עורך דין פיצויי פיטורים

פיטורים הם נושא מורכב ומאתגר, הן מבחינה רגשית והן מבחינת אי הוודאות הכלכלית בה העובד מוצא את עצמו לפתע. אחד האמצעים שנועדו להקל על העובד עד למציאת עבודה אחרת הם פיצויי פיטורים. הבנת נושא פיצויי הפיטורים, לרבות תנאי הזכאות וגובה הפיצוי המגיע לכם, יכולה בהחלט לסייע לכם לוודא שתקבלו את המגיע לכם על פי חוק. הנה לפניכם המדריך המלא בנושא

מה הם פיצויי פיטורים?

העבודה תופסת מקום מרכזי בשגרת חיינו ולמעשה, היא מאפשרת לנו לקיים שגרת חיים נורמטיבית. כך, פיטורים ממקום העבודה הם בהחלט חוויה לא נעימה, הן מבחינה רגשית והן מבחינת אי הוודאות הכלכלית סביב נושא התעסוקה ובמטרה להפחית את הפגיעה בעובד, קבע המחוקק פיצויי פיטורים לעובד, תחום בו מתמחה משרד עו"ד ליאת פייגל ושות'.

במסגרת חוק פיצויי פיטורים, על המעסיק לשלם לעובד סכום פיצויים חד פעמי במקרה של סיום העסקה בתנאי פיטורים (וכן בנסיבות מיוחדות נוספות). כעיקרון, סכום פיצויי הפיטורים נגזר מההפרשות הפנסיוניות שהעובד והמעסיק מפרישים מידי חודש במסגרת ההפרשות הפנסיוניות הקבועות.

מה הם תנאי הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים?

כעיקרון, כל עובד שפוטר זכאי לקבל פיצויי פיטורים, למעט בגין מקרים חריגים בהם סיבת הפיטורים היו התנהגות חמורה של העובד. תנאי הזכאות העיקריים לקבלת פיצויי פיטורים הם:

1. פיטורים על ידי המעסיק (למעט מספר מקרים חריגים)
  2. השלמת שנת עבודה רצופה במקום העבודה (תחשב ככזו גם אם הופסקה לתקופה של עד 3 חודשים ואף לתקופות ארוכות יותר במקרים דוגמת שירות מילואים, מחלה, ימי אבל, שביתה, חופשת לידה ועוד)

האם גם מי שהתפטר זכאי לקבל פיצויי פיטורים?

פיצויי פיטורים מגיעים בעיקרון לעובדים שפוטרו על ידי המעסיק ויחד עם זאת, החוק מכיר במספר מקרים חריגים בהם גם עובד שהתפטר יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים והנה כמה מהמקרים הנפוצים:

התפטרות לאחר לידה

עובדת שהתפטרה לצורך טיפול בילד שלה (במידה וההתפטרות היתה במסגרת 9 חודשים מהלידה).

התפטרות בשל נסיבות בריאותיות

מצב בריאותי לקוי, של העובד עצמו וכן של בני משפחה מדרגה קרובה, שאינו מאפשר לעובש להמשיך לעבוד כרגיל במקום עבודתו, מהווה סיבה להתפטרות בדין מפוטר.

התפטרות עקב מעבר דירה

• ככל והעובד בחר להעתיק את מקום מגוריו למקום המרוחק לפחות 40 ק"מ ממקום המגורים הקודם.
  • מעבר ליישוב חקלאי (קיבוץ / מושב)
  • מעבר למגורים באזורים פריפריאליים כמוגדר בחוק

הרעת תנאים

הרעת תנאים מוחשית בתנאי או יחסי העבודה מהווה סיבה נוספת בגין עובד שהתפטר יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים. יחד עם זאת, על העובד מוטלת החובה להתריע בפני המעסיק על נסיבות ההרעה ולתת למעסיק הזדמנות לתקן את הדרוש תיקון.

מהו סעיף 3 לחוק פיצויי פיטורים?

כאמור, אחד מתנאי הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים הוא רצף עבודה של לפחות שנה. מחשש לניצול לרעה של תנאי זה על ידי המעסיק, באופן בו המעסיק יבחר לפטר את העובד מעט לפני שישלים את שנת העבודה הראשונה, המחוקק תיקן את סעיף 3 לחוק פיצויי פיטורים, על פיו פיטורים בסמוך לסיום שנת העסקה ראשונה ייחשבו כפיטורים שנעשו במטרה לחמוק מחובת תשלום פיצויי פיטורים (במידה ולא הוכח אחרת), כך שזכויותיו של העובד לא ייפגעו.

כיצד מחשבים את פיצויי הפיטורים?

חישוב פיצויי פיטורים הוא נושא לא מורכב למדי ועדיין, מחייב התייעצות מוקדמת עם עו"ד דיני עבודה בכדי לוודא את גובה הסכום המדויק המגיע לכם. חישוב פיצויי הפיטורים מתחיל בניתוח רכיבי השכר הנלקחים בחשבון פיצויי הפיטורים, הכוללים:

רכיבים הנלקחים בחשבון רכיבים שאינם נלקחים בחשבון
שכר בסיס (ברוטו) הכולל – דמי מחלה, דמי חופשה, ימי אבל וימי חגים תשלום נסיעות / אחזקת רכב
תוספת וותק שעות נוספות
תוספות מחלקתיות / מקצועיות משכורת 13
תוספת משפחה ביגוד
עמלות מכירה המשולמות באופן קבוע דמי הבראה
תוספות מחלקתיות / מקצועיות בונוסים / פרמיות

לאחר ניתוח רכיבי השכר המחושבים במסגרת פיצויי פיטורים, חישוב הפיצויים ייעשה לפי משכורת חודשית אחת כפול שנות הוותק שהעובד צבר במקום העבודה.

