ClickCease
חיפוש

פתיחת תיק גירושין

פתיחת תיק גירושין זהו השלב הראשון של כל הליך גירושין. אך בניגוד למה שנוהגים לחשוב, השלב הזה הוא לא רק שלב טכני-פרוצדורלי שחייבים לעבור, אלא הוא גם בעל השלכות מהותיות על המשכו של התהליך. רוצים לדעת עוד? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

 

פתיחת תיק גירושין בגירושין בהסכמה

אופן פתיחת תיק הגירושין משתנה בהתאם לסוג הליך הגירושין שבו החליטו לבחור בני הזוג, האם גירושין בהסכמה או גירושין שלא בהסכמה.

בני זוג המצליחים, על אף מצב היחסים הרגיש ממילא בהליך גירושין, להגיע להסכמה על הגירושין ועל כל העניינים הכרוכים בו יעברו את השלבים הבאים:

 

שלב ראשון: ניסוח הסכם גירושין

בשלב הראשון בני הזוג המתגרשים ינסחו, בעזרת עורך דין לדיני משפחה, הסכם גירושין מפורט, הכולל התייחסות לכל העניינים שיש להסדיר בעת פירוק מערכת היחסים. בין העניינים הללו ניתן למצוא: חלוקת הרכוש המשותף, סידור הגט, הסדרי משמורות ומזונות ועוד.

 

שלב שני: אישור ההסכם

השלב השני של גירושין בהסכמה הוא אישורו של הסכם הגירושין בערכאה שיפוטית. את ההסכם ניתן לאשר בבית משפט לענייני משפחה, או בבית דין רבני, ביחד עם בקשת הגירושין.

כאשר פונים לבקשת אישור לבית משפט לענייני משפחה יהיה מדובר בהליך נפרד מזה של טקס הגירושין עצמו. בבוא בית המשפט לבחון את הסכם הגירושין יהיה עליו לבחון שההסכם אכן נוסח ונתחם מתוך רצון חופשי של שני הצדדים לו, ובמקרה שיש ילדים – שההסדרים בנוגע אליהם לוקחים בחשבון קודם כל את טובתם.

 

שלב שלישי: פתיחת תיק גירושין בבית הדין הדתי

מכיוון שבכל הקשור לענייני הדין האישי, הדין הדתי הוא שחל על אזרחי ישראל, כל הליך גירושין חייב להסתיים בבית דין דתי, על פי הדת אליה משתייכים בני הזוג המתגרשים.

את התיק יש לפתוח בבית בדין האזורי במקום מגוריהם האחרון של בני הזוג. אל הבקשה יש לצרף מסמכים שונים כמו: תעודות זהות של בני הזוג, קבלה על תשלום אגרה, בקשה משותפת לגירושין והסכם גירושין.

אם הסכם הגירושין כבר אושר על ידי בית משפט לענייני משפחה בית הדין בדרך כלל יקבל את בקשת בני הזוג להתגרש ללא בעיות. אם הסכם הגירושין עוד לא אושר בית הדין הרבני ייבחן אותו לאשורו ורק לאחר שייתן לו תוקף של פסק דין, יטפל בעניין הגירושין עצמם.

בית דין רבני לא יאשר הסכם גירושים לפני שיציע לזוג הליך של שלום בית, ורק אם יראה שהצדדים נחושים להתגרש יפנה לשלב הבא. גם בית הדין, בדומה לבית משפט לענייני משפחה, יבדוק שההסכם לא נכפה על מי מן הצדדים ונחתם בלב שלם, זאת על מנת שלא להיכנס לבעיה של גט מעושה.

 

פתיחת תיק גירושין בתביעת גירושין

כאשר בני הזוג אינם מצליחים להגיע להסכמה אפילו על עצם הרצון להתגרש, על בן הזוג המעוניין בכך לפנות לכיוון של תביעת גירושין. אופן פתיחת תיק הגירושין במקרה של תביעת גירושין היא קריטית, ועלולה להשפיע על המשך ההליך. נסביר מדוע:

מרוץ הסמכויות

הסיבה לכך שאופן פתיחת תיק הגירושין בתביעת גירושין היא משמעותית להמשך ההליך היא מרוץ הסמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה לבתי הדין הדתיים. כפי שכבר אמרנו, בכל הקשור לדיני המעמד האישי הדין הישראלי הוא הדין הדתי באופן בלעדי, ועל כן הגירושין עצמם לעולם יתקיימו בבית דין דתי.

עם זאת, בכל הנוגע לעניינים הרכושיים והאחרים הכרוכים בכל הליך גירושין, יש לבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה לזו שיש לבתי הדין הדתיים. בתי המשפט לענייני משפחה שופטים על פי דין שונה מהדין הדתי, ועל כן הבחירה להיכן להגיש את התביעות בנושאים הללו משפיעה על תוכן ההסדרים שייקבעו.

