ClickCease
חיפוש

טיפול בהגבלות של חייבים

 

להיות בעל חוב זה אף פעם לא נעים, במיוחד לא כאשר יש לכך השפעות ממשיות על היכולת של החייב לנהל את חייו באופן תקין. טיפול מקצועי בהגבלות של חייבים עשוי בהחלט למנוע מכמה מההשלכות הקשות ביותר להתממש. אז כיצד ניתן לטפל בהגבלות הללו? מיהו איש המקצוע המתאים לכך? על כל זאת במאמר הבא.

 

טיפול בהגבלות של חייבים – היבט כללי

מי הם חייבים?

ראשית לכל יש להקדים הסבר קצר בדבר מי הם החייבים שעשויות להיות מוטלות עליהם הגבלות שונות. ככלל, חייבים הם מי שיש כנגדם חיוב, כלומר פסק דין, שטר, משכון או שיק, הקובע כי הם צריכים לשלם תשלום כלשהו לאדם אחר.

 

הזוכים

זוכים לעומת זאת הם צידו השני של המטבע, כלומר מי שהחיוב של החייב מופנה כלפיהם. כל זוכה רשאי לפנות בבקשה להטיל הגבלות מסוימות על החייב באמצעות ההוצאה לפועל, אך על מנת שבקשה זו תיענה על החייב להיות חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו.

 

מיהו חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו?

חייב ייחשב לחייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו אם הוא עונה על אחד מהמקרים הבאים:

 

חוסר שיתוף פעולה מוחלט

החייב קיבל אזהרה מההוצאה לפועל, לא עמד בה, לא ביקש צו פריסת תשלומים ולא נתן כל סיבה סבירה לחוסר המעש שלו בעניין.

 

אי הוכחת פירעון חוב

החייב לא הוכיח את מידת יכולתו לפרוע את החוב, או שכלל לא הגיש מסמכים או מידע הדרושים לשם קביעה כזו.

 

אי התייצבות לחקירת יכולת

החייב לא התייצב לחקירת יכולת או לא הגיש מסמכים נדרשים במהלך החקירה.

 

אי התייצבות לבירור

החייב לא התייצב לבירור או לא נשמע להחלטה שהחליט רשם ההוצאה לפועל במסגרת הבירור.

 

סירוב מילוי הצהרה במהלך הבירור

במהלך הבירור החייב סירב, ללא סיבה מוצדקת, למלא הצהרה, לחתום על כתב ויתור סודיות או להציג מסמכים רלוונטיים.

 

חשוב להכיר

חשוב להדגיש שניתן להגיע לכל אחד מהמצבים האלו לא רק בכוונת זדון, אלא גם בהזנחה של החובות, פעמים רבות מתוך חוסר הבנה כיצד להתמודד מולם ומול המערכת האימתנית שנקראת ההוצאה לפועל.

סוגי ההגבלות שניתן להגביל על החייב

עם ביטולה של אפשרות המאסר של חייבים, למעט חייבים בחובות מזונות, נאלץ המחוקק הישראלי לחשוב על דרכים חדשות בהן ניתן להפעיל לחץ על חייבים על מנת שיפרעו את חובם. כאן נכנסו לתמונה ההגבלות. הגבלות של חייבים נוגעים לכל תחומי החיים, ואין להן קשר ישיר למהותו של החוב, אלא הן נועדו כאמור רק להוות אמצעי לחץ.

נפרט להלן את ההגבלות:

  1. הגבלה על קבלת רישיון נהיגה, חידושו או החזקתו.
  2. צו עיכוב יציאה מהארץ.
  3. הגבלה על קבלת דרכון, חידושו או החזקתו.
  4. הגבלה על לקוח מוגבל מיוחד.
  5. הגבלה על ייסוד תאגיד או על כהונה בתאגיד.
  6. הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי.

