ClickCease
חיפוש

מה להגיד בשיחת שימוע

שיחת שימוע היא אחד האירועים המלחיצים והמטרידים ביותר עבור עובדים רבים. החשש מפני פיטורים, אי-ודאות לגבי עתיד תעסוקתי ולחץ כבד המופעל בחדר הסגור, הופכים את החוויה הזו למעיקה ביותר. יחד עם זאת, ההכנה הנכונה, שליטה בפרטים והתנהלות מושכלת במהלך שיחת השימוע, יכולים להפוך את הקערה על פיה ולהבטיח שזכויותיכם כעובדים יישמרו. במאמר זה נעסוק בדברים החשובים שכדאי לומר ולהימנע מלומר במהלך שיחת שימוע, כדי לצאת מהתהליך הזה בשלום ועם תוצאה חיובית ככל הניתן.

 

הכנה מקדימה – המפתח להצלחה בשיחת שימוע

למרות כל החששות, הליך של שימוע אינו סוף העולם. כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם שיחת שימוע, ההכנה המוקדמת היא קריטית. להלן מספר צעדים חשובים שכדאי לנקוט:

  1. בדקו היטב את הרקע לזימון לשיחה ונסו להבין מה הן הטענות או ההאשמות העיקריות נגדכם.
  2. אספו ראיות, מסמכים ועדויות התומכים בגרסתכם ומפריכים את הטענות. מקום העבודה מחויב להיענות לדרישות הגיוניות של המוזמן לשימוע כדי להבטיח את הגינות ההליך
  3. נסחו תגובה מפורטת ועניינית לכל אחת מהטענות, תוך דגש על הישגיכם ותרומתכם לארגון.
  4. ערכו "חזרה גנרלית" ותרגלו את דבריכם בפני חבר או בן משפחה. בקשו פידבק על תוכן הדברים, סגנון ההגשה ושפת הגוף. תרגול זה יאפשר הצגה טבעית יותר של הטיעונים.
  5. היוועצו מראש עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה כמו עורכת דין ליאת פייגל לגבי זכויותיכם וצעדים אפשריים, כולל במקרה של פיטורים לא חוקיים.
  6. אם מועד השימוע לא מתאים לכם, בקשו לדחות אותו למועד נוח יותר. אינכם חייבים להיענות לתאריך שרירותי שנקבע. הרחקת מועד השימוע עשוי לסייע על ידי כך שהוא מצנן את התחושות הרעות, אם יש. במסגרת פרק זמן זה ניתן גם לנסות לנהל שיחות לא רשמיות עם גורמים שונים.

 

ניהול נכון של שיחת השימוע

ביום השימוע עצמו, חשוב להקפיד על מספר כללי יסוד:

  1. הגיעו בזמן לשיחה והיו מוכנים עם כל החומרים והטיעונים הרלוונטיים.
  2. גלו קור רוח ואל תיתנו לרגשות לנהל אתכם. הקשיבו בקשב רב והימנעו מקטיעת הדוברים האחרים.
  3. בקשו הבהרות במידת הצורך ורשמו נקודות חשובות במהלך השיחה.
  4. דברו בצורה עניינית, מכובדת ומנומקת. אל תיגררו לעימותים, השמצות או איומים.
  5. עמדו על שלכם והציגו את עובדות באופן אסרטיבי, אך לא תוקפני.
  6. זכותכם לבקש נוכחות של נציג משפטי כמו עו"ד ליאת פייגל שיסייע בהצגת הטיעונים.

 

מה כדאי להגיד בשיחת שימוע?

כשמגיע תורכם לדבר בשיחת השימוע, נצלו זאת כדי להעביר מספר מסרים חשובים:

  1. הביעו נכונות כנה להקשיב לביקורת ולתקן ליקויים בתפקוד, ככל שאלה קיימים.
  2. הזכירו את הצלחותיכם, הישגיכם ומחויבותכם ארוכת השנים לארגון.
  3. ציינו נסיבות מקלות כגון בעיות בריאות, מצב משפחתי מורכב, תאונות בעבודה וכד', שעשויות להסביר ירידה בתפקוד.
  4. העלו טענות לגבי הבטחות או התחייבויות מצד המעסיק, שלא קוימו כלפיכם.
  5. הציעו רעיונות ופתרונות לחילוקי הדעות, במטרה להימנע מפיטורים.
  6. משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' יכול לסייע ללקוחותיו לגבש את טיעוניו או לטעון אותם בשמם

 

מה לא לעשות בשיחת שימוע

לצד הדברים שכן כדאי לומר בשיחת שימוע, חשוב גם לדעת ממה להימנע:

  1. אל תודו באשמה או בטענות המועלות נגדכם, גם אם יש בהן מן האמת. שימרו על עמימות מסוימת.
  2. אל תאשימו או תתקפו את הממונים, העמיתים או הארגון. גם אם יש לכם טענות, הציגו אותם בנפרד ובאופן מכובד.
  3. הימנעו מלאיים בתביעות משפטיות, פנייה לתקשורת, או חשיפת מידע פנימי. צעדים אלה ירחיקו פתרון מוסכם.
  4. אל תטרקו את הדלת ואל תתפטרו באופן ספונטני. קחו זמן לשקול את צעדיכם הבאים בקור רוח.

