מכתב פיטורין: הליך פיטורים מרכזי

מכתב פיטורין הוא אחד מהשלבים המרכזיים של כל הליך פיטורים. למעשה, מכתב פיטורים, או בשמו המקצועי – הודעה מוקדמת על פיטורים, הוא אחד מהזכויות הבסיסיות של כל עובד. יחד עם מכתב הפיטורים מגיעות זכויות בסיסיות נוספות שחשוב להכיר, אז כדאי לקרוא את המאמר שלפניכם בעיון.

מה זה בכלל מכתב פיטורים?

מכתב פיטורים, או הודעה מוקדמת, מגלם את אחת מהזכויות הבסיסיות של כל העובד – הזכות לקבלת הודעה מוקדמת בכתב על סיום העסקתו.

הודעה מוקדמת זו מאפשרת לעובד לתכנן את צעדיו מראש, ומונעת ממנו את ההפתעה ואת חוסר הנעימות שבפיטורים מיידים, כאלו ששוברים את מטה לחמו באחת, ולפיכך היא מבטאת את זכותו של העובד לכבוד.

מכתב הפיטורים צריך שייכתב על גבי נייר מכתבים רשמי של המעסיק, ועליו לכלול את חותמת החברה ואת חותמת המעסיק או נציגו. אין המכתב צריך לכלול את נסיבות הפסקת העבודה או את סיבת הפיטורים.

האם יש דרך חזרה?

ככלל, לא ניתן לבטל פיטורים לאחר מסירת מכתב הפיטורים לעובד מבלי שהסכים לכך. מרגע שנמסרה ההודעה המוקדמת, זכאי העובד לסמוך על תקפותה, ובהתאם – לקבל פיצויי פיטורים מאת מעסיקו.

ישנו גם חריג לכלל שלעיל – במקרה בו הודעת הפיטורים נכתבה ב"עידנא דרתיחא", בעקבות מריבה סוערת או כעס רגעי, יוכל המעסיק לבטל את הפיטורים לאחר מסירת ההודעה המוקדמת, גם ללא הסכמת העובד לכך.

מכתב פיטורין – מתי?

חילופי מעסיקים

אז כמובן שחובת מסירת מכתב פיטורים תקפה לכל מקרה של פיטורים, אך החובה הזאת תקפה גם למקרים אחרים. אחד מהמקרים הללו הוא חילופי מעסיקים במקום העבודה, כך שיש לתת הודעה מוקדמת לעובד במקרה כזה גם אם הוא צפוי להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה תחת המעסיק החדש.

פטירת מעסיק

באופן טבעי פטירת מעסיק מביאה פעמים רבות לסיום עבודתו של העובד, או לפחות לחילופי מעסיקים, עליהם דיברנו בסעיף שלעיל. על כן החוק מבקש להגן גם על עובדים שמעסיקם נפטר.

כמובן שאי אפשר לחייב מסירת הודעה מוקדמת על פיטורים במקרה של פטירת מעסיק, שכן אף אחד לא יודע מראש את יום מותו, ולכן במקרה של פטירת מעסיק יהיה זכאי העובד לתשלום בעד זכותו להודעה מוקדמת – חלף הודעה מוקדמת, עליו נפרט בהמשך.

תקופת ההודעה המוקדמת

כפי שכבר הסברנו, על מכתב הפיטורים להימסר לעובד זמן מה לפני הפיטורים בפועל. הזמן הנדרש יכול להגיע עד חודש ימים ותלוי בשני דברים: אופן העסקתו של העובד (יומי, שעתי או חודשי) והוותק של העובד במקום העבודה.

עובד במשכורת חודשית

עובד במשכורת חודשית בעל וותק של שנה ויותר במקום העבודה זכאי לקבלת מכתב פיטורים חודש לפני המועד בו מתוכנן סיום העסקתו. עובד שהוותק שלו במקום העבודה קצר משנה יהיה זכאי ליום הודעה מראש בעבור כל אחד מששת חודשי העבודה הראשונים, וליומיים וחצי נוספים לכל חודש עבודה מהשביעי ומעלה.

