ClickCease
חיפוש

תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק

דיני עבודה תוקננו כדי לשמור הן על העובד והן על המעסיק ולהסדיר את תקנות וגבולות שוק העבודה בישראל. למרות זאת, ישנם תחומים מורכבים ואפורים, ולכן חשוב להיות מודעים מראש לזכויותיכם בחוק. כך למשל, במקרים של תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק, על אף האמור בחוק, ייתכן כי במקרים מסוימים ייווצרו הגבלות מסוימות שיעמדו לטובת המעסיק.

 

מאמר זה יספק פרטים על נושא זה, יחד עם המלצות הנוגעות לעיסוק בדיני עבודה.

 

מהם דיני עבודה

דיני עבודה הן תחום משפטי הקשור בכל הנהלים, החוקים והתקנות שנקבעו על ידי המחוקק בישראל כדי להסדיר את נושאי העבודה, העסקת עובדים ויחסי עובד – מעביד. דיני עבודה הינם ההיבט החוקי והמשפטי של עולם העבודה, לרבות בג"צים שהוגשו ומהווים תקדים חוקי הנוגע למקרים דומים נוספים. על אף החוק הברור, לא פעם ישנם שינויים, פירצות ומקרי מיקוח שאינם ברורים או חד משמעיים, ודורשים התערבות משפטית.

 

עורך דין לדיני עבודה

עורך דין לדיני עבודה, הוא עו"ד המתמחה בתחום זה. מטרתו היא לייעץ לעובד או למעסיק באשר לחוק הקיים, ובעיקר כאשר קיימים חוסר הבנה או תלונה הקשורה בעבודה (לרוב נגד המעסיק). במקרה של צורך בליווי משפטי או ייצוג אל מול המעסיק או אל מול גורמים משפטיים או בית המשפט, משמש עורך הדין המומחה בדיני עבודה.

 

הגבלת העיסוק של עובד על ידי המעביד

ישנן הגבלות שונות שיכול המעסיק להטיל על העובד, בהלימה עם החוק. בהמשך לכך, ישנן הגבלות שיחפוץ המעסיק להטיל על העובד, אך הן אינן נמצאות בהלימה עם החוק וחשוב להיות עירניים לכך. על פי דיני העבודה בישראל, מעסיק מנוע מהגבלת עבודה ותעסוקה אצל מעביד אחר לאחר סיום העסקתו בקרב המעסיק הנוכחי. כלומר, לא יכול מעסיק להטיל על העובד שלו הגבלה של חופש העסקה אצל מעסיק אחר לאחר שהנ"ל סיים עבודתו אצל המעסיק.

 

קיראו היטב את חוזה העבודה

בטרם תחילת עבודה אצל מעסיק חשוב מאוד לעבור בדקדוק על חוזה העבודה, גם אם סוכמו נהלי העבודה והשכר בעל פה! במידה והחוזה מצריך שינויים, ייתכן ויהיה קשה יותר להכניס אותם אל חוזה העבודה לאחר חתימתו. קיראו טוב טוב את החוזה בטרם תחילת העסקה ובצעו משא ומתן בהתאם לצורך!

 

הגבלת העיסוק של העובד בחוזה העבודה

כפי שצוין, המעסיק אינו יכול להגביל את חופש העיסוק של עובד אצל מעסיק אחר לאחר סיום עבודתו של העובד אצל המעסיק הנ"ל. למרות סעיף זה בחוק, ישנם מקרים רבים בהם ישנו סעיף ברור בחוזה העבודה, ובו רשום כי העובד לא רשאי לעבוד אצל מעסיק אחר המתחרה בעבודתו במעסיק הנ"ל, או שתחום עבודתו אצל המעסיק החדש נושק לתחום העבודה אצל המעסיק הנוכחי. סעיף זה מוגבל לרוב בתקופת זמן.

לפיכך נוסח החוזה יכול להיות בסגנון הבא: "קיים איסור על העובד להיות מועסק אצל מעסיק אחר המתחרה עם מקום העבודה או שתחום עבודתו הוא… (תחום עבודה זהה לזה שעוסק בו כיום העובד), בתקופה של שנה מתום סיום עבודתו בחוזה זה".

