ClickCease
חיפוש

האם חובה לתת מכתב המלצה לעובד שפוטר?

פיטורים הם הליך לא נעים, המעמיד את העובד בפני אי ודאות כלכלית בנוגע לעתידו. יחד עם זאת פיטורים ממקום עבודה אחד, הם הזדמנות להתחלה חדשה במקום עבודה אחר. בכדי לפתוח חלון הזדמנויות ולהתחיל ברגל ימין את תהליך חיפוש העבודה, עובדים רבים מבקשים מהמעסיק הקודם שלהם מכתב המלצה. אך האם מדובר בחובה חוקית של המעביד? מוזמנים לקרוא ולגלות

 

כיצד הליך הפיטורים צריך להתבצע על פי חוק?

עבור מרבית האנשים, פיטורים הם רגע לא נעים בחיים ועדיין, מדובר בהליך שגרתי כחלק מעולם התעסוקה, כשחשוב לזכור כי פיטורים ממקום עבודה אחד הם הזדמנות להתחלה חדשה במקום עבודה אחר. מתוך הבנה כי הפיטורים הם נקודת ציון משמעותית בחייו של העובד, זכויות עובדים, תחום ההתמחות של עורכת דין ליאת פייגל, מתייחסים בין השאר לנושא הליך הפיטורים, הצריך להתנהל באופן הבא:

שימוע

החלטה על פיטורים אינה יכולה להתבצע באופן שרירותי וחד צדדי, כך שעם קבלת ההחלטה על פיטורים, על המעסיק לערוך שימוע לעובד, הליך בו המעסיק יפרט את טענותיו כלפי העובד ומנגד, ייתן לו הזדמנות כנה ואמיתית להשיב לטענות.

לפני ביצוע השימוע, המעסיק חייב לתת התראה בכתב לעובד בפרק זמן סביר שיאפשר לו להתכונן כראוי לתהליך ובמסגרת ההיערכות לשימוע, כדאי לדעת כי לעובד קיימת הזכות לפנות לשירותיו של עורך דין דיני עבודה וכן נציג של וועד העובדים.

 

הודעה מוקדמת

את הפיטורים לא ניתן לערוך באופן מיידי, כך שעל המעסיק לתת הודעה מוקדמת באמצעות מכתב פיטורים. מועד שליחת מכתב הפיטורים תלוי בשני גורמים עיקריים: הוותק שהעובד צבר במקום העבודה ומסגרת העסקת העובד (שעתית, יומית או חודשית).

 

עזיבה

בסופו של תהליך ולאחר שהפיטורים נכנסו לתוקף, לעובד שפוטר עדיין מגיעות זכויות כלכליות שונות, כמו למשל פדיון ימי החופשה שצבר, קבלת פיצויי פיטורים ועוד.

 

מהן ההשלכות של הליך פיטורים לא חוקי?

פיטורי עובד, ללא קשר לוותק שצבר במקום העבודה, צריכים להתבצע על פי הכללים ובמידה ולא נעשה כך, הרי שמדובר בפיטורים שלא כדין, בגינם העובד יכול לפעול באמצעות אחת מהאפשרויות הבאות:

 

תביעת המעסיק

פיטורים שלא כדין הם הפרת זכויות העובד ובמקרים כאלה, העובד יכול להגיש תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה ולדרוש פיצויים בהתאם. ככלל, פיצויים בגין פיטורים שלא כדין מחושבים לפי שכרו החודשי של העובד כפול תקופת הפסד השכר ועד לתקרה של 12 חודשי שכר.

 

ביטול הפיטורים

ככל ואכן הוכח כי מדובר בפיטורים שלא כדי, אזי בית הדין לעבודה רשאי להורות על ביטול הפיטורים והשבת העובד אל מקום העבודה.

 

מהו מכתב המלצה?

מכתב המלצה הוא אחד הכלים הנפוצים ביותר בשימוש מעסיקים, המעוניינים לקבל חיזוקים לגבי אפשרות הבחירה בעובד פוטנציאלי, כשישנם אף מקומות עבודה הדורשים לקבל מכתב המלצות עוד בשלב הגשת קורות החיים. באמצעות מכתב המלצה שהעובד מביא איתו ממקום העבודה הקודם, המעסיק הפוטנציאלי יכול לקבל עדות לכישורים והיכולות של העובד ואף ליצור קשר עם הממליץ בכדי לשמוע ממקור ראשון פרטים מלאים על העובד.

מכתב המלצה מוצלח צריך לכלול מספר נקודות חשובות:

 

כישורים רלוונטיים

מאחר ומכתב ההמלצה נועד לפתוח לכם שער לעבודה אחרת, הרי שחשוב לציין במכתב ההמלצה את הכישורים הרלוונטיים לתחום העיסוק שלכם ולא להתפזר עם מחמאות ושבחים כלליים, שאמנם יכולים להעיד על היותכם אנשים נפלאים, אך פחות על הכישורים שלכם כעובדים.

 

חתימה אישית

מכתב המלצה מוצלח צריך לכלול באופן מפורש את ההמלצה עליכם ולא המלצה כללית ובלתי מחייבת. מלבד הנימה האישית בה מכתב ההמלצה צריך להיות מנוסח, מומלץ בנוסף לדאוג לכך שהמכתב יהיה חתום בחותמת רשמית של הארגון ובציון שם ותפקיד החותם.

