ClickCease
חיפוש

ייצוג בביטוח לאומי

רוב מוחלט של אזרחי ישראל ימצאו את עצמם יום אחד במצב בו הם צריכים להגיש תביעה בעניין מסוים לביטוח לאומי. למרות זאת, רבים הם האנשים שאינם מכירים את אפשרות הייצוג בביטוח לאומי. ייצוג על ידי מי, מדוע זה כדאי, ומתי ממש מומלץ לא לוותר? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם. 

 

מה זה תביעות ביטוח לאומי?

לפני שנתמקד בנושא הייצוג בביטוח לאומי יש להקדים מספר מילים בדבר מהותן של תביעות ביטוח לאומי. תביעות ביטוח לאומי הן בקשות המוגשות למוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבלת גמלה או קצבה המגיעה למגיש הבקשה על פי חוק.

תביעות כאלו מוגשות בדרך כלל בזמנים שחורגים מגדר סדר החיים הרגיל, כמו למשל: תאונה, מחלה, לידה או אבטלה.

חלק מן התביעות הללו כוללות הליך קצר ופשוט, שכולל רק הגשת טפסים מסוימים. חלק אחר של התביעות מתברר בהליך יותר מסובך, שדורש גם דיון של ועדה רפואית.

 

זכות הייצוג בביטוח לאומי

במדינה דמוקרטית לכל אדם ישנה זכות ייצוג על ידי עורך דין בכל מפגש שלו עם רשויות המדינה. הדבר אינו שונה לגבי ביטוח לאומי, וכך בהחלט אפשר, וזוהי זכותו הבסיסית של כל אדם, להופיע לדיון בוועדות הרפואיות השונות בליווי סיוע משפטי.

 

מי מייצג?

ייצוג משפטי יכול לתת רק עורך דין מוסמך שהוא חבר בלשכת עורכי הדין. אולם, מעבר לכך – חשוב לבחור בעורך דין שיש לו התמחות ספציפית בתביעות ביטוח לאומי, זאת משום שמדובר בעולם משפטי שלם ומלא בפני עצמו.

עורך דין הרגיל בייצוג תובעים בביטוח לאומי יהיה מוכן יותר לעומד בפניו ובפני לקוחו. הוא יכיר את נהלי העבודה, את הדרך לזרז תהליכים, וכיצד לעבור בבטחה את כל המכשולים עד לקבלתה המוצלחת של התביעה, לשביעות רצונו של הלקוח.

 

מדוע כדאי?

גם לאחר שהבנו שייצוג בביטוח לאומי הוא זכותו של כל אדם, יש להקדיש מספר מילים לשאלה מדוע זה כדאי. בתשובה זו יש מקום לחלק בין שני סוגי התביעות המוגשות לביטוח לאומי, אלו הפשוטות ואלו המורכבות יותר.

 

תביעות מורכבות

בכל הנוגע לתביעות המורכבות, שמורכבות גם מדיון בוועדה רפואית, שאלת הכדאיות ברורה יותר. אמנם הוועדה הרפואית היא איננה בית משפט או משטרה, אך הדיון שם דומה בהרבה מובנים לחקירה.

תובע שאינו מיוצג עלול להגיע לא מוכן לדיון כזה, ובעקבות נקיטת צעד שגוי כזה או אחר, אפילו ללא תשומת לב, לאבד את המגיע לו על פי חוק.

 

תביעות פשוטות

בנוגע לתביעות הפשוטות יותר, אלו הכוללות רק הגשת טפסים ומסמכים, ייעוץ של עורך דין חשוב בעיקר לצורך הוודאות של התובע שהכול נעשה כראוי.

אחרי הכול, לתביעות ביטוח לאומי כללים ברורים וספציפיים בנוגע לזמן ולאופן בו יש להגיש את התביעה, ואי עמידה בהם עלולה לשמוט גם את התביעות הכי מוצדקות.

 

ערערים

כפי שראינו לעיל, ייצוג עורך דין, או לפחות ייעוץ עם אחד כזה, בביטוח לאומי הוא תמיד מומלץ. אך ישנם מקרים בהם ממש לא כדאי לוותר עליו. אחד מן המקרים הללו הוא ערר. ערר מוגש לוועדת העררים על החלטתה של הוועדה הרפואית.

הערר יכול שיתייחס לדחיית התביעה, למספר אחוזי הנכות שנקבעו, להחלטה שמדובר בנכות זמנית בלבד, או לתאריך ממנו החליטה הוועדה להכיר בנכות.

הדיון בערר הוא לרוב ההזדמנות האחרונה של התובע לזכות במגיע לו, כאשר לעיתים המשמעות היא הפסד של סכום כסף גדול דווקא בזמן בו אותו אדם הכי נצרך לו. בשלב כזה פשוט אין מקום לקחת סיכונים מיותרים, והופעה בוועדת עררים ללא ייצוג היא בהחלט סיכון מיותר.

