ClickCease
חיפוש

פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה

הרמתם משקל כבד במקום העבודה שלכם? בין אם מדובר בפעולה שאתם מבצעים באופן קבוע מדי יום ומדי שעה ובין אם מדובר על בקשה מיוחדת מהמעסיק, הרמת משקלים כבדים יכולה לגרום לפציעת גב חמורה. פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה עשויה, פרט לתסכול רב, להשבית ולהגביל אתכם לתקופה ממושכת. מה ניתן לעשות בסיטואציה הזו? קראו עוד.

 

פריצת דיסק

גוף האדם מורכב ממספר איברים ומערכות. לכל איבר ומערכת יש תפקיד ייחודי. בסופו של דבר, כל האיברים והמערכות אמורים לעבוד בסנכרון ובהרמוניה, על מנת לאפשר לגוף האדם לתפקד בבריאות וביעילות. כאשר נגרם נזק לאיבר כלשהו, התפקוד שלו עלול להינזק ולהשפיע בכך על התפקוד הכולל של הגוף.

ניתן להגיד את אותו הדבר על עמוד השדרה. עמוד השדרה מייצב את הגוף, מגן על חוט השדרה שעובר בו ונושא את רוב משקל פלג הגוף העליון. כאשר מופעל יותר מדי עומס משקלי, הסחוס שבין החוליות המרכיבות את עמוד השדרה, הנקרא דיסק, יכול להיפגע.

פריצת הדיסק עשויה להיות איטית, כך שייתכן שהאדם לא ירגיש תחילה כאבים, אך לבסוף פציעה זו תוביל לכאבים עזים באזור הגב, התחתון או העליון, בהתאם למקום בו התרחשה פריצת הדיסק. אחת מפציעות הגב השכיחות ביותר היא פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה.

אנשים בעלי עודף משקל ובעלי שרירים חלשים, שסוחבים משקלים רבים ולא מעניקים לעמוד השדרה שלהם מנוחה, חשופים לפציעה זו. גם אנשים רזים בעלי שרירים חלשים, הסוחבים באופן חד פעמי משקל רב, עשויים לגרום לדיסק הבין סחוסי שלהם להיפרץ.

 

שלבים בפריצת דיסק

  1. עומסים משקליים על עמוד השדרה
  2. פריצת הקרום הפנימי בדיסק
  3. המשך פריצות קרומים
  4. תהליך איחוי הקורמים נעשה איטי יותר מתהליך פריצת הקרומים
  5. התחלת הרגשת כאבים
  6. המשך פריצת הקרומים עד לפריצת דיסק מלאה
  7. תיתכן החמרה עד לכדי לחץ על חוט השדרה או התפתחות דלקות

 

האם פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה היא תאונת עבודה?

במידה ורוצים לבדוק האם פגיעה כלשהי נחשבת לתאונת עבודה, יש לברר מה אומר החוק. תאונת עבודה מוגדרת כפגיעה שנגרמת לעובד במקום העבודה ועקב העבודה. פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה עונה על ההגדרה הזאת.

למשל, עובד שסחב ארגזים בזמן סידור של ציוד במשרד, ובמהלך הסחיבות השונות הרים ארגז בעל משקל רב, שכתוצאה ממנו נפרץ הדיסק שבין החוליות שבעמוד השדרה שלו, נפגע בזמן העבודה ועקב העבודה, כך שהדבר יוכר כתאונת עבודה.

על מנת שתאונה תוכר כתאונת עבודה, חשוב שיהיה קשר סיבתי בין התאונה שאירעה לבין הנזק ממנו סובל העובד. במקרה הקודם שהצגנו ניתן לראות קשר סיבתי, שכן הרמת המשקל הכבד גרמה לפציעת העובד ולנזק.

במידה ועובד מתעורר בבוקר עם כאבי גב שמתגלים כפריצת דיסק, אך לא יודע לקשר אותם לעבודתו, לא בטוח שהוא יהיה מסוגל להיות מוכר כנפגע תאונת עבודה. במקרים כאלו ואחרים בהם אתם אינם בטוחים, אתם זכאיים להתייעץ עם עורך דין על מנת להבין האם יש לכם אפשרות להיות מוכרים כנפגעי עבודה. ההכרה חשובה, שכן היא תאפשר לכם לקבל הטבות שונות מהביטוח הלאומי.

 

דמי פגיעה

עובדים שסובלים מפריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה, ימצאו את עצמם חשים כאבים עזים שיימנעו מהם מלעבוד. למרות שפציעה כזאת לרוב מתרחשת אצל עובדים שעוסקים במלאכות פיזיות כאלו ואחרות, גם עובדי משרד יכולים לחוות לחצים ועומסים חד פעמיים על הגב.

בכל אופן, מי שסובל מפריצת דיסק עשוי לאבד באופן מובהק את כושר העבודה שלו. הדבר הראשון שעל אדם כזה לעשות הוא לקבל תעודת אי כושר מקופת החולים ולתבוע מהביטוח הלאומי דמי פגיעה. דמי הפגיעה הם פתרון שמספקת המדינה לעובדים שמוגבלים בעבודתם לזמן מסוים.

