ClickCease
חיפוש

חבות מעבידים/חבות מעסיקים

בתחום דיני העבודה, אחד המצבים המורכבים ביותר הוא מצב בו עובד נפגע במהלך עבודתו פגיעה פיזית שפוגעת בכושר העבודה שלו. במצב זה, העובד יפנה לא פעם לביטוח הלאומי, אך במקביל גם למיצוי זכויותיו מול המעביד. חבות מעבידים, או חבות מעסיקים, זהו מונח ביטוחי שנולד בעקבות המצב הזה, וחשוב להבין מה הוא בדיוק אומר, איך ביטוח כזה מגן על המעביד, ומה המשמעות שלו כלפי העובד שנפגע.

 

תאונת עבודה – מצב מורכב

תאונת עבודה היא מצב לא פשוט, שיכול לפגוע בכל היבט בחיי העובד שנפגע כתוצאה ממנה. תאונות בעבודה ככל הנראה תמיד יקרו, גם אם מדובר במקום עבודה שמנסה למנוע תאונות ולא מתנהל בצורה רשלנית. גם תחת הכוונות הטובות והטהורות ביותר, תאונת עבודה היא מצב מורכב מאוד מבחינה כספית ומבחינה משפטית. אחרי תאונת העבודה, העובד לא פעם ימצא את עצמו במצב שבו הוא לא יכול להשתכר בצורה סטנדרטית וההכנסה שלו נפגעת – ואז מתחילים להתעסק בתביעות פיצויים מול הביטוח הלאומי, ולא רק מולו.

 

ממי מקבלים פיצויים בתאונת עבודה?

התשובה הברורה מאליה לשאלה ממי מקבלים פיצויים היא המוסד לביטוח לאומי. זכויות סוציאליות במדינת ישראל ככלל מרוכזות דרך הביטוח הלאומי, והכיסוי שכל אזרח במדינה נהנה ממנו כולל גם ביטוח אובדן כושר עבודה, גם בעקבות תאונות עבודה. עם זאת, הביטוח הלאומי לא מספיק – הכיסוי הביטוחי שהוא מעניק לא תמיד מספיק בשביל צרכי העובד שנפגע, ולעתים קרובות יש גם צורך בפתרונות נוספים כמו ביטוחים פרטיים או תביעות פיצויים מול המעסיק. במצבים אלה, יידרש לא פעם עו"ד דיני עבודה, ומצדו של המעסיק יידרש ביטוח חבות מעסיקים.

 

באילו מצבים האחריות היא של המעסיק?

חבות מעבידים היא מונח שמרמז על אחריות של המעסיק על תאונות שקורות במסגרתו לעובד – וזה אכן המצב לא פעם. פגיעות גוף של עובד, שמתרחשות במהלך עבודתו (כולל, לא פעם, ההגעה והחזרה ממנה, פעילויות פנאי במסגרתה ועוד) – הן באחריות המעביד בעיני בית המשפט בחלק גדול מהמקרים. המעביד הוא זה ששם את העובד במקום ובעיתוי בו הוא נפגע, ולכן הוא נושא באחריות מסוימת עבור המצב הזה. כמובן שזה לא תמיד יהיה המצב, אך ברגע שבו משהו מוגדר תאונת עבודה – הדבר מרמז על כך שיש אחריות גם למקום העבודה על קיום התאונה. במצבים אלה בהחלט יתכן שגם בית העסק יזדקק לשירות של עורך דין דיני עבודה, ועוד יותר מומלץ להיערך למצבים כאלה מראש עם ביטוח חבות מעבידים.

 

אם יש אחריות – יש גם חלק בפיצוי

כאמור, הביטוח הלאומי לא יהיה הגורם היחיד שיישא באחריות על תשלום הפיצויים לעובד שנפגע כתוצאה מתאונת עבודה. ברגע שבו ישנה אחריות כלשהי גם למקום העבודה, ובחלק גדול מהמקרים אכן קיימת אחריות כזאת, למקום העבודה יש גם חלק מסוים בפיצוי של אותו עובד. בדיוק כמו במצבים של פיטורים או של מיצוי אחר של זכויות בעבודה, בו העובד מקבל חלק מהזכויות הכלכליות שלו מהביטוח הלאומי וחלק אחר ממקום העבודה עצמו שמפריש עבורו כספים לקרנות הרלוונטיות, כך גם במצבי פיצויים האחריות נישאת לא רק על גבי המדינה אלא גם על גב המעביד. חבות מעבידים, או מעסיקים, היא מונח ביטוחי שנוסד כתגובה לאותו נטל כספי במצבים של תאונת עבודה.

 

חבות מעבידים – מה זה בעצם אומר?