 

איסור הגבלת העיסוק של העובד בחוזה העבודה

אם נתקלתם בהגבלה כזו, האוסרת עיסוק של העובד אצל מעסיק בתחום זהה או מתחרה, בתקופת זמן משמעותית (ואף קצרה) לאחר סיום העסקה אצל המעסיק הנוכחי, דעו שסעיף זה אינו חוקי! בטרם תחילת העסקה אצל המעסיק, בעת דיון על חוזה העבודה, בקשו להוריד סעיף זה מהחוזה.

כדאי לבצע את הבקשה בכתב, במידה והמעסיק יסרב להוריד סעיף זה, תהיה בידכם ראייה משפטית במידת ותזדקקו לה בהמשך. חשוב לדעת שמעסיק שמסרב להוריד סעיף זה מבצע עבירה על החוק, ועל כן גם אם חתם עובד על חוזה עם סעיף זה, לרוב החוק יעמוד לזכותו גם אם הפר את הסעיף לאחר סיום עבודתו.

 

מדוע מעסיקים מבקשים את הגבלת העיסוק של העובד

להגבלת העיסוק של העובד אצל מעסיק אחר בתחום דומה או מתחרה, יכולות להיות סיבות שונות. הבולטות שבהן הינן:

 

שימור העובד לאורך זמן

מעסיק מניח שאם יגביל עיסוק אצל מתחרה בתחום דומה, יכול הדבר לשמר את העובד בחברה לאורך זמן רב יותר.

 

התמקצעות

מעסיק אשר משקיע זמן רב בהכשרת עובד, ירצה לשמר אותו בחברה לאורך זמן ולמנוע זליגה של "סודות" מקצועיים.

 

מניעת תחרות וזליגת מידע

מעסיק ישאף שכמה שפחות מידע מקצועי שרכש העובד בחברה יעבור למתחרים, על מנת שלא להגדיל את כוחם בשוק.

 

ביסוס כוח מקצועי בשוק

עצם יכולת המעסיק למנוע עבודה אצל גורם אחר, יכולה להעיד על כוח מקצועי, מה גם שיכולה להביא להרחבת העובדים בחברה וחולשה גדולה יותר על שוק העבודה.

 

תמורה מיוחדת הניתנת לעובד עבור הגבלת העיסוק

ישנה דרך לעקוף את החוק בהיבט זה, והיא מתן תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק של העובד אצל מעסיק אחר. אין הדבר נאמר באופן מפורש בחוק, אולם פעמים רבות המחוקק יעמוד לצד המעסיק במידה ונתן תמורה מיוחדת ומשמעותית לעובד עבור הגבלת חופש העיסוק שלו.

 

כיצד מוגדרת תמורה מיוחדת עבור הגבלת חופש העיסוק

מהי למעשה תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק של העובד, ומדוע היא יכולה לעקוף את החוק בנושא? במקרים מסוימים המעסיק משקיע רבות בהכשרת העובד לתחום העבודה הספציפי, לרבות גילוי רזי המקצוע במקום העבודה הנ"ל. לכן אין ספק שהמעסיק ישאף לשמר את העובד ואת סודותיו המקצועיים.

לכן יכול להשקיע בעובד בצורת בונוסים משמעותיים, הכשרה ארוכה ומיוחדת, העלאת המשכורת בצורה ניכרת, קידום בחברה, הצעת מענק פרישה גדול. כל תמורה משמעותית אשר ניתנה בתום הלב ומתוך רצון לבוא לטובת העובד, יכולה להיות מוכרת כתמורה מיוחדת ומשמעותית.

 

היבט חוקי ומשפטי על תמורה מיוחדת

במקרה של קבלת תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק, ייטה השופט פעמים רבות לצד המעסיק. זאת כל עוד יוכח, כי הכשרתו של העובד היא אכן ארוכה וייחודית, או מהותית לחברה על פני עובדים אחרים, או כאשר מדובר בסוד מסחרי השמור לחברה הספציפית, אשר מחזיק בה העובד.

 

ייעוץ משפטי עבור הגבלת העיסוק

במידה והמעסיק יצר מצב של הגבלת העיסוק שלכם, בין אם בקרב מעסיק אחר או בכלל, במיוחד במקרים בהם קיבלתם תמורה מיוחדת, כדאי להיוועץ בעורך דין המומחה בדיני עבודה. אצל ליאת פייגל תקבלו את הייעוץ האמין והטוב ביותר, עם ניסיון רב שנים. פנו עכשיו!

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>