ClickCease
חיפוש

אשרת עבודה לזרים בישראל – המדריך למעסיק

העסקת עובדים זרים יכולה להשתלם עבור שני הצדדים – המעסיק מקבל כוח עבודה שלא בהכרח היה מוצא בארץ, בעוד שהעובד הזר מקבל שכר גבוה יותר לרוב מאשר היה מקבל במדינת המוצא שלו. כדי להוציא לפועל התקשרות כזו עם עובדים זרים, יש צורך בהנפקת אשרת עבודה ייעודית. הנה המדריך למעסיק בכל הקשור לנושא אשרת עבודה לזרים בישראל.

 

העסקת עובדים זרים בישראל

בחלק מתחומי התעשייה השונים בישראל מועסקים עובדים זרים. ישנם ענפים מסוימים ותעשיות מסוימות, בהן מתקשים המעסיקים הישראלים למצוא עובדים מהארץ, מסיבות כאלו ואחרות. מכיוון שחלק מהענפים הללו חשובים מאוד למשק ולמדינה, כמו ענף הבנייה למשל, המדינה מאפשרת למעסיקים ליצור התקשרות עם עובדים מחו"ל ולהביא אותם אל ישראל, על מנת שאלו ימלאו תפקידים שונים באותם ענפים ותעשיות מדוברות.

הדבר משתלם לשני הצדדים – המעסיק ממלא את מקומות העבודה הדרושים לו לצורך ביצוע העבודות השונות, ומנגד מקבל העובד הזר מקום עבודה שככל הנראה לא היה מוצא במדינת המוצא שלו. על מנת ליצור התקשרות זו בצורה חוקית, יש צורך בהנפקת אשרת עבודה לזרים בישראל, עוד בטרם הגיעם לארץ.

 

הצורך באשרת עבודה לזרים בישראל

אשרת עבודה לזרים בישראל היא לא דבר שמומלץ לעשות, אלא דבר שחייב לעשות לפי החוק. המחוקק קבע שעובדים זרים לא יכולים סתם ככה להגיע לישראל, אלא שהם צריכים לעשות זאת עם האישורים הרגולטוריים והבירוקרטיים הדרושים. ישנן כמה סיבות מדוע קיים בכלל הצורך באשרת עבודה לזרים בישראל, ומדוע מעסיק לא יכול להחליט בעצמו האם העובד שהוא יעסיק יהיה ישראלי שנולד בארץ או בעל אזרחות ישראלית, או עובד ממדינה זרה כאמור.

הסיבה העיקרית קשורה ברצון של המדינה שאת מקומות העבודה השונים יתפסו האזרחים שלה, כך שהיא שואפת קודם כל למצות עיקרון זה ורק לאחר מכן לאשר הנפקה של אשרות עבודה לזרים. בנוסף, היא לא רוצה שייווצר מצב שבו יותר מדי עובדים זרים משתקעים בישראל באופן קבע. באמצעות אשרת העבודה היא מבטיחה זאת.

 

מדוע חשוב להעסיק עובדים זרים באמצעות אשרה זו?

העסקת עובד זר באמצעות אשרת עבודה לזרים בישראל חשובה לא רק למדינה, אלא גם למעסיק עצמו. מעסיק שיביא לארץ אדם זר בתור עובד, מבלי שהוא הסדיר זאת מול הרשויות השונות באמצעות הנפקת האשרה המדוברת, יעבור על החוק ויהיה חשוף לנקיטה של הליכים פליליים מצד המדינה נגדו. משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' מציע בין היתר ייצוג במקרים משפטיים המתקשרים אל אשרת העבודה של העובד הזר. הנפקת אשרת עבודה בצורה חוקית מאפשרת:

  1. מניעת הליכים פליליים כנגד המעסיק
  2. הבאת העובד הזר לארץ בצורה חוקית
  3. וידוא שהעובד הזר מבוטח

 

תחום העיסוק

בחלק מהמקרים יש משמעות לתחום בו מועסק העובד הזר. הבאת עובד זר היא לא דבר פשוט ברוב המקרים. מי שיכול להגיש את הבקשה להבאת העובדים הוא המעסיק בלבד, והוא יעשה זאת כמובן אם הדבר ישתלם לו. הבאת עובדים זרים משתלמת במספר מסוים של ענפים, בהם אנו רואים יותר עובדים זרים מאשר הממוצע בשאר הענפים והתחומים.

לכן, יש משמעות לתחום העיסוק שמציע המעסיק לעובד הזר. בנוסף, ישנם ענפים בהם המדינה יודעת שאין צורך בעובדים זרים, והסיכויים שהיא תאשר את בקשת אשרת העבודה לזרים בישראל שתגישו נמוכים יותר. בין הענפים והתחומים הללו אפשר למנות את:

  1. ענף הבנייה
  2. תחום הטיפול הסיעודי
  3. תחום המסעדנות
  4. ענף החקלאות
  5. ענף המלונאות
  6. תחומי תעשייה שונים

 

תהליך הנפקת האשרה

כפי שציינו מקודם, היחיד שיכול להגיש בקשה להנפקת אשרת עבודה לזרים בישראל הוא מי שמעוניין בהעסקת העובדים הזרים. אזרח זר, שנמצא מחוץ לגבולות המדינה ומעוניין לעבוד בישראל, לא יכול להגיש בעצמו את הבקשה להנפקת האשרה שתאפשר לו לשהות ולעבוד כאן.

