ClickCease
חיפוש

תלושי שכר שאינם תקינים

 

עבור עובדים רבים תלוש השכר הוא דבר שמתעלמים ממנו באופן קבוע, דוחפים עמוק לתיק ושוכחים ממנו. אך האמת היא שלתלוש השכר משמעויות קריטיות במיוחד עבור עובדים ועבור יכולותיהם לממש את זכויותיהם. אז מהם תפקידיו של תלוש השכר? מה ניתן לעשות כאשר מגלים תלושי שכר שאינם תקינים? בדיוק בשביל זה אנחנו פה.

 

תפקידיו של תלוש השכר

על מנת שלעובד באמת יהיה אכפת מכך שתלושי השכר שלו אינם תקינים, או במקרה הגרוע יותר – כלל אינם נמסרים לו, הוא צריך להבין קודם כל את משמעותו של תלוש השכר.

 

לתלוש השכר שני תפקידים חשובים:

 

בירור מצבו של העובד

תלוש השכר, על פירוטיו הבלתי ברורים לעיתים, הוא אחת הדרכים המרכזיות שיש לעובד לברר את מצבן של זכויותיו. באמצעות התלוש הוא יכול לראות האם הוא אכן מקבל את שכר העבודה המגיע לו, את גמול השעות הנוספות, את הזכויות הסוציאליות, ועוד ועוד.

 

ומכיוון שהשלב הראשון, ואולי החשוב ביותר, במיצויה של כל זכות הוא מודעות אליה, לתלוש השכר תפקיד קריטי במיוחד. זאת כמובן רק אם מייחסים לו את החשיבות הראויה, ולא מוותרים על קריאה והבנה של כל חלק וחלק בו.

 

הוכחה לצורך קבלת זכויות מהביטוח הלאומי

התפקיד השני של תלוש השכר הוא לאפשר לעובד בעת הצורך לקבל זכויות מסוימות מאת הביטוח הלאומי. כל זכות הקשורה בשיפוי העובד על הפסד זמן עבודה מחייבת הוכחה של שכרו. הוכחה כזאת אפשרית עבור שכיר רק באמצעות הצגת תלושי שכר תקינים.

 

עובד שאין לו תלושים כאלו, או שהתלושים שלו אינם תקינים מסיבה כלשהיא, עלול לגלות כי הוא אינו יכול לתבוע זכויות כמו: דמי לידה, דמי פגיעה בעבודה, דמי אבטלה, ועוד.

 

מהו תלוש שכר תקין?

הקדמה נוספת שיש לעשות לפני שנעסוק בדרכי הפעולה שיש לנקוט כאשר תלושי השכר אינם תקינים היא מהו בכלל תלוש שכר תקין, כאשר תקינותו של תלוש שכר בנויה ממספר רכיבים:

 

רכיב ראשון – מועד מסירת התלוש

על פי החוק מחויב המעסיק לספק לעובד את תלוש השכר בתוך 9 ימים ממועד תשלום השכר, מעסיק שלא נוהג כך עשוי למצוא את עצמו תחת סנקציות שונות.

 

רכיב שני – אופן מסירת התלוש

דרך המלך למסירתו של תלוש שכר היא מסירה שלו מודפס ביד לעובד. אם המעסיק רוצה לחרוג מדרך זו, ולמסור את תלוש השכר באמצעי אלקטרוני, עליו לקבל את הסכמת העובד בכתב, ואת חתימתו על טופס ייעודי לשם כך.

 

גם כאשר תלוש השכר מונפק באמצעי אלקטרוני חייבת להיות לעובד אפשרות להדפיסו אם ירצה בכך. כאשר התלוש נמסר באמצעות הדוא"ל האישי של העובד, המעסיק חייב לקבל מהעובד אישור על קבלתו עד ה-14 לחודש, ואם לא קיבל – להדפיס לו בתוך 5 ימים תלוש שכר רגיל.

 

רכיב שלישי – פירוט מידע פורמלי

בתלוש השכר חייב להופיע מידע פורמלי, הן של המעסיק והן של העובד. בנוסף לכך יש לספק מידע בדבר אופן התשלום, וכאשר הוא מועבר ישירות לחשבון הבנק – יש לציין את פרטי הבנק אליו מועברת המשכורת.

 

בנוסף לכך מחויב המעסיק לציין בתלוש את גובה שכר המינימום ביום תשלומה של המשכורת, וזאת על מנת שגם עובד שאינו מיודע יוכל לוודא ששכרו אכן עולה על שכר זה.

