ClickCease
חיפוש

חלוקת רכוש ללא הסכם ממון

הסכם ממון מאפשר לחלק את המשאבים של בני הזוג עם פקיעת נישואיהם, אם עקב גירושין או חלילה מוות של אחד מבני הזוג. במידה ולא חותמים על הסכם כזה, חלוקת רכוש ללא הסכם ממון תתבצע על פי הסדר איזון משאבים ובאופן שווה – אלא אם בית המשפט מורה אחרת. בכל מקרה, התייעצות עם עורך דין שמתמחה בנושא היא קריטית להסכם שישרת את האינטרסים השונים

 

מהו חוק יחסי ממון?

חוק יחסי ממון קובע כיצד בני זוג מחלקים את רכושם כאשר אין הסכם ממון. שיטת חלוקת רכוש זו לפי החוק מכונה "איזון משאבים". אם זוגות לא חותמים על הסכם ממון, חוק יחסי ממון חל כברירת מחדל, וכל הנכסים שנצברו במהלך תקופת הנישואין מאוזנים במהלך הפרידה ללא קשר לשמו של מי הם רשומים.

 

איך מתבצעת חלוקת נכסים לפי חוק יחסי ממון?

לפי סעיף 5 לחוק, שני בני הזוג עם סיום הנישואין מקבלים מחצית משווי הנכסים בניכוי התחייבויות משותפות. החריגים היחידים הם אלו:

– נכסים שהוחזקו לפני הנישואין או שהתקבלו כמתנות או בירושה במהלך הנישואין.

– הטבות מהמוסד לביטוח לאומי או פיצויים עקב פציעה או מוות.

– נכסים שהוסכם בכתב על פטור מאיזון.

– נכסים שנרכשו במהלך הנישואין אך רשומים על שם אחד מבני הזוג יהיו חלק מהליך חלוקת הרכוש. עם זאת, נכסים שעברו בירושה אינם מסווגים כ"נכסים משותפים". במידה ואחד מבני הזוג משלב ירושה בנכסים משותפים, כמו חשבון בנק משותף, הרי שזה יטופל כנכס משותף.

 

מה ההבדל בין הסכם גירושין לבין תביעת רכוש?

יש כמה שלבים ותהליכים שאותם ניתן ליישם על מנת להשלים חלוקת רכוש ללא הסכם ממון או איתו. לא משנה באיזה שיטה בוחרים, כדאי להתייעץ עם עו"ד ליאת פייגל ולערב אותה מוקדם. כך לומדים על ההבדלים בין השיטות הקיימות:

– השיטה המועדפת היא באמצעות הסכם גירושין שאושר בבג"ץ.

– לחילופין, ניתן להגיש תביעת רכוש בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

 

כיצד מבצעים חלוקת רכוש ללא הסכם ממון של נכסים שונים?

 

חלוקת קרנות נזילות:

– ניתן לחלק בכל עת, בדרך כלל ביחס של 50-50 אלא אם סוכם אחרת.

 

נדל"ן:

– בדרך כלל, אחד מבני הזוג מקבל את הזכות הראשונה לקנות את חלקו של השני.

– אם אף אחד לא רוצה לקנות, הנכס נמכר בשוק הפתוח.

 

 זכויות סוציאליות ופנסיוניות:

– יש צורך בדוח של רואה חשבון כדי לאזן את הזכויות הללו.

 

כיצד מתבעת חלוקת רכוש ללא הסכם ממון של נכסים עסקיים?

עסקים שהחלו לפני נישואים:

– בדרך כלל נשאר עם הבעלים המקורי.

– חריגים עשויים לחול בהתאם לצמיחה העסקית במהלך הנישואין ולפערי הכנסה בין בני זוג.

 

עסקים שהחלו לאחר הנישואין:

– מטופלים על בסיס כל מקרה לגופו.

– אופי עסקי וכישרונות אישיים הם גורמים שיש לקחת בחשבון.

 

האם חלוקת רכוש ללא הסכם ממון יכולה להתבטל על ידי בית המשפט?

בג"ץ יכול לשנות את שיטת החלוקה השווה. עם זאת, סמכות זו משמשת בנסיבות חריגות. גם במקרים כאלה, התייעצות מוקדמת עם עורך דין דיני משפחה היא פתרון מעולה. עורך דין מן הסוג הזה מכיר את המקרים התקדימיים, יכול לספק את המידע הרלוונטי עבור הלקוחות ובעיקר מונע עוגמת נפש מיותרת.

 

מתי מותר על פי החוק לבצע חלוקת רכוש לא שוויונית?

