ClickCease
חיפוש

חישוב פיצויי פיטורין

טבעם של יחסי עבודה הוא שמעת לעת הם מגיעים לסיומם. הסיום יכול להיות בדרך של פיטורים, התפטרות או סגירת מקום העבודה מסיבות שונות. חלק מהנסיבות הללו של סיום יחסי העבודה מזכות גם בפיצויי פיטורים, אבל כמה? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

 

אז איך מחשבים פיצויי פיטורים?

חישוב פיצויי הפיטורים עלול להיות עניין מסובך, שכן המצב החוקי בנוגע לפיצויי פיטורים השתנה במהלך השנים, כאשר התיקון המשמעותי לענייננו הוא זה שנקבע בשנת 2008 – צו ההרחבה לביטוח הפנסיוני. על כן במאמר זה נחלק את החישוב על פי שנת תחילת העבודה.

 

הנוסחה הכללית

הנוסחה הכללית של חישוב פיצויי הפיטורים היא: גובה המשכורת האחרונה כפול מספר השנים שעבד אותו עובד באותו מקום עבודה. כאשר מדובר בעובד יומי או שעתי במקום גובה המשכורת האחרונה בנוסחה יבוא הממוצע של משכורותיו ב- 12 החודשים האחרונים.

 

גובה המשכורת לצורך חישוב הנוסחה

חשוב לציין שחישובה של המשכורת האחרונה לצורך פיצויי פיטורים הוא לפי משכורת בסיס ואינו כולל את חלקי המשכורת שמהווים תשלום עבור אחזקת רכב, טלפון, שעות נוספות ודמי הבראה. כאשר המשכורת מורכבת ממשכורת בסיס ועמלות, יחושב הממוצע של העמלות בשנה האחרונה.

 

עובד ששכרו ירד במהלך תקופת ההעסקה

עובד ששכרו ירד במהלך תקופת ההעסקה עלול לקבל פיצוי חסר, שכן המשכורת האחרונה שלו נמוכה ממשכורות קודמות. אי לכך פיצויי פיטורים של עובד כזה יחושבו באופן יחסי בהתאם למשכורתו בכל תקופה. כלל זה נכון גם למקרה בו היקף המשרה התשנה במהלך התקופה.

 

עובד ששכרו עלה במהלך תקופת ההעסקה

במקרה כזה אין שינוי באופן חישוב הפיצויים מהנוסחה הבסיסית, ופיצויי הפיטורים של העובד יחושבו בהתאם למשכורתו האחרונה.

 

מספר השנים לצורך חישוב הנוסחה

חשוב לציין שכלל הזכאות לפיצויי פיטורים היא רק לעובד שעבד לפחות שנה שלמה באותו מקום עבודה, אלא אם פוטר על ידי המעסיק בסמוך לשנה על מנת לחמוק מתשלום הפיצויים.

 

על כל חלק אחר של שנה, שהיא לא השנה הראשונה לעבודה באותו מקום, העובד כן יהיה זכאי לפיצויים יחסיים.

 

חישוב פיצויים עבור שנות עבודה לפני 2008

ככלל, בעבור השנים שלפני שנת 2008 מחושבים הפיצויים לפי הנוסחה הכללית שהצגנו לעיל. זאת אלא אם חל על הצדדים להסכם העבודה הסכם קיבוצי, או שהתקבל אישור מיוחד משר העבודה להחיל את סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, עליו נסביר בסעיף הבא – "חישוב פיצויים עבור שנות עבודה החל מ- 2008".

 

חישוב פיצויים עבור שנות עבודה החל משנת 2008

על מנת להבין את השינוי שהוחל בעניין זה החל משנת 2008 יש להבין מהו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים:

 

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים מאפשר להחליף את פיצויי הפיטורים הניתנים בסיום ההעסקה, בהפרשה חודשית קבועה לקופת פיצויים או לקופת גמל.

 

עד שנת 2008 היה ניתן לעשות זאת רק בהתאם להסכם קיבוצי או בכפוף לאישור משר העבודה. החל משנת 2008, עם החלת הצו בדבר ביטוח פנסיוני חובה, חייב כל מעסיק להפריש לפחות 6% מכספי פיצויי הפיטורים מדי חודש לקופת גמל או לקרן הפנסיה על שמו של העובד, וכך ההסדר של סעיף 14 חל באופן אוטומטי על כל העובדים במשק.

 

חישוב הפיצויים

אם כן, צו ההרחבה בדבר הביטוח הפנסיוני לכאורה מייתר את כספי הפיצויים, אך למעשה אין זה כך תמיד. כאמור, הצו אינו מחייב הפרשה של מלוא פיצויי הפיטורים, שהם 8.33% מהמשכורת, אלא רק 6%. על כן במקרה בו הסתיימו יחסי העבודה באופן המזכה בפיצויים יהיה על המעסיק להשלים את מה שהחסיר באופן יחסי.