 

שיתוף פעולה עם עורך דין לצורך ייעוץ והכנה לשימוע

  • במצבים מורכבים, כשמדובר בסוגיות רגישות או כשיש בפיטורים משום פגיעה בזכויות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין טרם שיחת השימוע.
  • עו"ד דיני עבודה כדוגמת עורכת דין ליאת פייגל, שתעזור לכם להבין את מכלול זכויותיכם, לגבש אסטרטגיה אפקטיבית לשיחה ולהציג אפשרויות פעולה שונות. לעיתים קרובות, עובדים הניצבים בפני שיחת שימוע חשים מבולבלים, חסרי אונים ולא בטוחים כיצד לנהוג.
  • במצב עניינים זה, ליווי של עורך דין הוא קריטי.  הוא יסייע ללקוחותיו להתכונן נפשית ומעשית לקראת השימוע, תוך הכרת החוק, זכויות העובד והאפשרויות השונות הפתוחות בפניו.
  • עורך הדין גם יסייע בגיבוש אסטרטגיית פעולה אפקטיבית, ניסוח טיעונים משכנעים, הכנת שאלות ותשובות וליקוט ראיות התומכות בעמדת העובד. כך, במקום להיות מופתע וחסר מענה מול הטענות בשימוע, העובד יוכל להציג את גרסתו בבהירות ובנחישות.
  • במהלך שיחת השימוע עצמה, נוכחות של עו"ד לצד העובד יכולה למנוע הפעלת לחצים פסולים,  הצגה של האשמות שקריות או התעלמות מזכויות בסיסיות. במידת הצורך, עורך הדין אף יתערב וידרוש הבהרות, יתעד את הדברים וינקוט בצעדים משפטיים מול התנהלות בלתי הוגנת או פיטורים שלא כדין.

 

יחד ננצח

עו"ד ליאת פייגל  ומשרדה מרבה לטפל בתביעות בגין פיטורים שלא כדין ופגיעה בזכויות העובדים, כגון: אי תשלום שכר, הלנת פיצויי פיטורים, הרעת תנאים ועוד. ניסיונה הרב של ליאת פייגל בתחום, מאפשר לה להציע ללקוחותיה ליווי וסיוע מקיף בכל הנוגע לשיחות שימוע ומיצוי זכויות בעבודה. מי שנדרש להתייצב לשיחת שימוע, אינו חייב להתמודד עם האתגר לבדו. פנייה יזומה לקבלת ייעוץ והכוונה מקצועית, תוכל לשדרג משמעותית את סיכויי ההצלחה בשימוע ואת היכולת לשמור על מקום העבודה ועל הזכויות.

 

חוקיות השימוע

שימוע שנערך שלא בהתאם לכללים עלול להיחשב לא חוקי ולספק עילה לתביעה משפטית. כך למשל, אם העובד לא קיבל זימון מסודר ומנומק לשימוע, תוך מתן זמן סביר להיערך, עשוי להיות מדובר בהליך פגום. גם אם בשימוע הועלו האשמות חסרות בסיס, שאין להן זכר בחומר הראיות, או שהתעלמו מטיעונים רלוונטיים של העובד, הדבר מעיד על חוסר תום לב. שימוע שנועד מלכתחילה כאקט פורמאלי, כשכבר התקבלה החלטה לפטר את העובד, ייחשב אף הוא להליך מכביד ופסול. במקרים אחרים, עצם עילת הזימון לשימוע עלולה להיות אסורה, כגון הריון, שירות מילואים או חשיפת שחיתויות. בכל מצב בו מתעורר חשד לשימוע בלתי חוקי, מן הראוי להיוועץ בעו"ד דיני עבודה בהקדם.

 

התנהלות נכונה

לסיכום, שיחת שימוע אינה גזירת גורל או אות קלון. אמנם מדובר בתהליך מורכב ומלחיץ, אך בהחלט ניתן להתמודד עמו בהצלחה. הקפדה על ההכנה המוקדמת, התנהלות נכונה במהלך השימוע ושמירה על זכויותיכם כעובדים, יאפשרו לכם לצאת מהסיטואציה הזו בשלום.

אם בכל זאת העניינים יגיעו לכדי פיטורים, דעו כי עומדות לרשותכם מגוון אפשרויות משפטיות כדי להילחם על מה שמגיע לכם. במקרים מסוג זה, חשוב לפנות לייעוץ ולליווי של עורך דין המתמחה בדיני עבודה. צוות משרד של עו"ד ליאת פייגל ושות' ישמח להעניק לכם מענה מקצועי, אמפתי ויעיל בכל הקשור לשיחות שימוע, מיצוי זכויות בעבודה, תביעות בגין תאונות עבודה, הפרת הסכמים ועוד. צרו עימנו קשר לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית, ללא התחייבות, ונשמח לעמוד לשירותכם.

מה להגיד בשיחת שימוע
מה להגיד בשיחת שימוע

 

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>