 

טיפול בהגבלות של חייבים על ידי הגשת בקשת ביטול

כפי שניתן לראות, ההגבלות עשויות להיות מוטלות על חייבים במסגרת הליך הוצאה לפועל הן מגבלות משמעותיות, חלקן מטילות קושי כבד על ניהול מהלך חיים תקין של החייב. אך התלתן של הגבלות כאלו איננו מהלך חד סטרי, ובהחלט ניתן להביא לביטולן במקרים מסוימים, וזאת על ידי הגשת בקשה לביטול ההגבלות.

נעמוד להלן על שלביו העיקריים של הליך ביטול הגבלות של חייבים:

 

שלב ראשון: הגשת הבקשה

ראשית יש כמובן להגיש בקשה לביטול הגבלות על חייבים בהוצאה לפועל. את הבקשה ניתן להגיש במספר דרכים: באזור האישי בעזרת עורך הדין, במייל או בפקס, בדואר או באמצעות הגשה ידנית לאחת מלשכות ההוצאה לפועל. בכל מקרה חשוב מאוד לצרף לבקשה נימוקים ברורים ומשכנעים, שכן על בסיס אותם נימוקים, ואותם נימוקים בלבד, יכריע הרשם בבקשה.

 

שלב שני: החלטת הרשם

לאחר בחינתה של הבקשה ושל הנימוקים המופיעים בה יחליט רשם ההוצאה לפועל האם לבטל את ההגבלה כליל, להתנות את הביטול במתן ערובה או להשאיר את ההגבלה על כנה.

הרשם יבטל את ההגבלה במקרים הבאים:

  1. החוב שולם.
  2. אם הדבר מוצדק בנסיבות העניין.
  3. החייב מקיים צו תשלומים שהוסכם עליו בינו לבין הזוכה ואושר על ידי רשם ההוצאה לפועל. אם החייב יפסיק למלא את תנאי צו התשלומים יוכל הרשם להחזיר את ההגבלה באופן מיידי, ללא מתן התראה.

 

שלב שלישי: הודעה לגורמים הרלוונטיים

אם החליט הרשם על ביטול ההגבלה תצא בתוך 24 שעות לכל היותר הודעה על כך לכל הגורמים המעורבים, בהם החייב, לזוכה, לבנקים, למשרד הרישוי, למשרד הפנים, וכו'.

 

שלב רביעי: ערעור

ניתן גם לערער על החלטת הביטול של רשם ההוצאה לפועל, כאשר אפשרות הערעור משתנה בין תיקי מזונות לתיקים שאינם קשורים לדיני משפחה.

 

ערעור לבית המשפט לענייני משפחה

כאשר מדובר בתיקי מזונות ניתן תמיד להגיש ערעור לבית המשפט לענייני משפחה, וזאת בתוך 15 יום מיום המצאת ההחלטה למערער. לעומת זאת, כאשר מדובר בתיק שאינו קשור לדיני משפחה אפשרות הערעור עשויה להיות מוגבלת.

 

רשות ערעור ע"י הרשם

אם נתן הרשם רשות ערעור במסגרת ההחלטה ניתן לערער ישירות לבית משפט שלום. אם לא ניתנה רשות כזאת יש לפנות קודם כל להליך של בקשת רשות ערעור בבית משפט השלום, ורק אם תענה הבקשה יהיה ניתן לפנות לדיון בערעור.

גם ערעור וגם בקשת ערעור לבית משפט שלום יש להגיש בתוך 20 יום מיום המצאת ההחלטה למערער.

 

סיכום

חשוב להבין כי טיפול בהגבלות של חייבים הוא עניין לבעלי מקצוע ולהם בלבד. ניסיון לטפל בהגבלות כאלו ללא עזרתו של עורך דין חדלות פירעון והוצאה לפועל מקצועי עלול לנחול כישלון במקרה הטוב, ולעשות נזק גדול יותר במקרה הרע.

לפרטים נוספים: עו"ד ליאת פייגל, עורכת דין חדלות פירעון והוצאה לפועל.

טיפול בהגבלות של חייבים
טיפול בהגבלות של חייבים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>