ClickCease
חיפוש

עורך דין לענייני משמורת

 

משמורת כוללת יותר מסתם החזקה פיזית של ילד. הדבר מדגיש את חובתו של ההורה לטפל ולגדל באופן המיטבי את הילד, תוך התייחסות לצרכיו הפיזיים והרגשיים, המכונה לעתים קרובות תחזוקת הילד. בענף המורכב של דיני משפחה, עורך דין לענייני משמורת יכול לעשות את ההבדל מבחינת רמת הייצוג של האינטרסים של הלקוחות שלו

 

מהי משמורת ילדים?

נושא אחד עומד בראש כאשר בני זוג עם ילדים מחליטים להיפרד: עניין משמורת הילדים. הכוונה היא להחזקה פיזית של קטינים, אשר מסמלת את האחריות המוטלת על הורה לטפח, לתת מענה לצרכים הפיזיים והרגשיים כאחד, ולגדל את הילד. החלטה כבדת משקל כזו יכולה להיות תוצר של הסכמה הדדית בין שני בני הזוג, כאשר הם מגיעים למסקנה משותפת בנושא משמורת ילדים.

 

איך עורך דין יכול להפוך את ההסכמה בין ההורים להסכם גירושין קביל בבית משפט?

הסכם בין ההורים מוצא את דרכו להסכם גירושין, מסמך משפטי מחייב המכתיב את התנהלותם לאחר הגירושין של בני הזוג, רק כאשר מערבים עורך דין דיני משפחה מקצועי שמגיע מהתחום ומכיר אותו. הוא לא רק מעגן את ההחלטה על משמורת ילדים אלא מתייחס גם לעניינים רלוונטיים נוספים כמו חלוקת רכוש ותנאי מזונות.

 

מתי צריך עורך דין לענייני משמורת?

עם זאת, לא כל הגירושים מסתיימים בהסכמות הדדיות, במיוחד בעניין המשמורת. במצבים בהם בני הזוג מוצאים עצמם מסוכסכים בנוגע למשמורת ילדים, כל אחד מהצדדים יכול לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בתביעת משמורת. מעניין שבית המשפט לענייני משפחה הוא המקום העיקרי לסכסוכים מסוג זה, אך אם הליך הגירושין היה נפתח בבית דין רבני ללא התייחסות מוקדמת לסוגיה בבית משפט לענייני משפחה, אזי בית הדין הרבני היה דן גם בדיון המשמורת.

 

איך קובעים משמורת ילדים?

העיקרון המנחה את החלטת בית המשפט, בין אם זה בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני, הוא טובת הילד. כדי לקבוע זאת, מעמיק בית המשפט ומעריך גורמים שונים:

  • גיל הילד
  • עומק הקשר הורה-ילד
  • מידת מעורבותו של ההורה בחייו של הילד
  • הזמינות היומיומית של ההורה לילד

במקרים מסוימים, אם הילד בן 10 ומעלה, בית המשפט עשוי לתת את הדעת לרצונותיו של הילד עצמו.

 

מהי משמורת משותפת ומה היתרונות שלה?

בשיח המשפטי סביב משמורת, קיימת נקודה ספציפית המכונה "משמורת משותפת" או "אחריות הורית משותפת". על פי רוב, על פי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ילדים עד גיל 6 משובצים בדרך כלל אצל אימם, אלא אם מצב ייחודי מצדיק אחרת. עו"ד ליאת פייגל למשל יכולה לסייע עם העניין הזה, על ידי אספקת מידע רלוונטי ועדכני בהתאמה אישית לכל לקוח ולקוחה.

 

למה צריך כיום עורך דין לענייני משמורת?

הנחה זו של גיל מוקדם היא רק שיקול אחד מני רבים של בית המשפט. האופי הדינמי של המשפחות והתפקידים המתפתחים של בני הזוג בתקופה האחרונה, הביאו לכך שהאבות הופכים מעורבים יותר ויותר בגידול ילדים. ועדת שניט, בשנת 2008, העלתה המלצות לביטול חזקת הגיל הרך, ודוגלת במשמורת משותפת במקום זאת. המלצות אלו אמנם לא הוכנסו רשמית לחוק הישראלי, אך הן השפיעו על כמה החלטות שיפוטיות בבית המשפט לענייני משפחה.

 

החשיבות של עורך דין לענייני משמורת

בהתחשב באופי המורכב של החלטות משמורת והשלכותיהן ארוכות טווח, הכרחי להיות מיוצג על ידי יועץ משפטי מיומן, במיוחד כזה הבקיא בדיני משפחה ובמיוחד בענייני משמורת. עורכת דין ליאת פייגל יכולה לעמוד לרשות הלקוחות משלבים מוקדמים של ניסוח ההסכם ועד לטיפול בין כותלי בית המשפט. המטרה העיקרית של בית המשפט נותרה להבחין בטובת הילד האמיתית. היו מקרים שבהם, למרות חזקת הגיל הרך, בתי המשפט העניקו משמורת משותפת, וראו זאת כדרך הטובה ביותר עבור הילד.

