מכתב פיטורין: הליך פיטורים מרכזי

מכתב פיטורין הוא אחד השלבים המרכזיים בכל הליך פיטורים. למעשה, מכתב זה, המכונה גם הודעה מוקדמת על פיטורים, מהווה אחת מהזכויות הבסיסיות של כל עובד. בנוסף למכתב הפיטורים, ישנן זכויות בסיסיות נוספות שחשוב להכיר, לכן מומלץ לקרוא את המאמר שלפניכם בעיון.

מה זה בכלל מכתב פיטורים?

מכתב פיטורים, או הודעה מוקדמת, מהווה אחת מהזכויות הבסיסיות של כל עובד – הזכות לקבל הודעה מוקדמת בכתב על סיום העסקתו.

הודעה מוקדמת זו מאפשרת לעובד לתכנן את צעדיו מראש, ומונעת ממנו את ההפתעה ואת חוסר הנעימות שבפיטורים מיידיים, אשר יכולים לפגוע במקור פרנסתו באופן פתאומי. לפיכך, הודעה מוקדמת מבטאת את זכותו של העובד לכבוד.

האם יש דרך חזרה?

באופן כללי, לאחר שהמעסיק מסר מכתב פיטורים לעובד, הפיטורים אינם ניתנים לביטול ללא הסכמת העובד. מרגע שהעובד קיבל את ההודעה המוקדמת, הוא זכאי להסתמך על תקפותה ולקבל את פיצויי הפיטורים מהמעסיק.

עם זאת, יש חריג לכלל הזה. במקרה שבו הודעת הפיטורים נכתבה ב"עידנא דרתיחא" – כלומר, במהלך כעס רגעי או מריבה סוערת – המעסיק יכול לבטל את הפיטורים לאחר מסירת ההודעה המוקדמת, גם ללא הסכמת העובד.

מכתב פיטורין – מתי?

חילופי מעסיקים

חובת מסירת מכתב פיטורים תקפה לכל מקרה של פיטורים, אך גם במצבים אחרים כמו חילופי מעסיקים במקום העבודה. יש למסור לעובד הודעה מוקדמת, גם אם הוא ימשיך לעבוד תחת המעסיק החדש.

פטירת מעסיק

פטירת מעסיק עשויה להוביל לסיום עבודתו של העובד או לחילופי מעסיקים. לכן, החוק דואג להגן על העובדים במצב כזה. במקרה של פטירת מעסיק,  מאחר שלא ניתן לצפות את פטירת המעסיק, העובד זכאי לתשלום חלף הודעה מוקדמת, כפי שיפורט בהמשך.

תקופת ההודעה המוקדמת

כפי שהוסבר, מכתב הפיטורים צריך להימסר לעובד זמן מה לפני הפיטורים בפועל. פרק הזמן הזה יכול להגיע עד חודש ימים ותלוי בשני גורמים: סוג ההעסקה של העובד (יומי, שעתי או חודשי) והוותק שלו במקום העבודה.

עובד במשכורת חודשית

עובד במשכורת חודשית בעל וותק של שנה ויותר במקום העבודה זכאי לקבלת מכתב פיטורים חודש לפני המועד בו מתוכנן סיום העסקתו. עובד שהוותק שלו במקום העבודה קצר משנה יהיה זכאי ליום הודעה מראש בעבור כל אחד מששת חודשי העבודה הראשונים, וליומיים וחצי נוספים לכל חודש עבודה מהשביעי ומעלה.

עובד במשכורת יומית או שעתית

במקרה של עובד יומי או שעתי הדבר מסובך יותר. אם יש לעובד וותק של שנה או פחות – הוא יהיה זכאי ליום הודעה מוקדמת עבור כל חודש שהועסק. אם מדובר בעובד בשנה השנייה להעסקתו הוא יהיה זכאי ל-14 ימי הודעה מוקדמת ועוד יום הודעה מוקדמת על כל חודשיים שעבד בשנה השנייה.

עובד שזו היא שנת העסקתו השלישית יהיה זכאי ל-21 יום של הודעה מוקדמת, ועוד תוספת של יום אחד עבור כל חודשיים שעבד בשנה השלישית. אם מדובר בעובד בעל וותק של שלוש שנים ומעלה יהיה זכאי העובד להתראה של חודש לפני הפיטורים.

התנאה על תקופת ההודעה המוקדמת

בדומה לחוקים רבים בדיני עבודה, גם בנוגע להודעה המוקדמת ניתן לבצע שינויים בחוזה עבודה או בהסכם קיבוצי, אך רק אם השינוי מיטיב עם העובד ולא מקפח את זכויותיו החוקיות. כלומר, ניתן להאריך את תקופת ההודעה המוקדמת, אך לא לקצרה.

תשלום חלף הודעה מוקדמת

כפי שכבר הסברנו, מסירת מכתב הפיטורים אינה מסיימת את יחסי העבודה באופן מיידי. עד שייכנסו הפיטורים לתוקף, המעסיק יהיה חייב להמשיך להעסיק את העובד.

אפשר לעקוף חובה זו על ידי תשלום חלף הודעה מוקדמת, שמשמעותו היא תשלום שכר מלא עבור ימי ההודעה המוקדמת שהעובד היה זכאי להם. במקרה כזה, יחסי העבודה בין הצדדים יסתיימו באופן מיידי לאחר מסירת מכתב הפיטורים.

בשל סיום מיידי של יחסי העבודה, העובד לא יהיה זכאי לצבירת זכויות סוציאליות עבור התקופה בה הוא קיבל תשלום חלף הודעה מוקדמת, אלא אם כן הוסכם אחרת בין הצדדים בחוזה ההעסקה.

חובת העובד

העובד מחויב להמשיך בעבודתו בתקופת ההודעה מוקדמת באותה מסירות ורצינות. אם הוא מפסיק להגיע לעבודה במהלך תקופה זו, הוא ייחשב כמי שהפר את חוזה העבודה.

הפרת חוזה העבודה תאפשר למעסיק לתבוע את העובד בבית הדין לעבודה על הנזקים שנגרמו לו בעקבות היעדרות העובד בתקופת ההודעה המוקדמת.

עם זאת, חשוב לדעת כי המעסיק אינו רשאי לקזז את נזקיו על דעת עצמו מתוך הסכומים שעליו לשלם לעובד בעקבות סיום העסקתו. פיצויים על נזקיו יוכל המעסיק לקבל אך ורק באמצעות פנייה מסודרת לבית הדין לעבודה.

קבלת מכתב פיטורים אינה חוויה נעימה, אך היא נושאת עמה חשיבות רבה בהגנה על זכויות העובדים. אם קיבלתם מכתב פיטורים, אל תתייאשו ותקבלו את המצב כמובן מאליו; בדקו את זכויותיכם ועמדו עליהן.

בסופו של דבר, הזכויות הללו יכולות להתבטא בכסף רב, דבר שאסור להפסיד בתקופה של אי-ודאות תעסוקתית.

אם אתם מוצאים את עצמכם מתבלבלים בתוך מבוך החוקים והתקנות, ואינכם בטוחים מה מגיע לכם וכיצד להשיג זאת, פנו לעורך דין מומחה לדיני עבודה. אחרי הכל, הם כאן בדיוק למקרים כאלה.

לפרטים נוספים פנו לעו"ד ליאת פייגל.

מכתב פיטורין_ הליך פיטורים מרכזי