 

רכיב רביעי – מידע חיוני

הרכיב הרביעי, וכנראה גם החשוב ביותר, כולל מידע חיוני מגוון לעובד. המידע החיוני כולל פירוט של תקופת הוותק של העובד, פירוט שעות העבודה וימי העבודה, פירוט ימי המחלה או החופשה שנוצלו בחודש זה ושנותרו לעובד, פירוט מובחן של שכר העובד וגמול עבור שעות נוספות, פירוט החזר נסיעות, ועוד.

 

בנוסף לכך יציין התלוש מהי ההכנסה החייבת במס, ואת הפירוט הברור של כל הניכויים שבוצעו במקור, כגון: דמי ביטוח לאומי, דמי בריאות, הפרשות לקופת גמל, הפרשות לביטוח הפנסיוני ומס הכנסה.

 

לפרטים נוספים: עו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

 

תלושי שכר שאינם תקינים – מה ניתן לעשות?

אם כן, תלוש שכר שאינו תקין הוא אחד שחסרים בו אחד מן המרכיבים שפורטו בסעיף שלעיל, או כמובן – מקרה בו המעסיק כלל לא מנפיק תלוש שכר לעובד.

 

במקרים כאלו לעובד שתי אפשרויות פעולה עיקריות:

 

הגשת תלונה ליחידת האכיפה של משרד העבודה

האפשרות הראשונה שעומדת בפני העובד שקיבל תלושי שכר שאינם תקינים היא להגיש תלונה ליחידת האכיפה של משרד העבודה, לה הסמכות לנקוט כנגד המעסיק בצעדים מנהליים ופלילים, ואף לקונסו.

 

הגשת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה

האפשרות השנייה שעומדת בפני העובד היא הגשת תביעה כנגד המעסיק לבית הדין האזורי לעבודה. אם בית הדין ישתכנע, על בסיס הראיות, כי המעסיק הפר את חובתו להנפקת תלוש שכר לעובד בכוונה תחילה, הוא עשוי לפסוק לעובד פיצוי, גם אם לא הוכח כל נזק.

 

תלוש שכר ועורך דין לדיני עבודה

כפי שניתן לראות, גם בתלוש השכר, שרובנו לא מייחסים לו כלל חשיבות, יש לעורך הדין לדיני עבודה תפקיד משמעותי.

 

תפקיד זה מתחיל בהסברה לעובד בדבר זכויותיו, מעבר על תלוש השכר שלו, והדרכה לעובד כיצד להבין אותו בעצמו, ונגמר במקרה הצורך בהגשת תביעה כנגד המעסיק בגין תלושי שכר לא תקינים.

 

שאלות ותשובות בנושא תלושי שכר שאינם תקינים

תלוש שכר אמור להיות בנוי בצורה מסוימת, שתהפוך אותו לתקין. כאשר אחד מהמרכיבים של התלוש אינו כלול בתלוש, או מפורט בצורה שגויה, התלוש עשוי להיות לא תקין. אם למשל תשלומים מסוימים מצוינים בספרות כלשהן, שאינן מתכתבות עם התשלומים בפועל, תלוש השכר לא יהיה תקין.

כל אזרח עובד שמשלם כחוק דמי ביטוח לאומי זכאי לקבל תשלומים שונים מהביטוח הלאומי, במידת הצורך ואם הוא עומד בקריטריונים. חלק מהתשלומים הללו מותנים בהצגת תלושי שכר. במידה ואתם מציגים תלוש שכר שאינו תקין, עשוי להיווצר מצב בו אתם לא מקבלים את הזכויות שלכם, למרות שהם מגיעות לכם, וזאת מכיוון שהמידע בתלוש לא תואם למציאות.

החוק מאפשר הגשת תביעת פיצויים נגד מעסיק שהגיש תלוי שכר שאינם תקינים לעובד שלו. ניתן לתבוע מהמעסיק פיצויים ולקבל אותם ללא הוכחת נזק. גובה הפיצויים בחוק עומד על 5,000 שקלים בעבור כל תלוש שהונפק בצורה לא תקינה, ככה שאם יש דפוס פעולה קבוע מצד המעסיק בנושא זה, הפיצוי יהיה גבוה במיוחד.

החוק מאפשר לנקוט גם בצעדים נוספים נגד מעסיק שהנפיק תלושי שכר שאינם תקינים לעובדים שלו. אפשרות נוספת היא להגיש תלונה ליחידת האכיפה של משרד העבודה. ליחידה זו סמכויות שהיא יכולה להפעיל כנגד אותו מעסיק, כמו רישום הערה מנהלית, נקיטה בצעדים פליליים והושטת קנס על המעסיק.

 

תלושי שכר שאינם תקינים
תלושי שכר שאינם תקינים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>