ClickCease
חיפוש

השגת הפטרים מחובות

 

השגת הפטרים מחובות עשויה להיות המוצא המכובד ביותר עבור חייבים רבים, יציאה מעבדות של חובות לחירות כלכלית. עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון החדש היא גם נהייתה קלה ופשוטה יותר, ממש הזדמנות שאסור לפספס. 

 

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן: חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי) נכנס לתוקף בסוף שנת 2019. עם כניסתו חולל החוק רפורמה משמעותית בתחום פשיטת הרגל, או כפי שהיא נקראת כעת – חדלות הפירעון.

חוק זה, כפי שניתן ללמוד משמו, מציב לעצמו שתי מטרות עיקריות:

 

מטרה ראשונה: כינוס נכסיו של החייב והחזרת רכושם של הנושים

המטרה הראשונה, שהייתה בעבר המטרה העיקרית של הליכי פשיטת רגל, היא לכנס את כל נכסיו של החייב ולממשם, זאת על מנת שנושיו יוכלו לקבל בחזרה את כספם, או לפחות חלק ממנו.

מטרה זו רואה לנגד עיניה בעיקר את הנושים, שלהם כמובן זכות לגיטימית לקבל בחזרה את המגיע להם.

 

מטרה שנייה: שיקום כלכלי של החייב

המטרה השנייה, לה דגש מרכזי במסגרת החוק החדש, היא מטרת השיקום הכלכלי של החייב. מטרה זו מניחה כי הגעה למצב של חדלות פירעון היא עניין שאזרחים רבים עשויים לחוות בשוק מבוסס אשראי כמו זה שנהוג היום, ואין בכך כדי להעיד על מצב מוסרי בעייתי של החייב.

 

שיקומו הכלכלי של החייב הוא אינטרס חברתי

החוק מכיר בכך ששיקומו הכלכלי של החייב הוא אינטרס חברתי, ולא רק של החייב עצמו, שכן ככל שיותר אנשים יוכלו להשתקם ממצב כלכלי בעייתי כך הם יפלו פחות לנטל על כתפי החברה.

 

הזדמנות להפוך לאדם יצרני

מעבר לכך שאדם כזה כבר לא יזדקק לסיוע כלכלי תהיה לו גם הזדמנות להפוך לאדם יצרני, כזה שגם תורם לחברה, ולא רק לא לוקח ממנה.

 

הפטר מחובות

אחת הדרכים המרכזיות שמציע החוק לשיקום כלכלי של החייב היא באמצעות הפטר מחובות, בה נתרכז במאמר זה.

 

השגת הפטרים מחובות – כיצד?

הפטר מחובות ניתן להשיג בשתי דרכים עיקריות, עליהן נעמוד להלן:

דרך ראשונה: הסדרי חובות עם נושים

הדרך הראשונה, וגם המהירה יותר, היא באמצעות הגעה להסדרי חוב עם הנושים. במסגרת הסדרים אלו מסכימים החייב והנושים על תוכנית תשלומים מסודרת, שאם החייב יעמוד בה הנושים יוותרו על כל תביעה כלפיו.

 

כאשר החוב אינו עולה על 150,000 ₪

כאשר מדובר ביחיד שהחוב אינו עולה על 150,000 ₪, כך שהליך חדלות הפירעון מתנהל כולו במשרדי ההוצאה לפועל, הניסיון להגיע להסדר חוב הוא ממש חלק בלתי נפרד מההליך שקובע החוק, וזאת מתוך הבנה כי זאת הדרך העדיפה לכל הצדדים המעורבים.

 

כאשר החוב עולה על 150,000 ₪

האופציה הזאת פתוחה כמובן גם בפני חייבים שסך חובותיהם עולה על 150,000 ₪, במסגרת הליך הגשת בקשה לאישור הסדר חוב, שמתנהל אל מול בית משפט השלום.

חשוב לדעת כי רק החייב יכול לפתוח בהליך של הסדר חוב, והוא יכול לעשות זאת הן לפני תחילתם של הליכי חדלות הפירעון והן לאחר תחילתם, אפילו אם כבר ניתן צו לפתיחה בהליכים.

