ClickCease
חיפוש

תלושי שכר שאינם תקינים

 

תלוש השכר נחשב לאחד מהנושאים שמקבלים פחות תשומת לב מבין העובדים. למרבה המזל, הוא מהווה חלק מרכזי בתהליך העבודה ובזכויות העובדים. ברגע שנתלה עליו תשומת לב מתאימה, נפתחו דלתות לשיפורים במערכת השכר ולהגנה על זכויותיהם של העובדים.

 

תפקידיו של תלוש השכר

על מנת שלעובד באמת יהיה אכפת מכך שתלושי השכר שלו אינם תקינים, או במקרה הגרוע יותר – כלל אינם נמסרים לו, הוא צריך להבין קודם כל את משמעותו של תלוש השכר.

 

לתלוש השכר שני תפקידים חשובים:

 

בירור מצבו של העובד

הכרה בתפקידו של תלוש השכר משתלבת במודעות העובד לחשיבות ניהול השכר שלו. כאחד הכלים העיקריים להבנת מצבו הכלכלי והמשפטי, תלוש השכר משמש כדרך לברר את זכויותיו ולשמור עליהן. מבחינתו של העובד, היכולת לקרוא ולהבין את תלוש השכר היא קריטית, מאחר והיא מאפשרת לו להעריך האם הוא מקבל את כל התגמולים והזכויות הרגילים שלו על פי החוק ועל פי ההסכם העבודה שלו.

 

הוכחה לצורך קבלת זכויות מהביטוח הלאומי

התפקיד השני של תלוש השכר הוא משמש כדרך להוכיח זכויות כלפי הביטוח הלאומי או ארגוני המעסיק. במקרים של בעיות כגון שיפוי עובד, חשיפת תלוש השכר עשויה לשמש כראייה לתמיכת טענתו של העובד במקרה של סכסוך עבודה או דרישה לקבלת זכויות רגילות כגון דמי לידה, דמי פגיעה בעבודה וכדומה.

עובד שאין לו תלושים כאלו, או שהתלושים שלו אינם תקינים מסיבה כלשהיא, עלול לגלות כי הוא אינו יכול לתבוע זכויות כמו: דמי לידה, דמי פגיעה בעבודה, דמי אבטלה, ועוד.

 

מהו תלוש שכר תקין?

לפני שנכנס לטיפול בתלושי השכר שלא עומדים בתקנות, חשוב לנו להבין מה מהו תלוש שכר חוקי ומהם הנתונים החיוניים שצריך לכלול בו.

 

רכיב ראשון – מועד מסירת התלוש

על פי החוק מחויב המעסיק לספק לעובד את תלוש השכר בתוך 9 ימים ממועד תשלום השכר, מעסיק שלא נוהג כך עשוי למצוא את עצמו תחת סנקציות שונות.

 

רכיב שני – אופן מסירת התלוש

הדרך הנפוצה ביותר היא העברתו באופן מודפס ישירות לעובד. אולם, אם המעסיק בוחר להשתמש בדרכים אלקטרוניות, הוא חייב לקבל את הסכמתו של העובד בכתב, ואת חתימתו בטופס ייעוד לכך. המעסיק מחויב להבטיח את קבלת התלוש עד 14 לחודש או להדפיסו בתוך 5 ימים.

 

רכיב שלישי – פירוט מידע פורמלי

בתלוש השכר חייב להופיע מידע פורמלי, הן של המעסיק והן של העובד. בנוסף לכך יש לספק מידע בדבר אופן התשלום, וכאשר הוא מועבר ישירות לחשבון הבנק – יש לציין את פרטי הבנק אליו מועברת המשכורת.

 

בנוסף לכך מחויב המעסיק לציין בתלוש את גובה שכר המינימום ביום תשלומה של המשכורת, וזאת על מנת שגם עובד שאינו מיודע יוכל לוודא ששכרו אכן עולה על שכר זה.

 

רכיב רביעי – מידע חיוני

הרכיב הרביעי, וכנראה גם החשוב ביותר, המידע החיוני כולל פירוט של תקופת הוותק של העובד, פירוט שעות העבודה וימי העבודה, פירוט ימי המחלה או החופשה שנוצלו בחודש זה ושנותרו לעובד, פירוט מובחן של שכר העובד וגמול עבור שעות נוספות, פירוט החזר נסיעות, ועוד.