המטרה שלהם היא להעניק לעובד הכנסה כספית, שתדמה באופן יחסי את ההכנסה הכספית אותה הוא הפסיד כביכול מאובדן כושר העבודה. דמי פגיעה מחולקים למשך 13 שבועות, והם מחושבים בצורה של כ-75% מהשכר אותו העובד היה אמור להרוויח. על מנת לקבל דמי פגיעה יש לתבוע את הביטוח הלאומי, בצירוף תעודת אי כושר לעבודה.

 

תביעת גמלת נכות

דמי הפגיעה מספקים פתרון כספי זמני לעובדים שאינם מסוגלים לעבוד. מה קורה כאשר עובד שי לו פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה לא מסוגל לעבוד מעבר ל-13 השבועות בהם הוא מקבל דמי פגיעה? במצבים כאלו, ניתן לתבוע גמלת נכות עבודה. גמלת נכות עבודה היא סכום כספי המשולם לעובד שלא מסוגל לעבוד גם לאחר אותם 13 שבועות. הסכום של הגמלה ישתנה בין עובדים שונים, לפי אחוזי הנכות שלהם.

לאחר הגשת התביעה לקבלת גמלת נכות עבודה, העובד יזומן לוועדה רפואית של הביטוח הלאומי. הוועדה הרפואית תבחן את מצבו של העובד ותתחשב באבחנה שלו וברושם הרפואי שיש להם מהעובד. לאחר מכן, תקבע הוועדה אחוזי נכות. אם לא קבעה הוועדה אחוזי נכות כלל, העובד רשאי לערער על כך. במידה ונקבעו מעל ל-20% נכות, העובד יקבל קצבה חודשית מהביטוח הלאומי. בין 9% נכות לבין 19% נכות, העובד יקבל מענק כספי חד פעמי.

 

סיוע רפואי

מי שנפגע בתאונת עבודה זכאי לקבל טיפול רפואי מקופת החולים. הטיפול הרפואי יוענק בחינם, כאשר במקרים מסוימים ייתכן והעובד יוכל לקבל גם מימון על טיפולים רפואיים פרטיים. ראשית, על העובד לגשת לקופת החולים עם טופס 250 מלא. טופס זה הוא טופס בקשה למתן טיפול רפואי.

המעסיק ימלא טופס זה בשביל עובד שכיר, בעוד שעובד עצמאי ימלא את הטופס לעצמו. העובד יוכל לקבל החזר כספי להוצאות השונות הכרוכות בטיפול הרפואי, כמו קנאביס רפואי, טיפולי כירופרקטיקה, אביזרים רפואיים, בדיקות ותרופות שונות. את ההחזר ניתן לקבל לאחר הצגת הכרה של הביטוח הלאומי בהיותו של העובד נפגע עבודה, כך שיש במקביל לתבוע דמי פגיעה מהביטוח הלאומי.

 

זכויות נוספות

ייתכנו מקרים בהם העובד מסוגל לחזור למקום עבודתו, אך אינו מסוגל לחזור לאותה המשרה בה היה בעבר. במקרים כאלו, עובד זכאי לגשת לרופא תעסוקתי, על מנת לקבל ממנו הנחיות רפואיות לכמות השעות בהן הוא יכול לעבוד ולמאמץ הפיזי אותו הוא יכול לבצע.

אם המעסיק לא יצליח למצוא משרה מתאימה לעובד, הוא יכול להתפטר ולהיחשב למי שזכאי לפיצויי פיטורים. כמו כן, במידה ועובד לא מסוגל לחזור לעבוד לאחר קבלת דמי הפגיעה, הוא זכאי לממש את ימי המחלה שלו. במהלך קבלת דמי פגיעה, לא ינוכו לעובד ימי מחלה.

 

מהן כל הזכויות לנפגע עבודה?

  1. דמי פגיעה
  2. גמלת נכות מעבודה
  3. סיוע בטיפול הרפואי
  4. שינוי משרה באמצעות רופא תעסוקתי
  5. מימוש ימי מחלה לאחר סיום תקופת דמי הפגיעה

 

האם ניתן לתבוע את המעסיק לאחר הופעת פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה?

פרט לתביעות שניתן להגיש נגד הביטוח הלאומי, המדינה מאפשרת לנפגעי תאונות עבודה לתבוע את המעסיק על מנת לקבל ממנו פיצויים כספיים. הדבר ניתן רק כאשר המעסיק התרשל או שעבר על החוק. במידה ובית המשפט ימצא את העובד כמי שהתרשל, וכתוצאה מכך נפצע, ייתכן והעובד לא יהיה זכאי לקבל פיצויים כלל. במקרה של אשמה על שני הצדדים, העובד עשוי לקבל פיצויים חלקיים בלבד.

פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה
פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>