תאונת עבודה זכויות העובד

עובד שמשולמים עבורו דמי ביטוח לאומי כחוק זכאי לביטוחים שונים, אחד מהם הוא ביטוח מפני תאונות עבודה ומחלות מקצוע. מדובר בביטוח חשוב במיוחד שכן הוא מאפשר לעובד לקבל פיצוי בדרך מהירה, קלה ופשוטה יחסית. אז איך זה עובד? במקרה של תאונת עבודה זכויות העובד הוא נושא שכדאי לדעת בדיוק ובשביל זה אנחנו כאן.

ביטוח תאונות עבודה

נפתח את המאמר בהסבר קצר בנוגע ליתרונות של ביטוח תאונות עבודה. היתרון המשמעותי והמרכזי של ביטוח זה הוא בכך שהוא ביטוח מוחלט, ללא קשר לשאלת האשם. כלומר, בהתקיים תנאים מסוימים, כל מי שנפגע עקב עבודתו יהיה זכאי לפיצוי מכוח הביטוח הזה.

זאת למשל בניגוד לקבלת פיצויים מכוח תביעה כנגד המעסיק, שתהיה רלוונטית רק במקרה בו המעסיק נהג ברשלנות או תוך הפרת חובה חקוקה.

יתרון נוסף הוא שמדובר בהליך יחסית פשוט וקצר, עניין קריטי כאשר בעקבות תאונת עבודה העובד מנוע מלעבוד ואינו מקבל שכר. במקרה כזה העובד זקוק לכסף עכשיו, ועל כן למהירות ההליך יש השפעה משמעותית.

גם פה מדובר בהבדל משמעותי בין קבלת פיצוי מביטוח לאומי ובין קבלת פיצוי מכוח הליך משפטי, שכן הליך משפטי הוא מטבעו ממושך בהרבה, יקר בהרבה, ומלווה בחוסר וודאות.

תאונת עבודה זכויות העובד שחשוב להכיר

תאונת עבודה יכולה לזכות את העובד בזכויות שונות, נפרוט אותן להלן:

זכות ראשונה: דמי פגיעה

כאשר עובד נפגע במהלך עבודתו ואינו כשיר באופן זמני לעבוד בכל עבודה שהיא, יהיה זכאי לקבל דמי פגיעה מביטוח לאומי. מטרתם של דמי הפגיעה היא לפצות על אובדן ההכנסה בתקופה בה היה מנוע מלעבוד.

זכות שנייה: גמלת נכות מעבודה

זכות שנייה שנפגע בתאונת עבודה עשוי להיות זכאי לה היא גמלת נכות מעבודה. גמלה זו ניתנת לנפגעי תאונות עבודה שהתאונה הותירה בהם נכות קבועה או זמנית, בין אם חזרו לעבודתם ובין אם לא.

זכות שלישית: תביעה כנגד המעסיק

הזכות השלישית שקנויה לעיתים לנפגעי תאונות עבודה היא הגשת תביעה נזיקית כנגד המעסיק. תביעה כזו מתאימה רק לנפגעים בתאונה שנגרמה עקב רשלנותו של המעסיק, או תוך שהפר חובה חקוקה.

על מנת למצות זכות זו מומלץ לפנות לעורך דין מומחה לדיני עבודה, הוא יבחן את נסיבות המקרה ויבדוק האם יש פה עילה אמיתית לתביעה ומהם סיכוייה. בנוסף הוא ילווה אתכם לאורך כל ההליך המשפטי וידאג שהאינטרסים שלכם ייוצגו בצורה הטובה ביותר.