 

דרך שנייה: הליך חדלות פירעון

הדרך השנייה להשגת הפטר מחובות הוא דרך הליך חדלות הפירעון עצמו, כפי שנקבע בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הליך חדלות הפירעון בנוי ממספר שלבים, אשר האחרון שבהם הוא מתן צו הפטר לחייב, צו הפוטר אותו מכל חובותיו הנותרים.

 

הליך שנועד לכל חייב שהוא חדל פירעון

הליך זה נועד עבור כל חייב שמרכז חייו כעת, או בשישה החודשים הקודמים לפתיחתו של ההליך, הוא בישראל, או שעסקיו ונכסיו נמצאים בישראל, שהוא חדל פירעון, כלומר אינו מסוגל לעמוד בתשלומי חובותיו.

 

מידת ההצלחה של הליך חדלות הפירעון

חשוב להדגיש כי מתן צו הפטר בדרך זו תלוי באופן ישיר במידת ההצלחה של הליך חדלות הפירעון כולו, כך שחייב שלא יעמוד בתנאי צו השיקום שיינתן לו לרוב לא יהיה זכאי למתן צו הפטר.

 

חשוב להכיר

בנוסף לכך חשוב לדעת כי ייתכן בהחלט שצו הפטר יהיה מלווה בתנאים ובמגבלות, שהפרתם עשויה לגרור את ביטולו של ההפטר.

 

הפטר לאלתר

כפי שצוין לעיל, צו הפטר ניתן רק לאחר שהחייב עמד בהצלחה בתנאיו של צו השיקום הכלכלי. עם זאת, ישנם גם מקרים יוצאי דופן, בהם ניתן צו הפטר לאלתר, כלומר ביחד עם מתן צו השיקום וללא תקופת תשלומים. חוק חדלות פירעון קבוע כי צו הפטר יינתן לאלתר כאשר דמי המחייה של החייב עולים על כושר ההשתכרות, דבר הנפוץ במיוחד כאשר החייב מתקיים מקצבת ביטוח לאומי.

 

חובות שאינם נכללים בצו הפטר

נהוג לחשוב כי צו הפטר מעניק לחייב פטור מכל חובותיו, אך האמת היא שאין זה מדויק. על פי חוק חדלות פירעון ישנם חובות אשר כברירת מחדל אינם נכללים במסגרת צו ההפטר. זוהי רק ברירת מחדל מכיוון שבסמכותו של בית המשפט, בתנאים מסוימים, לכלול גם את החובות הללו במסגרת צו ההפטר.

ואלו הם סוגי החובות שצו ההפטר לא חל עליהם אלא אם צוין בו אחרת במפורש:

  1. תשלום עונשי – כמו למשל קנס שהוטל על החייב.
  2. חוב שנוצר כתוצאה מביצוע פעולה לא חוקית כמו מרמה, גניבה, עבירת מין או אלימות חמורה.
  3. חוב מזונות שהחייב חב בו על פי פסק דין.

 

ביטול הפטר

כפי שכבר הוזכר לעיל, מתן צו הפטר אינו מהלך חד סטרי, ובהחלט ייתכנו מצבים בהם בית המשפט עשוי לבטל את צו ההפטר למפרע.

חוק חדלות פירעון מונה שני מצבים העשויים להביא לביטול צו ההפטר: הראשון עוסק בהתגלותן של עובדות חדשות שהיו עשויות לשנות את ההחלטה לתת את צו ההפטר מלכתחילה, למשל מצב בו התגלו נכסים נוספים שניתן לממש שהוסתרו על ידי החייב. המצב השני לעומת זאת עוסק בחוסר שיתוף פעולה של החייב עם הנאמן או הפרה של אחד מתנאי צו השיקום הכלכלי.

מעוניינים לשמוע עוד על השגת הפטרים מחובות? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד חדלות פירעון מומחית.

השגת הפטרים מחובות
השגת הפטרים מחובות
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>