עובד במשכורת יומית או שעתית

במקרה של עובד יומי או שעתי הדבר מסובך יותר. אם יש לעובד וותק של שנה או פחות – הוא יהיה זכאי ליום הודעה מוקדמת עבור כל חודש שהועסק. אם מדובר בעובד בשנה השנייה להעסקתו הוא יהיה זכאי ל-14 ימי הודעה מוקדמת ועוד יום הודעה מוקדמת על כל חודשיים שעבד בשנה השנייה.

עובד שזו היא שנת העסקתו השלישית יהיה זכאי ל-21 יום של הודעה מוקדמת, ועוד תוספת של יום אחד עבור כל חודשיים שעבד בשנה השלישית. אם מדובר בעובד בעל וותק של שלוש שנים ומעלה יהיה זכאי העובד להתראה של חודש לפני הפיטורים.

התנאה על תקופת ההודעה המוקדמת

בדומה לדיני עבודה רבים אחרים, גם בעניין ההודעה המוקדמת ניתן להתנות בחוזה עבודה או הסכם קיבוצי, אך רק בצורה שמיטיבה עם העובד, ולא בצורה שמצמצמת מזכותו הקבועה בחוק. כלומר, יהיה ניתן להאריך את תקופת ההודעה המוקדמת, אך לא לקצרה.

תשלום חלף הודעה מוקדמת

כפי שכבר הסברנו, מסירת מכתב הפיטורים לא מסיימת את יחסי העבודה באופן אוטומטי. עד שייכנסו הפיטורים לתוקף יהיה חייב המעסיק להמשיך בהעסקתו של העובד.

ניתן להתחמק מחובה זו על ידי תשלום חלף הודעה מוקדמת, שהוא תשלום שכר מלא בעבור ימי ההודעה המוקדמת להם היה זכאי העובד. במקרה כזה יסתיימו יחסי העבודה בין הצדדים מיד לאחר מסירת מכתב הפיטורים.

מכיוון שיחסי העבודה בין הצדדים מסתיימים באופן מיידי, העובד לא יהיה זכאי לצבירת זכויות סוציאליות בתקופה עליה הוא קיבל תשלום חרף הודעה מוקדמת, אלא אם הוסכם אחרת בין הצדדים בחוזה ההעסקה.

חובת העובד

גם על העובד מוטלת חובה בהקשר של מכתב פיטורים והיא להמשיך בעבודתו באותה רצינות ומסירות בכל תקופת ההודעה המוקדמת. עובד שמפסיק להגיע לעבודה בתקופה הנ"ל ייחשב כמי שהפר את חוזה העבודה בין הצדדים.

להפרת חוזה העבודה יש משמעות עיקרית אחת – המעסיק יהיה רשאי לתבוע אותו בבית הדין לעבודה בגין הנזקים שנגרמו לו בעקבות היעדרותו של העובד בתקופת ההודעה המוקדמת.

עם זאת, חשוב לדעת כי המעסיק אינו רשאי לקזז את נזקיו על דעת עצמו מתוך הסכומים שעליו לשלם לעובד בעקבות סיום העסקתו. פיצויים על נזקיו יוכל המעסיק לקבל אך ורק באמצעות פנייה מסודרת לבית הדין לעבודה.

קבלת מכתב פיטורים היא עניין לא נעים, אך למעשה יש בה ממד משמעותי של הגנה על זכויות עובדים. אז אם קיבלתם מכתב פיטורים אל תתייאשו ותקבלו את רוע הגזירה, בדקו את זכויותיכם ועמדו עליהן. בסופו של דבר גם זכויות אלו שוות כסף, כזה שממש לא כדאי להפסיד כשעומדים בפני תקופה של חוסר ודאות תעסוקתית.

ואם אתם מתחילים להתבלבל בתוך סבך החוקים והפסיקות, ומתקשים להבין מה בדיוק מגיע לכם ואיך ניתן לקבל זאת, פנו לעורך דין מומחה לדיני עבודה. אחרי הכול, בדיוק בשביל דברים כאלה הם פה. לפרטים נוספים פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורך דין דיני עבודה.

מכתב פיטורין_ הליך פיטורים מרכזי