 

הישגים

במכתב ההמלצה כדאי לציין הישגים ספציפיים של העובד, כמו למשל פרויקט מוצלח שהוביל ושבחים שקיבל מקולגות לעבודה.

 

מכתב המלצה לעובד שפוטר – נקודות חשובות לציון

במכתב המלצה לעובד שפוטר, כדאי להקפיד על מספר נקודות חשובות, שיהפכו את מכתב ההמלצה למכתב יעיל ושימושי:

 

קצר וקולע

מכתב המלצה לעובד שפוטר צריך להיות תכליתי, קצר וממוקד.

 

תיאור עובדות אמיתיות

בעת כתיבת מכתב המלצה לעובד שפוטר, חשוב להקפיד על כתיבת עובדות אמיתיות ולא להפריז בשבחים ותיאור לא מדויק של תכונות העובד. אחרת, עלולה לעלות השאלה הטבעית – אם העובד כל כך מושלם, מדוע הוא פוטר? מה עוד, שהדבר אף עלול להיות מופנה נגדכם מטעם העובד, היכול לטעון כי פיטוריו נעשו מטעמים לא חוקיים (על רקע דת, גזע, מין וכדומה)

 

התייעצות עם עורך דין דיני עבודה

בכדי לוודא את כדאיות כתיבת מכתב המלצה ומה הנוסח המומלץ ביותר במקרה הספציפי של העובד שפוטר ומבקש לקבל מכתב המלצה, מומלץ להתייעץ מראש עם עורך דין דיני עבודה מומחה בתחום.

 

מדוע מעסיקים רבים נרתעים מלכתוב מכתב המלצה לעובד שפוטר?

מכתב המלצה לעובד שפוטר יכול לשמש כחרב פיפיות כנגד המעסיק, שכן המלצה על עובד שפוטר מעלה סימני שאלה לגבי סיבת הפיטורים ואף עלולה להוות עילה לתביעה עתידית של העובד בגין טענת פיטורים שלא כדין.

מצד שני, מרבית המעסיקים מעוניינים לסייע לעובדיהם באמצעות כתיבת מכתב המלצה ובכדי להתגבר על הקונפליקט, מומלץ למעסיקים להתנות את כתיבת מכתב ההמלצות בחתימת העובד על כתב ויתור בגין כל טענה העלולה לעלות בעתיד מצד העובד כנגד המעסיק.

 

כיצד מומלץ לגשת למעסיק בכדי לקבל מכתב המלצה?

פיטורים הם ללא ספק רגע לא ממש נעים בקורות חייו התעסוקתיים של העובד ומטבע הדברים, עובדים שפוטרו חוששים לגשת אל המעסיק בבקשה לקבל מכתב המלצה. ככל והפיטורים לא נבעו מכישלון בתפקיד, משבר אמון וסיבות נוספות בגינן מערכת יחסי העבודה בין המעסיק לעובד הסתיימה בכי רע, הרי שמומלץ לעובד להתגבר על המבוכה ולפנות לגורם האחראי בכדי לקבל מכתב ההמלצה:

 

טיימינג

כמו בתחומים רבים אחרים בחיים, גם בעת בקשת מכתב המלצה ממעסיק קודם חשוב לוודא כי מדובר בטיימינג מתאים ולא "בעידנא דריתחא" או בשעות עומס בהן הגורם האחראי אינו פנוי בשביל לכתוב את המכתב המבוקש.

 

גישה חיובית

פיטורים הם אמנם אירוע לא נעים, אך מדובר בהחלט בתופעה שכיחה ולמרות שייתכן וקיימים משקעים ותחושות שליליות, מומלץ לשמור על גישה חיובית ולגשת אל הגורם האחראי מתוך רצון כנה לסיים את תקופת העסקתכם באופן חיובי.

 

האם חובה לתת מכתב המלצה לעובד שפוטר?

חשוב לציין כי למעביד לא קיימת כל חובה חוקית לתת מכתב המלצה לעובד שפוטר, כך שכתיבת מכתב המלצה שכזה נתונה לשיקול דעתו הבלעדי של המעסיק. יחד עם זאת, ככל והפיטורים התבצעו ברוח נעימה, כדאי למעסיק וכן לעובד לשמור על אווירה טובה ביניהם ולהגיע להבנות בנוגע לניסוח מכתב המלצה שיספק את כל הצדדים.

 

עורך דין דיני עבודה – להכיר את כל הזכויות המגיעות לכם

שאלת חובת כתיבת מכתב המלצה לעובד שפוטר היא שאלה אחת מיני רבות המגיעות לפתחו של עורך דין דיני עבודה ובכדי לקבל מענה מקיף ומקצועי בתחום, תוך בחינת כלל האפשרויות המשפטיות הרלוונטיות בהווה ובעתיד, מומלץ להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה בהקדם.

משרדנו מתמחה בתחום דיני עבודה וככל ואתם מעוניינים להכיר את כל הזכויות המגיעות לכם ולהבין מהם הצעדים המשפטיים המומלצים למקרה שלכם, אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בהקדם.

האם חובה לתת מכתב המלצה לעובד שפוטר?
האם חובה לתת מכתב המלצה לעובד שפוטר?
תמונה של עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
×
js_loader
יצירת קשר:
משרדינו ברשתות החברתיות:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>