ClickCease
חיפוש

חובת נימוק – מכתב פיטורים

במבט ראשון, נראה כי זכותו של מעסיק לפטר עובדים היא זכות מוחלטת, בעיקר כאשר מדובר במגזר הפרטי. אך למעשה, תמונה זו אינה מדויקת ואינה מתארת באופן מדויק את המציאות המשפטית בישראל. אחד מהביטויים המרכזיים המעידים על חוסר הדיוק בתפיסה זו מתגלה בחובת נימוק במכתב פיטורים.

 

מכתב פיטורים

דרך הגנה נוספת שבה נקוט החוק להגן על זכויות העובד בעת פיטורים ולצמצם את הפגיעה בו במהלך זה היא על ידי החובה שמוטלת על המעסיק לספק מכתב פיטורים.

מכתב הפיטורים, או ההודעה המוקדמת כפי שהיא ידועה, צריך להימסר לעובד בכתב, חודש ימים לפני מועד כניסת הפיטורים לתוקף. זהו הפתיח הרשמי של תהליך הפיטורים, אך במהלך זה העובד ממשיך לעבוד כרגיל ויכול לתכנן את הצעדים הבאים בנחת.

במכתב הפיטורים ניתן לכלול גם פרטים נוספים, כגון תאריך לשימוע או סיבת הפיטורים, אך חובת הנימוק אינה חלה על המכתב עצמו.

 

חובת נימוק בפיטורים

ראשית חשוב לציין כי חובת נימוק בפיטורים היא חובה מוחלטת החלה על המעסיק, וזאת על מנת להפחית את הפגיעה בעובד במהלך הליך הפיטורים. פיטורי עובד ללא נימוק מספק יהיו פיטורים לא חוקיים, ומכאן נובעות כל ההשלכות המשפטיות של כך.

כאמור לעיל, חובת הנימוק בפיטורים אינה כלולה דווקא במכתב הפיטורים עצמו, אף שניתן לציין אותה שם.

את חובת הנימוק על המעסיק למלא במסגרת הליך השימוע.

 

חובת נימוק לפני שימוע

כל מעסיק בישראל שמעוניין לפטר עובד חייב לערוך לו שימוע מסודר. במהלך השימוע, יינתן לעובד ההזדמנות להתגונן מפני הכוונה לפטרו, להציג את טענותיו בנוגע לנימוקים של המעסיק לפיטורים, ולנסות לשכנעו להישאר במקום העבודה.

לעובד יש את הזכות שהשימוע יתקיים בלב פתוח ובנפש חפצה, ושהחלטה סופית לא תתקבל בעניינו לפני עריכתו כדין. בנוסף, יש לו את הזכות להיות מיוצג על ידי עורך דין בהליך כזה.

על מנת שהעובד יוכל להתמודד באופן אפקטיבי ואמיתי מול נימוקי המעסיק לפיטורים, חייב המעסיק לקיים חובת נימוק.

חובת הנימוק חייבת להתממש בזמן סביר לפני השימוע, כלומר בדרך כלל בעת הזימון אליו, כך שהעובד יוכל להכין את טיעוניו באופן שקול ומסודר.

חובת הנימוק כוללת גם את החובה למסור לעובד כל מסמך או ראיה שמתבסס עליו המעסיק בנימוקיו, כדי לאפשר לו להנהיג הגנה מוצלחת מפני הכוונה לפטרו ומפני הטיעונים שעלו כנגדו.

 

אי קיומה של חובת נימוק – מה ניתן לעשות?

חובת הנימוק היא חובה מרכזית במהלך כל הליכי הפיטורים המוטלים על מעסיק. חשוב להבין כי קיומה של חובה זו מקדם את הצדק והשיווק בתהליך הפיטורים, ומונע פיטורים לא חוקיים.

אך למרבה הצער, רבים מן העובדים אינם עומדים על זכותם לקבל את נימוק המעסיק לפיטוריהם, מה שיכול לפגוע בסיכוייהם להגן על מקום העבודה שלהם.

 

אז מה ניתן לעשות כאשר המעסיק לא מקיים את חובת הנימוק? ישנם שני דרכי פעולה:

 

דרכי הפעולה לפני שהפיטורים נעשו סופיים

כבר עם קבלת הזימון לשימוע לפני הפיטורים, יש לבקש מהמעסיק לבצע את חובת הנימוק בצורה מסודרת ובצירוף מסמכים. במידה והמעסיק לא יפעל כראוי, ניתן להיעזר בעורך דין לדיני עבודה, שיוכל להזמין את המעסיק לפעול כדי למלא את חובתו.

 

דרכי הפעולה לאחר שהפיטורים נעשו סופיים

אם לאחר הפיטורים נודע לעובד כי חובת הנימוק לא התקיימה, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. תוצאת הליך כזה יכולה להיות פיצויים לעובד או החזרה לעבודה, תוך קיומו של חובת הנימוק.

לפני הפנייה להליך שיפוטי, חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני עבודה, שיוכל לספק ייעוץ מקצועי וייתן את הדעת על סיכויי הצלחת התביעה ולהמליץ על דרכי הפעולה המתאימות.

 

זכות המעסיק לפטר את עובדיו

החקיקה בישראל מגינה על עובדים בדרכים רבות, מתוך הבנה שבמערכת יחסי העבודה, העובד נמצא בעמדה חלשה יותר. רבות מההגנות הללו מתמקדות בהליך הפיטורים, שהוא תהליך בעל פוטנציאל פגיעה גבוה במיוחד לעובד.

אחת מהגנות אלו היא הגבלת היכולת של המעסיק לפטר עובדים, כך שלא ניתן לפטר כל עובד בכל זמן ולכל סיבה. ישנם גם עובדים המוגנים לחלוטין מפני פיטורים לפי החוק, וכן כאלו שנדרש אישור מגורם חיצוני-ממשלתי לפיטוריהם.

גם כאשר מדובר בעובדים המוגנים מפני פיטורים, ישנם מנגנונים מיוחדים שיאפשרו את פיטוריהם בנסיבות מסוימות, כמו קשיים כלכליים של העסק או ביצוע עבירות מסוימות על ידי העובד.

 

למידע נוסף בנושא פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורך דין מומחית לדיני עבודה.

 

חובת נימוק – מכתב פיטורים
חובת נימוק – מכתב פיטורים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>