ClickCease
חיפוש

הסכם ממון דירה לפני הנישואין

 

בעלות על דיור היא נקודת מחלוקת מרכזית בתחום המימון הזוגי וכאשר מתעוררים עניינים של פרידה. מצב שכיח הוא כאשר צד אחד נכנס לנישואין בבעלותו על דירה, בין אם זה באמצעות רכישה, מתנה או ירושה. על פי חוק יחסי ממון, דירה זו צריכה להישאר בבעלותו הבלעדית של בעליה המקורי גם בגירושין. אז מה צריך לדעת על הסכם ממון דירה לפני הנישואין? הנה כל התשובות

 

מתי בתי המשפט רואים בדירה רכוש משותף?

במקרים מסוימים, בתי המשפט עשויים לראות בדירה, אפילו כזו שבבעלות שותף אחד בלבד לפני האיחוד, כרכוש משותף – אם מתגלים תנאים מסוימים, גם אם היא נשארת רשומה בשם אחד בלבד. כדי לעקוף אי בהירות ומחלוקות פוטנציאליות, רבים בוחרים לנסח הסכם ממון לגבי הדירה לפני הנישואין.

 

מהו הסכם ממון דירה לפני הנישואין?

הסכם זה, המעוצב באופן אידיאלי עם הנחיות משפטיות, מזכיר במפורש שבמקרה מצער של פרידה, הדירה תישאר אצל השותף שהיה בבעלותה לפני האיחוד הזוגי. בעוד שהמלצה זו עומדת לחתימה על הסכמים כאלה לפני הנישואין, זוגות עדיין יכולים להתקשר בהסכם כזה לאחר הנישואין, תוך אישור מחדש של התנאים וההגבלות הקשורים לרכושם.

 

מה קובע סעיף 5 לחוק יחסי ממון?

  1. סעיף 5 לחוק יחסי הממון קובע במפורש את הפרוטוקול לחלוקת רכוש בני זוג. למעשה, כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית משווי כל הנכסים המשותפים במהלך הנישואין.
  2. נכסים שהיו בבעלותם לפני הנישואין או כאלה שהתקבלו כמתנות או בירושה במהלך הנישואין הם יוצאי דופן. אלה נשארים ללא נגיעה ואינם נתונים לתהליך חלוקת הרכוש הרגיל.

 

מה קורה אם לאחד מבני הזוג יש דירה עוד לפני הנישואין?

פסיקה מרכזית של בית המשפט הבהירה עניין זה והכניסה רובד של מורכבות. תיק בבית המשפט העליון, שיצא מירושלים, נסב על חלוקת דירה בבעלות אחד מבני הזוג לפני הנישואין. במקרה זה, חרף טענת הבעלים המקורי כי הדירה תוכר כנכס שלהם בלבד, החליט בית המשפט אחרת. כפי שעולה מנתונים שהובאו מטעם משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' – לפסיקה יש משמעות רחבה.

פסק הדין הדגיש כי חוק יחסי ממון אינו שולל את האפשרות של בעלות משותפת על נכסים, גם אם הם רשומים על שם שותף אחד. השופט הדגיש כי בנסיבות ספציפיות, בית מגורים יכול להיות כפוף לבעלות משותפת בהתחשב בתפקידו האינטגרלי בהגנה על התא המשפחתי. תקדים משפטי זה הפך לבסיסי, והשפיע על פסקי הדין הבאים.

 

מה משמעות הפסיקה מבחינת בני זוג שרוצים לערוך הסכם ממון לדירה?

הפסיקה הרלוונטית הראתה כי ללא הסכם ממון לפני נישואין על נכס, גם אם אחד מבני הזוג היה הבעלים של הדירה, הנושא עדיין עשוי להיות נתון למחלוקת במהלך גירושין. לפיכך, למי שמחזיק בנכסי מגורים לפני הנישואין, הכרחי ביותר להתייעץ עם מומחים משפטיים המתמחים בהסכמי ממון זוגיים, וזאת על מנת לנסח הסכם אשר מפרט את הבעלות הבלתי מחולקת של הנכס.

 

האם הסכם ממון דירה לפני הנישואין מבטל כל סוג של מחלוקת?

התשובה לשאלה זו היא חד משמעית לא. חשוב לזכור שעצם החתימה על הסכם כזה אינה מבטלת לחלוטין מחלוקות פוטנציאליות. כדי שהבעלות על הנכס תישאר ללא עוררין, חיוני כי בן הזוג המחזיק בדירה יימנע מכל פעולה שעלולה לעורר בעלות משותפת. למרות הסכם ממון אשר קיים מראש, אם הנכס משותף באופן עקבי, הרי שזה משאיר מקום לשותף השני לתבוע את הבעלות המשותפת שלו.

 

איך עורכים הסכם ממון דירה לפני הנישואין?

