ClickCease
חיפוש

הליך שימוע לא תקין

 

הליך שימוע לפני פיטורין הוא אמצעי הגנה שקיים בחוק הישראלי, שמגן על זכויות עובדים ומונע פיטורין שרירותיים שלהם ללא כל הסבר או יכולת להגן על עצמם ועל העבודה שלהם. בנוסף, החוק קובע בדיוק גם איך צריך לבצע את הליך השימוע בצורה תקינה, והמשמעויות של הליך שימוע לא תקין יכולות להיות רחבות היקף ועמוקות. איך נראה שימוע תקין, מה הופך שימוע ללא תקין, ומה יכולות להיות המשמעויות? ריכזנו עבורכם את המידע החשוב.

 

יחסי עובד-מעביד – יחסים בלתי שוויוניים

יחסי העבודה שבין עובד למעביד הם, ברמת ההגדרה, יחסים לא שוויוניים. באופן טבעי, למעביד ישנו כוח רב על העובד – כוח שמתבטא לא רק במשימות שעל העובד לבצע ועל המעביד לפקח, אלא גם בעצם השכר שהעובד מקבל ותלוי בו, והכוח שיש למעביד כתוצאה מכך על אורח חייו של העובד. אותם יחסים בלתי שוויוניים מבחינה בסיסית הם מה שהוביל לכינון של התחום המשפטי שקרוי דיני עבודה, ושבו מתמחה משרד עו"ד ליאת פייגל ושות'. זכויות בעבודה כוללות גם את הזכות בה נתמקד כאן, שהיא הזכות של העובד לקבל שימוע תקין לפני שהוא מקבל הודעה על פיטורין. חשוב להבין מהו שימוע תקין, ולא פחות מכך מהו הליך שימוע לא תקין.

 

מה מטרת הליך השימוע בחוק הישראלי?

הליך השימוע קיים בכדי לאזן ככל הניתן את יחסי כוחות שבין עובד למעביד, ולתת לעובד את ההזדמנות להגן על עצמו מפני פיטורים שרירותיים ולא הוגנים. כמובן שהזכות לפטר את העובד קיימת ועומדת למעביד אלא במצבים ייחודיים – ומעביד שנחוש בדעתו לפטר עובד יוכל לעשות זאת גם לאחר קיום שימוע תקין. עם זאת, הליך השימוע התקין מאפשר לעובד להביע את עמדתו ולהגן על עצמו באופן בלתי תלוי, והמשמעות של פיטורי עובד שעשה זאת ושאין סיבה טובה לפיטוריו יכולה להיות בעלת השלכות שליליות לעסק ככלל. כך, השימוע התקין מגן על העובד – ולעומת זאת הליך שימוע לא תקין יכול לפגוע במעסיק באופן משמעותי.

 

איך עובד הליך שימוע תקין?

הליך שימוע תקין הוא הליך בעל מספר שלבים, שמתבצע תוך הקפדה על מספר עקרונות בסיסיים, שנועדו כולם להגן על העובד ועל זכויותיו. נעבור עליהם אחד-אחד:

 

הודעה לפני שימוע

הליך שימוע תקין חייב לכלול הודעה מוקדמת על הליך השימוע, שנמסרת לעובד בכתב כולל המועד והמיקום המדויקים של השימוע. ההודעה המוקדמת על השימוע חייב להינתן זמן סביר לפני ביצוע השימוש בפועל, כדי לתת לעובד את היכולת לגבש את הטיעונים והראיות הרלוונטיים עבורו. בנוסף, בהודעה על השימוע חייב להיות מצוין בדיוק מדוע העובד עולה לשימוש ומה הסיבות שבגללן הוא מועמד לפיטורין, בדוגמאות ספציפיות ולא באמירות כלליות ולא ספציפיות. הליך שימוע לא תקין הוא הליך שבו לא ניתנה לעובד ההזדמנות להיערך לשימוע עם הודעה מוקדמת.

 

הצגת ראיות וטיעונים

השימוע הוא תהליך דו צדדי, בו הן המעסיק והן העובד מעלים את הטיעונים והראיות שלהם האחד מול השני. שימוע לא יכול להיות במעמד צד אחד – לא יתכן שימוע שבו המעסיק שוטח בפני העובד את כל הטענות כלפיו ולא נותן לו יכולת להגיב, ומצד שני לא יתכן גם שימוע שבו העובד נותן את כל הראיות והטיעונים שלו ללא תגובה מצד המעביד. ההליך חייב להיות הדדי ולכלול דו-שיח שבו המעביד נותן הזדמנות אמיתית לעובד להגן על עבודתו. שימוע שבו ההחלטה כבר התקבלה, בלי קשר לטיעונים ולראיות המוצגים בו, הוא שימוע לא תקין.

