ClickCease
חיפוש

כללים חשובים להעסקת עובדים בעסק שלך

בישראל יש לא מעט עסקים שעובדים במתכונות כאלו ואחרות. חלק גדול מהעסקים בישראל מעסיקים גם עובדים. בין אם בבעלותך עסק קטן, שמעסיק מספר מצומצם וחד ספרתי של עובדים, ובין אם אתה מנהל חברה גדולה עם עשרות עובדים או יותר מכך, יש להקפיד על כללים חשובים להעסקת עובדים בעסק שלך. במאמר הבא נסביר את הכללים הללו ואת החשיבות שלהם.

 

העסקת עובדים בישראל

כל אדם בישראל יכול לפתוח עסק. עסקים שונים עוסקים בתחומים שונים, אך ישנם עקרונות עסקיים מסוימים שחופפים גם בין עסקים אשר נמצאים בתחומים שבכלל לא קשורים אחד לשני. עסק לממכר מזון למשל, כמו גם עסק למכירת ציוד ספורט, אומנם נמצאים בשני עולמות תוכן שונים, אך בעלי העסקים הללו יצטרכו בסופו של דבר למכור מוצרים, להגיש דוחות למס הכנסה וככל הנראה גם להתעסק עם העסקת עובדים.

העסקת עובדים היא דבר הכרחי עבור מרבית העסקים בישראל. באמצעות העסקה של העובדים הנכונים ניתן להגדיל את ההכנסות של העסק וליצור רווחים גדולים יותר. על מנת להעסיק עובדים בישראל, יש להקפיד על כללים חשובים להעסקת העובדים בעסק שלך.

 

כללים להעסקת העובדים בעסק שלך

בעל עסק שמעוניין בהעסקת עובדים בעסק שלו, יכול לבצע זאת ללא יותר מדי בעיות. למרות שהעסקת עובדים בעסק היא דבר שמובן מאליו בעולם העסקים, ישנם כללים חשובים להעסקת עובדים בעסק שלכם שתצטרכו להקפיד עליהם. המטרה בכללים הללו היא לשמור על הזכויות של העובדים שלכם, אך לא רק. כללים אלו יסייעו למדינה לבקר ולפקח בצורה טובה יותר על הנעשה בעסק שלכם, גם מבחינה כלכלית.

כשאנו מדברים על אותם כללים חשובים להעסקת עובדים בעסק שלך, אנו מדברים על כללים שניתן לסווג לכמה קבוצות. חשוב להבין שחלק מהכללים מתקשרים ליחס בין העובד למעסיק עצמו, והם נובעים מהחוק. גם חוקים הנוגעים ליחס שבין המעסיק למדינה מבחינת העסקת עובדים מתקשרים אל כללים אלו. לבסוף, יש לציין כי ישנן גם נורמות התנהגותיות המצופות מהמעסיק כלפי עובדיו. שלוש הקבוצות הללו מחולקות כך:

  1. חובות חוקיות של המעסיק כלפי העובדים שלו
  2. חובות חוקיות של המעסיק כלפי המדינה
  3. הקפדה על נורמות התנהגותיות

 

כיצד להבטיח שמתקיימים הכללים החשובים להעסקת העובדים בעסק שלך?

אחת הבעיות עם בעלי עסקים בישראל נוגעת לפן של ניהול העסק. לא מעט בעלי עסקים בישראל נחשבים למקצועיים מאוד בתחום שלהם, אך בכל הקשור לניהול עסקים בצורה כללית, הם לא מספיק בקיאים בניהול עסקי, לא מספיק מנוסים בכך וברוב המקרים גם לא בקיאים מספיק בחוקים הדרושים. על מנת שניתן יהיה להבטיח את קיום הכללים החשובים להעסקת העובדים בעסק שלכם, מומלץ לפנות אל שירותיו של איש מקצוע, כמו עו"ד ליאת פייגל.

 

ייעוץ מעורך דין

לא סתם מומלץ להתייעץ עם עורך דין בכל הקשור לקיום של תנאים וכללים מסוימים בעסק שלכם. במרבית המקרים, הכללים והתנאים הללו הם לא המלצה, אלא חובה חוקית. חלק גדול מהכללים החשובים להעסקת עובדים בעסק שלך נובעים מהחוק, ואי קיום של כללים אלו עשוי להיחשב לעבירה על החוק מצד המעסיק, כלומר מהצד שלכם.

לכאן נכנס עו"ד דיני עבודה לתמונה. עורך דין זה הוא בעל הבקיאות הגבוהה ביותר בדיני העבודה השונים. חלק מדיני העבודה הללו מסדירים את הכללים להעסקת עובדים, שעליהם כל מעסיק חייב להקפיד. קבלת ייעוץ מעורך הדין תאפשר לכם לא רק להעסיק עובדים בעסק שלכם ללא חשש, אלא גם לעשות זאת מתוך הבנה מעמיקה של הכללים שמצופה מכם לנהוג לפיהם, הן מבחינת החוק והן מבחינת החברה.

