ClickCease
חיפוש

הסכם גירושין

 

הליך גירושין הוא תמיד עניין מורכב ולא נעים לכל המעורבים, אך גם ברמת המורכבות ישנם הבדלים. כך יש הבדל משמעותי בין הליך גירושין שנעשה בהסכמה בין בני הזוג, בעזרת הסכם גירושין מסודר, ובין הליך גירושין שאינו מוסכם על שני בני הזוג, או שבני הזוג אינם מצליחים להגיע להסכמות בנושאים שונים במסגרתו.

 

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא הסכם שנערך ונחתם על ידי בני זוג שהחליטו להביא את מערכת היחסים שלהם אל קיצה. ניתן לנסח הסכם גירושין ללא עזרה חיצונית, אך זה ממש לא מומלץ. בדרך כלל הסכם כזה נערך בעזרת עורך דין או מגשר המוסכם על שני בני הזוג.

הסכם גירושין מסדיר בתוכו את כלל העניינים שיש להסדיר בעת פירוקה של מערכת זוגית, ועל כן יכלול בדרך כלל הסכמות והסדרים בנושאים הבאים: חלוקת הרכוש, חלוקת חובות, מזונות הילדים, הסדרי משמורת וראייה,  אופן קבלת ההחלטות לגבי הילדים בעתיד ואופן סידור הגט לאישה.

הסכם גירושין טוב הוא הסכם שמנסחיו מבינים שבמקרה של גירושין שמעורבים בהם ילדים משותפים הקשר בין ההורים לא נפסק גם כשהמערכת הזוגית נגמרת. על כן, הסכם כזה יסדיר גם עת העתיד, ולא רק את העבר, ויכלול הסכמות לגבי אופן גידול הילדים אופן יישוב המחלוקות בעניינים אלו.

 

שלבי ההסכם

על מנת להגיע להסכם סופי יש לעבור בדרך מספר שלבים, אותם נפרט להלן:

 

שלב ראשון: ניסוח ההסכם

השלב הראשון הוא כמובן שלב ניסוח ההסכם. השלב הזה הוא גם השלב החשוב ביותר בכינונו של הסכם גירושין, ועל כן כדאי להשקיע בו מאמצים ומשאבים אם רוצים בהצלחת ההליך.

לטובת הניסוח מומלץ להיעזר בעורך דין המכיר את רזי החוק, ושיש לו מיומנות בניסוח הסכמים כאלו. כך תוכלו להיות רגועים שההסכם אכן מכסה את כל העניינים הדרושים ושהוא אכן עומד בדרישות הדין.

אם בדרך לניסוח ההסכם נתקלים באי-הסכמות לא כדאי להרים ידיים מהר, אלא לפנות לעזרה מקצועית בדמות מגשר או עורך דין המוכשר לעניינים כאלו. המאמץ וההשקעה שווים את הסיכוי שבסופו של דבר תצליחו להסכים, ובכך תגרמו לכל ההליך להיות הרבה יותר נעים ופשוט.

 

שלב שני: הגשת בקשה לאישור ההסכם

הסכם גירושים צריך לקבל אישור של ערכאה שיפוטית, בין אם בית דין רבני ובין אם בית משפט לענייני משפחה.

על מנת לפתוח תיק לאישור הסכם גירושין יש לפנות לבית המשפט/ לבית הדין שבאזור מגוריכם בצירוף מסמכים שונים, כגון: צילום תעודות הזהות של בני הזוג, טופס בקשה, קבלה שמאשרת את תשלום האגרה ועותק של הסכם הגירושין.

 

שלב שלישי: דיון בערכאה השיפוטית

השלב השלישי הוא שלב הדיון בערכאה השיפוטית. לאחר קליטת הבקשה יזמן בית הדין או בית המשפט את בני הזוג המתגרשים לדיון בבקשתם. דיון כזה נערך בדלתיים סגורות, ומורשים לנכוח בו רק בני הזוג, באי כוחם והמגשר, במידה שיש כזה.

המותב בדיון יקריא את ההסכם על סעיפיו ויוודא שבני הזוג מבינים אותו ואת השלכותיו, ושהחתימה על ההסכם נעשתה מרצון אמיתי ולא מתוך ניצול או כפייה. בנוסף לכך, יבדוק בית הדין/ בית המשפט שהסעיפים הנוגעים לילדים המשותפים לוקחים בראש ובראשונה את טובתם בחשבון.

