ClickCease
חיפוש

איך עורכים שימוע? מדריך מקיף למעסיק 2023

למעסיק יש חובות רבות כלפי העובדים שלו. החובות הללו לא מסתיימות כאשר המעסיק מעוניין בסיום העסקת עובד מסוים. בין אם מעסיק מעוניין לעשות זאת מסיבה כזו או אחרת, הוא מחויב לסיים את העסקת העובד בצורה חוקית, וזאת על ידי עריכת שימוע. אז איך עורכים שימוע בישראל? הנה מדריך עדכני ומקיף למעסיק בכל הקשור לכך.

 

שימוע לעובדים

לעובדים בישראל יש זכויות. חלק מהזכויות הללו מעוגנות בחוקים השונים שניסח וקבע במרוצת השנים המחוקק, וחלק מהחוקים הללו נובעים מפסיקות תקדימיות של בתי המשפט לענייני עבודה. כך או כך, זכויות העובד הן חובת המעסיק. על המעסיק לוודא שאכן הזכויות של העובדים שלו מתקיימות. אי ידיעת אותן זכויות אינה מהווה פטור מהחובה לקיומן.

אחת מהזכויות הללו, ואולי מהמוכרות שבהן, היא קיום שימוע לעובדים. למרות שכל מעסיק וכל עובד שמעו על המושג הזה, שקרוי "שימוע" רבים מהם לא בקיאים באמת בדרך בה יש לבצע את ההליך הזה. מעסיק שלא יודע איך עורכים שימוע, עשוי להיחשף בעתיד לתביעות פיצויים משמעותיות מצד עובד שלא בוצע כלפיו שימוע בצורה חוקית.

 

באילו מקרים יבצע המעסיק שימוע לעובד שלו?

המקרה הקלאסי ביותר בו יהיה חייב המעסיק לבצע שימוע לעובד שלו, הוא כאשר המעסיק ירצה לפטר את העובד שלו. פיטורים של עובד זה דבר שכל מעסיק יכול לעשות, במידה ויש לו סיבה קונקרטית לפיטורי העובד. המעסיק לא יכול לפטר עובד כי הוא לא מחבב אותו, והוא לא יכול לעשות זאת מסיבות הקשורות לגזענות או אפליה. הוא כן יכול לעשות זאת מסיבות כלכליות, או מסיבות הקשורות לתעסוקת העובד.

בכל אופן, אם ירצה לעשות זאת המעסיק, הוא יהיה מחויב לעשות זאת באמצעות זימון העובד לשימוע, וביצוע השימוע בצורה תקינה וחוקית. קיום שימוע בצורה נכונה, רק באופן חלקי, יהיה בעייתי גם כן. כשמעסיק תוהה איך עורכים שימוע, הוא צריך להבין שיש לקיים שימוע לא רק כאשר מפטרים עובד, אלא גם במקרים נוספים. אם יש רצון לשנות את תנאי העבודה של העובד, יצטרך המעסיק לבצע שימוע לאותו העובד. חלק מהמטרות העיקריות של קיום שימוע הן:

  1. לאפשר לעובד לשמוע את טענותיו של המעסיק
  2. לאפשר לעובד להשמיע את הטענות שלו
  3. לנהל הליך סדור

 

החשיבות בביצוע השימוע בצורה תקינה

ישנן כמה סיבות מדוע חשוב לבצע את השימוע בצורה תקינה. ראשית, מעסיק שלא יבצע את השימוע בצורה תקינה עשוי להיתבע על ידי העובד שלו. בסופו של דבר, מדובר בחובה חוקית. שנית, המטרה של השימוע היא לאפשר הוגנות לעובד. אין זה הוגן שעובד יסיים את עבודתו מבלי שהוא יודע מדוע התקבלה ההחלטה לפטר אותו. בנוסף, קיום שימוע משקף לעובדים שמתקיימת תרבות עבודה תקינה והוגנת במקום העבודה שלהם. עקב כל הסיבות האלו, המעסיק חייב לדעת איך עורכים שימוע בצורה תקינה.

 

איך עורכים שימוע תקין לפי שלבים?

אם אתם לא בטוחים באיך עורכים שימוע בצורה תקינה, מוטב שתתייעצו עם משרד עורכי דין מתאים, כמו משרד עו"ד ליאת פייגל ושות'. על מנת שתוכלו לערוך את השימוע בצורה תקינה, מבלי שייפגעו הזכויות של העובד שלכם ומבלי שתעברו על החוק, כדאי להבין את השלבים השונים של ההליך המדובר.