 

חתימה על חוזה כחוק

הדבר הבסיסי ביותר בין מעסיק לעובד הוא חוזה עבודה, עליו חותמים שני הצדדים. שני הצדדים החתומים עליו, המעסיק והעובד כאמור, מתחייבים לקיים ולכבד את אשר מצוין בחוזה. המעסיק הוא זה שאחראי על ניסוח ההסכם מטעמו, וכן עליו מוטלת החובה לעשות זאת בצורה חוקית. זהו אחד מהכללים החשובים ביותר להעסקת עובדים בעסק שלך. העסקת עובד מבלי שהאחרון חתם על חוזה היא הפרה של החוק.

 

שמירה על זכויות העובד

עוד אחד מהכללים החשובים להעסקת עובדי העסק שלך היא שמירה על זכויות העובד. בין אם יש לך שני עובדים, שמונה עובדים או שלושים עובדים, מצופה ממך בתור מעסיק לשמור על זכויות העובד של כל אחד מהם. זכויות בעבודה הן עניין שנגזר מהחוק. כיום, הרבה יותר עובדים מאי פעם מודעים לזכויות שלהם. בין הזכויות הללו ניתן למנות:

  1. הזכות לקבל משכורת בזמן
  2. תשלום דמי נסיעות על ידי המעסיק
  3. קבלת הפסקות ומנוחות בהתאם למה שנקבע בחוק
  4. הפרשה לפנסיה מצד המעסיק לפי מה שנקבע בחוק

 

תשלום בזמן

החוק קובע שכל עובד צריך לקבל את המשכורת שלו בגין עבודה בחודש מסוים, בתחילת החודש שבא אחריו. המעסיק יכול לדחות את התשלום בעשרה ימים, כך שכיום נהוג בישראל לשלם משכורות ביום העשירי לכל חודש. כל עיכוב מעבר לכך הוא הפרה של הכללים החשובים להעסקת העובדים בעסק שלך מבחינה חוקית, המכונה "הלנת שכר".

 

מס הכנסה וביטוח לאומי

כל אזרח בישראל מחויב לשלם מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי למדינה. כאשר אדם מועסק בעסק כזה הוא אחר, הוא עובד במעמד של שכיר. החוק בישראל קובע חובה בין המעסיק לבין המדינה הנוגעת לעובדיו של המעסיק, כאשר על המעסיק מוטלת האחריות בתשלום מס ההכנסה ודמי הביטוח הלאומי של העובד מתבצעים.

 

הפסקות ומנוחה במהלך שעות העבודה

בין אם העובדים אצלכם צריכים לעבוד שש, שמונה או 12 שעות, החוק קובע למקצועות מסוימים ובעבור שעות עבודה מסוימות, זמני הפסקה ומנוחה קבועים במהלך שעות העבודה. שימו לב שאתם מקפידים על מתן ההפסקה והמנוחה לעובדים שלכם.

 

יחס ראוי

יחס ראוי הוא מושג כללי, שלא תמיד ניתן למצוא ביטוי שלו בחוק. אחד מהכללים החשובים להעסקת עובדים בעסק שלך, הוא לתת להם יחס ראוי ומכבד, שאינו ישפיל או יבזה אותם. התנהגו אליהם כמו בני אדם שווים, גם אם הם עובדים תחתיכם.

 

הפרשה לפנסיה

ציבור העובדים הישראלי חוסך לגיל הפרישה באמצעות קרן פנסיה. הפקדה לקרן הפנסיה מאפשרת לכל עובד לצאת לפרישה עם חסכון מסוים אותו צבר, בהתאם לקריירה התעסוקתית שלו. ההפרשה לפנסיה מוטלת על המעסיק, שמפריש חלק מהמשכורת של העובד לקרן הפנסיה, אך גם מפריש חלק מסוים מטעמו לטובת החסכון של העובד.

 

לבחור עורך דין מתאים

ישנם כללים רבים להעסקת עובדים בעסק שלכם. חלק מהכללים הללו מעוגנים בצורה בולטת בחוק וחלק קשורים בכלל בצורות התנהגותיות המצופות מן המעסיק. חלק מהכללים הללו מתקשרים יותר לקיום הזכויות של העובד, וחלק נוגעים בכלל לעניינים בירוקרטיים. על מנת שתוכלו להקפיד על הכללים הללו בצורה הטובה ביותר, מוטב שתקבלו ייעוץ מעורך דין מנוסה, שבקיא בחוקי העבודה השונים. בחרו עורך דין לפי הפרמטרים הבאים, על מנת שתוכלו לנהל את העסק שלכם בצורה הטובה ביותר:

  1. התמחות בדיני עבודה
  2. ניסיון בייעוץ לעסקים
  3. המוניטין שצבר עורך הדין
כללים חשובים להעסקת עובדים בעסק שלך
כללים חשובים להעסקת עובדים בעסק שלך
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>