מי הוא עורך דין פיצויי פיטורים?

עורך דין פיצויי פיטורים הוא עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני עבודה, הכוללים מגוון סוגיות משפטיות הנוגעות לזכויותיו של העובד במקום העבודה וכן לכל מערכת יחסי העבודה המתקיימת בין העובד לבין המעסיק.

למעשה, עורך דין פיצויי פיטורים הוא הכתובת המקצועית שלכם לכל נושא מיצוי הזכויות שלכם במקרה של פיטורים, כשהידע המקצועי והניסיון רב השנים שלו בתחום, יכולים לסייע לכם להבין טוב יותר את הזכויות המגיעות לכם במקרה של פיטורים ולקבל מעטפת משפטית רחבה ומקיפה למיצוי מלוא הזכויות והפיצויים המגיעים לכם ממקום העבודה.

מה תפקידו של עורך דין פיצויי פיטורים?

את תפקידו של עורך דין פיצויי פיטורים ניתן לחלק למספר קטגוריות עיקריות:

קבלת פיצויי הפיטורים

בשלב הראשון, חשוב להבין האם אכן אתם זכאים לקבלת פיצויי פיטורים. בשלב פגישת הייעוץ הראשונה עורך הדין יבחן את פרטי המקרה שלכם לעומק ויכוון אתכם אל האפשרויות המומלצות ביותר עבורכם.

חישוב פיצויי הפיטורים

פיצויי הפיטורים נועדו לרכך את המציאות הלא נעימה של הפיטורים ולכן, חשוב להבין מה סכום הפיצויים המדויק המגיע לכם. אמנם הנוסחה לחישוב הפיצויים אינה מורכבת במיוחד ויחד עם זאת, נדרש לבצע חישוב מדויק עם עורך דין פיצויי פיטורים, שיבחן את אופן ההעסקה שלכם ומגוון רכיבי השכר שיש לקחת בחשבון.

הגשת תביעה נגד המעסיק

לעיתים, קורים מצבים בהם המעסיק אינו דאג להפריש את פיצויי הפיטורים כנדרש, העביר סכום לא מדויק ואף מסרב לשלם בכלל את פיצויים הפיטורים המגיעים לעובד. במקרים כאלה, פנייה לשירותיו של עורך דין פיצויי פיטורים מקבלת משנה חשיבות, שכן הגשת תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה נחשבת לתביעה מורכבת ומאתגרת במיוחד.

כיצד מתכוננים לפגישת ייעוץ ראשונה עם עורך דין פיצויי פיטורים?

למרות שמדובר בפגישת ייעוץ ראשונית, פגישת הייעוץ עם עו"ד פיצויי פיטורים היא חשובה במיוחד להמשך הדרך ולכן, חשוב להגיע אל הפגישה מוכנים ומסודרים ככל האפשר. כך, מומלץ להגיע אל הפגישה עם חוזה ההעסקה שלכם, תלושי השכר האחרונים, דו"ח חיסכון פנסיוני הכולל פירוט רכיבי הפיצויים וכל תיעוד רלוונטי להתנהלותו של המעסיק בעניין דרישתכם לקבלת פיצויי פיטורים.

כיצד בוחרים עורך דין פיצויי פיטורים מומלץ?

עורך דין פיצויי פיטורים מהווה פעמים רבות את נקודת ההבדל בין קבלת מלוא הפיצויים המגיעים לכם לבין פיצויים נמוכים בהרבה ולכן, חשוב לבחור בעורך דין מומלץ בהתאם לפרמטרים הבאים:

מקצועיות

עורך דין פיצויי פיטורים מומלץ צריך להיות בעל התמחות בלעדית בתחום דיני העבודה בכלל ותחום פיצויי פיטורים בפרט, כך שיוכל לספק לכם מענה מקיף ומפורט לכל בעיה וסוגיה.

מוניטין

שנות ניסיון רבות וכן אחוזי הצלחה גבוהים בתיקים בהם טיפל לאורך השנים, יכולים בהחלט להעיד על מוניטין מוכח וחיובי של עורך הדין.

המלצות

מלבד הפן המקצועי, עורך דין פיצויי פיטורים מומלץ הוא עורך דין בעל המלצות מאת לקוחות אחרים וכן דירוג חיובי במנועי החיפוש המקוונים.

פיצויי פיטורים הם ללא ספק נושא רחב וחשוב בהליך הפיטורים ובכדי לקבל את המענה הראוי ולוודא כי הזכויות שלכם יישמרו במלואם, אנו מזמינים אתכם לפנות למשרדנו, משרד ליאת פייגל ושות' ולקבוע פגישת ייעוץ בהקדם – צרו קשר.

עורך דין פיצויי פיטורים
תמונה של עו"ד ליאת פייגל