ClickCease
חיפוש

משכורת ותלוש השכר: מדריך הזכויות לעובד

 

לכאורה, במחשבה הראשונה שלנו, משכורת היא עניין של הסכם מקדים בין העובד למעסיק, ואין לה קשר לזכויות עובדים. אך למעשה, גם בנושא של כל תלוש שכר שאנחנו מקבלים בכל חודש וחודשו יש למחוקק ולזכויות העובדים אמירה. אמירה שרבים מאיתנו מתקשים לעקוב אחריה, כי מי מאיתנו באמת מבין מה כתוב בתלוש? בדיוק בגלל זה באנו לעשות לכם סדר בעניין.

 

הרכב השכר

הדבר הראשון שחשוב לדעת בנוגע לזכויות עובדים בתחום המשכורת הוא מרכיבי שכרו של העובד על פי חוק. בחוזה העבודה בין המעסיק לעובד ישנה הסכמה על שכר מסוים, אך המשכורת צריכה לכלול גם דברים נוספים. בין הדברים הללו ניתן למצוא את המרכיבים הבאים:

 

גמול עבור שעות נוספות

בין אם משכורתו של העובד נקבעת על בסיס שעתי, ובין אם היא נקבעת בצורה גלובאלית, על המשכורת להכיל גמול עבור שעות נוספות. כמובן בתנאי שאותו עבד אכן עבד את השעות הללו. גמול עבור שעות נוספות הוא 25%-50% מהשכר השעתי.

 

דמי הבראה

עובד שהשלים שנת עבודה ראשונה במקום עבודה מסוים יהיה זכאי רטרואקטיבית לתשלום עבור דמי הבראה, ומעתה והלאה לתשלום קבוע שלהם. דמי הבראה הם השתתפות המעסיק בהוצאות נופש של העובד, כאשר מספר ימי ההבראה להם זכאי עובד בשנה משתנה לפי הוותק במקום העבודה.

כיום התשלום ליום הבראה עומד על 378 ₪ ליום במגזר הפרטי, ועל 429 ₪ ליום במגזר הציבורי.

 

דמי חופשה

לכל עובד יש מספר ימים בשנה בו הוא יכול לצאת לחופשה בתשלום. דמי החופשה ישולמו לו בעד ימי חופשה אלו, בגובה שכרו הרגיל, במועד בו היו מושלמים אילולא יצא לחופשה. במקרה של יציאה לחופשה בת שבעה ימים רצופים ומעלה, יהיה זכאי העובד לקבל את דמי החופשה מראש.

 

דמי מחלה

לכל עובד ישנם גם מספר ימי מחלה בתשלום לניצול בכל שנה. במקרה של מחלה יהיה זכאי העובד לתשלום, לפי גובה שכרו הרגיל.

עם זאת, ביום הראשון לחופשת המחלה העובד אינו זכאי לתשלום כלל, וביום השני והשלישי הוא זכאי רק ל50% משכרו. מהיום הרביעי והלאה יקבל העובד תשלום מלא.

החזר נסיעות

עובד הזקוק לתחבורה על מנת להגיע למקום עבודתו זכאי להחזר נסיעות ממעסיקו, עבור כל יום בו הגיע לעבודה. עם זאת, החזר הנסיעות כיום עומד על מקסימום של 22.60 ₪ ליום, גם אם הוצאות הנסיעה יקרות יותר בפועל.

 

תוספת ותק ותוספת סיכון

תוספות אלו ניתנות לעיתים למשכורת, בשל ותק במקום העבודה או סיכון מיוחד בה, כתוצאה מהסכם קיבוצי. הם לא מחייבות מבחינה חוקית, אבל שווה לבדוק האם יש במקום עבודתכם הסכם קיבוצי והאם הוא מתייחס לעניין.

 

ביטוח פנסיוני

כל עובד מעל גיל 21, וכל עובדת מעל גיל 20 זכאים להפרשה חודשית לביטוח פנסיוני. הפרשה זו עומדת על 18.5% מהמשכורת החודשית, כאשר רק עד 6% מתוכם יכולים להיות על חשבון העובד.

