ClickCease
חיפוש

הסדרי חובות מול נושים פרטיים וציבוריים

כאשר הליך חדלות הפירעון מתנהל מול ההוצאה לפועל הניסיון להגיע להסדר בין החייב לנושים הוא חלק בלתי נפרד מההליך. עם זאת, גם בהליכי חדלות פירעון אחרים ישנה אפשרות ממשית של הסדר חובות. אז מהם הסדרי חובות מול נושים פרטיים וציבוריים? למי זה מתאים? כל התשובות במאמר שלפניכם. 

 

מהם הסדרי חובות מול נושים פרטיים וציבוריים?

ראשית לכל נתחיל כמובן בהסבר קצר לגבי מהותם של הסדרי חובות מול נושים פרטיים וציבוריים. הסדר חוב בין הנושים לחייב מטרתו היא לייתר את הליכי חדלות הפירעון, כך שצורתם של ההחזרים נקבעים על ידי הצדדים ולא על ידי הערכאה השיפוטית.

 

היתרון בבחירה

היתרון בבחירה כזאת הוא ברור. במקום שהסדרי ההחזרים וצו השיקום יונחתו על הצדדים, בין אם מדובר בנושים ובין אן מדובר בחייב, בהוראה מלמעלה, הם יהיו היחידים שיקבעו את גורלם הכלכלי.

יתרון ברור נוסף הוא כמובן קיצור ופישוטם של ההליכים. בעוד הליכי חדלות פירעון רגילים עשויים להימשך שנים מספר, הסדר חוב מאפשר לסיים את ההליך בצורה מהירה ופשוטה יותר, תוך חיסכון רב בהוצאות משפטיות לשני הצדדים.

 

הסדרי חובות – למי זה מתאים?

כאמור לעיל, כאשר סכום החובות של החייב נמוך מ-150,000 ₪ ההליך מתנהל ישירות מול ההוצאה לפועל, שם חלק בלתי נפרד מההליך הוא ניסיון מונחה להגיע להסדר. מסיבה זאת התהליך הייחודי של אישור הסדרי חוב נועד דווקא לחייבים שסכום חובותיהם עולה על 150,000 ₪.

בנוסף, את הבקשה לאישור של הסדר חוב בבית המשפט יכול להגיש רק החייב, ולא הנושים. כאשר החייב הוא אדם פרטי ניתן לעשות זאת בכל שלב של ההליך, גם לאחר מתן צו לפתיחה בהליכים, אך כאשר מדובר בחברה בע"מ לא ניתן לעשות זאת לאחר הפתיחה בהליכים.

 

הסדרי חובות – ההליך

אז לאחר שהבנו את יתרונותיו של הליך הסדרי חובות ולמי הוא מתאים ניתן לפנות לפירוט שלביו של ההליך.

נעמוד להלן על השלבים העיקריים:

 

שלב ראשון: ניסוח הצעת הסדר חוב

בשלב הראשון יש כמובן לנסח הצעה להסדר חוב. הצעה כזו, על מנת שיהיה לה סיכוי ממשי להצליח, צריכה להיות הוגנת ומנוסחת היטב. על מנת שאכן כך יהיה יש להיעזר בסיוע משפטי איכותי של עורך דין חדלות פירעון מומחה.

ניסיון לנסח הצעה כזו ללא סיוע משפטי עלולה בהחלט לגרום רק לנזק, ולשלול מהחייב את האפשרות החשובה להגיע להסדר חובות עם נושיו.

 

שלב שני: הגשת בקשה לאישור הסדר חוב

בשלב השני יש להגיש בקשה מסודרת לאישור הסדר חוב לבית משפט השלום הנמצא באזור מגוריו של החייב, או באזור בו נמצאים נכסיו או עסקיו. מיד לאחר הגשת הבקשה יש להעביר עותק ממנה גם אל הממונה על הליכי חדלות פירעון.

שלב שלישי: החלטת בית המשפט

לאחר הגשתה של הבקשה ייבחן אותה בית המשפט ויחליט האם להעבירה לאישור הנושים או לא. אם החליט בית המשפט להעביר את הבקשה לאישורם של הנושים הוא גם ימנה מנהל הסדר, שעליו תוטל מעתה והלאה האחריות לנהל את ההליך.

 

שלב רביעי: ישיבות הסדר חוב

לאחר החלטת בית המשפט תישלח הודעה על הגשתה של הבקשה להסדר חוב לכל הנושים עליהם הצהיר החייב. הבקשה גם תפורסם בציבור על מנת שאם ישנם נושים נוספים, עליהם החייב לא יודע, הם יוכלו גם להשתתף בהליך.

לישיבות הסדר החוב יגיעו כל הנושים יחד עם המייצגים שלהם, אם ישנם כאלה, ובסופן יביאו את הצעת הסדר החוב להצבעה בקרב הנושים.

 

שלב חמישי: אישור ההסדר על ידי הנושים

בשלב החמישי תובא הצעת ההסדר לאישור בקרב הנושים. את האישור מביאים להצבעה באסיפות סוג, כלומר כל סוג של נושים יערכו אסיפה נפרדת במסגרתה תיערך הצבעה נפרדת.

על מנת שההסדר ייחשב כהסדר שאושר על ידי הנושים צריכים להתקיים שני תנאים:

  1. רוב הנושים שנכחו והצביעו בכל אחת מהישיבות תמכו בהסדר.
  2. הנושים שתמכו מהווים לפחות 75% מכלל כוחות ההצבעה בכל ישיבה וישיבה.

כלומר, ניתן בהחלט להביא לאישור גם הסדר חוב שלא זכה לתמיכת כל הנושים, אך כן דרושה הסכמה משמעותית. לאחר הבאתה של ההצעה להצבעה בקרב הנושים יגיש מנהל ההסדר את תוצאותיה ואת הפרוטוקולים של הישיבות לבית המשפט.

 

שלב שישי: דיון בהצעה להסדר על ידי בית המשפט

בשלב השישי חוזרת שוב ההצעה להסדר לדיון בבית המשפט, כאשר הפעם יהיה על בית המשפט להחליט האם לאשר אותה באופן סופי או לדחותה. אם בית המשפט אישר את ההסדר הוא הופך להיות פסק דין לכל דבר ועניין, כלומר על החייב לעמוד בתנאיו באופן מלא.

עם סיומה של תקופת התשלומים על פי ההסדר יש להודיע לבית המשפט האם החייב עמד בכל תנאיו או לא. הודעה זו יכולה שתעשה בידיו של החייב ויכולה שתעשה בידיו של מנהל ההסדר.

 

סיכום

הליך חדלות פירעון הוא הליך מורכב וסבוך, בו אפשרויות פעולה רבות בעלות השלכות שונות על החייב. אחת מאפשרויות הפעולה הללו היא הגשת בקשה להסדר חובות, בקשה שעשויה לחולל שינוי משמעותי בהליך.

על מנת לא לפספס את ההזדמנויות הטמונות בבקשה כזאת יש להגישה באופן מקצועי ומסודר, דבר שלא ניתן לעשות ללא עזרתו של עורך דין מומחה לעניין, כלומר עורך דין חדלות פירעון שיש לו ניסיון בניסוח והוצאה לפועל של הסדרים דומים.

אל תתפשרו. אחרי הכל מדובר כאן בעתידכם הכלכלי, עתיד שיש לו השפעה ממשית על האופן בו יראו כל תחומי החיים שלכם.

 

רוצים לדעת עוד על הסדרי חובות? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין חדלות פירעון מומחית.

הסדרי חובות מול נושים פרטיים וציבוריים
הסדרי חובות מול נושים פרטיים וציבוריים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>