חשוב להדגיש שאין פה בחירה בין ערכאה שיפוטית אחת שעדיפה באופן ברור על השנייה, והדבר משתנה בהתאם לנסיבות המקרה. מסיבה זו חשוב להיוועץ בעורך דין מומחה לדיני משפחה כבר מהשלב הראשון, שכן בן הזוג שיגיש ראשון את התביעה הוא זה שלמעשה ייבחר היכן היא תתנהל.

 

פתיחת תביעת גירושין בבית דין רבני

אם בן הזוג החפץ בגירושין מחליט לפתוח את תיק הגירושין בבית דין רבני יהיה עליו לעבור את השלבים הבאים:

 

שלב ראשון: הגשת תביעה לגירושין

בשלב הראשון יהיה על בן הזוג להגיש תביעה לגירושין בבית דין רבני אזורי, בהתאם למקום מגורי בן הזוג השני או בהתאם למקום מגוריהם המשותפים האחרונים. לתביעה כזאת יש לצרף את פרטי הצדדים ובאי כוחם, את הכתובה של בני הזוג, וקבלה בעד האגרה.

בנוסף לכך יהיה על בן הזוג החפץ בגירושין לפרט בכתב התביעה את העילה לגירושין, שכן על פי הדין הדתי אי אפשר לכפות גירושין על בן הזוג השני ללא שתהיה לכך עילה.

העילה נבחרת מתוך רשימה סגורה של עילות שמצויות בהלכה היהודית וביניהן: אי קיום יחסי אישות, בגידה, בעל שאינו מפרנס את אשתו, אישה שלא מבצעת את מטלות הבית, אלימות, עקרות רבת שנים ועוד.

 

שלב שני: כריכה

לבן הזוג החפץ להתגרש יש אפשרות לכרוך בבקשת הגירושין גם עניינים רכושיים שקשורים באופן ישיר לגירושין, כמו חלוקת רכוש, דמי מזונות, דמי מדור והסדרי ראייה ומשמורת.

על מנת שהכריכה תתקבל, ובן הזוג השני לא יוכל לערער עליה ולדרוש שהתביעות בעניינים אלו ינוהלו בבית משפט אזרחי, עליה להיות כנה, וכך גם התביעה כולה.

אם מתרשמים שהכריכה או התביעה לא הייתה כנה, ונבעה ממניעים זרים, יהיה ניתן להעביר את הדיון לבית משפט לענייני משפחה, על אף שהתביעה הוגשה בראשיתה לבית דין רבני.

 

פתיחת תביעת גירושין בבית משפט לענייני משפחה

ראשית חשוב להדגיש, שכלל שבני הזוג שייכים לעדה דתית הנמצאת בסעיף 2 לדבר המלך במועצתו, יהיה עליהם בכל מקרה לפתוח תביעת גירושין גם בבית דין דתי. הדבר נכון גם במקרה שבני הזוג נישאו בחתונה אזרחית לכל דבר ועניין.

עם זאת, בכל הנוגע לעניינים הנלווים לתביעת הגירושין יש לבן הזוג החפץ בגירושין אפשרות בחירה בין בית דין דתי לבית משפט אזרחי. כך אפשר להגיש לבית המשפט לענייני משפחה תביעות בדין חלוקת הרכוש המשות, תביעת מזונות, תביעת משמורת או הסדרי ראייה ועוד.

גם בבית משפט לענייני משפחה יש לשלם אגרה ולהציג פרטים אישיים בעת הגשת התביעה. ניתן להגיש תביעה נפרדת בנושא מסוים, אך כאשר ישנן מספר תביעות בעניינם של אותם אנשים נהוג לדון בהן ביחד.

 

סיכום

שלב פתיחת התיק של הליך גירושין הוא עניין מורכב, הדורש ידע משפטי נרחב ועדכני בסוגיות שונות של דיני משפחה. לעיתים אנשים העומדים בפני הליך גירושין נוטים לפעול בלהט הרגע וללא מחשבה, ובכך הם עלולים להרוס לעצמם את המשך ההליך.

גם בנושא של פתיחת תיק גירושין אסור לנהוג בפזיזות ויש להיעזר באנשי המקצוע הנכונים לשם כך. זה אולי יעלה לכם מעט כסף, אבל זה עשוי לחסוך לכם הרבה מאוד כסף ועוגמת נפש בעתיד. לפרטים נוספים: פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד לדיני משפחה.

פתיחת תיק גירושין
פתיחת תיק גירושין
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>