המותב שדן באישור ההסכם רשאי לדרוש מהצדדים לערוך תיקונים בהסכם על מנת שיאשר אותו. אם ההסכם אינו זקוק לתיקונים המותב יאשרו ובכך יעניק לו תוקף של פסק דין לכל דבר ועניין.

שלב רביעי: הגשת האישור לבית דין רבני

שלב זה רלוונטי רק במקרה בו אישור ההסכם התקבל על ידי בית משפט אזרחי לענייני משפחה. מכיוון שבית משפט כזה אינו מוסמך לסדר גט לבת הזוג, יהיה עליהם לפנות לבית דין רבני, להציג את אישור ההסכם ושם הגירושין יהפכו להיות סופיים.

 

משמעותו של הסכם גירושין

כפי שאמרנו, לאחר אישורו של הסכם גירושין בערכאה השיפוטית הוא מקבל תוקף של פסק דין לכל דבר ועניין. לתוקף זה ישנן משמעויות שונות, נעמוד על העיקריות שבהן:

 

משמעות ראשונה: יכולת לאכוף

המשמעות הראשונה של מתן תוקף של פסק דין להסכם גירושין היא היכולת לאכוף אותו. פסק דין בעניין הסכם גירושין ניתן לאכוף הן על ידי פנייה להוצאה לפועל והן על ידי פנייה לביטוח לאומי.

פנייה להוצאה לפועל מתרחשת בדרך כלל כאשר אחד הצדדים להסכם לא מתנהג בצורה עליה הוסכם, בעיקר בעניינים כלכליים. פנייה לביטוח לאומי אפשרית במקרים מסוימים שבהם מתחמק אחד מבני הזוג מתשלום מזונות.

 

משמעות שנייה: ניתן לערער

המשמעות השנייה של קיומו של פסק דין היא שניתן לערער עליו, ערעור בזכות, לערכאה הגבוהה יותר מזו שבה ניתן. עם זאת, מכיוון שהסכם גירושין נערך בהסכמת הצדדים יהיה קשה מאוד להגיע לתוצאות בערעור כזה.

עם זאת, ניתן גם לערער על אי הסכמה של הערכאה השיפוטית לאשר את הסכם הגירושין, וזהו ערעור שיש לו מעט יותר סיכויים.

ערעור על החלטה של בית דין רבני יש להגיש בתוך 30 יום ממועד קבלתה, ואילו ערעור על החלטה של בית משפט לענייני משפחה יש להגיש בתוך 45 יום ממועד קבלתה.

 

משמעות שלישית: אופן השינוי

ניתן לשנות הסכם גירושין גם לאחר שקיבל תוקף של פסק דין, אך זה יהיה הליך מורכב יותר. שינוי כזה יכול שיעשה רק בהסכמת שני הצדדים, ובעזרת הגשת בקשה לתיקון או לשינוי ההסכם לערכאה השיפוטית בה אושר.

 

משמעות רביעית: אפשרות הביטול

מפאת חוזק תוקפו של הסכם גירושין שאושר בערכאה שיפוטית, לא ניתן לבטלו אלא במקרים נדירים. מקרים בהם ישנה עילה לביטול של ההסכם הם מקרים בהם הופעלה תרמית, כפייה, הטעיה או עושק על אחד הצדדים.

אך כאמור, מקרים כאלו נדירים במיוחד, שכן כזכור, אחד מתפקידיה של הערכאה השיפוטית בעת אישור ההסכם הוא לבדוק שדבר כזה לא מתרחש, ושההסכם אכן מבטא את רצונם הכן של שני הצדדים לו.

 

סיכום

אין ספק שהסכם גירושין הוא הדרך הנכונה יותר להתגרש. בדרך זו נחסך כסף רב, זמן שיפוטי יקר והרבה מאוד רגשות שליליים.

עם זאת, גם בדרך הזו יש לפעול בחוכמה על מנת שהיא תצלח, ולא רק תעכיר את היחסים ובסופו של דבר תוביל לדיונים אין סופיים בבתי משפט שונים. על כן חשוב מאוד להצטייד כבר בתחילת הדרך באנשי המקצוע הנכונים.

אם תבחרו באנשי מקצוע טובים הם יישבו את המחלוקות שצצות במהלך ניסוח ההסכם, ויוליכו אתכם בדרך הבטוחה להצלחתו. אז אל תקלו ראש בבחירתם.

רוצים לדעת עוד על הסכם גירושין? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני משפחה ובעלת ניסיון בניסוח הסכמי גירושין.

הסכם גירושין
הסכם גירושין
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>