שכר טרחה על ייצוג בביטוח לאומי

אחד מן הגורמים המעכבים את מגישי התביעות בביטוח לאומי משכירתו של ליווי משפטי הוא שכר הטרחה. אחרי הכול, לרוב מדובר באנשים הנמצאים בתקופה לא פשוטה בחייהם מבחינה כלכלית, ופשוט אין להם את האפשרות לשלם לעורך דין.

המחוקק הבין את הבעייתיות שבעניין, ולכן קבע הגבלות משמעותיות על שכר הטרחה שניתן לגבות בעבור ייצוג בביטוח לאומי.

 

על אילו תביעות ההגבלות חלות?

ההגבלות הללו אינן חלות על כל סוגי התביעות, אלא רק על התביעות הבאות: גמלת נכות כללית, גמלה לנפגעי גזזת ופוליו, גמלת שירותים מיוחדים, גמלת פגיעת מתנדבים, שיקום מקצועי, גמלת ניידות, גמלת פגיעה בעבודה וגמלת ילד נכה.

 

מה כוללות ההגבלות?

אחת ההגבלות המשמעותיות ביותר על גביית שכר טרחה על ייצוג בביטוח לאומי קובעת שלא ניתן לגבות שכר טרחה עבור תביעה שלא התקבלה.

כלומר, אם התביעה המיוצגת נדחתה לא ייגבה מהלקוח כול תשלום עבור עבודת עורך הדין, אלא לכל היותר סכום קטן עבור פתיחת התיק, שנכון לשנת 2021 עומד על 814 ₪.

כך בעצם המחוקק מעביר את הסיכון של אי הצלחתה של התביעה מכתפיו של התובע עצמו לכתפיו של עורך הדין.

 

הגבלת שכר הטרחה

מעבר לכך, גם אם התביעה מתקבלת, עורך הדין יהיה מוגבל באחוזים מסך התביעה אותם הוא יכול לגבות כשכר טרחה. כך למשל עבור ייצוג בתיק שכלל הופעה בוועדה רפואית יהיה רשאי עורך הדין לגבות עד 15% מהגמלה שהתקבלה בסופו של דבר, וכאשר מדובר בגמלה נמוכה במיוחד הוא אף עשוי להיות מוגבל יותר.

 

תשלום באחוזים

בכל מקרה, לעולם שכר טרחה עבור ייצוג בביטוח לאומי ישולם בצורה של אחוזים מתוך הגמלה או הקצבה שנפסקה לטובתו של התובע בסופו של דבר. מעבר לתשלום עבור פתיחת התיק, עורך הדין לא ראשי לגבות שום סכום בעבור טרחתו מראש.

עוד חשוב לדעת שבמקרה של פטירתו של המיוצג לפני שקיבל עורך הדין את שכרו, לא ניתן לגבות את שכר הטרחה מיורשיו.

 

סיוע משפטי חינם בתביעה לקבלת שכר טרחה

במקרה בו הייצוג המשפטי מסתבך, ועורך הדין מגיש כנגד המיוצג תביעה לקבלת שכר טרחה, יהיה זכאי הנתבע לייצוג משפטי בחינם מאת האגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים, וזאת ללא תלות ברמת ההכנסה שלו.

כך נפתר עוד חשש שעלול לעכב לקוחות המעוניינים בייצוג, שכן החוק מבטיח להם עזרה אם גם הייצוג הזה, בסופו של דבר יגיע, להסתבכות משפטית.

 

סיכום

תחומים רבים בחיינו שייכים דווקא לבעלי מקצוע. כמו שלא ננסה להחליף את המנוע ברכב ללא עזרתו של המוסכניק, ככה לא כדאי לנסות להגיש תביעה מורכבת בביטוח הלאומי ללא עזרתו של עורך דין מומחה לעניין. כאשר מדובר בהחלפת המנוע ללא ידע מתאים הנזק הגדול ביותר שיכול להיגרם הוא קלקולו של הרכב, אך כאשר מדובר בתביעות ביטוח לאומי הנזק עשוי להיות קריטי ובלתי הפיך.

העומדים בפני הגשת תביעה לביטוח לאומי הם פעמים רבות אנשים הנמצאים בנקודת התמודדות מסוימת בחייהם, ועל כן הם עשויים לוותר על הסיוע המשפטי מסיבות כלכליות, אך האמת היא שזאת מחשבה מוטעית.

ייצוג מול ביטוח לאומי

שכירת שירותיו של עורך דין במקרה הזה היא כנראה ההשקעה הכי משתלמת שתוכלו לעשות, במיוחד לאור ההגבלות שהטיל המחוקק על שכר הטרחה שניתן לגבות בעניינים הללו.

 

למידע נוסף בדבר ייצוג בביטוח לאומי פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לתביעות ביטוח לאומי.

ייצוג בביטוח לאומי
ייצוג בביטוח לאומי
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>