קיימים מקרים שבהם בית המשפט מאפשר על פי החוק לבצע את חלוקת הרכוש בין בני הזוג לאחר הנישואין, גם בצורה שלכאורה אינה שוויונית.

החוק מגדיר בפירוש מספר מקרים ונסיבות כאלה:

– אלימות קשה במשפחה.

– אחד מבני הזוג נטל חובות אישיים או השתמש בנכסים משותפים לרווח אישי.

– פערי הכנסה משמעותיים בזמן הפרידה.

– מחלת בן זוג המשפיעה על השתכרות עתידית.

– פיתוח קריירה של אחד מבני הזוג במחיר תפקידו של השני.

– תרחישי "שותפות מוחלשת" שבהם שיתוף הפעולה לא היה הדדי באמת.

 

מה הקשר בין החוק לבין חלוקת רכוש ללא הסכם ממון?

חלוקת רכוש ללא הסכם ממון מונחית על ידי חוק יחסי ממון, המציע מסגרת כללית וחריגים ספציפיים. זוגות המנווטים בתהליך זה צריכים לשקול ייעוץ משפטי כדי להבטיח חלוקה שוויונית.

 

ההבחנה בין הסדר איזון משאבים לבין חזקת השיתוף

בגידה אינה משפיעה על חלוקת הרכוש במערכות המשפט הדתיות והאזרחיות כאחד. זה מדגיש את ההפרדה בין סיבות אישיות לפירוק נישואין לבין ההשלכות המשפטיות סביב נכסים משותפים. עם זאת, כן חשוב שזוגות יבינו את ההבחנה בין הסדר איזון משאבים לבין חזקת השיתוף: בעוד שהראשון רואה בנכסים שהושגו במהלך הנישואין כברירת מחדל, השני דורש ראיות קונקרטיות כדי לבסס שיתוף.

 

כיצד מבצעים איזון תשלומים בין בני זוג?

הרעיון של איזון תשלומים, שבו הצד האמיד יותר מפצה את האחר, מבטיח הגינות בחלוקת הרכוש. שיטה זו נותנת עדיפות להשוואה כספית במקום פיצול נכסים. לשם השוואה, קיימים מקרים שבהם האינטרס הוא דווקא להגדרה של נכסים משותפים. מנדל"ן שנרכש במשותף ועד לעסקים שהוקמו במהלך הנישואין, ישנם נכסים רבים הנחשבים משותפים, ללא קשר לשם עליו הם רשומים.

 

מהם הנכסים הפטורים מהסדר איזון משאבת כאשר מחלקים רכוש ללא הסכם ממון?

ישנם נכסים הפטורים מהסדר איזון המשאבים. יוצאי דופן אלה – כמו אלה שעברו בירושה, שהתקבלו כמתנות, או שהחזיקו לפני הנישואין – מוסיפים שכבות של מורכבות לתהליך החלוקה. בני זוג צריכים להיות מודעים לפטורים הללו בעת הערכת רכושם המשותף והפרטני. בהתחשב באופי המורכב של חלוקת רכוש, במיוחד עם נכסים כמו פנסיה, מומלץ לזוגות להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בדיני משפחה או גירושין, וזאת על מנת להגן על האינטרסים האישיים שלהם.

 

האם חייבים לערוך הסכם ממון באופן רשמי?

התשובה היא לא, אבל גם אם זוגות לא ערכו הסכם ממון באופן רשמי, עדיין ניתן לפטור נכסים משיתוף אם יש ראיות בכתב להסכם לכך. הדבר מדגיש את חשיבות התיעוד בעסקאות פיננסיות והחלטות במהלך הנישואין. בנוסף, העובדה שלבית המשפט יש שיקול דעת להכיר בנסיבות מיוחדות העלולות להצדיק חלוקת רכוש לא שוויונית או הכללת נכסים פטורים בדרך כלל בהסדר השיתוף, מדגישה את הצורך בהערכה יסודית של כל מצב זוגי ייחודי.

 

חלוקת רכוש ללא הסכם ממון תוך התייחסות לזכויות עתידיות

השיתוף בזכויות עתידיות, בעיקר פנסיה, מוסיף מימד נוסף לחלוקת הרכוש. המורכבויות סביב זה מדגישות את ההשלכות הכלכליות ארוכות הטווח של נישואין ואת הצורך בקבלת החלטות מושכלת במהלך הליכי גירושין. בשביל לפתור את המחלוקת, חשוב להתייעץ עם משרד עורכי דין המומחה בתחום.

חלוקת רכוש ללא הסכם ממון
חלוקת רכוש ללא הסכם ממון
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>