חבות מעבידים היא מונח מעולם הביטוח ולא מהעולם המשפטי, ולכן בדרך כלל ידברו עליה במובנים של ביטוח אחריות מעסיקים או חבות מעבידים. המשמעות היא פשוטה – העסק חותם על פוליסת ביטוח שמגנה עליו מפני הצורך לשלם מקופת העסק תשלומי פיצויים במצב של עובד שנפגע פגיעת גוף ותובע את מקום העבודה. כך, במצב בו ישנה תביעה על פיצויים שכאלה, בית העסק לא צריך להיגרר למאבק משפטי ארוך ומסובך שיפגע בכולם, אלא פשוט להפעיל את הביטוח ולאפשר לכל הצדדים להגיע לתוצאה הרצויה מבחינתם במצב מורכב.

 

ביטוח שמגן על המעסיק

המשמעות הראשונה של קיום ביטוח חבות מעבידים היא הגנה על בית העסק מפני תביעות פיצויים יקרות מאוד, במלוא מובן המילה. במצבים בהם עובד נפגע פגיעת גוף שפוגעת באופן משמעותי ביכולת שלו לעבוד ולהתפרנס בתחומו, המשמעות של תביעת פיצויים יכולה להיות משמעות יקרה מאוד עבוד בית העסק, בהתאם לרמת אובדן כושר העבודה של העובד שנפגע. במצבים אלה, עסקים קטנים ובינוניים לא תמיד יוכלו בכלל לשלם את כספי הפיצויים כפי שהם נקבעים בבית המשפט, והפגיעה הזו בבית העסק יכולה להיות פגיעה אנושה. מלבד זאת, גם הצורך להתעסק בדיונים משפטיים בלתי נגמרים מול העובד ונציגיו יכול לפגוע מאוד בבית העסק, במורל של העובדים ובהצלחה לטווח הארוך – כך שביטוח חבות המעסיקים מגן במצב זה על בית העסק, ומאפשר לו להתעסק בתחום שלו ולא במאבק פיצויים ממושך וקשה.

 

לא רק הגנה על העסק – הגנה על העובד

מלבד ההגנה על העסק, ביטוח חבות המעבידים מגן גם על העובד. הסיבה לכך היא פשוטה – הסיכוי שלו לקבל פיצויים שנחוצים לו במהרה עולה באופן משמעותי. עובד שנפגע פגיעת גוף מוצא את עצמו מתמודד עם אתגרים שונים לחלוטין מאלה שחשב שיתמודד איתם בתחילה – בעיקר בתי משפט, תביעות ביטוח וסוללה ארוכה של טפסים והתמודדויות ביורוקרטיות. אם הוא עבד בבית עסק שהיה לו ביטוח חבות רלוונטי, הסיכוי שלו לקבל את הפיצויים הנחוצים לו במהרה מהמעביד לשעבר שלו גדל באופן משמעותי, ונחסך ממנו הצורך להיאבק על הזכויות שמגיעות לו.

 

האם ישנה משמעות לקיומו של ביטוח חבות בתביעות פיצויים?

קשה לענות על השאלה הזאת באופן כללי ורוחבי, ובתחום תביעות הפיצויים ודיני העבודה צריך לבחון כל מקרה לגופו. בית המשפט לא צפוי לנטות לצד כזה או אחר בעקבות קיומו של ביטוח ספציפי אצל המעביד. בהקשר זה חשוב גם לזכור שבהעדר סיבה ספציפית שמעודדת אותו לא לעשות זאת, בית הדין לעבודה בישראל (וחוקי העבודה הישראלים ככלל) נוטים מאוד לצדו של העובד ולא בהכרח לצדו של המעביד. לכן, המשמעות העיקרית של קיום ביטוח חבות המעסיקים במצב של תאונת עבודה היא פשוט הגנה על כל הצדדים והבטחה של מימוש הזכויות של הצד הנפגע בלי לפגוע אנושות בצד המעביד – וזו השקעה שכל עסק צריך לשקול.

 

עסק חכם מגן על עצמו ועל העובדים שלו

עסק חכם וחפץ חיים מגן על העובדים שלו ועל היכולות הכלכליות שלו, וזה לא נכון רק לגבי עסקים בהם יש עבודה פיזית שסיכון הפציעה בה הוא גבוה. זכרו שתאונה יכולה לקרות בכל מקום – החל ביציאה מהבית של העובד ועד הרגע שבו הוא חוזר אליו – ובכל אחד מהמצבים האלה בית העסק יצטרך לשאת באחריות חלקית על התאונה שהתרחשה. לכן, לפני שאתם מצטיידים בעו"ד מומחית בדיני עבודה כמו עו"ד ליאת פייגל, הצטיידו גם בביטוח שמגן על בית העסק שלכם ועל האנשים שעובדים בו. עם ביטוח חבות מעבידים, מצב קשה ומורכב של תאונות עבודה הופך הרבה פחות קשה ומורכב, לפחות מהבחינה הכלכלית.

חבות מעבידים/חבות מעסיקים
חבות מעבידים/חבות מעסיקים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>