חשוב להבין שחלק מהשלבים של הליך השימוע מתרחשים לפני שהשימוע עצמו מתקיים. כמו כן, חלק מהשלבים של ההליך הזה מתחרשים לאחר שההליך עצמו מסתיים. חשוב לבצע את כל השלבים הבאים בסדר הבא, מבלי לפסוח עליהם:

  1. זימון העובד לשימוע בכתב, תוך כדי ווידוא שלעובד יש מספיק זמן להתכונן לשימוע
  2. הצגת הזכויות שיש לעובד בשימוע, לפני שהשימוש נערך
  3. הצגת טענות המעסיק בעת השימוע
  4. מתן האפשרות לעובד להציג את הטענות שלו בפני המעסיק
  5. ניהול פרוטוקול השימוע בכתב והגשתו לעובד בסוף ההליך

 

זימון העובד בכתב

אם תהיתם איך לערוך שימוע בצורה תקינה, אולי תופתעו לשמוע שיש שלבים שחייב להקפיד עליהם לפני שמבצעים את השימוע עצמו, שנחשבים גם הם כחלק מההליך. השלב הראשון הוא זימון העובד לשימוע בכתב. כמובן שקיום ניתן להודיע לעובד על כך בשיחת פנים אל פנים או בטלפון, אך חשוב להודיע גם באופן פורמלי בכתב. תוכלו לעשות זאת במייל או באמצעות מכתב. וודאו כי העובד קיבל את ההודעה על הכוונה לערוך לו שימוע.

 

זמן התכוננות

כחלק מהזימון לשימוע, אתם מחויבים לתת לעובד זמן להתכונן. בלא מעט מקרים יכול לשכנע העובד את המעסיק שלו לנהוג אחרת במהלך השימוע. קרו כבר מקרים בהם שינה המעסיק את הדעה שלו לאחר ששמע את הטענות של העובד שלו במהלך השימוע. אם אתם לא בקיאים מספיק באופן בו עורכים שימוע ולא בטוחים כמה זמן התכוננות יש לתת לו, כדאי לכם להודיע לו על כך בהקדם. באופן עקרוני, מספיק להודיע שלושה ימים לפני שעורכים שימוע פיטורים לעובד.

 

הצגת הזכויות לעובד מבעוד מועד

שימוע היא זכות שמגיעה לכל עובד, אך לכל עובד מגיע לדעת מה הזכויות שלו במהלך השימוע שלו. כאשר אתם מודיעים לעובד על זימונו לשימוע, הודיעו לו באותו הזמן, גם בדרך כתובה ומומלץ שגם פנים אל פנים, על הזכויות השונות שיש לו. בין היתר, יש לו את הזכות להתכונן לשימוע, להציג את הטענות שלו במהלך השימוע, לקבל ליווי מעורך דין או אדם אחר וכן לקבל פרוטוקול בכתב של השימוע בסופו.

 

הצגת טענות המעסיק בעת השימוע

כאשר מגיע המועד לבצע את השימוע, על המעסיק להציג את הטענות שלו לעובד. מומלץ לנסח אותן מראש על כתב ולהציג את הטענות לעובד בצורה ברורה ושקופה. שימו לב שמעסיק לא יכול לטעון טענות שאינן חוקיות, שכן הדבר יהווה עבירה.

 

הקשבה לטענות העובד

בשלב הבא של השימוע, יהיה רשאי העובד להציג את הטענות שלו. הוא יוכל לתת מענה ישיר על טענותיו של המעסיק, והוא יוכל לטעון טענות אשר הכין אותן מהבית. המטרה בשלב זה היא:

  1. לאפשר לעובד לבטא את עצמו
  2. לאפשר לעובד להגיב להאשמות או טענות שהוצגו ומתקשרות באופן ישיר אליו
  3. לאפשר לעובד להשפיע על דעת המעסיק שלו

 

ניהול פרוטוקול

לאורך כל השימוע, חשוב לנהל פרוטוקול. הפרוטוקול הוא תיעוד בכתב של הנאמר בשימוע. חשוב לנהל את הפרוטוקול בצורה מדויקת ולרשום בו רק את אשר נאמר, וזאת על מנת שלא ייווצר פער בין מה נכתב בפרוטוקול בין מה שטוען העובד שנאמר.

 

מדוע חשוב לדעת איך עורכים שימוע בצורה חוקית?

לא מעט מעסיקים פונים אל עורך דין דיני עבודה, וזאת בבקשה לייצוג משפטי מול עובד שהגיש נגדם תביעה. למעסיק חשוב לדעת איך עורכים שימוע בצורה חוקית כדי למנוע את הצורך בייצוג משפטי, וכדי לממש את הזכויות שמגיעות לעובדים שלו.

 

ייעוץ מאנשי מקצוע

ישנן לא מעט חובות שהמעסיקים נדרשים למלא כיום כלפי העובדים שלהם. מעסיקים שלא בטוחים איך עורכים שימוע, עשויים למצוא את עצמם בעתיד חשופים לתביעות. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורכי דין שמומחים בדיני עבודה, במידה ועולות ספקות בגין איך לבצע את התהליך בצורה נכונה.

איך עורכים שימוע? מדריך מקיף למעסיק 2023
איך עורכים שימוע? מדריך מקיף למעסיק 2023
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>