובר על דרך חינוכית שהם רוצים להתוות לילדיהם או על היבטים אחרים בחיי המשפחה, כמו מקום מגורים. הסכם הממון מאפשר חיזוק של הקשר והאמון בין בני הזוג, יחד עם הגנה על בן הזוג האמיד יותר.

 

האם הדבר מעיד על היתכנות מוקדמת לגירושין?

הסכם ממון לפני נישואין עשוי להרתיע זוגות, מכיוון שלהסכם זה יש קונוטציה ברורה שמתכתבת עם גירושין של זוגות. הקונוטציה הזאת לא נוצרה סתם. המחשבה לפיה רק זוג שיש לו פוטנציאל גבוה לגירושין יחתום על הסכם ממון עוד לפני החתונה עשויה להיראות הגיונית, אך אם חושבים על זה לעומק, מבינים שלאף זוג אין יכולת לחזות את העתיד, כך שהסכם הממון מהווה מעיין תעודות ביטוח לעתיד בלתי צפוי.

הסכם הממון אינו מעיד על היתכנות מוקדמת לגירושין וישנם לא מעט זוגות שחתמו על הסכם זה ולא נדרשו לממשו בעקבות גירושין. הסיבות שהובילו זוגות אלו לחתימה על הסכם היו בין היתר:

  1. עיגון הגנה על בן הזוג האמיד יותר
  2. חיזוק הקשר והאמון ההדדי
  3. יצירת "תעודת ביטוח" מפני עתיד בלתי צפוי
  4. הסדרה של עניינים הקשורים לחיי הנישואין

 

עורך דין הסכמי ממון

הסכם ממון הוא לא הסכם שנחתם סתם כך על ידי בני הזוג לפני שהם מתחתנים. אם בני זוג החליטו שהם רוצים לחתום על הסכם כזה, הם יצטרכו סיוע מעורך דין שמתמחה בהסכמים הללו, כמו עו"ד ליאת פייגל. הסכם ממון הוא הסכם משפטי בעל תוקף מחייב, כך שניסוח שלו וחתימה עליו ללא ייעוץ וסיוע משפטי עשויים להוביל לבעייתיות משפטית.

 

אישור הסכם הממון

לאחר שנחתם הסכם ממון לפני הנישואין, הוא צריך להיות מאושר על ידי הגופים המוסמכים לכך. לפני הנישואין, מי שיכול לאשר את ההסכם הוא נוטריון (עורך דין שעבר הסכמה מיוחדת וקיבל אישור ממשרד המשפטים) או בית משפט לענייני משפחה.

 

הבדלים בין הסכם ממון לפני החתונה לבין הסכם ממון במהלך הנישואין

ניתן לחתום על הסכם ממון גם במהלך תקופת הנישואין עצמה. העניין יכול לעלות בין בני הזוג מסיבות כאלו ואחרות, שלא קשורות בהכרח לגירושין אפשריים. בין ההבדלים שאפשר למנות בין הסכמי הממון מלפני החתונה או אחריה, אפשר למנות:

  1. הערכאה שמולה ניתן לאשר את ההסכם
  2. שיקולים הנכנסים אל ניסוח ההסכם

 

גט והסכמי ממון

הסכם ממון עשוי להסדיר עניינים שונים הקשורים אל מצב עתידי בו בני הזוג יחליטו להתגרש אחד מהשנייה. למרות זאת, ישנם דברים שאסור לכלול בהסכם הממון, כמו התניה למתן גט במקרה שבת הזוג למשל מעוניינת להתגרש מבן זוגה.

 

פנייה לצד השני

הסכם ממון לפני נישואין, למרות היותו הסכם שכיח עם יתרונות רבים לטובת בני הזוג, הוא בכל זאת הסכם רגיש. לכן, אם אחד מבני הזוג מעוניין לחתום על הסכם כזה, עליו לפנות בצורה רגישה אל בן או בת זוגו, על מנת שעצם העלאת הרצון לנסח הסכם ממון משותף ולחתום עליו לא תהווה מחלוקת בפני עצמה.

 

בחירת עורך דין מתאים

לאחר שמתקבלת ההחלטה המשותפת שיש לחתום על הסכם ממון, מוטב למצוא עורך דין מתאים שיסייע לכם בהליך ויוודא שההסכם שנוסח אידיאלי מבחינה משפטית. עורכת הדין ליאת פייגל, שבין היתר גם משמשת בתור עו"ד דיני עבודה ומסייעת לנפגעי תאונות בעבודה, תוכל לסייע לכם בחתימה על הסכם זה.

הסכם ממון לפני נישואין
הסכם ממון לפני נישואין
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>