עריכת הסכם ממון דירה לפני הנישואין חייבת להתבצע מול בעלי המקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו מלפני ולפנים. כאן בולטת במיוחד עו"ד ליאת פייגל, שיש לה לא רק ניסיון משמעותי בתחום אלא גם רקע מוכח ביחס אישי לכל לקוח ולקוחה.

 

מה משפיע על פרשנות בית המשפט עבור הסכם ממון דירה לפני הנישואין?

בעוד שחוק יחסי ממון מספק מסגרת לחלוקת נכסים, תקדימים של בתי המשפט ופעולות פרטניות יכולים להשפיע במידה ניכרת על פרשנותו. לכן, זה נבון לזוגות, במיוחד כאשר צד אחד מחזיק בנכסים משמעותיים כמו דירה, לתחום בבירור את זכויות הקניין באמצעות הסכם ממון, תוך הקפדה על עקרונות ההסכמים הללו לאורך כל הנישואין. עורכת דין ליאת פייגל יכולה לסייע בנושא, וכדאי לפנות אליה בהקדם.

 

מה לגבי הסכם ממון דירה לפני הנישואין לידועים בציבור?

המושג ידועים בציבור אמנם מזוהה עם העדר הליך נישואין, אך הוא התפתח לישות משפטית משמעותית בפני עצמה. אמנם ייתכן שבני הזוג אינם נשואים רשמית על פי חוקי המדינה, אך למערכת היחסים יש דמיון מדהים לזה של זוגות נשואים. התווית 'ידועים בציבור' חלה בדרך כלל על זוגות המתגוררים יחד בשותפות ביתית, ועם הזמן, מסגרת זו הופעלה כדי להעניק לזוגות כאלה  את רוב, אם לא את כל הזכויות, הניתנות באופן מסורתי לזוגות נשואים.

 

בני זוג שלא יכולים להינשא על פי הדין הדתי

בישראל ישנם אנשים אשר מסיבות שונות אינם יכולים להינשא על פי הדין הדתי. חלק מהסיבות הללו כוללות זוגיות מעורבת מבחינה דתית, מערכות יחסים חד מיניות, אנשים שמעמדם הדתי עשוי להיות לא ברור או מוטל בספק, ואלה שלפי החוק הדתי אסור להם להינשא לאנשים ספציפיים.

 

מה הזכויות של ידועים בציבור ולמה גם הם צריכים הסכם ממון?

חשוב להדגיש כי זכויותיהם של זוגות "ידועים בציבור", על אף שהן רחבות ומשמעותיות, עדיין אינן שוות לחלוטין לאלו של זוגות נשואים. לדוגמה, בעוד שאישה הנמצאת במערכת יחסים ידועה בציבור יכולה לתבוע מזונות אזרחיים על פי דיני החוזים, המסגרת הכוללת של זוגות כאלה נותרה בלתי מוסדרת בחקיקה.

 

מה כולל הסכם ממון של ידועים בציבור?

בהתחשב במצב משפטי ייחודי זה, חשוב ביותר עבור זוגות בישראל להתקשר על בסיס הסכם ממון דירה לפני הנישואין, במיוחד לגבי רכוש כמו דירות. הסכם ממון כזה יכול להקיף קשת רחבה של נושאים:

  • לדוגמה, הוא יכול לקבוע הסדרים פיננסיים ורכושיים, כגון מזונות ילדים, במיוחד כאשר שותפים נכנסים למערכת היחסים עם ילדים מנישואין קודמים עם אחריות כלכלית שונה.
  • יתר על כן, ההסכם יכול לקבוע מראש הסדרי משמורת לילדים בהווה או בעתיד, אם כי שופטים עשויים לפעמים לדחות תנאים הקשורים לילדים שטרם נולדו.
  • ההסכם עשוי לכלול גם הוראות הקשורות לחלוקת רכוש עם פירוק הקשר, או מנגנונים לעקוף תרחישים פוטנציאליים של סרבנות גט במקרה של זוגות יהודים.

חשוב לציין, כי כדי שההסכם יהיה בעל משקל של פסק דין, רצוי לבקש אישור מהרשויות הרלוונטיות, גם אם הוא לא נוגע בעניינים כספיים או רכושיים.

 

מה עושים במקרה שבו לא מאשרים הסכם ממון דירה לפני הנישואין?

אם הסכם לא יאושר על ידי בית המשפט המוסמך, החוק מספק דרכים לערעור. ניתן לערער הן על אישורו או דחייתו של הסכם ממון. למשל, אם נראה היה שהחלטה מתעלמת מהדרישה שההסכם נעשה בהסכמה, ותוך מודעות מלאה להשלכותיו, הרי שניתן לערער עליה על פי הדין והחוק.

הסכם ממון דירה לפני הנישואין
הסכם ממון דירה לפני הנישואין

 

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>