 

זכות לייצוג משפטי

שימוע תקין הוא שימוע בו ניתנת לעובד היכולת לקבל ייצוג משפטי לבחירתו. הייצוג המשפטי הנכון והמקצועי למצב של שימוע לפני פיטורין הוא כמובן של עורך דין דיני עבודה – שמתמחה בתחום זכויות העובדים וההגנה עליהן. בכל מקרה, שימוע שבו לא ניתנת לעובד ההזדמנות לקבל ייצוג של עו"ד דיני עבודה (או של כל גורם אחר לצורך העניין) הוא שימוע לא תקין.

 

תיעוד בפרוטוקול

בכדי ששימוע יהיה תקין הוא חייב להיות מתועד בפרוטוקול מקצה לקצה, ואותו פרוטוקול חייב להימסר במלואו ואף להיחתם על ידי העובד בסיום השימוע, ולאחר מכן העובד גם יקבל העתק של אותו הפרוטוקול. הליך שימוע שבו לא נכתב פרוטוקול מסודר, לא נחתם הפרוטוקול על ידי העובד, ו/או לא נמסר לעובד עותק של הפרוטוקול בתום השימוע – הוא הליך שימוע לא תקין.

 

מה הופך הליך שימוע לבלתי תקין?

הליך שימוע לא תקין הוא כל הליך שימוע שלא מתבצע לפי כלל הכללים וההנחיות הרלוונטיים לביצוע שימוע לפני פיטורין. בין אם מדובר בשימוע שנעשה ללא כל התראה מוקדמת, שימוע במעמד צד אחד, שימוע שבו לא ניתנה לעובד ההזדמנות לקבל ייצוג משפטי או שימוע שאינו מתועד במלואו בפרוטוקול – כל שימוע לא תקין באשר הוא יכול להיות בעל משמעויות מרחיקות לכת בכל מה שנוגע להעסקת העובד ולכספי הפיצויים שמגיעים לו בעקבות הפיצויים.

 

משמעויות אפשריות של הליך שימוע לא תקין

לחוקי עבודה יש משמעות רבה בהגנה על עובדים, והחובה לבצע שימוש לא חריגה בהקשר זה. כאשר מקום עבודה לא מבצע שימוע תקין לפני פיטורין, ובמקומו מבצע הליך שימוע לא תקין, התוצאות האפשריות של זה יכולות להיות מרחיקות לכת ולכלול בין היתר:

  • תביעה: שימוע לא תקין הוא בהחלט עילה לתביעה של העובד המפוטר נגד מקום העבודה בבית הדין לעבודה. במידה ובית הדין קובע כי השימוע אכן התבצע באופן לא תקין, המשמעות של זה היא שלמעשה התבצעו פיטורים שלא כדין, כשהתוצאה האפשרית של מצב זה יכולה להיות חזרה למקום העבודה או לחילופין תשלום פיצויים משמעותי.
  • פגיעה כספית: תשלום פיצויים על פיטורין שלא כדין יכול להיות תשלום משמעותי, במיוחד כשלוקחים בחשבון גם את הוצאות המשפט שיושתו במרבית הפעמים על הצד המפסיד במשפט. בנוסף, עבירה על החוק עלולה גם לגרור קנסות ועונשים אחרים מצד הרשויות – שיהוו פגיעה משמעותית עוד יותר.
  • פגיעה מורלית ותדמיתית: כאשר מוכח בבית הדין לעבודה שבית עסק התנהל בצורה שרירותית וביצע הליך שימוע לא תקין לעובד, הפגיעה האפשרית מכך היא לא רק פגיעה פרקטית בכספי פיצויים. במקרים רבים הדבר יוצר "אבן מתגלגלת" שפוגעת במורל של כלל העובדים הלא מפוטרים בחברה, ופוגעת במוניטין ובתדמית של החברה בתחומה.

 

מה עלי לעשות אם עברתי שימוע לא תקין?

אם פוטרתם ממקום עבודתכם, ואתם מרגישים או יודעים שעברתם שימוע לא תקין שלא התבצע כחוק על כל המשתמע ממנו, אתם צריכים לקבל את הייצוג המשפטי האיכותי ביותר שתוכלו למצוא בתחום. עם מענה מקצועי של עו"ד דיני עבודה כמו עורכת דין ליאת פייגל, תוכלו להבטיח שזכויותיכם ימוצו ותקבלו את מה שמגיע לכם ממקום העבודה שפגע בכם.

 

משרד עו"ד ליאת פייגל – המגן שלכם מפיטורים שרירותיים

עו"ד ליאת פייגל מתמחה בדיני עבודה ובייצוג עובדים בבית הדין לעבודה מזה שנים רבות. במסגרת משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' תוכלו למצוא עורכי דין עם ניסיון רב בתחום דיני העבודה, וספציפית בכל מה שנוגע לשימוע לפני פיטורין והביצוע התקין שלו.

הליך שימוע לא תקין
הליך שימוע לא תקין
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>