בנוסף לכך יציין התלוש מהי ההכנסה החייבת במס, ואת הפירוט הברור של כל הניכויים שבוצעו במקור, כגון: דמי ביטוח לאומי, דמי בריאות, הפרשות לקופת גמל, הפרשות לביטוח הפנסיוני ומס הכנסה.

 

לפרטים נוספים בנושא תלוש שכר, הכנסו לאתר כל זכות.

 

תלושי שכר שאינם תקינים – מה ניתן לעשות?

 

אם כן, תלוש שכר שאינו תקין הוא זה שחסר בו חלק מהמידע החיוני או שלא נמסר לעובד כלל.

 

במקרים כאלו, לעובד ישנן שתי אפשרויות פעולה עיקריות:

 

הגשת תלונה ליחידת האכיפה של משרד העבודה

האפשרות הראשונה של העובד היא להגיש תלונה ליחידת האכיפה של משרד העבודה, המוסמכת לנקוט בפעולות מנהליות ופליליות כנגד המעסיק. באפשרותה גם להוביל טיפולים פליליים נגד המעסיק ולהטיל קנסות.

 

הגשת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה

האפשרות השנייה שעומדת בפני העובד היא הגשת תביעה כנגד המעסיק לבית הדין האזורי לעבודה. אם בית הדין ישתכנע, על בסיס הראיות, כי המעסיק הפר את חובתו להנפקת תלוש שכר לעובד בכוונה תחילה, הוא עשוי לפסוק לעובד פיצוי, גם אם לא הוכח כל נזק.

 

תלוש שכר ועורך דין לדיני עבודה

כפי שניתן לראות, גם בתלוש השכר, רבים מאיתנו לא מייחסים לו חשיבות, עורך דין לדיני עבודה מתעסק בהסברה לעובד בכדי להבטיח לו זכויות משמעותיות.

 

לפרטים נוספים והסברה בנושא צרו קשר עם עו"ד ליאת פייגל.

 

 

שאלות ותשובות בנושא תלושי שכר שאינם תקינים

תלוש שכר אמור להיות בנוי בצורה מסוימת, שתהפוך אותו לתקין. כאשר אחד מהמרכיבים של התלוש אינו כלול בתלוש, או מפורט בצורה שגויה, התלוש עשוי להיות לא תקין. אם למשל תשלומים מסוימים מצוינים בספרות כלשהן, שאינן מתכתבות עם התשלומים בפועל, תלוש השכר לא יהיה תקין.

כל אזרח עובד שמשלם כחוק דמי ביטוח לאומי זכאי לקבל תשלומים שונים מהביטוח הלאומי, במידת הצורך ואם הוא עומד בקריטריונים. חלק מהתשלומים הללו מותנים בהצגת תלושי שכר. במידה ואתם מציגים תלוש שכר שאינו תקין, עשוי להיווצר מצב בו אתם לא מקבלים את הזכויות שלכם, למרות שהם מגיעות לכם, וזאת מכיוון שהמידע בתלוש לא תואם למציאות.

החוק מאפשר הגשת תביעת פיצויים נגד מעסיק שהגיש תלוי שכר שאינם תקינים לעובד שלו. ניתן לתבוע מהמעסיק פיצויים ולקבל אותם ללא הוכחת נזק. גובה הפיצויים בחוק עומד על 5,000 שקלים בעבור כל תלוש שהונפק בצורה לא תקינה, ככה שאם יש דפוס פעולה קבוע מצד המעסיק בנושא זה, הפיצוי יהיה גבוה במיוחד.

החוק מאפשר לנקוט גם בצעדים נוספים נגד מעסיק שהנפיק תלושי שכר שאינם תקינים לעובדים שלו. אפשרות נוספת היא להגיש תלונה ליחידת האכיפה של משרד העבודה. ליחידה זו סמכויות שהיא יכולה להפעיל כנגד אותו מעסיק, כמו רישום הערה מנהלית, נקיטה בצעדים פליליים והושטת קנס על המעסיק.

 

תלושי שכר שאינם תקינים
תלושי שכר שאינם תקינים
תמונה של עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
×
js_loader
יצירת קשר:
משרדינו ברשתות החברתיות:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 13 ביקורות
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>