הגופים שאחראיים על הרגולציה בעניין הם רשות האוכלוסין וההגירה, יחד עם משרד הפנים. מי שמעוניין להעסיק עובדים זרים באמצעות אשרת עבודה לזרים בישראל, יהיה חייב לפנות אל משרד הפנים על מנת שהאחרון יבחן את הבקשה שלו. הגשת הבקשה כוללת הליך מורכב יחסית, שיש לבצע אותו בשלמותו על מנת שבסופו ניתן יהיה להתחיל את העסקת העובד הזר.

 

הגשת בקשה

על מנת שתוכלו להנפיק אשרת עבודה בצורה חוקית ותקינה, אתם צריכים קודם כל להגיש בקשה להנפקת אשרת עבודה אל רשות האוכלוסין וההגירה. ניתן להגיש את הבקשה באחד מהמשרדים של רשות האוכלוסין וההגירה, או באופן מקוון באתר הממשלתי.

כשאתם מגישים בקשה זו, אתם צריכים כבר להיות לאחר סיכום התנאים עם העובד הזר, שכן בטופס הבקשה תצטרכו לכלול פרטים שונים הקשורים אליו, כמו פרטיו האישיים, ההשכלה שלו, המשכורת שהוא יקבל מכם, היכן הוא יגור ומה יהיו תנאי ההעסקה שלו. בטופס הבקשה ייכללו גם פרטיו האישיים של המעסיק, תחום העבודה והתפקיד המוגדר של העובד.

 

בדיקה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה

רשות האוכלוסין וההגירה תבחן את הבקשה שהגשתם. מבחינת רשון האוכלוסין וההגירה, היא תבדוק בעיקר שהבקשה הוגשה בצורה תקינה, שאין בעיות מסוימות הנוגעות לעובד או למעסיק וכן האם קיים צורך בהבאת העובד הזר. במידה והחליטה רשות ההגירה שהבקשה תקינה, היא תנפיק מסמך המיועד למשרד הפנים.

 

מסמך המלצה למשרד הפנים

המסמך אותו תנפיק רשות האוכלוסין וההגירה הוא מסמך שממליץ למשרד הפנים להנפיק אשרת עבודה לזרים בישראל, בעבור אותה בקשה ספציפית. את המסמך יקבל תחילה מגיש הבקשה, והוא יצטרך להציג אותו בפני משרד הפנים, על מנת שהאחרון יפעל במסגרת הליך הנפקת האשרה.

 

הנפקת האשרה על ידי שגרירות

משרד הפנים, לאחר שהוצגה בפניו ההמלצה מרשות האוכלוסין וההגירה שמעידה על בקשה תקינה להנפקת אשרת עבודה לזרים בישראל, יפנה אל השגרירות בארץ שממנה מגיע העובד הזר, או לנציגות הישראלית היושבת באותה מדינה, על מנת שזאת תנפיק את האשרה המיועדת לאותו עובד.

 

הנפקת האשרה מותנת בביטוח העובד הזר

על מנת שהעובד הזר יוכל להגיע לישראל ולעסוק בעבודה עליה סיכם עם המעסיק, על המעסיק לדאוג לביטוח של העובד הזר. עורך דין דיני עבודה יכול לסייע לכם בביטוח עובד זר. מכיוון שעובדים זרים לא זכאים לביטוח לאומי, גם אם יש להם את האשרה הדרושה לעבודה בישראל, על המעסיק לבטח אותם כתנאי להנפקת האשרה.

 

קבלת האשרה בפועל

לאחר שבוצעו כל השלבים הללו, ולאחר הסדרת הביטוח של העובד הזר, כל מה שנותר הוא לחכות לקבלת האשרה בפועל. רק לאחר שמתקבלת האשרה בפועל, יכול להיכנס העובד הזר ולעבוד בגבולות הארץ. פרק הזמן בו מתקבלת האשרה משתנה בהתאם לגורמים שונים.

 

סיוע וליווי בתהליך מעורך דין

להנפיק אשרה לעובד זר זה לא תהליך פשוט. הוא כולל בירוקרטיה רבה, ובמידה ומעסיק יתרשל בעמידה בכל התנאים השונים שנקבעו בחוק, העסקת עובד זר על ידו עשויה להיחשב כעבירה פלילית. עורך דין שמתמחה בדיני עבודה יכול לסייע לא רק בכל מה שקשור לקיום זכויות בעבודה, אלא גם בתהליך זה. הוא עושה זאת באמצעות:

  • בקיאות בדיני העבודה השונים
  • בקיאות בהליכים הבירוקרטיים הדרושים
  • ניסיון בתחום ומיומנויות שונות
אשרת עבודה לזרים בישראל - המדריך למעסיק
אשרת עבודה לזרים בישראל – המדריך למעסיק
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>