זכויות עובד במקרה של תאונת עבודה – התנאים

על מנת שעובד יהיה זכאי לקבל את הזכויות המפורטות לעיל עליו לעמוד בתנאים מסוימים, על פי דרישות החוק. נדון עתה בתנאיה השונים של כל אחת מהזכויות שהזכרנו בסעיף הקודם:

תנאים לקבלת דמי פגיעה:

על מנת שעובד שנפגע בתאונת עבודה יהיה זכאי לקבלת דמי פגיעה בעבור התקופה בה לא יכל לעבוד עליו לעמוד בתנאים הבאים:

1. יש לו ביטוח תאונות עבודה בביטוח לאומי – על תנאי זה עונה למעשה כל תושב ישראל שמשולמים עבורו דמי ביטוח לאומי על ידי המעסיק.
  2. הוא אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת עקב פגיעה במקום העבודה.
  3. יש לו תעודת אי כושר עבודה שקיבל מהרופא המטפל. בתעודה יש לציין את הפגיעות מהן הוא סובל ואת התקופה שהוא לא יכול לעבוד בגינן. אם הרופא קבע שיש ביכולתו לעבוד, אך רק במספר שעות מצומצם, יהיה זכאי העובד לדמי פגיעה מופחתים, כפיצוי לאותן שעות שייאלץ להחסיר.
  4. אותו עובד לא עבד בכל עבודה שהיא באותה תקופה עבורה הוא מבקש דמי פגיעה.

תנאים לקבלת גמלת נכות מעבודה:

התנאים לקבלתה של גמלת נכות מעבודה הם:

1. התקבלה בעבר תביעתו של העובד לקבלת דמי פגיעה.
  2. נותרה לו נכות עקב אותה פגיעה.
  3. התביעה לקבלת הגמלה בוצעה עד 12 חודש לאחר הפגיעה. הגשה מאוחרת יותר יכולה לשלול לחלוטין את אפשרות קבלת הגמלה, או להפחיתה משמעותית.

תנאים לתביעה נזיקית

כאמור לעיל, על מנת שיהיה ניתן לתבוע את המעסיק בגין תאונת עבודה יש למצוא עוולה נזיקית מוכרת בחוק הישראלי שהמעסיק ביצע. לא ניתן לקבוע תנאים קטגוריים מראש בהם ישנה עילת תביעה, ולכן יש לפנות לייעוץ משפטי בכל מקרה ומקרה.

הליך קבלת הזכויות

מי שעומד בתנאים שפירטנו בסעיף שלעיל יצטרך לעבור הליך מסוים מול ביטוח לאומי על מנת לקבל את המגיע לו.

הליך קבלת דמי פגיעה

בשלב הראשון יש להגיש, בתוך 12 חודשים מהפגיעה, תביעה לקבלת דמי פגיעה לביטוח לאומי באמצעות טופס ייעודי ובצירוף מסמכים רפואיים ואישיים שונים. אם התביעה מתקבלת העובד יקבל את דמי הפגיעה ישירות לחשבונו האישי.

אם התביעה נדחית ניתן לערער על ההחלטה בוועדת התביעות של הביטוח הלאומי בתוך שישה חודשים ממועד קבלת ההחלטה. בעת הערעור מומלץ להיעזר בעזרה משפטית.

הליך קבלת גמלת נכות

גם ההליך של קבלת גמלת נכות מתחיל הגשת תביעה לביטוח לאומי. לטופס התביעה הייעודי יש לצרף מסמכים רפואיים המפרטים את הפגיעה, הטיפול בה, והנכות שהותירה, וכן מסמכים אישיים שונים. את התביעה יש להגיש לאחד מסניפי הביטוח הלאומי הפזורים בארץ.

מומלץ להגיש את התביעה מיד לאחר קבלת התביעה לדמי פגיעה, ובכל מקרה אין להגישה יותר מ-12 חודשים לאחר מועד זה.

לאחר הגשת התביעה יישלח לתובע זימון לוועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי שתקבע את אחוזי הנכות של העובד. כשתגיע הוועדה להחלטה היא תשלח הודעה לעובד, ובמקרה שהתביעה התקבלה – החל מאותו זמן יחל העובד לקבל קצבת נכות לחשבונו האישי.

ניתן להגיש ערר על החלטת הוועדה לוועדת העררים בתוך 30 יום מעת קבלת ההחלטה, ובמקרים מסוימים ניתן להגיש ערעור גם על החלטת וועדת העררים לבית הדין האזורי לעבודה.

נפגעתם בעבודה? רוצים לדעת עוד על זכויותיכם? עו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה כאן לרשותכם.

תאונת עבודה זכויות העובד