 

כמובן שהמעסיק רשאי להפריש את סכום הפיצוי המלא וכך לא יצטרך להשלים דבר בעת סיום חוזה העבודה.

 

שינוי במשכורת או בהיקף המשרה בזמן יחסי העבודה

במקרה של שינוי במשכורת או בהיקף המשרה במהלך שנות העבודה, כאשר המעסיק לא הפריש את מלוא סכום הפיצויים במהלך התקופה, יחולו על ההפרשים הכללים שפירטנו תחת הסעיף "חישוב פיצויים עבור שנות עבודה לפני 2008".

 

כמובן שכאשר מלוא סכום הפיצויים הופרש מידי חודש בחודשו אין על המעסיק חובות תשלום נוספות בנוגע לפיצויי פיטורים.

 

לסיכום – כמה טיפים חשובים

 

טיפ ראשון: לשים לב כמה אחוזים מהמשכורת הופרשו בפועל

אם סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים חל עליכם, בין אם באמצעות צו ההרחבה משנת 2008 ובין אם בדרך אחרת, שימו לב טוב לטיפ הבא. בעת סיום עבודתכם בדקו היטב שהסכומים אותם התחייב המעסיק להפריש כל חודש לקרן הפנסיה שלכם אכן הופרשו.

 

טיפ שני: אל תמשכו את כספי הפיצויים

נכון, נשמע קצת מוזר, אך משרד האוצר לא ממליץ כלל למשוך את כפסי הפיצויים מקרן הפנסיה. משיכה כזאת עלולה להקטין את גובה קצבת הפנסיה שלכם בעתיד באופן משמעותי, לבטל הטבות מס עתידיות, ואף לגרור הוצאות מס עכשוויות. אז אם אתם יכולים להסתדר בלי הכספים הללו, עדיף כך.

 

אם בכל זאת החלטתם שאתם זקוקים לכסף כרגע כדאי לפנות לייעוץ מס או פרישה, על מנת לעשות זאת בדרך הנכונה ביותר. פוטרתם? מבולבלים קצת בנוגע למגיע לכם? פנו עוד היום לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

 

שאלות ותשובות בנושא חישוב פיצויי פיטורין

כאשר עובד מפוטר ממקום עבודתו, הוא עשוי להיות זכאי בתנאים מסוימים לקבלת פיצויים כספיים. הנוסחה הכללית לחישוב פיצויי פיטורין קובעת שגובה הפיצויים יהיה גובה משכורתו של העובד, בין אם מדובר על שכר גלובאלי או ממוצע השכר בשנה האחרונה של העובד, אם מדובר בעובד שעתי למשל, כפול מספר השנים בהן עבד במקום עבודתו.

החל מ-2008 חל שינוי בצורה שבה מחשבים פיצויי פיטורין. משנה זאת חלה חובה על כל העובדים להפריש לפנסיה. כחלק מחובה זאת, חלה גם חובה על המעסיק להפריש 6% לפחות מכספיי הפיצויים אל קרן הפנסיה של העובד או לקופת גמל על שמו. לכן, כשמחשבים פיצויי פיטורין לעובד לאחר 2008, יש לקחת בחשבון האם המעסיק הפריש לו את כל הסכומים שהיה צריך.

משרד האוצר ממליץ באופן מפורש – הימנעו ממשיכת כספיי הפיצויים מקרן הפנסיה שלכם. כל עוד אין לכם צורך עכשווי, הכרחי או מהותי בכסף שתוכלו למשוך, מוטב שתשאירו אותו בקרן הפנסיה. כך גם קרן הפנסיה שלכם לא תקטן, כלומר גובה הקצבה החודשית שתקבלו ביציאה לגמלאות יהיה גבוה יותר, וגם לא תהיו חשופים למיסוי של הפיצויים שלכם במידה כזו או אחרת.

אם פוטרתם ממקום עבודתכם, מוטב שתבדקו עם החברה שמנהלת את קרן הפנסיה שלכם האם המעסיק הפריש לקרן הפנסיה שלכם, ביחס למה שכתוב בתלוש. במקרים מסוימים ישנם פערים בין מה שמוצג בתלוש לבין מה שהמעסיק הפריש בפועל. אם פוטרתם ממקום העבודה שלכם ויש פערים כאלו, אתם זכאים להשלמה של ההפרש.  

חישוב פיצויי פיטורין
חישוב פיצויי פיטורין
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>