 

קופת גמל ודמי השתלמות

גם על מרכיב שכר זה אין חובת תשלום בחוק, אך היא נהוגה במגזרים רבים דרך הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה. מדובר בקופות לחיסכון שמופרש על ידי המעסיק למען העובד, כאשר קופת גמל מיועדת לחיסכון לטווח ארוך ודמי השתלמות מיועדים לחיסכון לטווח הקצר.

 

ניכויים

ככלל, ניכויים משכרו של עובד אסורים אלא אם הם על פי חוק או בהסכמה שבין העובד למעסיק. בין הניכויים הרגילים ניתן למצוא ניכויי מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

ניכויים אלו עוברים ישירות מהמעסיק אל הגוף האחראי, במקום להטיל את חובת התשלום באופן ישיר על העובד. הסדר זה חוסך לעובד התעסקות עם תשלומים לגופים, ואף מבטיח אכיפה קלה יותר על ביצועם.

 

תשלום משכורת

תשלום בגין תקופת הכשרה או התלמדות

חשוב לדעת שמעסיק חייב לשם לעובד שכר גם עבור תקופת הכשרה, התלמדות, השתלמות או הכנה לעבודה. תקופה כזאת נחשבת לעבודה לכל דבר ועניין. מעסיק שלא מוכן לשלם בעבורה ניתן להגיש נגדו תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה, ובמקרה הצורך אף להגיש תביעה לבית דין לעבודה.

 

מועד תשלום השכר

עובד חודשי זכאי לקבל את משכורתו בתום החודש עבורו משולם השכר. עובד בשכר שעתי זכאי לקבל את שכרו כבר בתום מחצית החודש, אלא אם הוסכם אחרת בין הצדדים.

עיכוב של יותר מ-9 ימים ממועד תשלום השכר האמור ייחשב להלנת שכר, אשר מקימה לעובד זכות תביעה כנגד המעסיק. חשוב לדעת כי כאשר שכרו של העובד הוא שכר מינימום, איחור במועד תשלום השכר תהווה עבירה פלילית.

פיצויי הלנת שכר יהיו שווים לגובה המשכורת ברוטו של העובד בעבור כל יום של עיכוב בתשלום.

 

תלוש שכר

החוק מטיל בנוסף חובה על המעסיק לספק לעובד תלוש משכורת, בו מפורטים מרכיבי השכר והניכויים. את תלוש המשכורת יש להמציא לעובד עד היום התשיעי שלאחר המועד לתשלום המשכורת. גם אי מתן תלוש שכר או מתן תלוש שכר לא מפורט יכול להעמיד לעובד זכות לפיצויים.

 

סיכום

תלוש משכורת חודש הוא חלק אינטגרלי בחיים של כולנו, ובכל זאת רבים מאיתנו לא ממש מבינים מה כתוב בו. חוסר ההבנה הזה הוא חולשה משמעותית של העובד מול המעסיק, מכיוון שבלי להבין מה הוא מקבל ומה נלקח ממנו, העובד לא באמת יכול לעמוד על זכויותיו.

אז עשו לעצמכם טובה, שבו פעם אחת ותנסו להבין באמת מה כתוב בתלוש שלכם. בדקו האם אתם מקבלים את כל התשלומים המגיעים לכם על פי חוק והאם מנכים משכרכם רק את מה שבאמת צריך.

ואם בכל זאת אתם לא בטוחים, או שאין לכם מספיק ידע כדי להבין לבד את תלוש המשכורת שלכם, בשביל זה יש אנשי מקצוע – עורכי דין לענייני עבודה. אל תהססו להיעזר בהם, מדובר בהשקעה שעשויה להשתלם לכם מאוד. יש לכם שאלה או בעיה? התייעצו עם עורך דין ליאת פייגל, עו"ד לדיני עבודה

משכורת ותלוש השכר_ מדריך הזכויות לעובד
משכורת ותלוש השכר_ מדריך הזכויות לעובד
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>