 

איך בוחרים עורך דין לענייני משמורת?

צריך לוודא שעורך הדין לענייני משמורת הוא בעל ניסיון. אפשר כבר עכשיו לפנות אל משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' ולקבל פרטים נוספים, לפני שמתקדמים או חותמים על מסמכים שלא ברור מה המשמעות המשפטית שלהם.

 

כיצד מזהים עורך דין מקצועי?

ברמה האישית, המאפיינים שיש לחפש אצל עורך דין משמורת כוללים:

  1. מומחיות בתחום: על עורך הדין להתמחות בדיני משפחה, לאור אופיו המיוחד.
  2. אמפתיה וכבוד: על עורך הדין לגשת לעניין ברגישות.
  3. כישורים בין אישיים: קשר טוב עם עורך הדין יכול לספק הקלה רגשית ולהבטיח תקשורת פתוחה לאורך כל ההליך.
  4. יכולות גישור: עורך דין הבקיא בגישור יכול לכוון את הדיונים לעבר החלטות ידידותיות, ולצמצם את העימותים באולם בית המשפט.

 

מה המשמעות היום יומית של משמורת משותפת?

במקרים של משמורת משותפת, שני ההורים חולקים אחריות וסמכות שווה בתהליכי קבלת ההחלטות הנוגעים לילדם. ההסדר מחייב גישה שיתופית, שבה שני ההורים מחליטים במשותף על היבטים בסיסיים כמו חינוך, בריאות והחלטות חשובות אחרות בחיים. המטרה העיקרית מאחורי הסדר זה היא להבטיח שהילד ייהנה ממעורבות מתמשכת של שני ההורים, תוך שמירה על יחסים קרובים ומשמעותיים עם כל אחד מהם.

 

איזה גורמים לוקחים בחשבון בעזרת עורך דין לענייני משמורת?

עורך דין לענייני משמורת יכול לסייע לבני הזוג להביא בחשבון גורמים רלוונטיים. הנה למשל חלק מהגורמים שמסייעים לקבוע איזה מסוגי המשמורת הוא המתאים ביותר:

  1. קרבה גיאוגרפית: למרחק הפיזי בין מגורי ההורים תפקיד משמעותי בקביעת כדאיות הסדר משמורת משותפת. מרחק ניתן לניהול, מבטיח שהילד יכול לעבור בצורה חלקה בין שני הבתים, ומאפשר שגרה מאוזנת ולימוד ללא הפרעות. סמיכות למגורים מפחיתה את האתגרים הלוגיסטיים, ובכך מסייעת לביצוע חלק יותר של הסדר המשמורת המשותפת.
  2. שיקולים לגיל הרך:  זוהי תפיסה מוטעית שמשמורת משותפת אינה כדאית במהלך שנותיו הראשונות של הילד. למעשה, משמורת משותפת יכולה להועיל בשנים מכוננות אלו, שכן היא מבטיחה את המשך הקשר של הילד עם שני ההורים. הסדר זה אינו שולל את 'חזקת הילדות', אלא מאפשר אחריות משותפת בין שני ההורים.
  3. גמישות לשינוי הסדרי משמורת: ככל שהילדים גדלים והנסיבות משתנות, עשויות להיות סיבות תקפות להעריך מחדש את הסדרי המשמורת. המסגרת המשפטית אמנם מאפשרת שינויים במשמורת ילדים, אך היא מחייבת שינוי משמעותי בנסיבות, תוך שמירה על טובת הילד שתמיד נמצאת בראש סדר העדיפויות. להורים השוקלים שינויים בהסדרים קיימים, מומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין מנוסה למשמורת משותפת. החובה מוטלת על ההורה המציע את השינוי לבסס את נימוקיו בראיות, ולהדגיש מדוע ההסדר הקיים אינו משרת עוד את טובת הילד.

 

מה המסגרת המשפטית שבה מתמחה עורך דין לענייני משמורת?

סעיפים בחוק מסמיכים את בית המשפט או בית הדין להאציל סמכויות לפקיד סעד. זה רלוונטי במיוחד כאשר הורים לא מצליחים להגיע להסכמה הדדית בנוגע לילדם. לאחר מכן, לפקיד סעד זה יש את המנדט לקבוע הסדרי משמורת מתאימים תוך שקלול של גורמים שונים כדי לוודא את התוצאה הטובה ביותר עבור הילד. התייעצות עם עורך דין לענייני משמורת עוזרת בהיבט הזה ומקצרת משמעותית את התהליכים.

עורך דין לענייני משמורת
עורך דין לענייני משמורת
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>